Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:50

Tittel: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 25. januar 2022, klokken 19:50
Software version 2022.4 is currently downloading
Tittel: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: elhansentirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 25. januar 2022, klokken 20:24
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer
Tror nepe det er tilfeldig, men det er uansett ikke noe man selv kan påvirke.
Jeg har alltid fåt oppdateringer tidlig, men ikke .44.30.7 Den fikk jeg heldigvis aldri.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMtirsdag 25. januar 2022, klokken 20:44
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer

Du kan påvirke litt når de blir tilgjengelig.

SitatDu kan justere programvareoppdateringspreferansene dine ved å trykke på 'Kontroller' > 'Programvare' > 'Programvareoppdateringspreferanser'. Du kan velge mellom 'AVANSERT' eller 'STANDARD'. Velg 'AVANSERT' for å motta programvareoppdateringer så snart de blir tilgjengelige for bilkonfigurasjonen og regionen din.

https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: elhansentirsdag 25. januar 2022, klokken 20:46
Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:44
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer

Du kan påvirke litt når de blir tilgjengelig.

SitatDu kan justere programvareoppdateringspreferansene dine ved å trykke på 'Kontroller' > 'Programvare' > 'Programvareoppdateringspreferanser'. Du kan velge mellom 'AVANSERT' eller 'STANDARD'. Velg 'AVANSERT' for å motta programvareoppdateringer så snart de blir tilgjengelige for bilkonfigurasjonen og regionen din.

https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Ok. Da skal jeg ser på det
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 25. januar 2022, klokken 20:52
Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:44
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer

Du kan påvirke litt når de blir tilgjengelig.
Godt poeng, jeg tenkte på det bakenforliggende og prioriteringer. Men du har helt rett, noe kan man jo påvirke.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 25. januar 2022, klokken 21:01
"Mindre feilrettinger" er alt som står i Release Note
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 25. januar 2022, klokken 21:01
Dette står hos meg. Tydeligvis rimelig ny. Ikke dukket opp på Stats enda

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220125/70e7785ac9d6e1d33c3cf8c4252cf63f.jpg)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 25. januar 2022, klokken 21:06
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:12
Samme her. Installerer nå.

hmmmm. Jeg har ennå ikke fått 2021.44.30.11

Er det helt tilfeldig eller er det noe man kan gjøre for å få nye oppdateringer
Jeg er så og si nesten alltid blant de første, men Standard eller Avansert har ingen betydning i mine tilfelle! Har testet 2-3 ganger tidligere.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: elhansentirsdag 25. januar 2022, klokken 21:07
Får du med de oppdateringer du ikke har vært innom?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 25. januar 2022, klokken 21:12
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:07
Får du med de oppdateringer du ikke har vært innom?
Hvis spørsmålet var til meg, så skjønte jeg det ikke.  ;D
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 25. januar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: elhansen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:07
Får du med de oppdateringer du ikke har vært innom?
Nei. Det er ikke uvanlig at man hopper over flere "bug-fixversjoner". Hovedversjonene får jeg som regel.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 25. januar 2022, klokken 21:53
Mange av bugfix-versjonene er modell- eller landsrelatert.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: JorElonsdag 26. januar 2022, klokken 10:17
Regenerering er visst det "nye" i denne SW-oppdateringen.
https://electrek.co/2022/01/25/tesla-releases-autopilot-software-update-better-regenerative-braking-higher-efficiency/
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: filtvetonsdag 26. januar 2022, klokken 10:23
Så den skal bremse enda mer på glatt føre når jeg slipper gassen. Høres lovende ut for california, ikke for isveien min.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanonsdag 26. januar 2022, klokken 10:26
Sitat fra: filtvet på onsdag 26. januar 2022, klokken 10:23
Så den skal bremse enda mer på glatt føre når jeg slipper gassen. Høres lovende ut for california, ikke for isveien min.
Nei. Ikke slik jeg leser det. Det gjelder køkjøring på AP i lave hastigheter.
Når det er så glatt at baken kan logre kjører man ikke på AP! RDWHAHB!
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: filtvetonsdag 26. januar 2022, klokken 12:07
Nei, selvkjørende biler skal vel kun kjøres om sommeren....

Uansett så har jeg problemer på glatt føre. Slipper jeg gassen så kommer halen ut av og til.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanonsdag 26. januar 2022, klokken 12:54
Sitat fra: filtvet på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:07
Nei, selvkjørende biler skal vel kun kjøres om sommeren....

Uansett så har jeg problemer på glatt føre. Slipper jeg gassen så kommer halen ut av og til.
Om en bil skal være selvkjørende på vinterføre så må den nok være L5. Det er kun L5 som skal kunne klare "alle forhold". Noe som vil ta tid. L3 og L4 skal fungere når forholdene er akseptable. Det tror jeg for eksempel ikke dekker vinterføre.

