Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

Tittel: Snø og glatte veier
Skrevet av: oysffredag 21. januar 2022, klokken 11:02
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Vil isåfall ha piggdekk, vil dette hjelpe noe? Er det noen av kjøremodusene som er bedre enn andre?
Tittel: Snø og glatte veier
Skrevet av: panserfredag 21. januar 2022, klokken 11:24
Funker fjell. Bare lær deg hvordan regenereringen responderer, så skal du se at den holder seg godt på glatta.

I en vanlig fossilbil slipper man gjerne gassen helt før en sving eller ned en brattere bakke, og bare triller. Prøver du det samme på model y så bremser den raskt opp og kommer ut med rompa. Wattpedalen må slippes roligere ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Klykkenfredag 21. januar 2022, klokken 11:27
Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder. Jeg mener med min erfaring at du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta. Den sitter som støpt og er en veldig forutsigbar bil på vinterføre synes jeg. I tillegg har du terrengassistent som sørger for permanent 4x4 på steder som har tøff fremkommelighet. Sistnevnte bør ikke brukes på dagligkjøring.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Kiresfredag 21. januar 2022, klokken 11:36
Enig med de andre over. Kjører til fjells et par ganger i måneden og aldri noe problem. Kan nok få ut rumpa hvis man slipper opp pedalen så fort man kan men unngår du det er ikke det noe problem. Har du en veldig bratt og glatt bakke kan du sette bilen i terrengmodus, da blir det jevnere trekk foran og bak.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: lars667fredag 21. januar 2022, klokken 12:32
Den funker bra. Bruk chill mode om vinteren, og terrengmodus på helt marginalt føre med holke osv, hvor du vil sikre deg grep fra første millisekund. Kjøpte meg sånne S3XY buttons for å skru av regen osv, men det var bortkasta til det formålet. Piggdekk vil gi deg noe mer marginer  på blåholke med vann, selvfølgelig. Men det går fint med piggfritt.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Stjerneglisfredag 21. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Radialfredag 21. januar 2022, klokken 13:06
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 21. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.

Antispinn kobles langt ifra ut, men du får lov å spinne mer før det kobler inn.
Bremsene går aktivt, for det er slik Y flytter moment fra venstre til høyre og visa versa pr aksling.

Men slik flytting av moment krever at hjulet får lov å spinne, derfor reduseres funksjonen av antispinn.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Regenfredag 21. januar 2022, klokken 13:07
Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: RuneWfredag 21. januar 2022, klokken 13:41
Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder.

Det er min erfaring også, men de millisekundene er nok til å gi meg et støkk - i alle fall i starten på vinteren.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: geearfredag 21. januar 2022, klokken 13:42
Sitat fra: Regen på fredag 21. januar 2022, klokken 13:07
Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
Y long range har den iallfall. Det gjenstår å se om performance har den. Vil anta det.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowinderfredag 21. januar 2022, klokken 16:58
Kjørt TM3 og TMY på glatta (egentlig alle 20 siste åra med piggfritt) og mye på fjellet 930moh med is, tidvis ubrøyta og svingete svært bratte veier opp dit. Har også en Tiguan 4motion og merker ingen forskjell på fremkommeligheten på de to bilene. Null problemer med Teslaene. Er du redd for våt is, er det bedre å ha med et kjettingpar, selv om jeg ikke har hatt behovet.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: emuroflørdag 22. januar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Radiallørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.

Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: sjokomelklørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: DagfinnNlørdag 22. januar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
I så fall er det bare å bruke terrengmodus. Den virker i alle hastigheter. Null problem.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: REN-BILlørdag 22. januar 2022, klokken 18:44
Vet ikke med Y, men har kjørt mye 3 på ordentlig vintervei og fjell. I starten var jeg også litt i stuss på rumpa ut typisk ved oppslipp av gass før sving. Krever en litt annen kjørestil, men du verden så morsomt og trygt det føles, selv om det er en skranglekasse uten like -knirker i alt fra glasstak til ratt...
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Radiallørdag 22. januar 2022, klokken 19:49
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
I så fall er det bare å bruke terrengmodus. Den virker i alle hastigheter. Null problem.

er en grunn til vi alltid bruker det når det drar seg til😄
Min preferanse, er at dette skulle vært valgfritt i form av litt slappere regenererering, så kunne terrengmodus vært noe du faktisk brukte når du virkelig ER i ulendt terreng og ikke i en feil-dosering på Ring3.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Radiallørdag 22. januar 2022, klokken 19:56
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Hvis du refererer til erfaring med høykompresjons RWD V8 (eller mer) med Manuell (altså ekstremt sjeldent), så er jeg enig med deg. Alle andre motorkonfigurasjoner vil neppe oppføre seg slik, er rett og slett ikke nok motorbrems.

Det som er poenget er, det må jo ikke være sånn. Det bør her være valgfrihet på regenererering, noe som alle andre produsenter har - som ikke en eneste en klager på 😄

Terrengassistenten er hyppig brukt her når været drar seg til, det er bare merkelig at verdens mestselgende el-bil produsent ikke ser sine logiske brister rundt glatt underlag.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: JLindberglørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.

