Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51

Tittel: Reell rekkevidde
Skrevet av: Leitflørdag 14. mai 2022, klokken 09:51
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymanlørdag 14. mai 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Spørsmålet er om dette er normal rekkevidde ut fra forutsetningene jeg har beskrevet?
Uten å vite noe om dekktrykk, lufttemperatur, våt eller tørr vei, medvind, motvind, gjennomsnittshastighet mm. er det svært vanskelig å uttale seg.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: OlaMlørdag 14. mai 2022, klokken 10:50
Det høres lite ut. Med fartsgrenser på 80 og under så får jeg oppunder 600 km ut av min 21 LR. Har kjørt Bergen - Oslo i ett uten å lade, -3 over vidda, 8-10 ellers, kom fram med ca 70 km til overs. Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Elmolørdag 14. mai 2022, klokken 15:44
Sitat fra: OlaM på lørdag 14. mai 2022, klokken 10:50
Hva sier triptelleren om Wh/km til vanlig?

Hvis du er i tvil om hvor du finner det Leitf, så bare bruk talekommando "Reise"
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Leitflørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: saphransøndag 15. mai 2022, klokken 00:27
Det høres veldig kort ut ja.

To eksempler fra langtur i vinter med vår 2021 Model 3:

Med -15 grader, snødekkede veier, stigning på 1000 meter og fullpakket bil med 2 voksne og 2 barn hadde vi en total rekkevidde på 426 km . 80 km/t det meste av ruten, men snittfart rundt 60 km/t.

Fra -5 og snødekket vei til +8 grader og bar vei , med samme fullastede bil, men 1000 meter nedoverbakke: 548 km

Det er jo lett å bruke mer selvfølgelig om man kjører aggressivt. Tallene ovenfor er med normal/avslappet kjøring, men overhodet ikke "strømspare-kjøring".

Sommerstid, uten så mye klatring, er WLTP-rekkevidden mulig.







Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangosøndag 15. mai 2022, klokken 08:03
Du skulle hatt 25-30% på Lillehammer - ikke 8.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurfsøndag 15. mai 2022, klokken 08:18
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 09:51
Model 3 LR 21 modell. Kjørte i går fra Malvik (Like nord forTrondheim) til Oslo.
100% batteri ved start, ladet på Lillehammer hadde da 8%. Dette er ca 360km. 2 voksne 2 barn, full av bagasje, piggfridekk, kjørte over Folldal som gir en del stigning, men også nedoverbakke mot Ringebu.

Det finnes fire forskjellige batteri i 21 LR, så det blir litt manglende info. Uansett tilsvarer dette ett forbruk på rundt 200Wh/km.

Det er motorveiforbruk for vår 21 med 19 tommere. Evt med fullt sykkelstativ og litt hard på gassen.

Det er vel noen høydemeter til Lillehammer så noe høyt forbruk er jo å forvente. Men litt i overkant ser det ut til.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: TorTsøndag 15. mai 2022, klokken 08:37
Startet du navigering til lading ved starten av turen? Denne funksjonen har blitt en del mer aggressiv med de senere oppdateringene. Startet du turen med kaldt batteri?

Min bil er 2021 levert i mai. LG batteri. Nominell 74,5kWh when new.

Et eksempel: Jeg ladet på Stryn SuC for drøye 4 uker siden. Hadde da kjørt fra Bergen. Husker ikke nøyaktig hva jeg ladet til, men bilen beregnet ankomst Dombås SuC 10%. Fint tørt vær, og jeg så vel -3 i høyfjellet. Antagelig 8 til 10 nede ved sjøen.
Når jeg kjørte videre ombestemte jeg meg, og forandret navigasjonen til Sentralplassen Dombås.

Bilen forandret da beregnet ankomst til 21%. Jeg kom tilslutt fram med 23%.