Kjører du kanskje ikke i chill? På glatt føre tillater chill en mer uforsiktig for. JEg er sikker på at du vil oppleve mindre logring etter hvert som du blir fortrolig med hard regen. Jeg kjørte TM3 alltid i Low Regen og i starten likte jeg ikke at den muligheten forsvant. Nå derimot vil jeg ikke tilbake. Vaner.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMonsdag 26. januar 2022, klokken 13:43
Tror ikke det vil bli noe problem med selvkjørende biler om vinteren. De vil ikke eksistere i noen årstider.  :laugh:
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: jokkelørdag 29. januar 2022, klokken 17:43
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:01
"Mindre feilrettinger" er alt som står i Release Note
Samme her kjedelig
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattlørdag 29. januar 2022, klokken 17:46
Av de 89 oppdateringer jeg har fått til min bil, tipper jeg at max 1/3 har gitt noe merkbart eller følbart.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: sigvaldsenlørdag 29. januar 2022, klokken 22:45
Har ikke fulgt med på innholdet i oppdateringene på en stund. Er det noe merkbart i denne oppdateringen eller fra det siste halvåret av 2021 som har forbedret fantombremsingen noe?

TMS 2020 raven med 2022.4
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: RuneWsøndag 30. januar 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:46
Av de 89 oppdateringer jeg har fått til min bil, tipper jeg at max 1/3 har gitt noe merkbart eller følbart.

Da har du jo fått 30-ish oppdateringer med merkbare forbedringer til din bil? Det er jo veldig bra?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 30. januar 2022, klokken 10:27
Sitat fra: RuneW på søndag 30. januar 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:46
Av de 89 oppdateringer jeg har fått til min bil, tipper jeg at max 1/3 har gitt noe merkbart eller følbart.

Da har du jo fått 30-ish oppdateringer med merkbare forbedringer til din bil? Det er jo veldig bra?
Ja. Svaret var til Jokke som kommenterte at det var "kjedelig" at ikke 2022.4 medførte noe nytt.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: o.b.lixmandag 31. januar 2022, klokken 16:33
Er en forbedring med 2022.4, et strekk med 80-sone som bilen tidligere tolket som 60-sone, tolker den nå korrekt som som 80-sone. Alle de andre 80-sonene som den tror er 60, er det ingen endring på.

Og har en 60-sone som går til 80 i en tunell, tidligere endret den ikke til 80 før den kom ut av tunell, nå endrer den til 80 inni tunellen.

Alt med kjøring på autopilot.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: eDookutirsdag 01. februar 2022, klokken 09:22
En STOR forbedring med 2022.4 er at bilen på autopilot ikke lenger skjener til venstre når den blir blendet av møtende trafikk (med skarpe/feil lys). Tidligere har det ført til et par spennende nesten-kontakter med autovernet, men med 2022.4 kjører autopilot veldig stabilt, også i mørket med møtende trafikk.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 01. februar 2022, klokken 09:38

Sitat fra: eDooku på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:22
En STOR forbedring med 2022.4 er at bilen på autopilot ikke lenger skjener til venstre når den blir blendet av møtende trafikk (med skarpe/feil lys). Tidligere har det ført til et par spennende nesten-kontakter med autovernet, men med 2022.4 kjører autopilot veldig stabilt, også i mørket med møtende trafikk.

Hmm. Hvis den har skjenet til venstre, og såvidt unngår autovernet, da har den vel allerede krysset motgående fil. Det er isåfall veldig ille.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: k1tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:45
Kanskje den andre venstre?  ???
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 01. februar 2022, klokken 09:49
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:38

Sitat fra: eDooku på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:22
En STOR forbedring med 2022.4 er at bilen på autopilot ikke lenger skjener til venstre når den blir blendet av møtende trafikk (med skarpe/feil lys). Tidligere har det ført til et par spennende nesten-kontakter med autovernet, men med 2022.4 kjører autopilot veldig stabilt, også i mørket med møtende trafikk.

Hmm. Hvis den har skjenet til venstre, og såvidt unngår autovernet, da har den vel allerede krysset motgående fil. Det er isåfall veldig ille.
Kan det være på veier med midtdeler?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 01. februar 2022, klokken 09:50
Ja, da blir det forståelig :D. Selv har jeg aldri opplevd det.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 01. februar 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:50
Ja, da blir det forståelig :D. Selv har jeg aldri opplevd det.
Jeg har opplevd en gang for lenge siden at bilen plutselig ville til venstre (inn i autovernet) da jeg lå i venstre fil på firefeltsvei, men dette var høylys dag og ingen blending. Hadde hendene på rattet og avbrøt selvstyringen før jeg krysset over kantlinja.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 01. februar 2022, klokken 10:06
Nesten bedre om det hadde skjedd oftere 😗. Da ville man vært mere oppmerksom. Selv kjører jeg veldig mye motorvei i 120 km/t med AP på lange strekker (100+ km), og skal innrømme at det kan sløve litt.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geeartirsdag 01. februar 2022, klokken 10:44
Hørtes ut som et veldig merkelig problem, som jeg nok ville tatt med Tesla om jeg hadde opplevd. Med unntak av helt åpenbare situasjoner, som for eksempel lastebil/traktor i mot i høyresving på eller over midtlinja (som regel betyr det bremsing, men kan nok ha opplevd at de har svingt også), eller uten midtlinje og rundkjøringer, så har jeg på over fire år aldri opplevd at en AP2+ bil har svingt ut av veien i verken den ene eller andre retningen.

Avkjøringsfunksjonen (uten AP på) har gjort noen interessante manøvere, hovedsakelig på smale veier uten midtlinje, men det er en helt annen greie.