Men det er sant at hvis man har fullstendig styr på hvordan man skal kjøre bilen så er den ikke «farligere» på glatt føre enn andre biler. Men nå selges det tusenvis av Model Y hver måned og jeg tviler veldig på at det er alle eiere (og samboere til disse nye eiere) som har 100% kontroll på hvordan Model Y skal kjøres på glatt føre.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarilørdag 22. januar 2022, klokken 23:54
Det heter jo "brekk-sladd" av en grunn. Saab, som hadde brekk på forhjula, var jo litt kjedelige på vinteren...
Men regenererer Y mer på bakhjulene enn forhjulene?

Jeg skjønner jo at ID.4 rwd gjør det, men forventer egentlig at de balanserer slik at man unngår at hjula mister grep. En AWD bør vel alltid regenerere mer foran enn bak?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 23. januar 2022, klokken 00:20
Sitat fra: daktari på lørdag 22. januar 2022, klokken 23:54
Det heter jo "brekk-sladd" av en grunn. Saab, som hadde brekk på forhjula, var jo litt kjedelige på vinteren...
Men regenererer Y mer på bakhjulene enn forhjulene?

Jeg skjønner jo at ID.4 rwd gjør det, men forventer egentlig at de balanserer slik at man unngår at hjula mister grep. En AWD bør vel alltid regenerere mer foran enn bak?

Ja, i "vanlig modus" regenererer den mest bak, men når du nevner det så føler jeg ikke den gjør det så mye etter siste oppdateringer. Det samme er oppoverbakker...vanligvis pleide ikke 4WD (foran) å koble inn særlig før glepptak, mens i dag kjørte jeg på is uten å føle glepptak. For en måned siden var det nødvendig å skru på Terrengassistent (som gjør den til permanent 4WD). Kanskje de har koblet opp mot temperatur eller noe.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 23. januar 2022, klokken 00:28
...og bare så det er sagt: med to tastetrykk -> Terrengassistent og ContinentalVikingContact7 PIGGFRITT så er Model Y den BESTE vinterbilen jeg har kjørt, til og med omtrent på klunk is ned bakker. Vet ikke hvordan den får det til, men den funker.
MYE bedre enn Model 3 (som ikke har terrengmodus).
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 10:11
Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 19:49
Min preferanse, er at dette skulle vært valgfritt i form av litt slappere regenererering, så kunne terrengmodus vært noe du faktisk brukte når du virkelig ER i ulendt terreng og ikke i en feil-dosering på Ring3.

Du vet du overdriver noe veldig nå og skremmer bort kjøpere som vurderer TMY. INGEN har vel behov for å kjøre med terrengmodus påslått på ring 3 fordi det er feildosert ???
Unødvendig. Like unødvendig som å bruke terrengmodus på andre dager enn de med helt ekstreme føreforhold enkelte uveisomme steder. Dette hadde ikke vært tema om TMY ble levert uten terrengmodus.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: keepitsimplesøndag 23. januar 2022, klokken 10:22
Ja jeg ble litt i tvil nå. Jeg vil ikke ha samme oppførsel som for eksempel bmw 3 serie. Det vil ikke fungere for konen og jeg syns det er unødvendig.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 10:50
Siden du har eller har hatt TMS kan jeg love deg at Tesla har ivaretatt og beholdt alle de gode egenskapene i Tesla DNA i modell Y også, selv om noen her inne lager mye oppstyr om lite. Det var kanskje én SW oppdatering som kunne forårsake sleng ved å gå raskt av fremdriftspedalen i en sving på våt is, akkurat som å bremse i samme situasjon. Dette ble rettet opp med ny SW oppdatering i løpet av noen dager.
Nå har jeg også kjørt over 30000km i BMW i3 som kun har bakhjulstrekk. Den hadde også en assistentmodus for ekstra glatt føre. Jeg brukte den enkelte ganger opp på vei til fjellet (500 høydemeter på 5 km vei) og det gikk suverent i 15cm nysnø. Jeg kjørte også bortimot alle BMW modellene med og uten xDrive på isbane ved Geilo feb 2017, så jeg skjønner godt hva du sikter til. Men du behøver ikke engste deg med hensyn til model Y.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: lars667søndag 23. januar 2022, klokken 10:55
Det kan hende du skal prøve en på vinterføre. TMY og TM3 slipper lettere bak enn både halvgammel 3-serie og en Volvo 240, men ikke så lett som en Jeep Cherokee XJ uten firehjulstrekken inne hehe. Den får selvfølgelig hektet seg inn igjen i 99,9% av tilfellene... Problemet er uansett mindre med chill mode, og den kommer seg jo fram, men dette er en sak med TMY/3, og det gjelder så absolutt ikke bare for folk som har kjørt forhjulstrekk med 70 hester. Som en skriver over her, så virker det som det har blitt bedre med de siste oppdateringene. Så må en huske på at denne konfigurasjonen også er med på å gjøre TMY til en langt mer effektiv bil enn alle konkurrentene.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Stjerneglissøndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 11:03
Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Stjerneglissøndag 23. januar 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.

