Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID. Buzz => Emne startet av: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36

Tittel: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: elektroonsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: tromsøonsdag 09. mars 2022, klokken 20:48
Firehjulstrekk kommer i 2024
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: TJVonsdag 09. mars 2022, klokken 20:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.

https://www.tv2.no/broom/14634108/

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: batterimannenonsdag 09. mars 2022, klokken 21:08
Klarte ikke å få på plass skiluke, eller 40:20:40 splitt...
Ingen isofix i passasjersetet foran. Hvorfor?
Bilen er lenger og mer firkantet enn Mercedes EQB, men har ikke mulighet for mer enn 5 seter.

Synes den rette taklinjen foran og flatere tak er det som drar produksjonsmodellen mest mot en kassebil kontra den konseptbilen som liknet med på en old school hippiebuss.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: RJKonsdag 09. mars 2022, klokken 21:13
Sitat fra: TJV på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.

https://www.tv2.no/broom/14634108/ (https://www.tv2.no/broom/14634108/)

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560 (https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560)
Prototypene har vært visst med seter på skinner, som skaper stor fleksibilitet ved at man kan skyve setene frem og tilbake. At de har fjernet dette, og man sitter igjen med seter som kan tas ut, men ikke flyttes på, gjør veldig mye for den fleksibiliteten man trodde man skulle få.

Skal sies at jeg ikke er så glad i VW AG, så mulig jeg er litt farget av det, men dette var bilen som kunne fått meg til å velge en VW likevel.

Dog, jo mer jeg har sett av bilen og de siste prototypene, dess mer sukk har det vært. Bilen er ganske så langt fra det som ble "lovet". Og det har vel vært gjennomgangsmelodien, fra Audi E-Tron, via de andre ID-bilene og spesielt ID.3 og nå til denne.

Det som ligger igjen, er hva slags rekkevidde man vil få med det største batteriet. Jeg tenkte den ville gå utenpå Stellantis-firlingene, men med 77 kWh er den knapt større enn 75 kWh-batteriene i Stellantis og EQV, og rekkevidden vil sannsynligvis bli bare marginalt bedre.

Det gjenstår riktignok å se, spesielt i praktiske tester. Det er dog langt bedre med 170 kW effekt på lading, så her har de kanskje det eneste som virkelig skiller den ut. Raskere ut fra "startblokka" teller når man må ha flere ladinger enn med ID-4 med samme batteriet.

Greit, utseende er noe friskere, spesielt med 2-farget lakk. Og den virker mer aerodynamisk, og kan gi bedre rekkevidde enn jeg ser for meg (maks 350 km, i praksis rundt 280?).

Mye vil sikkert bli bedre med lang versjon, og større batteri. Men det ligger så langt frem i tid, at til da har kanskje både Stellantis og EQV større batteripakker tilgjengelig.

Men alt i alt, dette ble langt mere gjesp enn wow for min del.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: dundunonsdag 09. mars 2022, klokken 22:11
De har jo fjernet alt som var unikt med konseptbilen og bare laga en transporter med litt morsom lakk. Helt uinteressant.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktarionsdag 09. mars 2022, klokken 22:13
Jeg synes interiøret ser bra ut på de få bildene vi har sett så langt, litt andre og morsommere materialer enn ID.4.

Plassen i baksetet er enorm, og såvidt jeg forstår kan setene lengdeforskyves. Skulle gjerne hatt 3 individuelle seter som i f.eks. Grand Picasso. MEn kan bli bra for tenåringer. Småbarnsforeldre vil elske elektriske skyvedører naturligvis og god takhøyde, blir lett å sette fast barna.

Mangler inntrykk av fargene, men den blå og hvite cargo på lanseringsvideoen er interessant.

Det doble gulvet i bagasjen, og hvis det er plass under setene, gjør at man kan ha skiene under. Bilen er 4 cm lavere enn en transporter (egen nettside for sammenligning) - man kan ha skiboks men da ryker jo mange parkeringshus. Samtidig, å håndtere tunge ski oppi en skiboks på toppen av 1,9 meter bil...