Jeg har neppe ladet til mer enn 70%, det er det jeg lader til, hvis jeg ikke forlenger fordi jeg fremdeles har spisepause når jeg kommer til 70%. Så jeg brukte antagelig knappe 50% på 206km med heftige stigninger, godt over 1000m i høyfjellet og ankomst på ca 650m. Under 0 grader i høyden.

mvhTorT

Edit: Jeg har selv hatt litt skuffende førsteetapper når jeg har AC ladet, i mitt tilfelle med 13A nødlader om vinteren.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Elmosøndag 15. mai 2022, klokken 09:38
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Bruk talekommando "Dekktrykk"  ;D
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymansøndag 15. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Radialsøndag 15. mai 2022, klokken 23:24
Sitat fra: Handyman på søndag 15. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Leitf på lørdag 14. mai 2022, klokken 23:19
159Wt/km siden sist lading.

Temperatur var fra 5 gr til 15 gr. Tidvis regn. Dekktrykk vet jeg ikke, men har ikke fått varsel om at det er lavt.
Våt vei øker forbruket markant. Sjekk også dekktrykket. Om batteriet var kaldt ved start, og du forvarmet det for SuC så drar det mye energi. Belønningen er raskere lading, men dersom dette ikke er viktig, sparer man mye energi ved å ikke forvarme.

Oh yes!
Planlegger man med SC stopp med vår Y, begynner bilen kondisjonering eksepsjonelt tidlig og forbruket skyter i været minst 1 time før vi er der.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: TøddiVeddertirsdag 17. mai 2022, klokken 08:28
Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurftirsdag 17. mai 2022, klokken 08:42
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 17. mai 2022, klokken 08:28
Uansett for kort med det forbruket. Har han 70kwt tilgjengelig (har nok mer), så skal man kunne kjøre 440km med det forbruket.
Ja, 36 mil med 159Wh/km tilsvarer mere ett 60kWh batteri.

Spørsmålet er om det var pause på turen og noe (mye) forvarming. Ble det kjørt i ett strekk så er det enten ikke LR eller feil på batteriet / feil batteri i bilen.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: TorTonsdag 18. mai 2022, klokken 09:13
Viser til det jeg skrev lenger oppe. På en en tur fra Stavanger til Dombås, over Strynefjellet.

Jeg ladet i Ytre Arna, fordi jeg ville ha en siste lading i Stryn. Så jeg har allerede kjørt langt, når jeg lader i Stryn. Og har allered hatt en runde med SuC.

Av gammel vane legger jeg inn Dombås SuC i navigasjon, lader til 70%, med ca 10% i beregnet ankomst, men forandrer navigasjonen til Dombås sentralplassen i stedet, fordi jeg ikke trenger SuC på Dombås. Bilen forandrer da ankomst til 21% umiddelbart, det vil si at bilen planla å bruke ca 8 kWt på forvarming. (litt avrundet).

Hvis da trådstarter starter med kaldt batteri etter AC lading, som de fleste turer starter, navigerer til SuC helt fra turens begynnelse, så er det vel sannsynlig at mer enn10kWt blir brukt på forvarming. Hvor mye vil jeg ikke komme med noen påstander om.

mvhTorT

Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaatonsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Internett sier jeg har brutto 54 kWh, og utnyttbar 50 kWh, men når jeg måler får jeg kun brukt 45 kWh.
Forbruket mitt stemmer noenlunde med det andre måler. (140-170 Wh/km avhengig av fart og temp. Ekstra høyt forbruk ved forvarming og generell varming når batteriet er under 7 grader etc. Lufttrykk som oppgitt av Tesla.)

Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. mai 2022, klokken 12:53
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Forbruket mitt stemmer noenlunde med det andre måler. (140-170 Wh/km avhengig av fart og temp. Ekstra høyt forbruk ved forvarming og generell varming når batteriet er under 7 grader etc. Lufttrykk som oppgitt av Tesla.)
Hva slags kjøring har du gjort da? Hvis du aldri har vært under 140Wh/km i forbruk så er det merkelig.

Vi kommer lett under dette med vår LR. Under optimale forhold (60ish i jevn trafikk) kommer vi ned under 100Wh/km. Rolig langkjøring i 70-80km/t ligger under 130Wh/km.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaatonsdag 18. mai 2022, klokken 15:07
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:53
Hva slags kjøring har du gjort da? Hvis du aldri har vært under 140Wh/km i forbruk så er det merkelig.