Er du en kverulant eller? Hvem har sagt noe om at snow mode er terreng assistent!?

Dere etterlyser mindre regen på glatta, og snow mode hjelper på dette slik at man reduserer behovet for å aktivere terreng assistent.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: lars667søndag 23. januar 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:03
Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.

Jepp, skal ikke si at jeg har den statistikken. Men den henter seg inn i tilnærmet alle tilfeller. Jeg vil likevel si at det er et potensielt dårlig sikkerhetsdesign at du får såpass regen når du f. eks. kommer inn i et uventet glatt parti, midt i en sving og med motgående trafikk (har hørt et tilfelle hvor hen  mistet kontroll i en slik situasjon, men sitter ikke i Havarikommisjonen). Husk at TM3 og TMY også brukes av utleiefirma. Det kan ikke være en forutsetning at sjåfør er spesialtrent. Slik sett så har også filosofien om at bil må styre dette selv noe for seg, og default være satt opp på den sikre siden.

Om den henter seg inn er også et annet spørsmål enn om den henter seg inn fort nok. Jeg synes det ikke er helt fort nok i normal modus (den kan slenge ut nok til at bil endrer vesentlig retning før den henter seg inn), men bruker chill når det er glatt. Ikke dealbreaker for meg, men jeg synes TM3/Y har forbedringspotensiale her. Det burde også fanges opp i sikkerhetstestene euroNCAP og hvanå... En annen ting er at den kanskje burde sette inn litt mer FWD/AWD etter gjentatte slipp.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: sjokomelksøndag 23. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 12:05
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.

Er du en kverulant eller? Hvem har sagt noe om at snow mode er terreng assistent!?

Dere etterlyser mindre regen på glatta, og snow mode hjelper på dette slik at man reduserer behovet for å aktivere terreng assistent.

Påsto jeg noe om at du sa snow mode er terreng assistent?
Jeg konstaterte vel bare at det ikke er det samme og at det hjelper på glatte veier.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Radialsøndag 23. januar 2022, klokken 12:07
Sitat fra: sjokomelk på søndag 23. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.

Har ingenting å si hva man sammenligner det med efffektmessig. M3'n er Rwd manuell/paddle-shift og er mekanisk koblet til motoren helt til du clutcher. Det er da å forvente en viss spenstig oppførsel uansett underlag egentlig.
70 og 80tallet var også full av RWD-varianter, gjerne med åpen diff og vesentlig slappere motorisering med svært begrenset motorbrems som egentlig aldri ga noen utfordringer foruten feste i oppoverbakker.
Eneste motorsterke biler med god motorbrems var automat på den tiden, foruten lastebil.

Kontrasten til 3/Y blir enorm, som egentlig kan styres fra a til å med Software, hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres.
Derfor er det merkelig at man i utgangspunktet tilnærmer seg glatt underlag med full regenererering uansett.
Hadde front-motor vært "med" fra feks 3°c automatisk hadde dette vært en mer riktig aproach, men de et enkleste er rett og slett å få ned regenerereringen.

"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 12:14
Sitat fra: lars667 på søndag 23. januar 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:03
Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.

Jepp, skal ikke si at jeg har den statistikken. Men den henter seg inn i tilnærmet alle tilfeller. Jeg vil likevel si at det er et potensielt dårlig sikkerhetsdesign at du får såpass regen når du f. eks. kommer inn i et uventet glatt parti, midt i en sving og med motgående trafikk (har hørt et tilfelle hvor hen  mistet kontroll i en slik situasjon, men sitter ikke i Havarikommisjonen). Husk at TM3 og TMY også brukes av utleiefirma. Det kan ikke være en forutsetning at sjåfør er spesialtrent. Slik sett så har også filosofien om at bil må styre dette selv noe for seg, og default være satt opp på den sikre siden.

Om den henter seg inn er også et annet spørsmål enn om den henter seg inn fort nok. Jeg synes det ikke er helt fort nok i normal modus (den kan slenge ut nok til at bil endrer vesentlig retning før den henter seg inn), men bruker chill når det er glatt. Ikke dealbreaker for meg, men jeg synes TM3/Y har forbedringspotensiale her. Det burde også fanges opp i sikkerhetstestene euroNCAP og hvanå... En annen ting er at den kanskje burde sette inn litt mer FWD/AWD etter gjentatte slipp.
Ja er enig i at TM3 var bedre tidligere med mer balanse mellom DU foran og bak og ikke slik det er blitt med hovedvekt på fremdrift fra bakre DU. Det ligger kanskje en idé om lavere forbruk til grunn for dette.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: jkirkebosøndag 23. januar 2022, klokken 12:42
Sitat fra: Radial på søndag 23. januar 2022, klokken 12:07
"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.

