Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Sole på mandag 14. februar 2022, klokken 20:58
Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.
Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.
Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.
Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D
Jeg har også hatt kollaps av luftfjæring. Én gang på 2016-modell, og to ganger på min nåværende 2017-modell. I alle tre tilfellene har det skjedd bak, og alle ganger rammet det begge sider. Så det er sannsynligvis ett eller annet som samkjøres for begge hjul på akslingen, i hvert fall. (Jeg fikk alle tilfellene fikset på garanti).
Blir interessant å følge saken din.
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.
Har opplevd at hele bilen sank helt ned (blir utrolig lav) under kjøring, løste det med resett av MCU.
Sitat fra: alda på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:28
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.
Det ble Tesla sitt kliss nye verksted på Steinkjer, så får vi se hvordan den opplevelsen blir. Neppe verre enn Trondheim uansett.
Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').
Sitat fra: @roger på tirsdag 15. februar 2022, klokken 12:39
Har opplevd at hele bilen sank helt ned (blir utrolig lav) under kjøring, løste det med resett av MCU.
Ble forsøkt, men ga ingen løsning.
Kom hjem fra 3 ukers jobb i dag. Min P85 har stått i garasjen denne tida ute av bruk. Var helt sigen bak på begge sider. Satt meg i bilen, systemene startet opp, kompressoren gikk og alt OK. Aldri skjedd før på snart 8 år. Kan det rett og slett være at bilen har slått seg helt av? Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?
Sitat fra: Sole på tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:46
Sitat fra: alda på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:28
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.
Det ble Tesla sitt kliss nye verksted på Steinkjer, så får vi se hvordan den opplevelsen blir. Neppe verre enn Trondheim uansett.
Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').
At det skjer plutselig under kjøring og uten feilmelding er nok ikke et typisk problem. Hvis du kikker i forumet her eller på facebook, så er det vanlige at kompressor og/eller ventilblokka blir ødelagt, ofte i kombinasjon med lekkasje i en eller flere fjæringer. Dette er dyrt og kan koste 60-70k i verste fall.
Ditt tilfelle høres mer ut som en akutt lekkasje i en kobling eller et rør, og det tror jeg kan være mye billigere å reparere. Hvis Tesla foreslår å bytte delene nevnt overnfor ville jeg ha vært skeptisk om jeg var deg.
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:23
Kom hjem fra 3 ukers jobb i dag. Min P85 har stått i garasjen denne tida ute av bruk. Var helt sigen bak på begge sider. Satt meg i bilen, systemene startet opp, kompressoren gikk og alt OK. Aldri skjedd før på snart 8 år. Kan det rett og slett være at bilen har slått seg helt av? Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?
Vil tippe lekkasje, sikkert i ventilblokka, greit å få det fikset før du må bytte flere deler som kompressor.
Enig! Sannsynligvis er det ett rør fra fordelingsblokk til bakre luftfjærer og ett rør til fremre. Den hadde holdt nivået foran. Ta ut balja foran, spraye på med lekkasjesøk og tette lekkasjen vil jeg anta fikser problemet. Nivået på bilen er 100% i dag. Har stått stille nå i 24 timer så lekkasjen er nok meget liten. Om jeg overlater dette til Tesla antar jeg de vil begynne å bytte deler bortimot ukritisk ;)
Sitat fra: Sole på tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:46
Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').
Ganske kjent problem på X ja. "Alle" unntatt Tesla selv virker å vite om det. Jeg hadde havari på kompressoren i min TMX i vinter. Gått 130' km. Skjedde ved "brå" temperaturforandring - fra 0 til -9 ila et par timer og bilen sto ute. Feilmelding "hev/senk ikke tilgjengelig" og bilen seig lavere og lavere hver dag til det var en knapp finger mellom hjul og hjulbue. Air suspension compressor (1027911-00-H) byttet, betalte 5826 inkl mva. noe som var vesentlig mindre enn hva jeg fryktet når jeg begynte å google... Blir spekulert om kompressor tar inn vanlig uteluft uten noen form for "tørking" - fuktig luft fryser og danner ispartikler når det blir temperaturforandring som fører til havari... i så fall særdeles dårlig design for oss som bor i et land med pluss/minus annenhver dag om vinteren...