Joda, har vært under 100 Wh/km i varmt vær i 60-70 kmt, og over 200 i møkkavær. 140-170 er mer et gjennomsnitt ved motorveikjøring der man faktisk trenger rekkevidden. Målte 150 Wh/km på en langtur nå i vår ved 9 grader, tørr vei, og lav last på varmeapparatet.

Så jeg tror den lave batterikapasiteten er problemet.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:07
Joda, har vært under 100 Wh/km i varmt vær i 60-70 kmt, og over 200 i møkkavær. 140-170 er mer et gjennomsnitt ved motorveikjøring der man faktisk trenger rekkevidden. Målte 150 Wh/km på en langtur nå i vår ved 9 grader, tørr vei, og lav last på varmeapparatet.
Virker som du har litt høye forventninger til forbruk i motorveihastighet. Vi har fra 180-200Wh/km på motorvei.

Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaatonsdag 18. mai 2022, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.

Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)

Og glem det jeg sier om Wh/km, poenget mitt er at jeg bare har 45kWh tilgjengelig når de fleste virker å ha 50kWh. Dette stemmer også med det trådstarter skriver. Han har målt 159 Wh/km, og 360 km med 92% batteri. Da blir batterikapasiteten:
0.159 kWh/km * 360km / 0.92 = 62 kWh.
EV-database sier en LR fra 2021 skal ha 75 eller 70 kWh utnyttbart batteri.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymanonsdag 18. mai 2022, klokken 18:37
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)
Det er vel akkurat det turfsurf sier?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 18. mai 2022, klokken 19:16
Min Model 3 SR+, levert novermber 2021 har etter Scan My Tesla 55,1 kWh tilgjengelig, - buffer på 2,4 kWh, noe som skal gi meg ca 52,7 kWh tilgjengelig. fra 100-0%

Har desverre aldri fått kjørt bilen langt nok for å se den praktiske rekkevidden.

Husk bare på at SR+ bilene som har LFP batteri bør lades til 100% minst en gang i uken, dette for at BMS skal holdes i skikk :)
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. mai 2022, klokken 20:09
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. mai 2022, klokken 18:37
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:11
Husk at energiforbruk i tripptelleren kun viser det som brukes med bilen i D. Dvs forvarming, parkeringsklimatisering og sentre kommer ikke med.
Nei, energiforbruk regner med all forbruk av energi, også til batterivarming og kupevarming. Så lenge bilen står i "D" og ikke "P" så regner den med alt.
Det sier de fleste kilder på nettet, og det stemmer med egen erfaring, så er 99% sikker på dette :)
Det er vel akkurat det turfsurf sier?
Jepp
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Syklisttorsdag 19. mai 2022, klokken 08:26
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Med min 2020 SR+ og samme WLTP hadde vi EPA rekkevidde på ~370 km med 4 personer og feriebagasje og lengste tur uten lading var 360km. Landevei 60-90km/t og noen kortere motorveistrekninger. (Er relativt forsiktig ved bruk av varme i kaldt vær.)

2021 LR (82kwh batteri) går 180-200km lenger under tilsvarende forhold.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangotorsdag 19. mai 2022, klokken 08:49
Er det ikke mer konstruktivt å rapportere rekkevidde ift ABRP istedenfor å skulle ha ørtenhundrefemti individuelle rapporter i en uendelighet av værforhold, hastigheter og høydemeter? Legg inn turen i etterkant i ABRP med faktisk vær, faktisk tidsbruk (juster prosent over/under fartsgrense) og faktisk SOC ved start. Stemmer da omtrent ankomst SOC? Hvis ikke, hvilken konstant (reference consumption i 110 km/t) må man justere til for å få det til å stemme? Har vi alle omtrent samme konstant?
På vår M3 LR 2022 har jeg ca 148, ipace 235, og e208 185. Skulle gjerne visst om ABRPs standard setting for PS2 på 212 stemmer.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaattorsdag 19. mai 2022, klokken 11:57
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2022, klokken 20:09
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. mai 2022, klokken 18:37
Det er vel akkurat det turfsurf sier?
Jepp
Beklager, lang dag i går  :o
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaattorsdag 19. mai 2022, klokken 12:04
Sitat fra: Syklist på torsdag 19. mai 2022, klokken 08:26
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har samme erfaring.
Har en SR+ med 409 km WLTP. Jeg har aldri i løpet av 2,5 år klart 300 km.