Ellers så er jeg positiv til 170 kW lading, vehicle to grid, plug n charge.
Forbedret travelassist, en slags autopark med minne og V2x kommunikasjon er kult.

Mange journalister synes ID software er vanskelig, og det kan jeg forstå på en kortere prøvetur. Når man har hatt bilen en stund er det null problem - det har sin egen logikk som man forstår.

Bilen er en kloss, så forbruk på motorvei blir høyere enn ID.4. På den annen side er MEB-familien ganske så sparsom i moderat fart og varmt vær.

Alt-i-alt, jeg synes dette ser ut som et bra alternativ for oss som behøver masse plass.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: kodaxonsdag 09. mars 2022, klokken 22:45
Utseendemessig syns jeg de har klart seg temmelig bra ift prototypen, selv om grillen foran og rumpa trekker ned, og den spesielle sjarmen egentlig har tapt seg. (Og utseende til biltema-skjermene til ID-serien generelt syns jeg er helt krise.)
Med større batteri og 4Wd blir den sikkert en bra bil, så hadde jeg vært i markedet for dette og klart å svelge dieselgate-kamelen, så kunne jeg sikkert endt opp med en slik.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: elektroonsdag 09. mars 2022, klokken 23:05
Sitat fra: TJV på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.
https://www.tv2.no/broom/14634108/

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560

Beklager dårlig research. :) Jeg leste bare Elbilforeningen sin artikkel:
https://elbil.no/slik-ser-den-ut-2/

SitatProduktsjefen Martin Hube, som jeg hadde i passasjersetet under prøveturen i København, skulle gjerne sett at det var justerbare seter og skinner i gulvet for enda mer fleksible løsninger også, men det hadde krevd en langt dyrere gulvløsning.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Daruuonsdag 09. mars 2022, klokken 23:30
Har det kommet noe om pris ennå?
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktaritorsdag 10. mars 2022, klokken 00:04
Mange bilder hos AMS.https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/vw-id-buzz-2022-elektro-bus/
Baksetene 15 cm justerbare i lengden. Det er plass under baksetene kanskje til ski.

Bilder av konseptet også, bilen er jo ekstremt nær konseptet, så jeg skjønner ikke helt hva som savnes? 4wd, 6 og 7seter og større batteri kommer jo, selv om jeg gjerne skulle hatt det nå.

Cargo kan sikkert bli en optimal camp/turbil med litt bygging.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 10. mars 2022, klokken 00:06
Her er fra premieren....Youtube video.

Må si at VW har truffet godt også med denne :+1:

https://youtu.be/uhn__P8w378
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 10. mars 2022, klokken 00:10
Og Doug er tidlig ute som vanlig. 4 timer gml video.

https://youtu.be/m4JraQ6KrVM
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. mars 2022, klokken 06:22
Kvitt pianolakken fra ID.4 i det minste, men dessverre beholdt "fisher price" designet på skjermene. Ellers ser den jo OK ut.

Men en slik bil må ha større batteri (minimum 120kWh), 4wd og fleksibel innredning. Eneste grunnen til å kjøpe en slik bil for vår del er jo som turbil, og da er jo slikt viktig. Kjører ikke kassebil til butikken...
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: arthurtorsdag 10. mars 2022, klokken 07:14
Har sett, eller lest, indikasjoner på rekkevidde på 350-400 kilometer og en (start)pris på 500.000 og da faller den helt igjennom i mine øyne, dessverre!
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: THEtorsdag 10. mars 2022, klokken 07:40
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 06:22
Kvitt pianolakken fra ID.4 i det minste, men dessverre beholdt "fisher price" designet på skjermene. Ellers ser den jo OK ut.

Men en slik bil må ha større batteri (minimum 120kWh), 4wd og fleksibel innredning. Eneste grunnen til å kjøpe en slik bil for vår del er jo som turbil, og da er jo slikt viktig. Kjører ikke kassebil til butikken...

