Elbilforum.no
Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: Daniel_0007 på torsdag 24. februar 2022, klokken 09:32
Startpris:
bZ4X med forhjulstrekk fra kr 399.900.*
bZ4X AWD med drift på alle fire hjulene fra kr 427.000.*
*Frakt og leveringsomkostninger tilkommer.
Hva syns folk? Som forventet? altfor dyr?
Er vel som forventa legger seg i samme leie som aryia men billigere enn vag produktene.
Tester er ute og:
https://www.tv2.no/broom/14594750/
Pluss:
Teknologi
Komfort
Fremkommelighet
Minus:
Litt kjedelig interiør
Ikke best rekkevidde i klassen
https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-bz4x-enormt-mye-elbil-for-pengene/75458655
Så da er det bare å innse at det kan bli kamp om disse bilene også, for Toyota planlegger å produsere kun 16.000 biler i inneværende år, og 30.000 biler neste år – og det for det globale markedet.
Skuffende av Toyota, virker mer som nok en compliance bil fra toyota, lurer på hva som stopper dem å lage fler? Batterier?
Med tanke på hvor mange toyota fans det er i Norge så kan man nok tjene litt på denne bilen ved å flippe den på finn slik det er med id4 og enyaq.
Med 41 mil WLTP (AWD) er den ganske langt bak konkurrentene i klassen, så prisen bør ligge vesentlig lavere. Men stort pluss for batterigaranti. Noe for de andre fabrikantene å strekke seg etter.
Ellers er det litt lite bagasjeplass og litt mye pianolakk i interiøret. Har aldri greid å like Toyotas designlinjer, og sånn er det fremdeles.
Spørsmålet er jo kva utstyr som er inkludert til den prisen. Om bilen kjem OK utstyrt i basismodell meiner eg det er ein god pris. Er det nokon som har funne meir informasjon om det? Bakkeklaring på 21 cm og terrengmodus fristar, men hengarvekt på 750 kg er vel lavast i klassen, og under halvparten av dei beste konkurrentane. Eg synest designet er ganske pent. Betre enn Ariya i alle fall! Innvendig er den kjedeleg, som Toyota alltid har vore.
Halve prisen av I-pace dette?Ikke galt.
(Ja, vet det er forskjeller men de ligner en del.)
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 24. februar 2022, klokken 09:32
Hva syns folk? Som forventet? altfor dyr?
Er vel som forventa legger seg i samme leie som aryia men billigere enn vag produktene.
Den kan være billigere enn id.4 GTX, men jeg tviler vel egentlig når man får lagt til utstyr. Ariya oppfatter jeg som dyrere enn id.4 GTX. Tipper det er en utgave med lite utstyr man får for den prisen som er oppgitt som fra-pris. Og rekkevidden er jo ikke noe å rope hurra for hvis den «bare» er 410 km.
Blir spennende å se utstyret som kommer med denne. Hvis man kan få en firhjulstrekk med vinterdekk til rundt 450 000 med "ok" utstyrspakke, vet jeg hvilken bil JEG skal ha her i vest Finnmark :)
Lov å håpe 😊 Mener at Solterra fra Subaru kom på over 500K og Toyota vil vel ikke bli billigere ?
Sitat fra: Trond.m på torsdag 24. februar 2022, klokken 21:05
Lov å håpe 😊 Mener at Solterra fra Subaru kom på over 500K og Toyota vil vel ikke bli billigere ?
Får vente å se, men 500 høres nok mere riktig ut ja.
Men tror absolutt at dette blir en populær bil. Særlig her i nord. Toyota selger mye biler, særlig rav. Og denne er jo en typ elversjon av den.
Faktisk en av de bilene jeg har vært mest gira på dette her, for mitt bruk her i snekavla i Hammerfest haha
Ja, Toyota har jo vært et trygt kjøp tidligere, og det blir det nok denne gangen også 👍. Så får vi håpe de kan levere biler også ;)
Skal forresten til Hammerfest 12-16.8. Da har du forhåpentligvis fått bilen din. Tror du snøen har smeltet da ? 🤣
Kan ikke si annet en at det ser ut til å bli ett bra kjøp dette. Synd med den lave rekkevidden og det relativt lille bagasjerommet.
Skulle ønske alle 4x4 hadde lagt inn litt kjøreprogram for forskjellig underlag, kudos til Toyota for det. Hadde vært morsomt med en skikkelig sammenligningstest.
Sitat fra: Trond.m på fredag 25. februar 2022, klokken 08:38
Ja, Toyota har jo vært et trygt kjøp tidligere, og det blir det nok denne gangen også 👍. Så får vi håpe de kan levere biler også ;)
Skal forresten til Hammerfest 12-16.8. Da har du forhåpentligvis fått bilen din. Tror du snøen har smeltet da ? 🤣
Må få sett priser og utstyrsnivå, samt leveringstid på dette før jeg gjør noe.