Med min 2020 SR+ og samme WLTP hadde vi EPA rekkevidde på ~370 km med 4 personer og feriebagasje og lengste tur uten lading var 360km. Landevei 60-90km/t og noen kortere motorveistrekninger. (Er relativt forsiktig ved bruk av varme i kaldt vær.)

Interessant. Har du målt hvor mange kWh bilen bruker fra 100% til 0%?
Hadde vært interessant å sammenlikne med mine 45 kWh.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangotorsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Det vil i så fall være en stor sensasjon. Jeg abonnerer på TeslaFi som tracker alle batteriene til abonnentene. Det gjøres gjennom å tracke rekkeviddesetimatet til bilene som er en proxy på energien i batteriet siden estimatet er en funksjon av en konstant og ikke siste timers kjøring. På TeslaFi varierer batteriene våre med noen prosenter ift snittet og kapasiteten for alle faller over tid. Er det større avvik er det noe galt med batteriet.
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymantorsdag 19. mai 2022, klokken 14:52
Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Sitat fra: SayWhoooaaat på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:18
Jeg har en teori om at det er stor variasjon i batteripakkene på Tesla.
Det vil i så fall være en stor sensasjon. Jeg abonnerer på TeslaFi som tracker alle batteriene til abonnentene. Det gjøres gjennom å tracke rekkeviddesetimatet til bilene som er en proxy på energien i batteriet siden estimatet er en funksjon av en konstant og ikke siste timers kjøring. På TeslaFi varierer batteriene våre med noen prosenter ift snittet og kapasiteten for alle faller over tid. Er det større avvik er det noe galt med batteriet.
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.
Enig. En mulig forklaring kan være at BMS ikke er tilstrekkelig kalibrert i mangel på regelmessig lading til 100%
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaattorsdag 19. mai 2022, klokken 15:04
Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.

Snakker du her om varmetap fra batteriet?
Forbruksmåleren måler vel all energi hentet fra batteripakken, så om det er tap andre steder vil dette inngå i forbruket.

Godt mulig jeg gjør en slik test du snakker om dersom jeg da kan påvise feil på batteriet.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: tornaldotorsdag 19. mai 2022, klokken 16:29
Sitat fra: SayWhoooaaat på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:04
Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 14:41
Ditt estimat på 45kwh er ikke spesielt verdifullt om du ikke har kjørt 100% ned mot null i jevn, moderat fart for å unngå for mye varmetap. Ekstrapolering basis eksvs 100-50% er verdiløst.

Snakker du her om varmetap fra batteriet?
Forbruksmåleren måler vel all energi hentet fra batteripakken, så om det er tap andre steder vil dette inngå i forbruket.

Godt mulig jeg gjør en slik test du snakker om dersom jeg da kan påvise feil på batteriet.

Jeg har vært borti at min 2022 TM3 RWD hadde 9 kWh buffer, som da ikke er synlig, og under 0% på displayet.

Kanskje det er problemet ditt?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangotorsdag 19. mai 2022, klokken 16:56
Nei, varmetap er en konsekvens av motstanden i batteriet og forsvinner som varme. Den ekstreme utgaven er hvis man aksellererer og regenererer kraftig før hurtiglading. Det er en måte å varme opp batteriet på for de bilene som ikke har aktiv batterivarming før lading. Inngår ikke i energiregnskapet til bilen.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaattorsdag 19. mai 2022, klokken 17:37
Sitat fra: Contango på torsdag 19. mai 2022, klokken 16:56
Nei, varmetap er en konsekvens av motstanden i batteriet og forsvinner som varme. Den ekstreme utgaven er hvis man aksellererer og regenererer kraftig før hurtiglading. Det er en måte å varme opp batteriet på for de bilene som ikke har aktiv batterivarming før lading. Inngår ikke i energiregnskapet til bilen.

