Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => DRIFTSBATTERI => Emne startet av: Radiobil1 på søndag 09. september 2012, klokken 23:33

Tittel: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1søndag 09. september 2012, klokken 23:33
Hvor langt har Leafen din gått ?
Har noen kommet dit at man ikke klarer å lade opp til 100% lenger.

Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Haavardmandag 10. september 2012, klokken 07:53
16.080 km siden 2. februar 2012 :)

Lader fint opp til 100% enda.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Oessemandag 10. september 2012, klokken 08:31

8150 km siden 3 juni.

Ikke mistet noen streker enda..  ;)

Men er spent på om jeg kan si det samme når jeg har passert 40000 på denne tiden til neste år..
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Joakim Svelimandag 10. september 2012, klokken 09:01
Jeg har akkurat passert 20 000km. Ingen merkbar endring i kapasitet.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Larvikmandag 10. september 2012, klokken 10:07
22.000 km, merker ingen forskjell i batterikapasitet
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: LivHmandag 10. september 2012, klokken 10:50
22 000 km her også, og ingen merkbar endring.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: gbzdocmandag 10. september 2012, klokken 10:55
17.000 km, får i følge SOC meterer 98,9% ved fullading. Hadde dessverre ikke SOC meter da bilen var ny så vet ikke om den noen gang har vært høyere...
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Thomas Parslimandag 10. september 2012, klokken 12:03
I USA er det mange som har kjørt over 40.000km uten redusert kapasitet, så jeg tror dette er en "nyttesløs" øvelse.
En har kjørt hele 50.000miles (80.000km) og har 13% kapasitetstap (TaylorSFGuy på mynissanleaf.com), noe som er omtrent hva Nissan forespeilet oss da bilen ble lansert.

Biler med redusert kapasitet er som regel kjørt i klima med 50-60 varmegrader og har stått på asfaltert pakeringsplass som har bakt bilen med undervarme. En del har i tillegg kjørt bilen regelmessig helt tom og brukt hurtiglader daglig, noe som kombinert med 60 varmegrader kanskje ikke blir sammenlignbart med Norge (det er nå 15 grader og regn i Oslo).
Mer info på http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses

Hvis vi får kapasitet med vårt klima etter bare 20-30.000km har Nissan et enormt problem i varmere strøk.
(Alt tyder på at de har et relativt lite problem, alt etter hvordan de håndterer reklamasjoner)

Jeg er mer opptatt av rust, siden Norge er verdensmestere i salting og kjøring på E18 ofte skjer i saltlake...

Thomas
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: kenmyhmandag 10. september 2012, klokken 12:27
Rett over 14100 km side 7. feb! fortsatt full rekkevidde! :)
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: eivisamandag 10. september 2012, klokken 13:26
20000km her. Skal se hva SOC-meter viser neste gang jeg lader til 100%.
;)
Tittel: Sv: Re: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Krytenmandag 10. september 2012, klokken 13:44
Sitat fra: gbzdoc på mandag 10. september 2012, klokken 10:55
17.000 km, får i følge SOC meterer 98,9% ved fullading. Hadde dessverre ikke SOC meter da bilen var ny så vet ikke om den noen gang har vært høyere...

Hvilke spenning viser SOC meteret? Har sett et eller annet sted at cellen ikke får 100% som en sikkerhet. Mener det var 4,1 og 4,2 som de blir ladet til.
Tittel: Sv: Re: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: jkirkebomandag 10. september 2012, klokken 18:41
Sitat fra: Kryten på mandag 10. september 2012, klokken 13:44
Hvilke spenning viser SOC meteret? Har sett et eller annet sted at cellen ikke får 100% som en sikkerhet. Mener det var 4,1 og 4,2 som de blir ladet til.

Cellespenning er 4,1v for 100% og 4,05v for 80%.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: RogerBmandag 10. september 2012, klokken 19:50
25000km så langt i år, merker ingen ting på kjørelengden enda.
Det merkes at det har blitt litt kaldere da  :(
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 11. september 2012, klokken 00:13
Hvis SOC meter er så nyttig, hvorfor er det ikke standardutstyr evt i tillegg til batteri-barene?
Kunne om så være på extrautstyrlista!
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: sven eriktirsdag 11. september 2012, klokken 02:05
husk disse battriene  er beste etter bilen har gått 20000 km  har samme batteriene i miven min å så faktisk det 
alt er da gått seg inn
men er spent på kulla 
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 11. september 2012, klokken 14:44
Er det noen som nærmer seg 30 eller 40 000 km ennå?
Hvor langt har disse Leaf Taxiene gått pr nå fe eks?
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Kjeldsentirsdag 11. september 2012, klokken 23:03
Sitat fra: Radiv på tirsdag 11. september 2012, klokken 00:13
Hvis SOC meter er så nyttig, hvorfor er det ikke standardutstyr evt i tillegg til batteri-barene?
Kunne om så være på extrautstyrlista!