Hmm, vår SR+ fra 2019 står på "normal" regen hele året. Verken jeg eller kona har opplevd det som et problem.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: geearsøndag 23. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: Radial på søndag 23. januar 2022, klokken 12:07
Sitat fra: sjokomelk på søndag 23. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.

Har ingenting å si hva man sammenligner det med efffektmessig. M3'n er Rwd manuell/paddle-shift og er mekanisk koblet til motoren helt til du clutcher. Det er da å forvente en viss spenstig oppførsel uansett underlag egentlig.
70 og 80tallet var også full av RWD-varianter, gjerne med åpen diff og vesentlig slappere motorisering med svært begrenset motorbrems som egentlig aldri ga noen utfordringer foruten feste i oppoverbakker.
Eneste motorsterke biler med god motorbrems var automat på den tiden, foruten lastebil.

Kontrasten til 3/Y blir enorm, som egentlig kan styres fra a til å med Software, hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres.
Derfor er det merkelig at man i utgangspunktet tilnærmer seg glatt underlag med full regenererering uansett.
Hadde front-motor vært "med" fra feks 3°c automatisk hadde dette vært en mer riktig aproach, men de et enkleste er rett og slett å få ned regenerereringen.

"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.
At hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres er ikke helt sant, Tesla (og de fleste andre elbiler utenom for eksempel Rivian og Rimac) har fortsatt et design basert på maks en motor per aksling, og åpen diff, som gjør at det er individuell bremsing av det hjulet med minst friksjon, som er eneste måte å fordele kreftene på. Optimalt hadde de hatt diffbrems eller en motor per hjul (som er måten Rivian og Rimac har løst det på). Vanskelig å spekulere i om det hadde påvirket dette problemet i den ene eller andre retningen, men det hadde iallfall gitt en helt annen fremkommelighet og enda mer kjøreglede.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarisøndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.

På en ICE vil man gjerne frakoble (clutche) og forsøke å trille gjennom svingen, men da kommer ofte bakhjulsslippen mot slutten av svingen. Men med Y høres det ut som hekken kan slippe FØR svingen starter. Man opplever jo det hvis man bremser hardt på tørr vei også, men bremsebalansen med 70% foran skal jo håndtere dette.

Burde ikke NAF eller Elbilforeningen kjørt noen tester, mot andre biler som f.eks S, med unnamanøver og sving på isbane/glattkjøringsbane?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: turfsurfsøndag 23. januar 2022, klokken 15:06
Dette er storm i vannglass. For oss som har vokst opp med bakhjulsdrevne biler er dette stort sett null problemer.

Dette er heller ikke nytt, TMS RWD oppførte seg helt likt, og den var heller ikke problematisk. Brukte aldri low regen på den heller.

Og nå har jo Tesla løst det med å detektere glatt føre, og redusere regen / koble inn AWD for de som har det. Opplevde ikke noe problem på underkjølt regn og nullføre med TM3, mens jeg observerte en X3 rett foran oss som nesten snurret, og flere biler som bare stanset og sto i grøfta.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Thalgarsøndag 23. januar 2022, klokken 15:27
Meir teknisk om "snømodus":

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/rggnk8/model_3_factfinding_awd_split_power_bias_snow/?utm_medium=android_app&utm_source=share

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/rlhj90/model_3_factfinding_testing_the_traction_control/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymansøndag 23. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.
Det høres ut som du kun fremsetter en teori, som ikke er basert på erfaring med siste SW.
SW er justert flere ganger i vinter, og det som var godt merkbart før er ikke tilfellet nå.

Hvis regen på bakjulene hadde vært bare halvparten så farlig som enkelte påstår, så burde vi sett en del ulykker med TMY med dette som årsak. Media hadde elsket å skrive om det. 

Til slutt; dersom du på glatta raskt må bremse før en sving eller når du tar igjen en bil, så er min påstand at du kjører som en dust.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: turfsurfsøndag 23. januar 2022, klokken 15:39
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.

I tillegg så er det jo slik at når det er så glatt at regen faktisk fører til problemer, så er ikke hard bremsing det du ønsker å gjøre.

Må du bremse hardt på nullføre så har du allerede bommet grovt.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymansøndag 23. januar 2022, klokken 15:42
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. januar 2022, klokken 15:39
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.

I tillegg så er det jo slik at når det er så glatt at regen faktisk fører til problemer, så er ikke hard bremsing det du ønsker å gjøre.