Man har varmetap både i batteri, inverter, og motor. Nå vet jeg at du snakker om batteriet. Greit.

Gikk over regnestykket fordi jeg er nerd:
Motstand batteripakke = 15 mOhm per celle * 96 serie / 31 parallell = 0.046 Ohm.
Forbruk ved 120 km/t (ca 30 kW):
Tap = P^2/V^2*Ri = (30 000 W / 400 V)^2*0.046 Ohm = 260 W = 0.26 kW
Virkningsgrad = P/(P+Tap) = 30 kW / (30 kW + 0.26 kW) = 0.991 = 99.1%

Det er altså veldig lite varmetap i batteripakken selv ved høye hastigheter.
Men jeg skal unngå kraftig akselerasjon når jeg tester for å være nøye, så finner vi ut om det er ukalibrert BMS eller batterifeil.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: JorEltorsdag 19. mai 2022, klokken 19:24
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 18. mai 2022, klokken 19:16
Husk bare på at SR+ bilene som har LFP batteri bør lades til 100% minst en gang i uken, dette for at BMS skal holdes i skikk :)
Er det kun pga BMSen at batteriene må lades til 100%? For jeg trodde det hadde noe med kjemien å gjøre, jeg ??? 
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Hansifredag 20. mai 2022, klokken 02:28
Kun BMS https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: JorElfredag 20. mai 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Hansi på fredag 20. mai 2022, klokken 02:28
Kun BMS https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/
Flott link :+1: Takker.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaatsøndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.

Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Otkristosøndag 22. mai 2022, klokken 22:14
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.
Husk at en god del går til AC/kupe ++.
Trippteller tar ikke med dette forbruket
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangosøndag 22. mai 2022, klokken 22:49
Sitat fra: Otkristo på søndag 22. mai 2022, klokken 22:14
Husk at en god del går til AC/kupe ++.
Trippteller tar ikke med dette forbruket
Jo
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: GOSsøndag 22. mai 2022, klokken 22:52
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Testet min SR+ 2020 i dag fra 100% til 0%.

Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

7% lavere kapasitet enn spec. Jeg får kontakte Tesla og høre hva de sier.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaatmandag 23. mai 2022, klokken 10:06
Sitat fra: GOS på søndag 22. mai 2022, klokken 22:52
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også

Men er dette "utnyttbart"?
Utnyttbart må da være fra 100% til 0%. Ved 0% fikk jeg masse advarsler om å lade umiddelbart for å unngå å måtte reparere batteriet. Det kan da ikke være meningen å kjøre fra 100% til minus 7%?

WLTP-standarden må vel ta utgangspunkt i 100%-0%?
Ikke at jeg forventer å klare WLTP, men ønsker å være i nærheten når jeg kjører rolig i perfekte forhold (Kjørte i snitt 75 km/t uten AC og brukte 125 Wh/km. 365 km faktisk VS oppgitt 409 km WLTP).
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: tornaldomandag 23. mai 2022, klokken 20:18
WLTP er beregnet ut fra totalt tilgjengelig kapasitet. Det er en varierende buffer under 0%, alt etter bruk og lading. Dette gjelder spesielt LFP batteriet.

Som jeg skrev tidligere i tråden, har jeg opplevd at jeg hadde 9 kWh buffer, som er under 0%.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: GOSmandag 23. mai 2022, klokken 21:39
Sitat fra: SayWhoooaaat på mandag 23. mai 2022, klokken 10:06
Sitat fra: GOS på søndag 22. mai 2022, klokken 22:52
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 22. mai 2022, klokken 21:29
Triptelleren viser 45.6 kWh brukt.
EV-database sier bilen skal ha 49kWh utnyttbart batteri.

Så har du noe noen 2-3 kwh å gå på under 0 også

Men er dette "utnyttbart"?
Utnyttbart må da være fra 100% til 0%. Ved 0% fikk jeg masse advarsler om å lade umiddelbart for å unngå å måtte reparere batteriet. Det kan da ikke være meningen å kjøre fra 100% til minus 7%?

