Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Vivi på onsdag 02. mars 2022, klokken 08:51

Tittel: Nissan Leaf Tekna 2021 demobil fra Tyskland
Skrevet av: Vivionsdag 02. mars 2022, klokken 08:51
Hei,

jeg har fått tilbud på en tyskimportert Nissan Leaf Tekna 40 kmh 2021 modell. Bilen har alt av utstyr.
Bilen er registrert i juni 2021 og har gått ca. 3500 km.
Bruktbilforhandler selger meg denne bilen med nybilgaranti 5 år og 8 år batterigaranti. Det står på kontrakt.
I følge selger dekker Nissan de 3 første garantiårene, mens forhandler dekker de 2 siste årene.
Selger sier jeg kun skal forholde meg til Nissan ved eventuell garanti reparasjon, men det er forhandler som vil betale og at jeg som forbruker ikke vil merke noen forskjell.

Høres dette greit ut eller er det noen fallgruver jeg bør være oppmerksom på?
takknemlig for svar :)
Tittel: Sv: Nissan Leaf Tekna 2021 demobil fra Tyskland
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 02. mars 2022, klokken 11:28
Sjekke om vilkårene for de 2 siste årene er like kanskje? Uten noe maksgrenser o.l. Og om batterigarantien er som vanlig. Står ikke noe om pris. Med potensielt ekstra utfordringer her så bør den være lavere enn en vanlig norsk bil. Husk også at 40kWt ikke skal på langturer før Rapidgate blir et problem, men til bykjøring og mellomlange turer fungerer den bra (utenom ustabil app).
Tittel: Sv: Nissan Leaf Tekna 2021 demobil fra Tyskland
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 04. mars 2022, klokken 23:42
Jeg kjenner kun eldre årganger og de kunne ofte mangle varme i seter og ratt nede i Europa, mans det var standard i Norge, og de fleste årgangene hadde det i alle stater i USA. Man bør også sjekke om det er varme i baksetet. Jeg oppdaga nylig at enkelte 2016 fra USA mangler det.

Fabrikkgarantien på batteriet er nok 8 år, og kapasitetsgarantien tipper jeg er på 8år/160 000km som det var på 30kwt-batteriet. Det er ingen andre garantier jeg bryr meg om på Leaf, da man kan alltids finne en rimelig utvei om det er noe galt med bilen.

Det som har betydning på importbiler, er om de er gått i varme strøk eller ikke. Man kan se etter historikk  på yr.no, om det har vært en heteperiode i området det bilen er gått.
Dersom batteriet står fullada, så kan det tape seg en del prosenter i en heteperiode. Enkelte har hatt dårlig erfaring med å kjøpe demoversjoner som har stått fullada, og som kanskje har stått i solsteiken.
40kwt kan lades til 4,2V, og da er jeg redd batteriet kan tape seg fort, dersom det står parkert fullada. På eldre Leafer kunne man velge mellom lading til 4,1V eller 4V, og på 4V trur jeg batteriet ville vare dobbelt så lenge som ved 4,1V. Og ved 4,2V trur jeg batteriet varer halvparten så lenge som ved 4,1V.
Raser man rundt på autobahn med mye hurtiglading på en og samme dag, så kan batteriet bli varmt og tape seg.  Jeg hadde en kollega med 2012 Leaf for mange år sida, og han mente at batteriet tapet seg på en tur gjennom Danmark til Tyskland på sommeren.

Dersom bilen skal ha allt utstyr, bør du sjekke om den virkelig har det: 6kw likeretter,  varme i alle seter, arroundview, nordiske vinterdekk med tpms, dab-radio og dab-antenne, varmekappe til batteriet, Bose-anlegg, evse, type2-kabel, led-lys, tåkelys, skinnseter  osv. Fjernkontroll til garasje har jeg kun sett på usa-modeller. Egentlig trur jeg ingen biler har allt.