I tillegg til Fischer Price skjermer så er 1000 kg tilhengerkapasitet også leketøy. Håper 4x4 versjon med stort batteri får i alle fall 1600-1800 kg tilhengervekt, og at de får på plass 40-20-40 deling i rad to setene på senere utgaver også. Hvis denne bilen skal være et elektrisk alternativ for de som tidligere har valgt Touran, Sharan og Multivan, så er det mange praktiske løsninger som må på plass for at det skal være et fullgodt alternativ. Ser ut som det er lite smarte oppbevaringsløsninger f.eks., så der kan de kanskje få inn noen ideer fra Skoda?

Konseptmodellen som har vært vist de siste par årene synes jeg virket veldig interessant, og med gode spesifikasjoner på bilen så ville dette vært den første VAG-bilen jeg noen gang har vurdert å kjøpe, men det som ble vist i går er skivebom for min del i alle fall.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktaritorsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

https://www.caranddriver.com/features/g15376926/space-exploration-a-close-up-look-at-volkswagens-i-d-buzz-concept/
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 10. mars 2022, klokken 08:50
Synes ikke den ble like kul som prototypen, men bedre enn fryktet når de kamuflerte bilene rullet rundt. Egentlig ganske som forventet (litt tam versjon av prototype).
Når 4wd kommer tipper jeg at jeg bestiller en. Kan legge skiene rett inn på gulvet ser det ut til, noe som er praktisk. Risikoen ved å bli vant til så enormt bagasjerom er at det er litt tøft å gå ned i størrelse.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: RJKtorsdag 10. mars 2022, klokken 09:04
Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

https://www.caranddriver.com/features/g15376926/space-exploration-a-close-up-look-at-volkswagens-i-d-buzz-concept/ (https://www.caranddriver.com/features/g15376926/space-exploration-a-close-up-look-at-volkswagens-i-d-buzz-concept/)
Rattet kunne med fordel vært mer normalt, men det forventet man jo som en del av "de-konseptieringen". Men dashboardet generelt er mye renere i linjeføringen. Forventet vel heller ikke skjer som "lokket" på senterboksen, men en stor skjerm som ikke ser ut som den er laget av duplo, hadde helt klart vært å foretrekke.

Begge de skjermene på ID-designet som går igjen i alle utgavene de har kommet med, er så grufullt stygge at de kniper i mageregionen. Skinneløsningen som gjør at man kunne valgt å skyve baksetet helt bak og fått det romslig mellom setene, hadde virkelig gjort seg, og bakseter som kan slås ut som seng var og forventet/håpt på. At de kan justeres 30 cm fra ok plass til trangt, er IKKE en god erstatning.

Snurrestoler/vendbare stoler fremme, helt klart. Løsningen med senterboksen som kan slås ut som bord, flyttbar bakstol og snurrestoler var helt klart noe som fristet.

(https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/7502/images/cd0c5c9f38835398f74f2f52dc42c6a94c4a3ac6/DB2017AU01702_x500.jpg)

Utvendig hadde jeg helst sett at de fikk den mer markerte V-formen som var på de aller første konseptene, men selv bare den kontrastfargen i overgangen mellom de to lakkfargene hadde løftet designet veldig.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. mars 2022, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

Stort sett hele interiøret og løsningene der. Minus rattet dog. Mye av poenget med en slik bil er vel å kunne bruke den som delvis camping bil. Som hyttebil kjører jeg heller SUV eller crossover.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: elektrotorsdag 10. mars 2022, klokken 11:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:50
Synes ikke den ble like kul som prototypen, men bedre enn fryktet når de kamuflerte bilene rullet rundt. Egentlig ganske som forventet (litt tam versjon av prototype).
Når 4wd kommer tipper jeg at jeg bestiller en. Kan legge skiene rett inn på gulvet ser det ut til, noe som er praktisk. Risikoen ved å bli vant til så enormt bagasjerom er at det er litt tøft å gå ned i størrelse.