Men dette ser absolutt interessant ut!
Skal du fiske laks her oppe?;)
Spennt på årlige kostnader på service hos Toyota her. Noen som vet?
Fikk denne eposten av toyota i dag.
Utstyrsliste
Flott oversikt.
Avhengig av pris, vil jeg tro at Active blir en bra bil. Eneste jeg virkelig savner der, sammenlignet med AE, er trådløs lader, adaptive frontlys og parkeringssensor. Samt JBL premium lyd fra Executive.
Jeg har egentlig ikke behov for elektriske førerete. Jeg justerer setet mitt 2 ganger i året, det tar 7 sekunder med manuelle vridere og spaker. Trådløs lader er heller ikke "viktig".
Men man får se hva prisforskjellen blir på disse :)
Ser ut som Active inneholder det man trenger. Ryggekamera er jo inkludert der også ser jeg. Skjermen er 8 tommer.
Sitat fra: Elbildriver på tirsdag 15. mars 2022, klokken 22:52
Utstyrsliste
Elbildriver :+1: Takker for fin oversikt. Nå gjør det saken mye lettere for min del å forstå de mulige varianter :+1:
Sitat fra: stue på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:01
Ser ut som Active inneholder det man trenger. Ryggekamera er jo inkludert der også ser jeg. Skjermen er 8 tommer.
Ryggekamera har vært påbudt i alle nye biler i USA siden 2010-12 et sted, og siden Subaru har tenkt å selge Solterra der også, så må alle utgavene ha det. Og det er kanskje påbudt i Europa også nå?
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. mars 2022, klokken 22:03
Sitat fra: stue på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:01
Ser ut som Active inneholder det man trenger. Ryggekamera er jo inkludert der også ser jeg. Skjermen er 8 tommer.
Ryggekamera har vært påbudt i alle nye biler i USA siden 2010-12 et sted, og siden Subaru har tenkt å selge Solterra der også, så må alle utgavene ha det. Og det er kanskje påbudt i Europa også nå?
Har vel lite å si, id4 har ikke ryggekamera som standard men selges i usa men den har nok det som standard der
her er utdrag fra eposten fra Toyota
Ser absolutt innafor ut det der! Og med litt frakt, og vinterdekk, så blir det litt mere.
Spent på når vi som har reservert, får mulighet til å få overlevert bilen.
Slutten av Juni, sies det. Men frykter at det kan ta litt lengere tid... Uten at jeg har noe håndfast å vise til :P
ja, men er også spent på hva pakkene inneholder.
Sitat fra: terjewa på mandag 28. mars 2022, klokken 13:08
ja, men er også spent på hva pakkene inneholder.
Rart de ikke gir info om det. f.eks er hengerfeste med?
Her er oversikt over utstyrspakkene. Lander fort over 550 med vinterdekk og hengerfeste med full pakke.
Hvorfor faller rekkevidden så mye på Bitone pakkene? Kun felgene?
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. mars 2022, klokken 14:50
Hvorfor faller rekkevidden så mye på Bitone pakkene? Kun felgene?
Vil tippe soltak/glasstak som ser ut til å være en del av bitone pakkene veier en god del og dermed vil redusere rekkevidden?
Jeg tviler på at soltaket veier mer enn en ekstra passasjer og det er lite trolig at rekkevidden synker nesten 10% med vekten av en passasjer.
I utgangspunktet virker Active Tech som den mest fornuftige utstyrsversjonen da 26k synes mye for JBL, kunstskinn seter (det vi kalte skai i "gamle dager"), minne på førersete, ventilerte seter (jeg har til gode å bruke det selv om jeg har hatt det i flere år), panorama view og varme i baksete.
Men, gode norske bilkjøpere vil ikke ha noe annet enn høyeste utstyrsversjonen. Med andre ord en pølse i slaktetiden eller "tar du den så tar du den også" og vipps så har en kjøpt utstyr for kr 90k som er differansen mellom Active og Executive. Med andre ord 21,5% tillegg for utstyr. Med metallic, vinterhjul og tilhengerfeste kommer en trolig på 550k og da har prisen øket med 25,4%. Det er nok det jeg klagende ender opp med, og i neste setning klager jeg på økningen i strømprisen, matvareprisene osv.
44 000 kroner for å gå fra basis utstyrsnivå og til neste nivå. Det synes jeg absolutt ikke er verdt pengene. Det var et ganske stort hopp i pris.
Tenker da på 4wd modellen.
Innstegsprisen er god, og basismodellen er OK utstyrt, sjølv om 8» skjerm er ganske spartansk. Med alt utstyr er ein oppe i same pris som Model Y, Ioniq 5, ID4 osv., og då når ikkje Toyotaen heilt opp for min del. Men så er rekkevidde, plass og hengarvekt viktige eigeskapar for meg.