Har opplevd ÉN eneste gang at en Tesla har prøvd å svinge meg inn i møtende kjøretøy, og det var en Model S AP1 loaner (2016 tror jeg), som prøvde å ratte meg rett inn i fronten på møtende kjøretøy over en krapp bakketopp i 70-sone, med sving mot høyre rett over toppen, der bilen plutselig svingte venstre. Hadde lav sol rett mot over bakketoppen, men usikker på om det var det eller at veien plutselig svingte rett over toppen, som satte den ut. Har kjørt over der med AP2.5/HW3 i tilsvarende forhold mange ganger uten å oppleve det samme. Skal være så ærlig å innrømme at jeg har STOR tiltro til AP når det gjelder det med styring. Kanskje for mye. Fantombremsingen derimot...
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: eDookutorsdag 03. februar 2022, klokken 14:44
Det var et litt underlig problem, og det måtte noen forutsetninger til for å oppleve det:
Når det skjedde ville bilen skjene litt til venstre akkurat når motgående bil var nærmest. Den ville nok aldri kjørt inn i midtdeleren, men om vinteren kunne den treffe sørpekanten og gi litt ekstra spenning i 120 km/t.

Vi har sett dette i minst ett år, og opplevd at det ble verre (kraftigere utslag til venstre) de siste oppdateringene, inntil det endelig forsvant helt i 2022.4.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 03. februar 2022, klokken 14:54
Hvis man opplever noe slikt, ville kanskje en kalibrering av kameraene ha hjulpet (et valg på service-menyen). Nå hadde det nok ikke dette vært tilfelle her, da kalibrering av kameraene ikke er en del av oppdateringer). Fint at det løste seg, da.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattmandag 07. februar 2022, klokken 22:53
"Software version 2022.4.5 is currently downloading" til min bil
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: MuskElBilmandag 07. februar 2022, klokken 23:05
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 22:53
"Software version 2022.4.5 is currently downloading" til min bil

Her også. Foreløpig ikkje registrert på TeslaFi.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattmandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: MuskElBiltirsdag 08. februar 2022, klokken 06:45
Har sett denne i appen, men i går kveld etter oppdateringa er første gang den har faktisk vist meir enn Tesla logoen.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geeartirsdag 08. februar 2022, klokken 07:14
Funker hos meg og med 2021.44.30.11.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantirsdag 08. februar 2022, klokken 07:59
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:
Har hatt den flere dager.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: kodaxtirsdag 08. februar 2022, klokken 08:08
Tror det kom med en app-oppdatering, ja. Ser at hurtig-valgene mine i appen er blitt resatt, sannysnligvis samtidig. (Litt irriterende, for da må jeg rundt til hele familien og bedrive brukerstøtte igjen:)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 08. februar 2022, klokken 08:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 08. februar 2022, klokken 07:59
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:
Har hatt den flere dager.

Godt mulig den har vært der, men altså første gangen jeg la merke til den. Men så er det ikke ofte jeg bruker appen.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMonsdag 09. februar 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:

Jeg får utslett av de oversettelsene. Hvorfor må appen se ut som svindel-mail?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: kodaxonsdag 09. februar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: OlaM på onsdag 09. februar 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:

Jeg får utslett av de oversettelsene. Hvorfor må appen se ut som svindel-mail?
Hva i granskauen snakker du om?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Stjerneglistorsdag 10. februar 2022, klokken 08:30
Jeg går fortsatt og venter på 2022.4. Bilen er på wifi hver natt hjemme i garasjen, men er fortsatt på 2021.44.30.11. Det er mulig jeg ikke får siden bilen har en serviceavtale i appen den 17/2...

Hva tror dere?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantorsdag 10. februar 2022, klokken 08:50
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:30
Jeg går fortsatt og venter på 2022.4. Bilen er på wifi hver natt hjemme i garasjen, men er fortsatt på 2021.44.30.11. Det er mulig jeg ikke får siden bilen har en serviceavtale i appen den 17/2...

Hva tror dere?
Tror ikke det, det er svært mange som ikke har fått den enda i følge diverse oversikter. Altså helt normalt.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: AlexØtorsdag 10. februar 2022, klokken 09:14
Tror ikke den er rullet ut til 3 og Y enda i Europa.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantorsdag 10. februar 2022, klokken 09:16
Sitat fra: AlexØ på torsdag 10. februar 2022, klokken 09:14
Tror ikke den er rullet ut til 3 og Y enda i Europa.
2022.4 eller 2022.4.5? Jeg og flere andre her har fått disse.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Chris Neumann Ruudtorsdag 10. februar 2022, klokken 11:20
Fikk 2022.4.5 i går. Det eneste jeg merker utover release notes er at nå har ladeluka gått fra å glefse etter kabelen til å stå oppe i 5-6 sekunder etter at jeg kobler fra :)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantorsdag 10. februar 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 10. februar 2022, klokken 11:20
Fikk 2022.4.5 i går. Det eneste jeg merker utover release notes er at nå har ladeluka gått fra å glefse etter kabelen til å stå oppe i 5-6 sekunder etter at jeg kobler fra :)
Noen endringer på skjremen også. LTE/WIFI-symbol og profiler øverst på skjermen igjen. Håper de fortsetter med å rette opp "feilene" i V11. 
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geeartorsdag 10. februar 2022, klokken 17:32
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:30
Jeg går fortsatt og venter på 2022.4. Bilen er på wifi hver natt hjemme i garasjen, men er fortsatt på 2021.44.30.11. Det er mulig jeg ikke får siden bilen har en serviceavtale i appen den 17/2...