WLTP-standarden må vel ta utgangspunkt i 100%-0%?
Ikke at jeg forventer å klare WLTP, men ønsker å være i nærheten når jeg kjører rolig i perfekte forhold (Kjørte i snitt 75 km/t uten AC og brukte 125 Wh/km. 365 km faktisk VS oppgitt 409 km WLTP).

Det har i det minste vært utnyttbart på mine Tesla'er men vet ikke om LFP batteriet er annerledes slikt sett.

Tidligere så har jeg kjørt 15- 20 km under 0  med Model S, med Model 3 så har jeg vel ikke kjørt mer enn 5 km eller så under 0. Har hatt TeslaScan koblet til OBD på begge så har hatt rimelig god kontroll på rikets tilstand. Model S'en hadde 3.7 kwh under 0, min Model 3 rapporterer 3.1 kwh under 0. Har ikke kjørt under 0 på ett par år.

Kan ikke skjønne at batteriet tar skade av det. NAF/Motor og andre kjører jo tester hvor de kjører bilene til de stopper. Kjører en ofte helt tomt slik at bilen stopper (som heller ikke er reelt tomt batteri), så er det nok neppe brad for batteriet.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: SayWhoooaaattirsdag 24. mai 2022, klokken 16:34
Sitat fra: GOS på mandag 23. mai 2022, klokken 21:39
Det har i det minste vært utnyttbart på mine Tesla'er men vet ikke om LFP batteriet er annerledes slikt sett.

Tidligere så har jeg kjørt 15- 20 km under 0  med Model S, med Model 3 så har jeg vel ikke kjørt mer enn 5 km eller så under 0. Har hatt TeslaScan koblet til OBD på begge så har hatt rimelig god kontroll på rikets tilstand. Model S'en hadde 3.7 kwh under 0, min Model 3 rapporterer 3.1 kwh under 0. Har ikke kjørt under 0 på ett par år.

(Nå har ikke 2020-modellen LFP-batteri, man antar dere snakker generelt og ikke om min test.)

Vet ikke om jeg liker konklusjonen her da.
Bilen har 52 kWh batteri brutto, 49 kWh netto utnyttbart, og bare 45 kWh fra 100% til 0%.

Jeg trodde energibufferen under 0% inngikk i differansen mellom brutto og netto, men da er altså brutto et irrelevant tall, og man må forholde seg til netto, men også trekke fra en vilkårlig buffer mellom 2 og 9 kWh fra nettokapasiteten.

Eventuelt kan man blåse i levetiden på batteriet og kjøre fra 100% til minus 7%.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangotirsdag 24. mai 2022, klokken 17:10
Teslabjørn tar alltid og sjekker netto batterikapasitet på rekkeviddetestene sine. Er litt usikker på hvilken bil han har testet som representerer din men tror det er 2019 SR+. Han har en spreadsheet oversikt over alle bilene testet du finner referert under Youtube kanalen. Er ikke helt overbevist om at det er normalt å måtte under null for å hente frem 49kwh. Hvis TB fikk ut de fulle 49kwh i sin test, så ville jeg kontaktet ham og forklart at du har testet bilen slik du har. Kanskje han enten har noe fornuftig å bidra med eller vil teste bilen din selv.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Tangosierramandag 13. juni 2022, klokken 13:38
mulig jeg må ha det inn med t-skje..
Men betyr dette at jeg KAN lade den opp til 100% hver dag uten at det er et problem, eller 100% EN gang i uken og 80 % ellers?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Vaduzmandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Contangomandag 13. juni 2022, klokken 17:00
Sitat fra: Tangosierra på mandag 13. juni 2022, klokken 13:38
mulig jeg må ha det inn med t-skje..
Men betyr dette at jeg KAN lade den opp til 100% hver dag uten at det er et problem, eller 100% EN gang i uken og 80 % ellers?
Hvilket batteri har du da?
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Hansimandag 13. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.