Må du bremse hardt på nullføre så har du allerede bommet grovt.
Helt enig, måtte derfor legge til siste setning i innlegget mit. Situasjonen som daktari beskriver er et godt eksempel på et oppkonstruert problem.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: lars667søndag 23. januar 2022, klokken 15:50
VIl bare legge til at moderne sikkerhetssystemer, det være seg med bil eller fly eller hva som helst, må ta hensyn til at fører/pilot, om aldri så kompetent, har en dårlig dag. Her mener jeg at Tesla har et sikkerhetssystem som har en barriere mindre enn en del andre hvis en del uheldige faktorer spiller inn (ref flyanalogien, swiss cheese og alt det der). Derfor er argument om at "du allerede har bommet grovt" irrelevant. Vitsen med aktive sikkerhetssystemer er å redusere risk nettopp når det ikke er Petter Solberg på en god dag som sitter bak rattet. Når du har feilberegnet farten ned en bakke i en sving, skal ikke bilens systemer forverre situasjonen når du reagerer naturlig.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Namdalingensøndag 23. januar 2022, klokken 16:13
Jeg kjører konstant i terrengmodus ved antydning til glatte veier. Kanskje litt økt strømforbruk, ellers uproblematisk.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: DagfinnNsøndag 23. januar 2022, klokken 16:29
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Høres ut som storm i vannglass fra noen som ikke har erfaring med TMY på vinterføre. Jeg prøvde demobil en helg med drittvær og merket nesten intet. Jeg kom på isføre i løpet av turen. Der la jeg inn terrengmodus og bilen var stødigheten selv.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: keepitsimplesøndag 23. januar 2022, klokken 17:15
Men er den dårligere enn andre elbiler på glatta? Jeg har jo for eksempel null problem å kjøre Model S 75D. Det er jo bare å være forsiktig når du løfter på gassen. Min erfaring med bmw 3 serie eller volvo 240 er noe helt annet. Da har jeg fått slepp og sleng på rett vei.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: tykkmannsøndag 23. januar 2022, klokken 17:27
Ut av rundkjøringa i dag tidlig fikk jeg voldsomt sleng på bilen. Kjørte i chill mode.

Nei, jeg kjørte ikke fort og jeg gassa ikke på da jeg skulle ut av rundkjøringa. Bare BS når folk skriver at dette handler om førere som ikke klarer å håndtere MY. Dette skjedde ikke med Tesla M3 og heller ikke Tiguan 4Motion, så noe er det jo.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: lars667søndag 23. januar 2022, klokken 17:42
Sitat fra: keepitsimple på søndag 23. januar 2022, klokken 17:15
Men er den dårligere enn andre elbiler på glatta? Jeg har jo for eksempel null problem å kjøre Model S 75D. Det er jo bare å være forsiktig når du løfter på gassen. Min erfaring med bmw 3 serie eller volvo 240 er noe helt annet. Da har jeg fått slepp og sleng på rett vei.

Tja, opplevde en bakhjulsdrevet 2013/14 model S som mer stødig på glatta. Firehjulstrekken er vel noe annerledes satt opp på en D også. Der vil du ha mer kraft fra framhjulene når du er i marsjfart, om jeg ikke tar feil.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarisøndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.

Vi må jo ta i betraktning at alle Y har splitter nye dekk for sesongen, mens gamle ICE jo hadde gammel dekk-tech svarende til årsmodell. I nesten alle tilfeller vil regen ha kraftigere bremseeffekt enn motorbrems, avhengig av gir, altså under normale forhold (turtall 2-3000).

Har man et valg om "terrengmodus" som default modus ved oppstart? Forøvrig er det jo bra de har justert software slik at man kan oppdatere seg vekk fra problemet?, men burde vel vært luket ut i testfasen?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymansøndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Duggursøndag 23. januar 2022, klokken 19:08
Har snoket en del på forumet her i opptakten til kjøp av MYLR, og lager meg nå en bruker for å gi litt perspektiv til andre potensielle Tesla-eiere.

Denne saken om at bilen er "farlig" på glatta, med dertilhørende nyhetsoppslag etter kommentarer i sosiale media, gjorde i alle fall min samboer direkte bekymret mens vi ventet på bilen. Og henger man på forumet her blir man i alle fall ikke mindre betenkt.

Så noe av det første jeg gjorde da vi fikk bilen rett før jul var å teste dette ut i praksis. Både med "gammel" og ny SW. Har kjørt i uværet som har herjet nå, på skikkelig nullføre-slush, på is og snø.

Ned fra huset mitt har jeg en ganske lang og semi-slak bakke som ender i en 90-grader sving, med mange fartsdumper på veien. Her har jeg testet å slippe pedalen før fartsdumpene i alt mulig vintervær, og typisk pleier det å være veldig glatt på dette strekket. Med min forrige bil, en hybrid-passat, har jeg titt og ofte regelrett sklid metervis rett fram. I slikt føre opplever jeg også at Teslaen sklir noe, i likhet med det meste annet vil jeg tro.

Men, og kanskje dette er mer opplevd enn reelt, så mener jeg at bilen på gammel SW absolutt "hogget" mer til når jeg slapp gasspedalen, kontra nå - og det i chillmode.

Ellers må jeg rett og slett gå aktivt inn for å få sleng på bilen, noe jeg heller ikke har klart i vanlige byhastigheter - men jeg har fått den til å sige litt ut før den planter seg veldig godt og trygt igjen. Kjører også kun i standardmodus nå.