Hva tror dere?
Har ikke servicetime og det er akkurat likt hos meg, med samme sw. Min var til og med inne hos Tesla etter 2022.4 var kommet, og fikk ikke oppdateringen. Er nok ikke med i batchen som skal få denne.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMtorsdag 10. februar 2022, klokken 19:51
Sitat fra: kodax på onsdag 09. februar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: OlaM på onsdag 09. februar 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. februar 2022, klokken 23:32
Samme beskrivelse som forrige versjon

Denne har jeg ikke sett før:

Jeg får utslett av de oversettelsene. Hvorfor må appen se ut som svindel-mail?
Hva i granskauen snakker du om?

"Bilen Detaljer" og masse annet helt ubrukelig norsk. Noe er maskinoversatt, annet er oversatt profesjonelt av noen som ikke kan fagområdet. Irrelevant til tråden, det må jeg innrømme.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 10. februar 2022, klokken 19:58
🤣 "Bilen" er mitt navn på nettopp bilen. Er nok erstattet med hva eiere kaller den 🤣
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMtorsdag 10. februar 2022, klokken 20:04
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. februar 2022, klokken 19:58
🤣 "Bilen" er mitt navn på nettopp bilen. Er nok erstattet med hva eiere kaller den 🤣

Åja, haha! My bad, som det heter.

Ok et annet eksempel på proff oversetter som tar det ord for ord, i stedet for å bruke hodet:
Sitat
Lad utenom strømtopp

Planlegg å fullføre ladingen når strømforbruket i nettverket er lavt for å redusere energikostnader.

Nettverket? Strømtopp? Høres ut som grid og peak. Hva med:

Sitat
Tidsbestemt lading

Planlegg lading til tidspunkt med lav strømpris.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geeartorsdag 10. februar 2022, klokken 20:08
Ro ro til fiskeskjær..

Det finnes helt klart ting å plukke på i avtalevilkår og manualer, men syns faktisk oversettelsene er ganske bra. Og Tesla er egentlig ganske unike på språk. Jeg vil påstå at Tesla sin støtte for NORSK talekontroll er bedre enn alle andre sin støtte for ENGELSK talekontroll. Dialekter går også ufattelig bra.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 10. februar 2022, klokken 20:36
"Bilen" ble brukt da den gir den beste meningen sammen med statusmeldinger. "Den hvite damen er åpen" blir litt mere tvetydig...
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymantorsdag 10. februar 2022, klokken 20:44
Sitat fra: OlaM på torsdag 10. februar 2022, klokken 20:04
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. februar 2022, klokken 19:58
🤣 "Bilen" er mitt navn på nettopp bilen. Er nok erstattet med hva eiere kaller den 🤣

Åja, haha! My bad, som det heter.

Ok et annet eksempel på proff oversetter som tar det ord for ord, i stedet for å bruke hodet:
Sitat
Lad utenom strømtopp

Planlegg å fullføre ladingen når strømforbruket i nettverket er lavt for å redusere energikostnader.

Nettverket? Strømtopp? Høres ut som grid og peak. Hva med:

Sitat
Tidsbestemt lading

Planlegg lading til tidspunkt med lav strømpris.
Jeg synes "Lad ved lavt strømforbruk" er en god kandidat.
Tror Elon sparket oversetterne samtidig med at han selv over "markedavdelingen" ;-)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Doff86fredag 11. februar 2022, klokken 11:29
En annen god kandidat er fra telefonsvareren til Tesla sist jeg ringte dem:
"Vi opplever for tiden et høyt nivå av innkommende interesse".
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Stjerneglissøndag 13. februar 2022, klokken 09:02
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:30
Jeg går fortsatt og venter på 2022.4. Bilen er på wifi hver natt hjemme i garasjen, men er fortsatt på 2021.44.30.11.

I natt kom 2021.44.30.14... Merkelig opplegg
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 13. februar 2022, klokken 09:27
Majoriteten av 3/Y har fremdeles den samme versjonen som deg, så det er kanskje ikke så merkelig? (ref. Teslafi)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Stjerneglissøndag 13. februar 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. februar 2022, klokken 09:27
Majoriteten av 3/Y har fremdeles den samme versjonen som deg, så det er kanskje ikke så merkelig? (ref. Teslafi)

Mulig det, men en skulle tro at det er nyeste versjon som sendes ut i disse dager.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 13. februar 2022, klokken 10:47
Det er ganske mange elementer som avgjør hvilke versjoner som blir sendt ut:

- Kritiske oppdateringer
- Modelltype
- Modellår
- AP/HW versjon
- Opsjoner (for eksempel FSD)
- Land/regioner
- Utviklingsplanlegging
- +++

Det kan faktisk gå lang tid fra versjonen har fått et nummer til den blir sendt ut. Jeg har selv opplevd å vite versjonsnummer som ville rette en feil jeg hadde i januar, og som først kom til bilen i begynnelsen av mars.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 13. februar 2022, klokken 17:04
Software version 2022.4.5.1 is currently downloading

Kan ikke se noe nytt.