Skriver meg på denne. Fantastisk at de har delingsnett med to posisjoner, nesten grunn nok til å kjøpe bilen alene. Utfordringen jeg ser er hovedsaklig skiene, altså..  :o Vi er en familie på fire som hadde med 10 par ski på vinterferie, så jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. Uten en boks på hengerfestet, men den må være minst 2,05 innvendig. Stativ hvor de står på høykant fungerer dårlig, fordi de skiene blir fryktelig møkkete.. En 6-seter kan fungere, dersom man kan legge skiene i poser og stroppe dem fast i "midtgangen". 

Annen taklast, kajakk, kano, surfebrett ol. har jo blitt frontet relativt hardt i forkant. Mulig jeg overdriver problemene ved dette? Mange håndtverkere kjører jo rundt med stige på taket. Men bilen er vel 1,93 høy uten rails, hvis dette i det blir en opsjon. Med takstativ vil bilen trolig uansett ruve 2,0 meter over bakken før man har lastet det med noe. Da er man allerede i grenseland i flere garasjer og P-hus. Det er veldig ubehagelig. Jeg var i Oslo S P-hus senest i går, som er et stort og relativt moderne P-hus. Der er grensa 2,0 meter. ID.Buzz er trolig over 2,20 med takboks..  :o
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: elektrotorsdag 10. mars 2022, klokken 11:44
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

Stort sett hele interiøret og løsningene der. Minus rattet dog. Mye av poenget med en slik bil er vel å kunne bruke den som delvis camping bil. Som hyttebil kjører jeg heller SUV eller crossover.

Det kommer vel en "long" versjon som kaanskje vil hete California. Kult nok det. Utfordringen er at jeg heller ikke ønsker å kjøre rundt i campingbil til vanlig. Den må fungere som hovedbil.

Den eneste realistiske kandidaten er dermed den som er vist nå, med firehjlustrekk og helst litt større batteri. Gjerne som 6-seter.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: elektrotorsdag 10. mars 2022, klokken 11:51
Sitat fra: daktari på onsdag 09. mars 2022, klokken 22:13
Jeg synes interiøret ser bra ut på de få bildene vi har sett så langt, litt andre og morsommere materialer enn ID.4.

Plassen i baksetet er enorm, og såvidt jeg forstår kan setene lengdeforskyves. Skulle gjerne hatt 3 individuelle seter som i f.eks. Grand Picasso. MEn kan bli bra for tenåringer. Småbarnsforeldre vil elske elektriske skyvedører naturligvis og god takhøyde, blir lett å sette fast barna.

Mangler inntrykk av fargene, men den blå og hvite cargo på lanseringsvideoen er interessant.

Det doble gulvet i bagasjen, og hvis det er plass under setene, gjør at man kan ha skiene under. Bilen er 4 cm lavere enn en transporter (egen nettside for sammenligning) - man kan ha skiboks men da ryker jo mange parkeringshus. Samtidig, å håndtere tunge ski oppi en skiboks på toppen av 1,9 meter bil...

Ellers så er jeg positiv til 170 kW lading, vehicle to grid, plug n charge.
Forbedret travelassist, en slags autopark med minne og V2x kommunikasjon er kult.

Mange journalister synes ID software er vanskelig, og det kan jeg forstå på en kortere prøvetur. Når man har hatt bilen en stund er det null problem - det har sin egen logikk som man forstår.

Bilen er en kloss, så forbruk på motorvei blir høyere enn ID.4. På den annen side er MEB-familien ganske så sparsom i moderat fart og varmt vær.

Alt-i-alt, jeg synes dette ser ut som et bra alternativ for oss som behøver masse plass.

Enig i alt du skriver her. Men ref. videoen til Teslabjørn ser det ikke ut til  å være plass til ski under setene så hva gjør man da? Én ting er høyden på bilen i både private garasjer og parkeringshus. Det andre er forbruk/rekkevidde, som nok er til å leve med uten taklast, men kanskje ikke med.. ???
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: syklistentorsdag 10. mars 2022, klokken 15:51
Sitat fra: elektro på torsdag 10. mars 2022, klokken 11:40
Vi er en familie på fire som hadde med 10 par ski på vinterferie, så jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. Uten en boks på hengerfestet, men den må være minst 2,05 innvendig. Stativ hvor de står på høykant fungerer dårlig, fordi de skiene blir fryktelig møkkete.. En 6-seter kan fungere, dersom man kan legge skiene i poser og stroppe dem fast i "midtgangen". 