Er blitt forespeilet 25 000 (18") til 40 000 (20") for vinterdekk... Synes denne er priset alt annet enn aggressivt. Tar man utgangspunkt i toppmodellen og ønsker 20" sommer/vinter, ender man fort opp på nesten 600 000 for en bil med begrenset bagasjerom og 40 mil rekkevidde.
Sitat fra: ihaal på tirsdag 29. mars 2022, klokken 18:52
Er blitt forespeilet 25 000 (18") til 40 000 (20") for vinterdekk... Synes denne er priset alt annet enn aggressivt. Tar man utgangspunkt i toppmodellen og ønsker 20" sommer/vinter, ender man fort opp på nesten 600 000 for en bil med begrenset bagasjerom og 40 mil rekkevidde.
40k for 20" - synes det var drøyt ja....Betalte vel ca 24k for 20" på ID.4 om jeg ikke husker feil
Active Tech, normal str på hjul, og hengerfeste vil nok være "go-to" pakken vil jeg tro.
Spennt på hva Toyota sier på fredag når de kontakter meg. Særlig med tanke på levering, og totalpris.
51mil rekkevidde var overraskende bra synes jeg. Tenker jeg hadde gått for active med hengerfeste og billigste felger fra ett annet stred. Den havner da med omkostninger sikkert tett oppunder 450K og jeg har lyst til å vente til det kommer en elektrisk Yaris med hengerfeste og 40mil rekkevidde.
Sitat fra: Edison på mandag 28. mars 2022, klokken 19:03
Innstegsprisen er god, og basismodellen er OK utstyrt, sjølv om 8» skjerm er ganske spartansk. Med alt utstyr er ein oppe i same pris som Model Y, Ioniq 5, ID4 osv., og då når ikkje Toyotaen heilt opp for min del. Men så er rekkevidde, plass og hengarvekt viktige eigeskapar for meg.
Er ikke dette standard prising fra Toyota? Har ved et par tidligere bilkjøp sett på flere modeller fra forskjellige merker, og typisk har Toyota og Skoda vært rimelige i basisutgave, men når jeg har fått utstyr de slik jeg ville ha med motor og utstyr, så har både Toyota og Skoda blitt dyrere enn mange andre modeller jeg vurderte.
Hvis jeg var ute etter en spartansk utstyrt bil for å kjøre fra A til B med, og med god driftssikkerhet, så ville nok Toyota vært høyaktuell. Tror nok bZ4x vil selge en hel del pga. at det er Toyota, og forutsatt at Toyota klarer å levere nok biler. Driftssikkerhet tror jeg vil være god selv om dette er første elbil fra Toyota, da jeg regner med at de har veldig mye nyttig erfaring fra hybridene sine som hjelper de også med en ren elbil.
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 19:01
Active Tech, normal str på hjul, og hengerfeste vil nok være "go-to" pakken vil jeg tro.
Spennt på hva Toyota sier på fredag når de kontakter meg. Særlig med tanke på levering, og totalpris.
Det er vel nevnt flere steder at man skal kunne trekke 750kg, men vet du hva maks kuletrykk er?
Har de gått ut med offisielle tall på nyttevekt ennå?
Sitat fra: syklisten på onsdag 30. mars 2022, klokken 09:24
Det er vel nevnt flere steder at man skal kunne trekke 750kg, men vet du hva maks kuletrykk er?
Har de gått ut med offisielle tall på nyttevekt ennå?
Veldig lite offisielle tall er tilgjengelig ennå. Det eneste er vel 452 l bagasjerom og 750 kg ubremset tilhenger.
Ser i Toyota UK Magazine (https://mag.toyota.co.uk/all-new-toyota-bz4x-makes-world-debut/comment-page-3/#comments (https://mag.toyota.co.uk/all-new-toyota-bz4x-makes-world-debut/comment-page-3/#comments), se kommentar fra 16. mars kl 6:10 pm) at det blir svart at 750 kg er max tilhengervekt uansett bremser eller ikke, men det er vel kanskje ikke en offisiell Toyota-kanal?
Ellers er det flere steder det rapporteres 275 kg nyttelast. Dette tallet går igjen både for Toyota og Subaru, Subaru er for øvrig oppgitt til 464 l bagasjerom. Taket på Subaru Solterra skal tåle 700 pound (317 kg) når bilen er parkert. Er jo rart om det blir oppgitt hvis det uansett er tyngre enn tillatt nyttelast under kjøring. Dvs. du kan ha med taktelt og sove der, men personer eller bagasje må være igjen når du laster opp bilen for å kjøre... Det beste er nok å vente på offisiell informasjon før man trekker konklusjoner.