Jeg har også forsøkt meg oppover testbakken min på glattføre hvor jeg har gitt på gassen for å frempovosere logring - og igjen klarer jeg ikke å få bilen til å være mer nervøs enn andre biler jeg har kjørt. Kanskje mer motsatt.

Så er Teslaen "farlig" på glatta? Vel, glatt føre er i seg selv farligere, og krever oppmerksomhet. Min egen erfaring gir meg ingen grunn til å tro at Teslaen er farligere på glatta enn typisk bil på norske veier. I retrospekt er jeg kanskje litt takknemlig for skremmeriet, da det har fått meg til å mer aktivt lære meg bilen å kjenne.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: elhansensøndag 23. januar 2022, klokken 19:16
Har virkelig fått prøvd bilen på is og snø denne siste tiden. Ja det kan hende den slipper lettere hvis du løfter beinet rett av pedalen, men erfaringen min er at du egentlig ikke rekker å tenke på det før bilen har ordnet opp.
Regen er sterk og uvant i forhold til den andre el bilen jeg har. Når det er sagt er jo bakhjuls og forhjuls drevne biler helt forskjellig å kjøre på glatta og krever litt trening mellom skifte.
Jeg synes det er lettere å ha kontroll på en bakhjulsdreven bil, selv om den kanskje slipper litt før - evt om jeg tråkker litt mer på nettopp for å bruke driften bedre. Når en forhjulsdreven bil slipper, så er det egentlig bare å vente på at farten går ned så man kan få tak igjen.
Jeg har kommet dit at jeg nå heller tar Y på glatta enn den andre el bilen som har forhjulsdrift. Uavhengig av 4x4 eller ikke.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarisøndag 23. januar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Autowindersøndag 23. januar 2022, klokken 21:20
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.

Mange brønnpissere på Teslafora rundt om, få dem frem i lyset.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymansøndag 23. januar 2022, klokken 21:29
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Er dette din måte å stille spørsmål på?
sitat daktari:
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Da er det ikke rart at du blir misforstått. Jeg oppfatter det mer som en påstand og spekulasjon. Og som du nå sier selv.... noe du kanskje ikke vet så mye om.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: DagfinnNsøndag 23. januar 2022, klokken 21:48
Det er bare å gi opp. Agendaen er svært tydelig spør du meg.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarisøndag 23. januar 2022, klokken 22:10
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 21:29
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Er dette din måte å stille spørsmål på?
sitat daktari:
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Da er det ikke rart at du blir misforstått. Jeg oppfatter det mer som en påstand og spekulasjon. Og som du nå sier selv.... noe du kanskje ikke vet så mye om.
Det var et forsøk på å beskrive en teknisk årsaksammenheng til at noen sier bilen logrer når de går av gassen. Det hadde vært interessant å diskutere det tekniske her. Jeg sier ikke at det skjer eller ikke skjer, jeg beskriver hva som kan være årsakssammenheng og hva som kunne vært løsningen hvis det var sånn.

Som vanlig har noen fans total benektelse av at dette overhodet oppleves av noen som helst - kanskje fordi de aldri har opplevd det selv - bra for dem. Men at man da automatisk må idiotforklare alle andre eller tillegge folk skjulte agendaer, det er jo trist at det ikke går an å diskutere på et noe mer avansert nivå.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymansøndag 23. januar 2022, klokken 23:17
Kom til å tenke på en sang nå..... Ro ro til fiskeskjær....
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: turfsurfmandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Så lenge man spør saklig , så kan man vel få et saklig svar i stedet for å de-raile hele tråden til kjeklekonkurranse...

Spørsmålet traff ikke IMO, som forklart tidligere, utfordringen før siste oppdatering var når folk kjørte bilen som en drivstofftilførsel på glatt føre.

La det være med det. Ellers prioriterer både BMW i4 og Arya nedbremsing med bakhjulene, blir interessant hvordan de løser vinterføre. Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarimandag 24. januar 2022, klokken 08:31
Jøss. Da finnes altså "snow mode" som løser problemet noen mener ikke eksisterer, eller man "må være en løk" for å oppleve...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
TeslaBjørn mener dette  i all hovedsak skal være løst nå. Sikkert litt uvant når bilen nærmest triller istedet for regen sånn plutselig, men bedre enn plutselig dans med hekken.

Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: geearmandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Har ikke sett videoen, og har ikke tid nå, men mener du de har løst dette med å slå av regen? Har de ikke bare overført en andel til fremre aksling/motor? Skjønner at det vil øke forbruk, men det vil det å slå av regen også.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: daktarimandag 24. januar 2022, klokken 08:56
Sitat fra: geear på mandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Har ikke sett videoen, og har ikke tid nå, men mener du de har løst dette med å slå av regen? Har de ikke bare overført en andel til fremre aksling/motor? Skjønner at det vil øke forbruk, men det vil det å slå av regen også.
Reduserer med 70% ser det ut som for meg.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 24. januar 2022, klokken 09:22
Sitat fra: daktari på mandag 24. januar 2022, klokken 08:31
Jøss. Da finnes altså "snow mode" som løser problemet noen mener ikke eksisterer, eller man "må være en løk" for å oppleve...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
TeslaBjørn mener dette  i all hovedsak skal være løst nå. Sikkert litt uvant når bilen nærmest triller istedet for regen sånn plutselig, men bedre enn plutselig dans med hekken.