Først i Norge registrert på Teslafi
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geearsøndag 13. februar 2022, klokken 18:13
Sykt så tidlig du får oppdateringer.  :o

Jeg skulle hatt priority access, men syns ikke jeg ser noen følger av det, akkurat.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 13. februar 2022, klokken 18:18
Dette er kanskje noe som henger igjen fra mars 2019:

At the time, Tesla said that it would offer the Early Access Program (EAP) for people who bought the Full Self-Driving package before the price drop:

Customers who previously purchased Full Self-Driving will receive an invitation to Tesla's Early Access Program (EAP). EAP members are invited to experience and provide feedback on new features and functionality before they are rolled out to other customers.

The idea is to compensate the buyers for having bought features that Tesla never delivered, and that are now sold for less than they paid.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 15. februar 2022, klokken 08:38
Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. februar 2022, klokken 17:04
Software version 2022.4.5.1 is currently downloading

Da kom denne dalende ned i natt på min TMY også.
https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2022.4.5.1/utgivelsesnotater

Har ikke funnet vindusviskeroppvarmingen enda, og antar dette er for 2022 modellen.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: mrdamiantirsdag 15. februar 2022, klokken 15:22
Har hatt 2021.44.30.14 en stund men nå kom 2022.4.5 endelig :) ('21 M3 LR MIC fra Sept' 21).
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Elmotirsdag 15. februar 2022, klokken 17:11
Min TM3 LR 2019 går fra
2021.44.30.11 til 2022.4.5.1 nå 
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: AlexØtirsdag 15. februar 2022, klokken 21:34
Sitat fra: mrdamian på tirsdag 15. februar 2022, klokken 15:22
Har hatt 2021.44.30.14 en stund men nå kom 2022.4.5 endelig :) ('21 M3 LR MIC fra Sept' 21).
Samme her.
Men selvsagte så lastet den ned 50% og så stoppet. Jeg måtte på jobb så fikk den ikke ned i tide.
Synes altid den stopper lenge på 50%
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Kim-onsdag 16. februar 2022, klokken 19:21
Ja, min stopper alltid på 50% ish. Bare å koble av wifi og på igjen etter et par minutter så begynner den igjen.. evt vente i 10 min
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: AlexØtorsdag 17. februar 2022, klokken 04:23
Jeg måtte faktisk ta en full reboot. Den fant ingen wifi i det heletatt.  Men så fort den var oppe igjen så poppet det inn 6 nettverk. 
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Kim-fredag 18. februar 2022, klokken 19:10
Hjelp. Oppdaterte til 2022.4.5 forleden dag og nå nekter den å sove. Mistet nesten 30 km på 16 timer. Drar på fjellet i morgen! Krise. Noen tips? Prøvd vanlig reboot med skrollehjulene.

Brukt teslamate siden dag 1 og aldri vært problem med soving
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattfredag 18. februar 2022, klokken 19:19
Det tok 3-4 dager etter oppdateringen før min bil begynte å sove. Dette skjer ganske ofte etter oppdateringer, iallfall med min bil. Mulig Tesla har hyppigere opplastinger ved nye versjoner som en del av kvalitetsikring.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Kim-fredag 18. februar 2022, klokken 19:40
Du pleier å være tidlig ute så de henter vel noe data fra deg. Har aldri skjedd med meg før at bilen ikke sovner sånn som dette, men får være litt tålmodig
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: pers1lørdag 19. februar 2022, klokken 20:07
Fikk Software version 2022.4.5.3 for ett par timer siden.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Autowindertirsdag 22. februar 2022, klokken 00:07
Sitat fra: pers1 på lørdag 19. februar 2022, klokken 20:07
Fikk Software version 2022.4.5.3 for ett par timer siden.
Her også, og går en for raskt av wattpedalen på glatta nå gir det igjen mer slipp på bakhjula.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Lynetlørdag 26. februar 2022, klokken 20:37
Kom en feil rundt juletider (ver 11?) på min X, talekommandoknappen virker ikke. Men når jeg åpner døren fra utsiden og skal sette meg inn i bilen kommer talekommando på!
Noen som har opplevd det samme?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Geir_Zsøndag 27. februar 2022, klokken 11:02
Det samme har skjedd på min model X 2019. Taleknappen pårattet funger ikke lengre. Skjedde rundt en stor sw oppdatering. Det snodige nå er at når jeg benytter hornet tuter selfølgelig bilen, men den avslutter med å aktivere talefunksjonen.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMtorsdag 03. mars 2022, klokken 22:45
Holder på å installere 2022.etellerannet nå. Noen som har prøvd Windshield Wiper Defrost? Hvilken bil/årsmodell i så fall?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 03. mars 2022, klokken 22:47
Hvis det er det samme som på S/X, så er det et oppvarmet felt helt nederst på frontruten. Virker OK hvis det ikke er alt for kaldt.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: OlaMtorsdag 03. mars 2022, klokken 23:05
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 03. mars 2022, klokken 22:47
Hvis det er det samme som på S/X, så er det et oppvarmet felt helt nederst på frontruten. Virker OK hvis det ikke er alt for kaldt.

