Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: SolEL på søndag 17. april 2022, klokken 10:11
Hva er forskjellen mellom før og etter face lift?
Sitat fra: SolEL på søndag 17. april 2022, klokken 10:11
Hva er forskjellen mellom før og etter face lift?
https://www.bmwblog.com/2017/08/28/world-premiere-2018-bmw-i3-lci-facelift/
Ubetydelige endringer. Det er el viktigere om den har 94A eller 120 Ah batteri, men det kom vel året etter.
Ikke ubetydelig oppgradering av lysene
Automatisk nødbrems er ikke tilgjengelig på de tidligere årganger eller?
Jeg tror nødbrems (del av opsjon 5AT - Driving Assistant Plus) var tilgjengelig helt fra starten - og har hele tiden vært ekstrautstyr.
Stemmer
Se også gammel tråd (https://elbilforum.no/index.php?topic=38565.msg663696) for full gjennomgang av endringer, riktignok for det amerikanske markedet.
Et viktig moment kan være mobildekning, hvor faceliftbiler kan ha LTE/4G, mens tidligere biler har kun 3G. 3G-nettet er allerede slukket, så pre-facelift i3 bruker nå 2G. Men 2G slukker mest sannsynlig i 2025 (https://www.nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025), som kan gjøre at pre-facelift biler blir offline.
må man ha ACC for å ha automatisk nødbrems?
Ja, det kommer som en del av samme pakke (5AT).
Standardutgaven bremser bare dersom den trenger det for å holde innstilt hastighet på cruise-kontroll (dvs når regen ikke er nok). Den har ikke nødbrems dersom det dukker opp hindringer i veien.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.
Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.
Jeg har hatt begge deler. Stor forskjell på hvordan de oppleves ja. Men stod nå fast med i3en innimellom uansett. Mangel på AWD var en av det største grunnene til at den ble byttet ut.
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.
Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.
Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?
Beklager til trådstarter at jeg sklir ut av hovedtemaet.
Sitat fra: Chimp på onsdag 20. april 2022, klokken 12:33
Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?
Du har forstått det rett. Hvis du ikke absolutt trenger det for rekkevidde vil jeg dog anbefale å kjøre i Comfort, hvis du ikke liker pedal som føles som tyggis da.
Pre-LCI er ikke så værst den heller på vinterføre. Var flere ganger vi ikke kom opp gårdsvegen med Tesla'n, men 60Ah'n dro seg opp på samme føret.
Sitat fra: Chimp på onsdag 20. april 2022, klokken 12:33
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.
Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.
Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?
Beklager til trådstarter at jeg sklir ut av hovedtemaet.
Jeg kjører i Comfort på motorvei og EcoPro (ikke EcoPro+) på vanlig vei. Det gjør jeg hele året uavhengig av føre. Traction har jeg mappet på den ene hurtigtasten og setter på når det er snø på veien (hurtigtast = radiokanalknappene). Bare for å få sladdet litt for gøy :+1:
Dere som har hatt både gammel og nyere facelift kan dere si noe om styreopplevelsen? Jeg føler at min gamle er utrolig treg på selvoppretting ved små utslag på rattet.
Legger jeg 10 grader sving på rattet på min gamle prefacelift fortsetter bilen svingen uten noen som helst tegn til oppretting uansett fart. Det hjalp ikke å få byttet topplager på fjærbeinene.
Tilbakeslag i rattet var treg allerede da min 2014 var ny, jeg antar at dette har med elektrisk servostyring og muligens programvaren der ?
min søsters 2014 (ah60), som jeg låner er noe tregere en da ny, men nå gått 150,000 km og finner ingen ting å trekke bilen på. har 92-95 % av kapasitet , men går like langt som ny pga bedre programvare.
Det er veldig mye bedre på vinter med Nokian R3, mens R2 dekkene var for myke.
Søster som har prøvd "alt "av elbiler for å bytte ut 60ah (6 års bruk) , endte til slutt ned på nesten ny i3 FC 120ah. &0ah (solar - loft), beholdes i familien.
Edit : og opplevd forskjell på 60ah og 120ah, er at 60ah som da har carbontak og med enklere utstyrt, mindre batteri er kanskje 150 kg letter - føles som en kvikk rakker. Mens 120 er mer stødig og komfofortabel, spesielt i høyere hastigheter (110-120 høyhast motorvei).
Her er en gjennomgang av alle varianter av hjuloppheng på i3. LCI/face-lift i seg selv ga ikke noen endringer, men forskjellige batterier (og mer tyngde) har påvirket dette. i3s-modellen er selvfølgelig også noe forskjellig:
https://www.youtube.com/watch?v=MG6XmK95HxY