Denne videoen, og testen, foregår med en
Tesla Model 3 som er bakhjulstrukket (SR+ 60kWh).

Han sier at han forventer det også finnes på Model 3 4WD, uten å ha testet det.
Han sier at dette løser problemet, men samtidig at funksjonen (lavt pådrag/lav regen) nullstiller seg når han trykker på gassen igjen...men det betyr jo at ved neste nedbremsing etter gasspådrag så har du full regen igjen, så da blir det jo ikke så nyttig (hvis en kjører på et kupert terreng...vil jo funke hvis en skal ned et bratt fjell).

På 4WD har du jo andre muligheter til å gjøre regen bedre enn å skru den ned, da du heller kan flytte regen til alle hjul (selv om frontmotoren er mindre effektiv strømforbruksmessig).

På Model Y LR har vi derimot Terrengassistent som har mulighet til å flytte regen til alle 4 hjul og samtidig vekte regen/bremse individuelt på 4 hjul, noe som gjøres helt perfekt. Sånn at Model 3 SR+ blir en "nødløsning" på glatt føre, Mens Model Y's Terrengassistent blir en kongeløsning.

Angående regenerering som plutselig forsvinner så synes jeg dette er litt skummelt uansett på Model Y. Regen har blitt kraftigere for hver Tesla jeg har hatt, og når batteriet er kaldt så er det nesten ingen regen. Terrengmodus reduserer og regen. Så når du skal ned en bratt bakke rett etter å ha startet å kjøre så plukker bilen opp fart i stedet for å redusere fart når du slipper opp gasspedalen. Støkker litt hver gang. Har ikke testet nok til å si hva som teller mest av kaldt batteri og Terrengmodus med tanke på å redusere regen.

Synes og at bilen har blitt mye mindre halelogrende ved regen uten Terrengassistent på enn den var for en drøy måned siden (etter oppdateringer). Mulig dekkene har fått rubbet seg litt fra de var nye, men mener det er hovedsakelig pga software. Kanskje de har sneket inn litt "Snow Mode" i Model Y også, som fungerer når en ikke har Terrengmodus på...kan veldig godt være....og at det er derfor bilen "skyter fart" i nedoverbakker....hmm..merker at jeg ikke har testet veldig godt de seneste par ukene....siden den fungerer så godt uten å tenke på noe nå.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 09:47
Sitat fra: geear på mandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Har ikke sett videoen, og har ikke tid nå, men mener du de har løst dette med å slå av regen? Har de ikke bare overført en andel til fremre aksling/motor? Skjønner at det vil øke forbruk, men det vil det å slå av regen også.
Det var en bruker på forumet her som meldte om dette for lenge siden på TM3. TB er bare litt sent ute ;-) Mener også at brukeren logget i SMT at frontmotoren var innkoblet en viss tid på sin LR, etter at systemet "konkluderte" med "glatte forhold". Hvordan bilen kom frem til "glatt vei", ble det ikke konkludert med, annet enn at hjulspinn eller sluring ved regen helt sikkert aktiverte modusen. Det spekuleres også i om utetemp også spiller inn, sammen med visuelle data fra kamera.
TB tester bare en RWD og som TB beskriver hopper bilen hopper ut og inn av modusen hele tiden uten varsel. Regen blir derfor noe uforutsigbar. Om det ellers er likt med LRW vites ikke.
Jeg ville heller foretrekke manuell snow mode, kombinert med low regen.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: pbergmandag 24. januar 2022, klokken 09:57
Ville det ikke være logisk å fordele regen på samme måte som bremseeffekt på en 4wd-bil? Altså 70/30 front bias eller noe slikt?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Stjerneglismandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 10:02
Sitat fra: pberg på mandag 24. januar 2022, klokken 09:57
Ville det ikke være logisk å fordele regen på samme måte som bremseeffekt på en 4wd-bil? Altså 70/30 front bias eller noe slikt?
Med TA aktiv reguleres fordelingen kontinuerlig, og starter samtidig på begge motorene. Uten TA, starter regen forsiktig bak for så å koble inn regen foran om det er behov.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Klykkenmandag 24. januar 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.
Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.
Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
Ja, jeg vet selv veldig godt hva den gjør, men det er så mange som ikke leser info på skjermen eller i manualen. Joe mode har jo en artig forhistorie. Det tror jeg ikke TA har ;-)
Således kunne den hete "Bambi på isen", eller kanskje noe i motsatt retning ;-)
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: 1000kwhmandag 24. januar 2022, klokken 10:29
MG ZS EV er vel dagens minst avanserte elbil, men den har samme systemet hvor regen plutselig forsvinner fullstendig når underlaget er så glatt (hjulene låser seg) at det ikke er mulig med regen.