Hvis det er kun fronten som er problemet hos deg tyder det på en lekkasje mellom kompressor og foran - men ville sjekket det asap før hele kompressoren ryker
Sitat fra: Sole på mandag 14. februar 2022, klokken 20:58
Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.
Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.
Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.
Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D
Update:
Steinkjer har ennå ikke utearealet tapetsert med ventende rep-objekter, så bilen ble tatt inn i dag. Konklusjonen er defekt ventilblokk, kostnad drøyt 5' inkl en del feilsøking. Slipper jeg unna med dette, vil jeg si meg ganske fornøyd.
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:23
Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?
Bilen min synker litt ned på fronten når den har stått i ro noen dager. Først når jeg trykker på bremsepedalen hever den seg. Det er vel naturlig at det skal være slik.
Usikker, har hatt min bil nå i snart 8 år. Aldri opplevd det før. Jobber offshore og bilen står kontinuerlig uten å bli brukt i 2 eller 3 uker, så det er nok noe på gang. Forhåpentligvis en liten lekkasje. Bil gått kun 85.000km.
Jeg sitter med fire nye dempere og en ventilblokk fra Ali, og venter på at noe skal skje.
Egentlig bør jeg bare bytte alt sammen med en gang, når jeg først har handlet inn.
AliExpress?
Det er nok der der det meste kommer fra nå ja :)
Sitat fra: Johnny på søndag 20. februar 2022, klokken 17:28
Jeg sitter med fire nye dempere og en ventilblokk fra Ali, og venter på at noe skal skje.
Egentlig bør jeg bare bytte alt sammen med en gang, når jeg først har handlet inn.
Link?
Regner med at det er disse demperene som blir solgt av tredjepart.
https://www.aliexpress.com/item/33039597074.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.82a94c4dfqmUKb
https://www.aliexpress.com/item/32861661007.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dzAg06m
Kan dette være OEM, altså tilsvarende som Tesla bruker originalt? Ser LuftMeister er ett kinesisk selskap. Kina produserer jo det meste så ikke umulig...
Med fare for at jeg husker feil, så var det Continental som leverte luftfjæringen de første årene. Og så skiftet de leverandør til Firestone i det Model X begynte produksjonen i 2016.
Model X har i hvert fall kun brukt Firestone siden starten.
Ja, tror du husker rett!
Jeg tror grunnprinsippet for luftfjæring er at bilen ikke skal synke ved parkering. Da er det lekkasje et sted. (Ikke som Citroën sin hydrauliske fjæring som skulle sette seg)
Lekkasje vil etterhvert medføre at kompressoren må jobbe overtid, noe den ikke tåler så godt. Den er dyr å skifte.
Ergo bør lekkasjer fikses så snart man får mistanke.
Ja, har aldri opplevd dette før etter snart 8 år med bilen. Så lekkasje ett sted er det helt klart.
OEM demperne til Tesla er Bilstein, samme som Mercedes AirMatic.
Et tips fra han som byttet demperene mine. Sett bilen Jack mode over natten. Da skal den ikke heve seg igjen når du ikke er der.
Ja jack mode er god test, så selvniveller den ikke og hvis den så falder så har du en klar indikation på hvor fejlen er
Og det sitter en sperreventil i selve luftfjærene, så om bilen faller ned i kun ett hjørne, er det mest sannsynlig lekkasje i belgen akkurat der, mens om den faller ned på begge sider foran og/eller bak, er ventilblokken/koblinger i tilknytning til denne mer sannsynlig årsak.
Til de av dere som har opplevd at bilen senker seg på begge sider enten fremme eller bak ved parkering, og har fikset dette på verksted, hva var feil og hva kostet reparasjonen i deres tilfelle?
