Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: teralv på lørdag 09. april 2022, klokken 18:17

Tittel: Forvarming kw
Skrevet av: teralvlørdag 09. april 2022, klokken 18:17
Har no hatt denne bilen siden 2013, og lurt mang en gang, men aldri funnet eller lett etter svaret.

Hvordan er det med denne bilen og forvarming. Den står påkobla 16 amp lader døgnet rundt, og lades til 100%, alltid (utenom sommerferier).

Når jeg aktiverer forvarmer på app, leverer da laderen all strømmen som går med? Mener å ha lest at varmeelement er 5,5kw ca, og da går det jo mer enn 16 amp, mer bestemt 24 amp på kolben.

Nå vet jeg også at man i eco mode ikke får levert så mye kw på kolben som  i vanlig drive.

Så da er spørsmålet; 

1. hvor mange kw trekker vannvarmeren når man aktiverer forvarming på app?

2. hentes noe kw fra batteriet i bilen, selv om lader 16 amp står tilkoblet? Dersom ja, hvor mye - og vil da 30 min forvarming redusere rekkevidden på bil om den da tapper hovedbatteri ifm forvarming?

Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: kaiatlørdag 09. april 2022, klokken 20:03
Siden varmeren kan trekke 5-6 kW under kjøring (det høyeste jeg har registrert), regner jeg med at det er mye det samme ved forvarming også - det er jo det samme varmeapparatet. Da vil varmeapparatet bruke av batteriet. Men det er neppe full pupp gjennom hele forvarmingsperioden. Ved kjøring begynner varmeapparatet med full effekt for så å justere ned effekten etterhvert. Det kan vel ligge mellom 1,5 til 3 kW mener jeg å huske. Jeg har ikke funnet noe info om dette, men vil tro at det samme gjelder forvarming. Da er du jo innafor i forhold til hva ladestasjonen kan levere. Burde kanskje logget dette med LeafSpy en gang bare for å se...

Du kan velge om bilen skal prioritere varme eller lading i menyen. Vi lar bilen prioritere varme på vinteren og det er mulig at bilen er på 90-tallet et sted ved avreise om morgenen hva angår batteriprosent. I sommerhalvåret er det ikke så nøye med varme, så da er lading satt som prioritet.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: teralvlørdag 09. april 2022, klokken 21:30
Jeg leser mellom linjene her at du ikke er sikker. Nå er det jo slik at denne kolben har en maks effekt på rundt 5,5 kw. Men i eco mode kjøring, vil den aldri få mer enn rundt 1,5 kw - altså software styrt. Med andre ord er det ikke utenkelig at software også gir den maks 16 amp, i forvarming. Men jeg vet ikke, og derfor jeg spør.

Jeg kjøpte en modifikasjon av en her på forumet for mange år siden, med en knapp som lurer systemet mtp noen motstander innebygget. Bilen tror vannet er feks 80 grader, og da kutter varmen, eller senker/kutter effekten i kw på kolben. Antar det kan skje når vannet i forvarming når sin maks temp.

Menyen har jeg ikke sett en slik funksjon, men kan godt hende det er på min og. Har vi samme gamle leaf?
Uansett er min bil alltid ferdig med lading ut på kvelden, så forvarmingen om morgen kommer ikke i konflikt med lading.

Men jeg ønsker heller ikke at batteriet mister rekkevidde pga forvarming når jeg står tilkoblet lader, da må jeg bare kutte ned tiden. I dag kjørte vi uten varme hele veien for å rekke hele turen, og det er da jeg må tenke på om forvarmingen tar av batteriet før slike langturer.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: kaiatsøndag 10. april 2022, klokken 21:19
Aha, du har pre-facelift-versjonen. Jeg har facelift-utgaven med varmepumpe og der er det jo visse forskjeller. 2013-modell kan jo være begge deler og jeg tenkte facelift.

Jeg har lest en del i servicemanualen hvor ting forklares i nærmere detalj, men har ikke egentlig funnet noe om hvordan strømmen styres ved forvarming. Servicemanual finner du her om du er interessert: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2012-372 (https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2012-372)
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: Sjalabaismandag 11. april 2022, klokken 07:24
Vår 2012 har det samme tussete varmeopplegget og den samme ettermonterte knappen. Varmeapparatet skal maks kunne trekke 4,5 kW, men skjermen sier tydeligvis 5 kW på det meste - fra turen til jobb i sted:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Vi lader på 2 kW hjemme, 3 kW på jobb. Bilen drar helt klart fra batteriet da under forvarming.

Du er for øvrig sikkert klar over at permanent lading til 100% kan ha uheldige konsekvenser for batterihelsa om bilen blir stående i flere dager?
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: teralvmandag 11. april 2022, klokken 09:48
Takk for info.
Ja jeg har gammel utgave med varmekolbe, ikke varmepumpa.

Manualen var grei å få, det som ligger i min er Fransk utgave, og for meg uforståelig. Takk for den.