Du trenger en takboks, men ønsker samtidig å kunne parkere i parkeringshus. Da er det ikke bilen for deg, så enkelt er vel.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: kodaxtorsdag 10. mars 2022, klokken 17:26
Kasse på hengerfestet til ski fungerer i hvert fall strålende på TMX
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktaritorsdag 10. mars 2022, klokken 19:11
Sitat fra: kodax på torsdag 10. mars 2022, klokken 17:26
Kasse på hengerfestet til ski fungerer i hvert fall strålende på TMX
Men da blir bilen godt over 5 meter lang, så ikke helt bra i parkeringshus det heller.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: kodaxtorsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Kasse på hengerfeste er mye bedre enn takboks ift enkelhet med å ta ting inn/ut, mikroskopisk luftmotstand etc.
Hvis man vil ha en smooth parkeringshus-opplevelse med 10 par ski, så får man sende de med kona i egen bil.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: dundunfredag 11. mars 2022, klokken 12:05
For meg er skuffelsen basert på at jeg trodde dette skulle bli noe litt mer premium og ha en større X-faktor enn bare litt fine farger. Er man ute etter mest mulig praktisk familiebil er sikkert produksjonsmodellen tipp-topp. Jeg hadde ønska meg at de hadde beholdt iallfall muligheten til flere av de vanskelige og fordyrende løsningene - spesielt setemonteringen, men også et langt fetere interiør.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Bmwi3fredag 11. mars 2022, klokken 20:50
Syns den virka veldig grei, er jo veldig fan av den gamle T1 så hvis WLTP og pris er grei så ryker Teslaen og vi blir en Buzz rikere:) Blir spennende å se og prøvekjøre når det blir mulighet.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Trond.mfredag 11. mars 2022, klokken 21:01
Kan ikke forstå annet enn at passiv sikkerhet for id. Buzz er er langt dårligere enn det man får i eksempelvis bmw iX. Avstanden fra front til førerplass må være betydelig kortere, og dermed kortere støtabsorberende sone.
Blir interessant å se EuroNcap test.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: RJKfredag 11. mars 2022, klokken 21:54
Er vel mer rettferdig å sammenligne med ID.3 og ID.4 som og har korte overheng. Men nå har vel aldri disse varebilbaserte bilene tilbydt den beste kollisjonssikkerheten. Et langt panser har sin fordel, som du antyder, ved at det gir større plass til deformasjonssone.

Tviler på at vi får se disse med større nese, selv om det ville kunne betydd bedre sikkerhet. Praktikalitet blir et valg der noe må ofres, og med kort snute vil kollisjonssikkerhet måtte gi endel.

Ikke det at man ikke kan designe en bedre løsning sammenlignet med andre kortsnutebiler, men de vil ikke kunne tilby samme sikkerhet som en langsnutebil som er designet med sikkerhet like høyt oppe på agendaen.

Men, er jo mange som ikke ser fordelen av lang snute og plass til endel bagasje i absorbsjonsområdet, dersom dette kan føre til noe mindre bagasjerom tatt totallengden i betraktning. Men samtidig ser vi at f.eks. BMW med sine langsnutebiler har valgt å ikke utnytte området til å gi "frunkspace".