Enig :)
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymantirsdag 14. juni 2022, klokken 08:04
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Enig :)
Ikke for LFP, de anbefales å lades til 100% en gang i uka
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Lapskaustirsdag 14. juni 2022, klokken 20:16
Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Radialtirsdag 14. juni 2022, klokken 20:36
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 14. juni 2022, klokken 20:16
Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:

Er det ikke bare å lade til max hver gang man lader da? :) Skal bilen stå på flyplassen i noen uker, så blir det jo ikke "ladet til 100%" en gang i uka da heller :)
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymantirsdag 14. juni 2022, klokken 22:01
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 14. juni 2022, klokken 20:16
Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:
Minst en gang i uka.

Her er hva Tesla anbefaler i manualen:
Hvis bilen er utstyrt med et LFP-batteri, som du kan finne ut ved å navigere til Kontroller > Programvare > Mer kjøretøyinformasjon, anbefaler Tesla at du holder ladegrensen på 100 %, selv for daglig bruk, og at du også lader bilen helt opp til 100 % minst én gang per uke. Se Litium-jern-fosfat-batterier for mer informasjon.
Kilde:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html#:~:text=Hvis%20bilen%20er,for%20mer%20informasjon.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Hansionsdag 15. juni 2022, klokken 00:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. juni 2022, klokken 08:04
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Enig :)
Ikke for LFP, de anbefales å lades til 100% en gang i uka

Det er vel kun for BMSens del, ikke for batteripakkens del, ref.
Sitat fra: Hansi på fredag 20. mai 2022, klokken 02:28
Kun BMS https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Handymanonsdag 15. juni 2022, klokken 08:18
Sitat fra: Hansi på onsdag 15. juni 2022, klokken 00:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. juni 2022, klokken 08:04
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Enig :)
Ikke for LFP, de anbefales å lades til 100% en gang i uka

Det er vel kun for BMSens del, ikke for batteripakkens del, ref.
Sitat fra: Hansi på fredag 20. mai 2022, klokken 02:28
Kun BMS https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/
Om BMSen ikke er riktig kalibrert, vil rekkevidden fort bli mye mer redusert enn degradering vil forårsake. Man ønsker å unngå rekkeviddetap uansett årsak.
Mer forklaring fra Tesla:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html#GUID-B27DABDC-65D6-4B4E-A685-7ED8D306AD32:~:text=Hvis%20kj%C3%B8ret%C3%B8yet%20ditt,av%20rekkevidden%20n%C3%B8yaktig.
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: BEtorsdag 16. juni 2022, klokken 15:27
Men om BMS kommer i ubalanse ordner du dette med en fullading hvor den da er i balanse. Degradering av batteriet som resultat av stadige fulladinger er permanent.

Anbefalingen om fullading minst en gang i uken er for at BMS skal være mest mulig balansert, og anbefales på LFP batterier da de er vanskeligere å balansere grunnet den flate utladingskurven samt at de tar betydelig mindre skade av å være fulladet.

For min del lader jeg til 70%, og utlader sjeldent under 50%, men skal jeg på en lengre tur topper jeg batteriet. Den vil da være balansert og BMS har kontroll på gjenværende rekkevidde. Om det er over en måned mellom hver 100% bekymrer meg ikke, men da kan jeg finne på å toppe batteriet selv om jeg ikke skal på en lengre tur.

Digger forøvrig LFP-batteriene og foretrekker dette før lengre rekkevidde, rekkevidden er allerede mer enn god nok slik den er i dag, og et stopp på hurtiglader gjøre meg overhode ingenting. Nydelig bil!  :)
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: Burgerfredag 17. juni 2022, klokken 22:00
BE: Vi har nok havnet på samme konklusjon. Holdt på en måned eller to i starten med å lade opp en dag i uka til 100%, men med hjemmekontor og varierende behov for å dra på jobb så ble det bare tull og bila blei stående på 100% for lenge.

Og så er det en Tesla. Dersom de vil at jeg skal lade til 100% så får de jaggu lage litt Tesla følelse rundt dette og gjøre det enklere i appen. F.eks en knapp som dukker opp etter en uke på 80% og lavere med "lad til 100% neste gang"
Tittel: Sv: Reell rekkevidde
Skrevet av: magneticlørdag 27. august 2022, klokken 21:14
New 2022 Tesla Model 3 Long Range with bigger 79kwh battery real-world range and efficiency test
https://www.youtube.com/watch?v=Ll0e_ydycWA