Jeg har ladet vår til 100% siden dag en, og bruker bilen så og si daglig også. I ferier hvor vi reiser bort, lar vi den stå med 1/3 til 50% batteri, og har nå kjørt 105.000 km på den, og mistet to av strekene på høyre siden.

Jeg kommer nok til å fortsette med det, da bilen er på vei inn i solnedgangen.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: leafnormandag 11. april 2022, klokken 17:50
I forvarming med ladekladd koblet til leveres energi fra batteri og nett, og så lenge varmer trekke mer enn det ladekladd gir tappes batteriet. Etter hvert kan det bli så at varmebehovet er mindre enn det ladekladd leverer, og da begynner det å gå strøm inn på batteriet igjen.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: teralvmandag 11. april 2022, klokken 18:25
De orginale ladekladdene var vel ca 10 amp - mens veggladeren min gir maks Leafen klarer - 16 amp.
Er det slik at også ved 16 amp, tappes batteriet ?
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: kaiattirsdag 12. april 2022, klokken 08:58
Så lenge varmeren trekker mer enn laderen kan gi, så stemmer det. 16 A tilsvarer 3 kW, og hvis varmeren trekker 5 kW, blir det jo slik.

Min egen varmepumpe-Leaf startet i dag tidlig med 96% på batteriet og ladestasjonen min er også på 16 A.

Leaf'ene med 6,6 kW-lader (32 A) vil nok klare å både forvarme og holde bilen toppladet.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: teralvtirsdag 12. april 2022, klokken 09:42
Jeg er enig i det, men så vet vi jo og at bilen har to trinn på forvarmeren, en på flatt jern vel 5+ kw, og en på eco modus på rundt 1,5-1,7 kw. Om det finnes noe mer i mellom, som softwaren styrer, så var det det jeg var litt ute etter å finne utav.

Er det slik at forvarmeren gir flatt jern, altså maks av hva varmekolben kan gi, mer enn 5 kw, så sier det seg selv at den tar fra begge strømkilder - lader og batt.

Vet ikke helt hvordan man skal finne utav dette heller, men jeg får bare konkludere med at det er slik det er.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 12. april 2022, klokken 10:18
Ti års erfaring (2012-modell) viser at forvarmingen tapper batteriet noe :)

Teoretisk worse case på en kald vinterdag:
Lader du på 10A får du i 2200W, da mister du 2800W fra batteriet. Forvarmer du en halvtime kan du «miste» 1,4kWh - dvs rundt 5-7km rekkevidde.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 14. april 2022, klokken 20:53
Man stiller vel inn i bilen, om man vil prioritere lading framfor varme.

En annen sak er at jeg synes det er en dårlig ide å lade til 100% i utide:
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 14. april 2022, klokken 21:38
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 14. april 2022, klokken 20:53
...og kalde batterier bør lades sakte, hvis man lader høyt opp
Sakte, men ladenivå er vel ikke skadelig per se, bare ikke bilen står for lenge? Jeg lader kun på Schuko, 2 kW hjemme, 3 kW på jobb. Det er vel å forstå som sakte?
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: leafnorfredag 15. april 2022, klokken 10:15
Sitat fra: teralv på tirsdag 12. april 2022, klokken 09:42
Jeg er enig i det, men så vet vi jo og at bilen har to trinn på forvarmeren, en på flatt jern vel 5+ kw, og en på eco modus på rundt 1,5-1,7 kw. Om det finnes noe mer i mellom, som softwaren styrer, så var det det jeg var litt ute etter å finne utav.

Er det slik at forvarmeren gir flatt jern, altså maks av hva varmekolben kan gi, mer enn 5 kw, så sier det seg selv at den tar fra begge strømkilder - lader og batt.

Vet ikke helt hvordan man skal finne utav dette heller, men jeg får bare konkludere med at det er slik det er.

Med leafspy finner du ut av det. Den logger strømmen inn/ut av batteri, og effekt som går til varmer. Og batteri SOC.
På den 2012 jeg hadde var de ikke mulig å fortelle bilen å stå i ECO når den var parkert. For den 2019 jeg har nå husker den at den er i ECO om det er valgt, men ikke sjekket om det påvirker forvarmingen. Husker at i 2012 var det valgmulighet et sted i meny å prioritere lading eller varme, men hva dette gjorde vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Forvarming kw
Skrevet av: teralvfredag 15. april 2022, klokken 10:19
Når min bil forvarmer, er det på morgen. Da har bilen stått ferdig ladet i 10-12 timer, 100% ladet.
Da tenker jeg at denne prioriteringen ikke har noe for seg å finne, da bilen uansett ikke tar mer lading.

Den bruker sine 16 amp fra ladekabel, og da må den enten finne resten til varmekolben fra batteri, eller den varmer bare med 16 amp i forvarming.

Jeg har nok aldri forvarmet samtidig som den lader på batteri, men jeg forvarmer så og si alltid når ladekabel er tilkoblet.  :)