Jeg tror ikke det er noe sånt felt på Model 3, men kan hende det har kommet på de aller nyeste? Og på de andre, kanskje den tar viskerne opp i service-posisjon for å la dem tines av rutevarmen? Får se om den er tilgjengelig ved neste kjøretur.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. mars 2022, klokken 08:35
Software version 2022.4.5.5 is currently downloading
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: kodaxlørdag 05. mars 2022, klokken 09:51
Sitat fra: OlaM på torsdag 03. mars 2022, klokken 23:05
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 03. mars 2022, klokken 22:47
Hvis det er det samme som på S/X, så er det et oppvarmet felt helt nederst på frontruten. Virker OK hvis det ikke er alt for kaldt.
Jeg tror ikke det er noe sånt felt på Model 3, men kan hende det har kommet på de aller nyeste? Og på de andre, kanskje den tar viskerne opp i service-posisjon for å la dem tines av rutevarmen? Får se om den er tilgjengelig ved neste kjøretur.
Hvis viskerne er fryst fast, så er det nok ikke veldig lurt å flytte det opp i service-posisjon, så tviler på at det er tilfelle
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanlørdag 05. mars 2022, klokken 15:51
Sitat fra: kodax på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:51
Sitat fra: OlaM på torsdag 03. mars 2022, klokken 23:05
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 03. mars 2022, klokken 22:47
Hvis det er det samme som på S/X, så er det et oppvarmet felt helt nederst på frontruten. Virker OK hvis det ikke er alt for kaldt.
Jeg tror ikke det er noe sånt felt på Model 3, men kan hende det har kommet på de aller nyeste? Og på de andre, kanskje den tar viskerne opp i service-posisjon for å la dem tines av rutevarmen? Får se om den er tilgjengelig ved neste kjøretur.
Hvis viskerne er fryst fast, så er det nok ikke veldig lurt å flytte det opp i service-posisjon, så tviler på at det er tilfelle
Hvis man husker å sette viskerne i serviceposisjon når man parkerer, tiner de rakst ved forvarming. Det hadde vært gull med et spørsmål om dette når man parkerer. Trykk på "ja" og viskerne parkeres midt på ruta i kaldt vær.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: turfsurflørdag 05. mars 2022, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 05. mars 2022, klokken 15:51
Hvis man husker å sette viskerne i serviceposisjon når man parkerer, tiner de rakst ved forvarming. Det hadde vært gull med et spørsmål om dette når man parkerer. Trykk på "ja" og viskerne parkeres midt på ruta i kaldt vær.
Skjønner ikke hvorfor det ikke bare gjøres automatisk. I-Pacen har det slik. Kjempegreit.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanlørdag 05. mars 2022, klokken 19:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mars 2022, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 05. mars 2022, klokken 15:51
Hvis man husker å sette viskerne i serviceposisjon når man parkerer, tiner de rakst ved forvarming. Det hadde vært gull med et spørsmål om dette når man parkerer. Trykk på "ja" og viskerne parkeres midt på ruta i kaldt vær.
Skjønner ikke hvorfor det ikke bare gjøres automatisk. I-Pacen har det slik. Kjempegreit.
ahh.. stilig. Tesla kan absolutt forbedre seg på en del punkter.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. mars 2022, klokken 19:40
Tesla har jo en mere elegant løsning. Gjelder bare å kjøpe en bedre Tesla!
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanlørdag 05. mars 2022, klokken 22:21
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. mars 2022, klokken 19:40
Tesla har jo en mere elegant løsning. Gjelder bare å kjøpe en bedre Tesla!
Er det oppvarmingen nederst på ruta du tenker på? I så fall er det jo over 80 000 Teslaer, bare i Norge, som ikke har dette.
På min -09 Avensis var det varmetråder under parkeringsposisjonen. Det funket bra de gangene ikke autoviskerne startet i det man startet motoren ;-)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. mars 2022, klokken 22:34
Sitatahh.. stilig. Tesla kan absolutt forbedre seg på en del punkter.

De trenger ikke forbedre seg, men gjøre det mere tilgjengelig 🙃
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Handymanlørdag 05. mars 2022, klokken 23:06
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. mars 2022, klokken 22:34
Sitatahh.. stilig. Tesla kan absolutt forbedre seg på en del punkter.

De trenger ikke forbedre seg, men gjøre det mere tilgjengelig 🙃
Det er jo en type forbedring i mitt hode. ;-)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. mars 2022, klokken 07:42
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. mars 2022, klokken 19:40
Tesla har jo en mere elegant løsning. Gjelder bare å kjøpe en bedre Tesla!
Det er ikke det samme. En del av poenget med service mode er å kunne komme til nede ved panseret og fjerne snø. I tillegg kan man da og vippe opp viskerne og fjerne is som er på siden og oppe på viskerne. Den forsvinner ikke selv om det er varme i frontruten.


PS: Har hatt både S & X, og selv om de er mere påkostede biler, så er det tydelig  at det ikke er bedre biler enn 3 og Y. Bærer preg av at det var de første bilene Tesla utviklet. De har underdimensjonert understell som ikke tåler at ytelsen på bilen brukes. Ga opp å telle verkstedbesøk, det var tosifret på alle. Kunne godt tenkt meg ny X eller S, men ikke før de har gått gjennom en solid rekonstruksjon.

