Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: TeslaK på søndag 20. mars 2022, klokken 10:59
Regen på min Model 3 2022 RWD (2022.8.2) oppfører seg rart, syns jeg. Ofte regenererer den normalt, men av og til ikke. Hva er greia? Veldig irriterende når man må bremse så mye. Trodde one-pedal driving var en viktig feature.. Flere som har samme erfaring?
På Model S Raven funker det som fjell.
Dumt spørsmål - Er regen-streken din full når du mener den ikke bremser nok? Hvis ikke, så har du svart deg selv.
Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. mars 2022, klokken 12:21
Dumt spørsmål - Er regen-streken din full når du mener den ikke bremser nok? Hvis ikke, så har du svart deg selv.
Nei, den er ikke full, men heller ikke 0. Jeg vet at regen blir lavere når det er kaldt, men det er ikke det som er problemet. Det er det at regen sporadisk blir veldig lav.
Da svarte du deg selv. Du har ikke full/normal regen uten at regen-streken på instrumentpanelet er full/uten prikker. Så lenge dette er tilfelle er det forskjellige ting som påvirker hvor mye regen bilen har, men hovedsaklig temperaturen på batteriet.
Når jeg skriver «av og til» så mener jeg i løpet av en kjøretur. Det er altså god regen stort sett på kjøreturen, men sporadisk så faller det bort. Er dette det Teslabjørn kaller Snow-mode?
Aldri opplevd det du skriver
Opplever akkurat det samme på min 2022 RWD. Regen kuttes sporadisk når bilen oppdager slip, og det kan ta litt tid før regen er tilbake for fullt igjen. Bjørn Nyland kaller det for Snow Mode: https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Av erfaring hjelper det ofte å slippe fartspedalen saktere enn normalt, da unngår man at bilen forsøker å regenerere maksimalt som kan føre til at slip registreres og Snow Mode aktiveres.
Varmepumpa henter varme fra batteriet for å varme kupéen. I sommer kjørte vi 5t med ett ladestopp før vi skulle over Strynefjellet. Rett før nedkjøringa kom det opp en melding om at batteritemperaturen var lav og at den ville øke igjen om vi kjørte mer. Som om ikke 5t skulle være nok (: Temperaturen var lav over fjellet og varmepumpa dro ned batteritemperaturen kraftig. Vi hadde dessverre alt for lite regen i hårnålssvingene ned fra fjellet. Man kan/kunne altså miste mye regen om utetemperaturen faller ila turen.
Sitat fra: cr på søndag 20. mars 2022, klokken 19:31
Opplever akkurat det samme på min 2022 RWD. Regen kuttes sporadisk når bilen oppdager slip, og det kan ta litt tid før regen er tilbake for fullt igjen. Bjørn Nyland kaller det for Snow Mode: https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Av erfaring hjelper det ofte å slippe fartspedalen saktere enn normalt, da unngår man at bilen forsøker å regenerere maksimalt som kan føre til at slip registreres og Snow Mode aktiveres.
Er nok komboen nye vinterdekk og rask slipping av fartspedal som trigger snow mode ja. Funker forhåpentligvis bedre når jeg får på sommerdekk. Skal teste å slippe pedalen mer forsiktig😄
Opplever det samme i lab hastighet i nedoverbakker. Men gjerne på tørr asfalt. Nedkjøringen til et spesifikt parkeringshus slipper den konsekvent opp.
Opplevde dette i går da jeg kjørte ned fra Kikut til Geilo. Null regen. Det vistes samtidig et snøkrystall-tegn øverst i displayet. Er det en sammenheng der?
Kaldt batteri: redusert regen.
Om det er kaldt nok blir det ingen regen i det hele tatt.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:29
Kaldt batteri: redusert regen.
Om det er kaldt nok blir det ingen regen i det hele tatt.
Takk for info. Dette var nytt for meg. Det var nydelig vårvær her på Geilo i går og ikke i mine tanker at temperaturen kunne være årsaken til at jeg måtte holde bremsen inne mer eller mindre hele veien ned.
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:29
Kaldt batteri: redusert regen.
Om det er kaldt nok blir det ingen regen i det hele tatt.
Takk for info. Dette var nytt for meg. Det var nydelig vårvær her på Geilo i går og ikke i mine tanker at temperaturen kunne være årsaken til at jeg måtte holde bremsen inne mer eller mindre hele veien ned.
Da har du åpenbart ikke lest hele manualen ;-) Det bør alle eiere gjøre.
Det vil nemlig gi svar på mer enn det man viste man lurte på ;-)
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html#:~:text=og%20raske%20akselerasjoner.-,Regenerativ%20bremsing,-Regenerativ%20bremsing%20kan
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:44
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:29
Kaldt batteri: redusert regen.
Om det er kaldt nok blir det ingen regen i det hele tatt.
Takk for info. Dette var nytt for meg. Det var nydelig vårvær her på Geilo i går og ikke i mine tanker at temperaturen kunne være årsaken til at jeg måtte holde bremsen inne mer eller mindre hele veien ned.
Da har du åpenbart ikke lest hele manualen ;-) Det bør alle eiere gjøre.
Det vil nemlig gi svar på mer enn det man viste man lurte på ;-)
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html#:~:text=og%20raske%20akselerasjoner.-,Regenerativ%20bremsing,-Regenerativ%20bremsing%20kan
Der tok du meg med buksene rundt anklene, Handyman!
Dette er i mitt tilfelle en soleklar RTFM-sak (Read The Fucking Manual).