Og i iX er det vel pakka slik at det i realiteten ikke er plass til så mye, selv ikke et område for ladekabler. På iX får man jo ikke engang lov å åpne panseret.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: 02janfredag 11. mars 2022, klokken 22:06
Tipper den vil ha høyre passiv sikkerhet en samtlige personbiler der ut på under 1.8 tonn.  Dessuten sitter fører et godt stykke bak.
Vil også tro det vil være meget høy sikkerhet for de som sitter på 2.rad vs vanlig personbil.  Tviler på at fører som idag kjører nyere "kortsnute" Transporter sitter mer utsatt en fører langpanser i bmw 1/3 serie eller Rav4,Golf etc.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Trond.mfredag 11. mars 2022, klokken 22:08
Jeg vil anta at man kan oppnå bedre passiv sikkerhet uten bagasjeplass foran siden man da har best kontroll med deformasjonen. Sammenlikningen med id.3 og 4 er jo relevant, men vekt kommer jo også inn. Med største batteri, så er det store krefter som skal opptas på en kort sone. Vekten er også en fordel om man treffer en liten personbil på 1000 kg, men ikke like bra i møte med et vogntog. Vekten gir større påkjenning for kroppen, selv om stivheten er stor nok til å hindre strukturell kollaps. Men jeg får vente på testresultater før jeg feller en dom. Kan gi avkall på litt sikkerhet mot mulighetene i en California versjon.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: RJKfredag 11. mars 2022, klokken 23:31
Sitat fra: 02jan på fredag 11. mars 2022, klokken 22:06
Tipper den vil ha høyre passiv sikkerhet en samtlige personbiler der ut på under 1.8 tonn.  Dessuten sitter fører et godt stykke bak.
Vil også tro det vil være meget høy sikkerhet for de som sitter på 2.rad vs vanlig personbil.  Tviler på at fører som idag kjører nyere "kortsnute" Transporter sitter mer utsatt en fører langpanser i bmw 1/3 serie eller Rav4,Golf etc.
Hva begrunner du dette i? All tidligere erfaring er at disse bilene er mindre sikker enn personbiler, og spesielt fører og passasjer fremme er utsatt pga den korte deformasjonssonen. Hva spesifikt mener du er kommet av info som tilsier at denne er revolusjonerende bedre enn nye biler med snute, inkludert elbilversjoner av disse?

Det er all grunn til å tro at mye av det som gjaldt før, fremdeles ikke er kommet helt opp til par på disse. Og det er at langt panser gir større mulighet for større deformasjonssoner.

Og baksetepassasjerer har jo normalt sett ingen airbags til å hjelpe seg, foruten eventuell sidekollisjonspute. Hvordan kan de da gi bedre sikkerhet for disse om de ikke har innført kollisjonsputer og for baksetepassasjerer?

Jeg ser du nevner Golf bl.a. men jeg regner med at du vil sammenligne denne mot nye Golf som vi ikke får i Norge, og ikke eldre versjoner. Poenget med å nevne eldre versjoner er jo bare for å sammenligne de med andre biltyper fra samme generasjon. Ikke for å sammenligne en gammel personbil mot en ny "varebil".
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: 02janlørdag 12. mars 2022, klokken 00:37
Legg merke til at jeg skriver , de under 1.8 tonn. Buzz med sin konstruksjon, sitter du høyere en tradisjonell personbil, batteri-ramme konstruksjonen har vist at det kan bidra positivt for sikkerhet, buzz slik jeg forstår det har 3 meter akselavstand på den korte utgaven. Vekt er vel ukjent men neppe under 2T, og mer for den lange utgave med det store batteri.

Samt jeg ser en ganske grei deformasjonssone foran, og den stopper ikke der frontruta begynner (er det derfor man mener det er kort deformasjonsone?

Forventer at baksete passasjerer er utstyr minst med airbag gardiner, slik det er i en 17 år gammel Honda CR-V, passasjerene bak er beskyttet bra da de sitter høyere oppe, lengre avstand til å skalle i takkonstruksjoner, batterirammen sikrer sidekollisjon bedre en biler uten, vekten på bilen er langt over snitt personbil pr.idag.

+ Forventer at enhver ny genereasjon av bilmodell er minst like sikker som de beste fra forrige generasjon + noen forbedringer.

(Ser bilen også er satt opp med nettingvegg både mellom bagasje + mellom fører, bra )
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 12. mars 2022, klokken 11:31
Sitat fra: 02jan på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:37
Legg merke til at jeg skriver , de under 1.8 tonn. Buzz med sin konstruksjon, sitter du høyere en tradisjonell personbil, batteri-ramme konstruksjonen har vist at det kan bidra positivt for sikkerhet, buzz slik jeg forstår det har 3 meter akselavstand på den korte utgaven. Vekt er vel ukjent men neppe under 2T, og mer for den lange utgave med det store batteri.