PS2: I-Pace har varmetråder i hele frontruten, ikke bare ett lite felt nederst. Ikke at jeg har sett veldig stor nytte av noen av variantene.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 08:34
Hva har isproblem på viskere med understellutfordringer og serviceproblemer å gjøre? Servicemode har jeg da ikke nevnt? Mange andre som har varmetråder i frontvindu uten at dette er tema her.

Ser at jeg burde satt inn en emoji etter uttalelsen om "bedre Tesla". Den kommer her, så da er vi forhåpentligvis på rett spor igjen:
🙃


Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 06. mars 2022, klokken 09:02
Sitat fra: Motorwatt på søndag 06. mars 2022, klokken 08:34
Hva har isproblem på viskere med understellutfordringer og serviceproblemer å gjøre? Servicemode har jeg da ikke nevnt? Mange andre som har varmetråder i frontvindu uten at dette er tema her.

Ser at jeg burde satt inn en emoji etter uttalelsen om "bedre Tesla". Den kommer her, så da er vi forhåpentligvis på rett spor igjen:
🙃


Motorwatt :+1: Herlig. Fint at du oppdaterte dette. Jeg lurte også på dette når du skrev det første gang. Men nå er det krystallklart.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geearsøndag 06. mars 2022, klokken 09:46
Har ikke hatt problem med viskere som fryser verken verken på X (uten vinterpakke) eller Y, så igjen er det nok bruksmønsteret som bestemmer hva som er viktig. Viskerne på Y er dessuten stille, og tar godt på hele ruta. Viskerne på X laget masse mekanisk lyd fra mekanismen, og visket svært dårlig i et felt nede på passasjersiden med en gang det ble litt skitt på veien. Egentlig over min tålegrense, men med 20+ servicebesøk så orket jeg ikke klage flere ganger på viskerne også (fikk ganske tidlig forbedrede spyledyser pga problematikken med feltet som aldri ble helt rent).

S sine viskere går i slow mo, sist jeg hadde S som lånebil, ga viskerne assosiasjoner til en eller annen 80-talls bil.  :P det var en 90D fra 2016 eller noe, så forhåpentligvis er det bedre på nyere.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 10:24
Er det noe spesielt bruksmønster på vindusviskere? Jeg har riktignok garasjer i et uthus som ligger 50 m. fra huset, men brukes veldig sjelden. Lettere å parkere 1m. fra trappen :D. Jeg kan ha utfordringer med viskere når det har kommet mye og/eller våt snø, men det overrasker meg hvor kraftige de er.  Støy er ikke noe verre enn de andre bilene jeg har hatt.

Nå har jeg tydeligvis "vinterpakke" uten å være bevisst om at jeg har kjøpt noe slikt. Ligger den i Premium-pakken?
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Contangosøndag 06. mars 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Motorwatt på søndag 06. mars 2022, klokken 10:24
Nå har jeg tydeligvis "vinterpakke" uten å være bevisst om at jeg har kjøpt noe slikt. Ligger den i Premium-pakken?
Ja. Mot slutten av S75 produksjonen var bortimot alt tidligere ekstrautstyr standard.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 11:17
Ser på faktura at jeg betalte 40.400.- for Premium (og 16.200 for soltak), så det var nok ikke helt standard. Da er det vel også sannsynlig at vinterpakken inngikk i Premium.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Contangosøndag 06. mars 2022, klokken 12:40
Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke du fikk bilen så sent i '18 uten Premium pakken og at prisene i fakturaen bare ble spesifisert separat. Sånn mener jeg det i hvert fall var på min. Vinterpakken inkluderte baksetevarme, og oppvarmet vindusfelt og spylerdyse. Muligens også oppvarmet ratt men kanskje det var separat.
Men nå er vi off-topic....
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 12:54
Det er nok riktig. De la på Premium-beløpet, og trakk det fra i bilprisen. Så over og ut .....
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geearsøndag 06. mars 2022, klokken 15:06
Sitat fra: Motorwatt på søndag 06. mars 2022, klokken 10:24
Er det noe spesielt bruksmønster på vindusviskere? Jeg har riktignok garasjer i et uthus som ligger 50 m. fra huset, men brukes veldig sjelden. Lettere å parkere 1m. fra trappen :D. Jeg kan ha utfordringer med viskere når det har kommet mye og/eller våt snø, men det overrasker meg hvor kraftige de er.  Støy er ikke noe verre enn de andre bilene jeg har hatt.

Nå har jeg tydeligvis "vinterpakke" uten å være bevisst om at jeg har kjøpt noe slikt. Ligger den i Premium-pakken?
I juli 2017 forsvant vinterpakke, hifi stereo og skinn (premium?) som separate pakker, og ble slått sammen til premiumpakken. Noe av det som tidligere var ekstrautstyr (i skinn/premiumpakken?) ble da også standard, selv uten premiumpakken, som ambient interiørlys og kurvelys. I 2018 en gang, våren tror jeg, omtrent samtidig med MCU2, så ble vel premiumpakken også standard.