Det ligger nok litt politikk i dette. Man trenger ikke vite nøyaktig gjenstående kapasitet og "overfokusering" på soc% fører lettere til bekymringer for batteripakken. Nissan vil vi skal ha et mer avslappet forhold til dette. Og akkurat det har jeg også, og ville ikke betalt en krone for et soc-meter. De som har investert i soc-meter er sikkert svært uenig og kan sikkert argumentere mye med fordelene. Men man lærer etterhvert bilen godt å kjenne med bare strekene.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: leafstertirsdag 11. september 2012, klokken 23:57
Jeg har i grunnen nesten sluttet å bruke strekene, de er ikke lineære så jeg synes det er vanskelig å tyde noe fornuftig ut av dem. Ser mest på guessometeret, men jeg har alltid tabellen over soc vs strek i bakhånd dersom jeg skulle tyne rekkevidden. Blir nok en Scangauge når den blir klar - om prisen er grei.

I tillegg så har jeg laget meg en jukselapp med de mest kjørte deldistansene på langtur og evt. omkjøringer via hurtigladere. Denne er nyttig når man ikke har vært flink nok med planleggingen og ikke har lyst til å fikle for mye med sat-naven.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: jkirkeboonsdag 12. september 2012, klokken 03:59
Sitat fra: Kjeldsen på tirsdag 11. september 2012, klokken 23:03
Men man lærer etterhvert bilen godt å kjenne med bare strekene.

Problemet med strekene er at det er vanskelig å følge med hvor langt man kjører på en strek, da de bare forsvinner i det stille. Kunne man satt opp bilen til å lage en lyd hver gang en strek forsvant ble det mye enklere. På SOC-meteret er det problematisk å holde styr på hvor langt jeg kjører pr. 10%, dermed kan jeg også lett regne ut ca. hvor langt jeg kommer og om kjørestilen må endres eller varmen slåes av for å komme fram.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1mandag 17. september 2012, klokken 18:18
Nå er det vel ca 1 år siden første Leaf ble levert til kunde i Norge. Er det ikke snart noen som bikker 30 000km ?
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Thomas Parslimandag 17. september 2012, klokken 18:34
Se mitt innlegg på forrige side (side 1).

Thomas
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: arnejorg1mandag 17. september 2012, klokken 19:32
Har kjørt 12080 km siden 10 februar, merker ingen reduksjon. Med kjøringen jeg har nå kommer jeg i underkant av 20000 i året. Når Thomas parsli forteller at en i usa har kjørt 80000km med 13 % reduksjon, tror jeg ikke dette blir så ille som jeg fryktet. Usa er jo som nevnt  ett land med høye temperaturer, det har vi ikke i Norge. Så da kan man vel regne med og kjøre 80000 uten reduksjon, noe som for meg betyr 4 år uten reduksjon. (Lover godt)
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Aspirantenmandag 17. september 2012, klokken 23:57
Det er vel tiden og temperaturen som er de virkelige fiendene mot batteriene, og ikke antall kilometer rullet, ettersom jeg har forstått.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:13
Hvor mange km har folk kjørt Leafene sine nå, noen som har passert 100 000 km ennå?

Noen som har kommet i situasjonen at de har byttet batteri?
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: RuneWtirsdag 04. juni 2013, klokken 14:23
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:13
Hvor mange km har folk kjørt Leafene sine nå, noen som har passert 100 000 km ennå?