Sitat fra: Navnebruker1 på onsdag 22. februar 2023, klokken 19:47
Til de av dere som har opplevd at bilen senker seg på begge sider enten fremme eller bak ved parkering, og har fikset dette på verksted, hva var feil og hva kostet reparasjonen i deres tilfelle?
Vi har fått beskjed om at det er lekkasje i begge belgene foran og fikk et pristilbud på ca 23000 for bytte. Har ventet siden før jul, dukker ikke opp deler før tidligst i april.
Jeg fikk beskjed i går om at begge luftdemperene foran må byttes i tillegg må ventilblokk OG komperessor byttes. 41140kr :-\
Hvis du bor i Osloområdet, så kan det lønne seg å høres med Bilexperten Bosch og Elbilmek i Asker.
Det høres ut som om Tesla bytter alt for sikkerhets skyld. Hvis du bytter begge demperne og kompressor og ventilblokka, så er det ikke mer som kan byttes.
Sitat fra: Navnebruker1 på fredag 24. februar 2023, klokken 10:11
Jeg fikk beskjed i går om at begge luftdemperene foran må byttes i tillegg må ventilblokk OG komperessor byttes. 41140kr :-\
Vil si at det er helt usannsynlig at alt dette har havarert samtidig. Hvis det er hull i én luftbelg, er det lite sannsynlig at det vil skje samtidig på den andre siden, har kompressoren havarert er det lite sannsynlig at belgene og ventilblokken må byttes osv osv. Høres mest ut som at verksted tenker; vi bytter alt relatert, så er vi sikker (og så har de fungerende reservedeler de kan montere på en annen bil senere).
Sitat fra: NightOwl på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:24
Vil si at det er helt usannsynlig at alt dette har havarert samtidig. Hvis det er hull i én luftbelg, er det lite sannsynlig at det vil skje samtidig på den andre siden, har kompressoren havarert er det lite sannsynlig at belgene og ventilblokken må byttes osv osv. Høres mest ut som at verksted tenker; vi bytter alt relatert, så er vi sikker (og så har de fungerende reservedeler de kan montere på en annen bil senere).
Enig i at man bør begynne med en enkelt feil i stedet for å ta alt sammen, men det er ikke SÅ usannsynlig at alt må skiftes ut. Begge luftbelgene ryker ikke i samme øyeblikk, men det er ganske vanlig å se tilsvarende slitasje på begge sider med luftfjærer. Den andre på samme aksling ryker som oftest innen få tusen kilometer etter den første, og slitasjen er som regel godt synlig da man ser rett inn til korden når belgen bøyes på riktig sted, det anbefales derfor med alle merker å skifte begge sider på samme aksling samtidig. Og det er dessverre ikke unormalt at kompressoren ryker på grunn av lekkasje i en luftbelg heller. De burde selvføgelig være sikkerhetsfunksjoner som ivaretok det, men dette skjer allikevel. Dersom et kompressorhavari fører til partikler i systemet så kan det fort bli trøbbel med lekkasje i ventilblokk også, men er nok vanligere i hydrauliske systemer enn luft.
Nå kjenner jeg ikke til sikkerhetsfunksjonene til Tesla, men som nevnt synes jeg det er veldig rart at alt dette ryker samtidig. Hvis kompressoren ryker pga luftlekkasje, mangler den sikkerhet for å forhindre dette. F.eks Audi A8 med luftfjæring har temperatursensor på kompressoren som sammen med tidsrelé skal hindre at kompressoren overopphetes og havarerer ved luftlekkasje. Men, så vidt jeg kan se på bildene av kompressoren til Tesla, er det ingen slik sensor selv om begge bruker Wabco. Hvis det er overhengende sjanse for at både ventilblokk og kompressor havarerer pga luftlekkasje, er det på sin plass å sette inn litt ekstra overvåking og sikkerhet for å forhindre dette.
Hadde vært interessant å sett rekkefølgen av feilsøking som førte til konklusjonen i #30.