Bruksmønster (sikkert sammenheng med garasje og været der man bor), vel, tydeligvis varierer det, har som sagt på 4,5 år med Tesla aldri hatt problem med at viskerne fryser fast. Bruker som regel forvarming når bilen står parkert ute i snørike/kalde strøk.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Elmosøndag 06. mars 2022, klokken 15:38
Hyggelig at dere har så mange meninger om
SOFTWARE VER. 2022.4.x
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Elmo på søndag 06. mars 2022, klokken 15:38
Hyggelig at dere har så mange meninger om
SOFTWARE VER. 2022.4.x

Nesten alle tråder sporer av en eller annen gang. Det er en del av dynamikken, og lite man kan gjøre noe med. Spesielt når det opprinnelige temaet er på vei til å dø ut.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: kodaxsøndag 06. mars 2022, klokken 19:45
Hæ, dø? Jeg fikk 2022.4.5.5 nå for noen dager siden, en ekstremt livsbejaende opplevelse...
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 06. mars 2022, klokken 20:06
Sitat fra: kodax på søndag 06. mars 2022, klokken 19:45
Hæ, dø? Jeg fikk 2022.4.5.5 nå for noen dager siden, en ekstremt livsbejaende opplevelse...
Hehe. Det eneste jeg fant som var nytt var versjonsnummeret, og slik har det vel vært siden 2022.4? Venter på dette:

We're aiming for a significant improvement for owners outside the US around March, depending on regulatory approvals
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Jonohsøndag 06. mars 2022, klokken 20:44
Innsamling av data fra innvendig kamera er nytt. En kan samtykke til bruk av korte videoklipp, noen som kommer til å samtykke?
.....
Help Tesla improve the intelligence of features that rely on cabin camera by sharing analytics from your vehicle. When enabled, cabin camera data will be shared with Tesla if the vehicle experiences a safety critical event like a collision, or if cabin camera functionality requires diagnostics to perform. This data includes short cabin camera video clips to help us further develop future safety features and software enhancements such as collision avoidance updates. As usual, you can adjust your data sharing preferences by tapping Controls > Software > Data Sharing > Allow Cabin Camera Analytics.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Lynetmandag 07. mars 2022, klokken 21:20
2022.4.5.3 X100D kjørte til superlader i går med navigasjon men forvarming på batteri kom ikke på. Tidligere har den varmet batteriet opp til en halvtime før ankomst! Temp ved ankomst var dermed kun 17 grader, men varmet batteriet straks laderen ble tilkoblet.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: filtvettirsdag 08. mars 2022, klokken 10:15
Sitat fra: Jonoh på søndag 06. mars 2022, klokken 20:44
Innsamling av data fra innvendig kamera er nytt. En kan samtykke til bruk av korte videoklipp, noen som kommer til å samtykke?
.....
Help Tesla improve the intelligence of features that rely on cabin camera by sharing analytics from your vehicle. When enabled, cabin camera data will be shared with Tesla if the vehicle experiences a safety critical event like a collision, or if cabin camera functionality requires diagnostics to perform. This data includes short cabin camera video clips to help us further develop future safety features and software enhancements such as collision avoidance updates. As usual, you can adjust your data sharing preferences by tapping Controls > Software > Data Sharing > Allow Cabin Camera Analytics.

Kjøpte en liten greie fra begood som kan blokkere kamera inne i bilen. Samme som finnes til pc´er
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 08. mars 2022, klokken 12:18
Vi med S/X har ikke dette dillemaet. Kommer nok ikke innekamera på disse modellene heller da eierne er viden kjent for å være de beste sjåførene 🤫, og derfor ikke behov for "overvåkning" 🤣 (men da får vi vel ikke FSD heller 😟)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: kodaxtirsdag 08. mars 2022, klokken 15:01
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. mars 2022, klokken 12:18
Vi med S/X har ikke dette dillemaet. Kommer nok ikke innekamera på disse modellene heller da eierne er viden kjent for å være de beste sjåførene 🤫, og derfor ikke behov for "overvåkning" 🤣 (men da får vi vel ikke FSD heller 😟)
Det er jo allerede S/X med FSD beta, så Elon stoler naturligvis mer på oss  8)
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: HKStirsdag 08. mars 2022, klokken 15:05
Sitat fra: filtvet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 10:15
Kjøpte en liten greie fra begood som kan blokkere kamera inne i bilen. Samme som finnes til pc´er
I fremtiden må man nok regne med at hvis kamera inne i bilen blokkeres, så vil autopilot-funsjonalitet deaktiveres frem til kamera ikke lenger er blokkert. Det gjøres allerede på FSD-beta i USA...
Tittel: 2022.4.5.16 Lading til 100%
Skrevet av: RuneWtorsdag 10. mars 2022, klokken 08:52
I release notes:

"To improve accuracy, charge to 100% and wait until the charge port LED turns solid green, indicating a completed charging session. It is recommended for this configuration of vehicle to keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."

Høres slitsomt ut... for batteriet også.
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: geeartorsdag 10. mars 2022, klokken 09:19
Gjelder ikke det kun biler med LFP-batterier, da? Altså Model 3 SR.

"It is recommended for this configuration of vehicle"
Tittel: Sv: 2022.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 24. mars 2022, klokken 19:32
Det som irriterer meg med de seneste versjonene er hvor treg den er blitt til å følge forankjørende bil. Ligger jeg på bak en bil som kjører i 90, og som så begynner å akselerere, så er den flere hundre meter foran meg før min "gidder" å sette opp farten. Da blir det å bruke wattpedalen for å henge med trafikken. Var ikke slik tidligere.

ps. Referer til E18 med 110 km/t fartsgrense ( som egentlig er 120 km/t 🤫).