Samt jeg ser en ganske grei deformasjonssone foran, og den stopper ikke der frontruta begynner (er det derfor man mener det er kort deformasjonsone?

Forventer at baksete passasjerer er utstyr minst med airbag gardiner, slik det er i en 17 år gammel Honda CR-V, passasjerene bak er beskyttet bra da de sitter høyere oppe, lengre avstand til å skalle i takkonstruksjoner, batterirammen sikrer sidekollisjon bedre en biler uten, vekten på bilen er langt over snitt personbil pr.idag.

+ Forventer at enhver ny genereasjon av bilmodell er minst like sikker som de beste fra forrige generasjon + noen forbedringer.

(Ser bilen også er satt opp med nettingvegg både mellom bagasje + mellom fører, bra )

Den veier 2,3 tonn
SitatWeight Unladen (EU) *   2300 kg

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: THElørdag 12. mars 2022, klokken 11:53
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. mars 2022, klokken 11:31
Den veier 2,3 tonn
SitatWeight Unladen (EU) *   2300 kg

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz

Lurer på hvor mye en lang versjon med største batteri vil veie?
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktarilørdag 12. mars 2022, klokken 13:28
Sitat fra: Trond.m på fredag 11. mars 2022, klokken 21:01
Kan ikke forstå annet enn at passiv sikkerhet for id. Buzz er er langt dårligere enn det man får i eksempelvis bmw iX. Avstanden fra front til førerplass må være betydelig kortere, og dermed kortere støtabsorberende sone.
Blir interessant å se EuroNcap test.
Nja, det var jaggu langt fra rattet og frem til nesa på bilen når man satt inn. Tror ikke det er et problem. Diger bil. Mer Caravelle enn Kangoo/Touran for å si det slik. ID.4 fremstår som liten ved siden av.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktarilørdag 12. mars 2022, klokken 13:39
Fikk sett bilen på Ryen i dag. Den er diger. Subjektivt større enn Galaxy.  som en Transporter vil jeg si.

Interiøret virker noe mer eksklusivt i gråhvit enn ID.4 som har masse piano-plast. Dette var bra.

Bagasjerommet måler ca 130 dypt og 120 bredt. Det er armlener i bagasjerommet bak. Det hadde vært god plass til 7 seter i kortversjon, men ikke all verdens bagasje da. Mulig dette kommer en vakker dag.

Under baksetet har man kanskje 20 cm, men ganske små åpninger. Da får vi 150 cm lengde under setene. Men, på diagonalen langs gulvet målte jeg 180cm. Kankskje 10 cm til, da vil skia stikke litt ut i stigtrinnet til baksetet uten at det blir problematisk.

Man kan antagelig laste 2 stk barnevogner/bagvogn ved siden i bagasjen uten å slå de sammen.

Baksetene står som kjent på skinner og de kan vippes bakover. Men synes det er gjerrig av VW å ikke putte inn de 3-delte "franske" setene som brukes i Citroen Picasso eller S-max. Mer benplass bak enn i BMW iX og man sitter luftigere.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: hakotorglørdag 12. mars 2022, klokken 20:45
Det er allerede sagt at det kommer både seks og sju-seter variant. 2+2+2 og 2+3+2. Tror det var på autogefül på YouTube jeg hørte det.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: kodaxlørdag 12. mars 2022, klokken 21:42
Den originale bussen var jo beryktet for å være en dødsfelle, men her blir det nok bra score på sikkerhet.
Tittel: Sv: I dag ble den lansert, vad tycks?
Skrevet av: daktarilørdag 12. mars 2022, klokken 23:09
Sitat fra: kodax på lørdag 12. mars 2022, klokken 21:42
Den originale bussen var jo beryktet for å være en dødsfelle, men her blir det nok bra score på sikkerhet.
Det var utstilt en T1 på Ryen, og knærne er rett bak fronten på bilen, så ca 2 mm stål som skiller utenfor og innefor i bilen.man satt vel oppå eller foran forhjulene på originalen.