Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Mdah på lørdag 16. april 2022, klokken 11:27

Tittel: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Mdahlørdag 16. april 2022, klokken 11:27
Om et snaut år går bilen ut på DU/Batterigaranti. Ingen av delene er byttet tidligere og jeg tør knapt eie en 2015 Model S hvor det plutselig kan løpe på 200K i kostnad for nytt batteri alene. Jeg har lyst på ny Model S, men det går vel fort 2 år før vi får tilgang til de i Norge. Y og 3 er dessverre uinteressante for meg. Jeg ser IF har tilleggsforsikringer man kan legge til ved kasko som skal dekke batteri/drivverk om de havarerer. Er det noen av dere med 13/14 biler som har erfaring med disse forsikringene?
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Marius76søndag 17. april 2022, klokken 11:16
Hei! Jeg er i samme situasjon som deg, men ønsker primært å beholde min Model S, sen 2014 med AP. Garanti går ut i desember, så tankene har såvidt begynt å svirre rundt bytte. For min del vil jeg måtte ut med 150-250k i mellomlegg for en 2018 eller 2019 model feks.
Jeg er glad i bilen jeg har nå, med masse ekstrautstyr og gratis lading osv. Jeg har byttet hovedbatteri en gang på garanti, og antar at det kan være ok i mange år til. Men det er klart at etter garantien går ut, så er det potensielt store summer.
Jeg kom over denne på finn.no:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=252533907
Hvis man kan få et 90 batteri i dag til ca. 100K uten mva så er jo det levelig. Det hadde uansett vært en god oppgradering av den treig 85 pakken jeg har i dag. Så jeg vurderer å beholde bilen, og rett og slett legge til side noen penger jevnlig på batterikonto :)
Er det noen som har erfaringer med kjøp av hovedbatteri? Hva vil det koste å montere? Hva med batteriet som sitter i fra før? Får man pant for det?
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: JorElsøndag 17. april 2022, klokken 12:43
Var en post med pris for hovedbatteri. Mener prisen fra Tesla var noe sånt som ca150k for et nytt og ca100 for et brukt som er sjekket /fikset/overhalt.

Jeg har en 2018-S, og har selvfølgelig også tenkt hva som kan koste mye etter at garantien går ut.
Batteri, motorer(50k stykket?), luftdempere..
Håper Muffinman eller andre flinke, kan nevne flere dyre reperasjoner man må forvente og en estimert ca-pris :)
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: OhmPaPamandag 18. april 2022, klokken 11:04
100k for et nytt batteri er jo mye penger.

Men man kan vel ryke på dyre reparasjoner på så gamle fossilbiler også.

Hadde vært interessant å se statistikk på hvor ofte batterier ryker - men det er kanskje for tidlig til at slikt finnes med gode data?
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Mdahmandag 18. april 2022, klokken 11:44
Fant denne fra august 21 på TOCN https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

Nytt 90KWh batteri ca 185K inkl arbeid, Reman 85KWh ca 140 K inkl arbeid. DU antagelig rundt 60K på en eldre RWD.

Nå har det jo skjedd en god del i verdensbildet siden august 21, så det er kanskje enda stivere priser i vente.
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Marius76mandag 18. april 2022, klokken 19:58
Da var det adskillig rimeligere hos denne demonteringsforetningen i Trondheim.
Jeg regner med det kommer gode muligheter for å skifte ut moduler eller reparere batteriet man har.
Jeg kunne jo tenkt meg å oppgradere til 90 en vakker dag for å få et bedre batteri enn det jeg har, men så lenge det funker er vel det litt mye penger ja...
Time will show :)
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: jkirkebotirsdag 19. april 2022, klokken 09:42
Sitat fra: Mdah på mandag 18. april 2022, klokken 11:44
Fant denne fra august 21 på TOCN https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

Nytt 90KWh batteri ca 185K inkl arbeid, Reman 85KWh ca 140 K inkl arbeid. DU antagelig rundt 60K på en eldre RWD.

Nå har det jo skjedd en god del i verdensbildet siden august 21, så det er kanskje enda stivere priser i vente.