Det er vel ingen over 35000 km enda, så vidt jeg vet. Er nok en stund til vi ser 100000-tallet.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: RuneWtirsdag 04. juni 2013, klokken 15:42
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars

Ok, jeg antok du mente her på berget, siden det er mest interessant for oss med vårt klima.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Elghosttirsdag 04. juni 2013, klokken 18:48
Passert 34.000 km. Kjører fortsatt like langt etter 100% lading før jeg mister den første streken som da bilen var ny i nov/des 2011. Har et referansepunkt på vei til jobb hvor den første streken forsvinner.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 04. juni 2013, klokken 19:04
Jeg har kjørt 36.000 km, og merker absolutt ingen reduksjon i kapasitet eller kjørelengde på Leafen vår. Har hadd bilen i snart halvannet år. Er ultra fornøyd.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: silverwrxtirsdag 04. juni 2013, klokken 19:41
Jeg har en 2012 USDM Leaf fra varme Texas, totalt kjørt 6000km, kjører leeeenge på toppstrek. Har ikke SOC/state of Charge måleutstyr (enda).
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: eivisatirsdag 04. juni 2013, klokken 20:19
Har passert 45000km no, og soc viser 98.8% ved full lading. Merker ingen reduksjo på kjørelengden.
Ved lading til 84%, viser den 82, 8 på soc et par timer etter den er ferdigladet.
Har ikke testet noe, dette er bare det jeg ser på socmeter når jeg skal kjøre. 8)
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 04. juni 2013, klokken 23:33
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars
Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 15:42
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars

Ok, jeg antok du mente her på berget, siden det er mest interessant for oss med vårt klima.

Gjorde det, men interessant side.
Er det så stor forskjell på 'slitasjen' av batteriene i varmt og kaldt klima, er dette kjemisk betinget eller?
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Bobbulftirsdag 04. juni 2013, klokken 23:55
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 23:33
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars
Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 15:42
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars

Ok, jeg antok du mente her på berget, siden det er mest interessant for oss med vårt klima.

Gjorde det, men interessant side.
Er det så stor forskjell på 'slitasjen' av batteriene i varmt og kaldt klima, er dette kjemisk betinget eller?
Ser ut til at batteriene ikke liker klima med temperaturer over 30 grader;

http://www.plugincars.com/lithium-ion-batteries-can't-stand-heat-122447.html
(Ble litt tull med linken pga appostroffen i can't, vet ikke hvordan jeg får med resten....)
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Ladefabrikkenonsdag 05. juni 2013, klokken 18:23
Her en fyr i usa som har kjørt Leafen veldig langt uten at kapasiteten har gått ned
http://www.greencarreports.com/news/1084588_update-on-high-mileage-2011-nissan-leaf-electric-car
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Elbirgeronsdag 05. juni 2013, klokken 21:04
59000  km siden Desember 2011. Jeg kjører daglig til Sarpsborg fra Enebakk. Har ikke merket noen forskjell på rekkevidden. Synes nesten at den har blitt bedre  ;) men det er vel bare jeg som har blitt flinkere til å kjøre økonomisk.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:26
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 19. november 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:26
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Jeg kan ikke se for meg at noen klarer å kjøre til batteriet ikke har noe kapasitet igjen. Men dersom man klarer det, så batteriet ikke gir noe framdrift, så er det vel 8 års garanti på 24kwts batteri, mot 5 års garanti på kapasiteten.

Så lenge bilene er innenfor kapasitetsgarantien, så er det vanlig å bytte når man kommer ned på 8 barer, men det er vel ikke alle som gjør det. I varme stater har jeg jeg inntrykk av at det skjer fra bilene er ca 3 år.
F.eks her er det en 24kwt Leaf  fra september 2016 som er på auksjon i morra, og den har 7 barer:
(https://images.cdn.manheim.com/20191022222643-f3b9c540-75d1-48a4-8281-d391f16335ed.jpg)
https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=16545749&workOrderNumber=5572927&locationCode=DALA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.DALA.17715925

http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 19. november 2019, klokken 19:58
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:26
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Bjørn fant denne i Thailand med 3 barer igjen. Det er vel ganske nære oppbrukt.
Tittel: Sv: Km Stand og Batterikapasitet
Skrevet av: Muffinmanfredag 17. januar 2020, klokken 11:32
Temperatur er nok kjempeviktig. Når 18-åringen handlet bil her endte vi på en 2013 med ca. 100k på telleren. Den hadde alle barene i behold og soh på 89%. Hos forhandleren stod det også en lik bil med 50k på telleren. Den hadde også alle barene i behold, men soh på knappe 86%. Den var importert fra Frankrike, og hadde sikkert stått fulladet mye i franske temperaturer.