Man får også kjøpt batterier hos huggeren, og det gamle kan fint selges til de som uansett splitter opp batteriene for å bruke delene til andre typer batterier. Da tipper jeg man kan komme ned i 50.000,- i mellom, pluss arbeid.
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Klykkenonsdag 20. april 2022, klokken 10:07
Hva skjer med biler som har byttet batteri utenfor Tesla sitt verksted og superlading? Kan vel forvente at man stenges ute....
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Orbitonsdag 20. april 2022, klokken 10:53
Sitat fra: Mdah på lørdag 16. april 2022, klokken 11:27
Jeg ser IF har tilleggsforsikringer man kan legge til ved kasko som skal dekke batteri/drivverk om de havarerer.
Merk at slike forsikringer har begrensninger på bilens alder og/eller kjørelengde. Ofte er det også reduksjon i dekningen på eldre biler. Det er forskjeller mellom selskapene her, så du må se på din egen bil, og om denne f.eks. har lav km-stand i forhold til alder som gjør at et forsikringsselskap kommer bedre ut enn et annet. Under er egenandel på bytte av batteri til 100k på en bil over 5 år som er kjørt 175-200.000 km.

If - egenandel 36000 kr:
Sitat fra: https://www.if.no/privat/meld-skade/ved-bilskade/motorhavariDersom skaden er dekket i henhold til vilkår, trekkes det et kilometerfradrag i tillegg til en fast egenandel på 6000 kroner. Kilometerfradraget beregnes ut fra kjørt distanse for bilen slik:

    Før passerte 100 000 km:  Ingen kilometerfradrag
    Ved passerte 100 000 km: 10 % av reparasjonskostnaden
    Ved passerte 150 000 km: 20 % av reparasjonskostnaden
    Ved passerte 175 000 km: 30 % av reparasjonskostnaden, minst 10 000 kroner

Ved passerte  200 000 km opphører dekningen

Det trekkes fradrag for hver feil som oppdages, om feilene ikke har sammenheng med hverandre.

Gjensidige - egenandel 16000 kr:
Sitat fra: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/bilforsikring/bilforsikring-i-detaljerMaskinskader

Dekker plutselige og uforutsette skader som gjør at du ikke får kjørt bilen, for eksempel skader på motor, girkasse, radiator og dynamo. Gjelder til bilen er 10 år eller har kjørt 200 000 km. Bilen må ha fulgt alle service­intervallene. Maskinskade gir ikke bonustap.

Er maskinskade dekket vil egenandelen avhenge av bilens kilometerstand på skadetidspunktet.
Kilometerstand    Egenandel
0 - 119 999 km    8 000 kroner
120 - 159 999 km    12 000 kroner
160 000 - 200 000 km    16 000 kroner

Skader på elektronikk
Dekker plutselige og uforutsette skader som gjør at du ikke får kjørt bilen, for eksempel skader på elektronikken som styrer motoren og girkassen. For elbiler og hybridbiler dekker vi også slike skader på høyspentbatteriet og ladeenheten i bilen.

Enter - egenandel 25000 kr
Sitat fra: https://trygno-services.tryg.no/odpdf?vilkNr=06PAU27110&vilk=Bilforsikring-Maskinskade
For kjøretøy som er inntil 5 år gammel og har kjørt mindre enn 200.000 kilometer på skadedagen, er egenandelen 4.000 kroner.

For kjøretøy som er over 5 år gammel og har kjørt mindre enn 200.000 kilometer på skadedagen, beregnes en
egenandel på 25 prosent av skaden, minimum 4.000 kroner.

For kjøretøy som har kjørt mer enn 200.000 kilometer på skadedagen beregnes en egenandel på 50 prosent av
skaden, minimum 4.000 kroner.
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: filtvetonsdag 20. april 2022, klokken 11:19
Problemet er også at når man evt bytter batteri så får man ikke nye 5/8 år´s garanti.

Kjøpte nylig en Prius med 1 års ekstra garanti - men den inneholder så mye unntak at jeg angret selv om den var billig.
Tittel: Sv: Bil utenfor garanti - Forsikring
Skrevet av: Muffinmanmandag 02. mai 2022, klokken 10:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 20. april 2022, klokken 10:07
Hva skjer med biler som har byttet batteri utenfor Tesla sitt verksted og superlading? Kan vel forvente at man stenges ute....
Det vites ikke, men i tilfeller hvor de har stengt i USA er ikke bare superlading kuttet. De har slått av all DC-lading, dvs at bilene ikke kan hurtiglades i det hele tatt.

Har for øvrig sett et par som hadde fått tilbud på ca 115k inkl mva for refurbished batteri i senere tid i TOCN-gruppa. Forutsetter at det gamle leveres inn, naturligvis.