Jeg synes det fungerer meget bra. Regen kommer tilbake ca 20 sek etter.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: OlaMmandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Kjørte over fjellet før jul og til/fra skianlegg tidlig i januar, prøvde å provosere bilen litt. Begge ganger føltes min 3LR veldig stabil, vanskelig å få bakenden til å svinge ut både med aks og regen. Kjente meg ikke igjen i beskrivelsene av 3/Y-platformen som tail happy. De har vel rett og slett finpusset på antispinn-logikken.

Ser også i Scan My Tesla at frontmotoren er aktiv en god stund etter at bakhjulene har registrert spinn, så du får i praksis permanent 4WD der du trenger det og så deaktiveres den av seg selv.

Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Klykkenmandag 24. januar 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.
Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
Ja, jeg vet selv veldig godt hva den gjør, men det er så mange som ikke leser info på skjermen eller i manualen. Joe mode har jo en artig forhistorie. Det tror jeg ikke TA har ;-)
Således kunne den hete "Bambi på isen", eller kanskje noe i motsatt retning ;-)
Hvis folk ikke leser så spiller det uansett ikke noen rolle hva man kaller det.
Bambi på isen er jo ikke særlig godt heller, da funksjonen ikke bare tiltenkt is, men "vanskelig underlag" som f.eks også inkluderer gjørmete skogsveier. Men skjønner hva du mener så skal ikke gå mer inn på det. :)
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 11:04
Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.
Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
Ja, jeg vet selv veldig godt hva den gjør, men det er så mange som ikke leser info på skjermen eller i manualen. Joe mode har jo en artig forhistorie. Det tror jeg ikke TA har ;-)
Således kunne den hete "Bambi på isen", eller kanskje noe i motsatt retning ;-)
Hvis folk ikke leser så spiller det uansett ikke noen rolle hva man kaller det.
Bambi på isen er jo ikke særlig godt heller, da funksjonen ikke bare tiltenkt is, men "vanskelig underlag" som f.eks også inkluderer gjørmete skogsveier. Men skjønner hva du mener så skal ikke gå mer inn på det. :)
:+1:
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: pansermandag 24. januar 2022, klokken 11:46
Akkurat nå herjer det noen deilige stormer oppe i Nord-Norge. Innstilte ferger gjør at man virkelig får testa bilen.

I går ble det 45 mil fra Sortland til Bodø, via Narvik. Det betød 45 mil, 4 fjell passert, målt vindstyrke opp til orkan i kastene, regnet høljet ned, busker fløy over veiene og isen lå tykt etter fredagens snøfall. Normalt ville jeg latt bilen stå, men her hadde vi ikke noe valg.

Ja, bilen slipper på is. Det er en maskin på to tonn. Hva forventer man? Den henter seg riktignok kjapt inn, også på is. Jeg mener man må være litt vel følsom med wattpedalen, og det blir slitsomt i lengden på slikt føre. Cruise controll styrer jeg unna når forholdene er som verst. Min co-driver som er vant med baktrekkere fra Mercedes og quattro fra Audi, sa at denne bilen oppfører seg som alle andre biler med bakhjulstrekk og firhjulstrekk. I tillegg må man kjøre etter forholdene. Du kan ikke dundre på i 100 nedover fjellsidene dersom føret tilsier at du bør ha 60km/t.

Det jeg synes var mest imponerende var forbruket. Den lå i snitt på 22Kwh i slike forhold. Etter 30 mil måtte vi lade en liten halvtime for å komme oss gjennom den siste biten. Jeg har prøvekjørt andre "konkurrenter" av Model Y som har slikt forbruk på en solværsdag.

For.
En.
Bil!
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: turfsurfmandag 24. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Stjerneglismandag 24. januar 2022, klokken 12:53
Sitat fra: panser på mandag 24. januar 2022, klokken 11:46
Ja, bilen slipper på is. Det er en maskin på to tonn. Hva forventer man? Den henter seg riktignok kjapt inn, også på is. Jeg mener man må være litt vel følsom med wattpedalen, og det blir slitsomt i lengden på slikt føre. Cruise controll styrer jeg unna når forholdene er som verst. Min co-driver som er vant med baktrekkere fra Mercedes og quattro fra Audi, sa at denne bilen oppfører seg som alle andre biler med bakhjulstrekk og firhjulstrekk. I tillegg må man kjøre etter forholdene. Du kan ikke dundre på i 100 nedover fjellsidene dersom føret tilsier at du bør ha 60km/t.

Kjørte dere uten terrengassistent?
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: OlaMmandag 24. januar 2022, klokken 13:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:

  • auto
  • permanent
  • permanent ved lav temperatur

Men da må du huske å slå den på. Og hvordan vet du at du trenger det? Jo, du gir på litt for å kjenne etter om det slipper. Og vips, da er den på. Enkelt og greit, pluss da vil 100% av sjåførene bruke samme løsning(i og med at den slår seg på uansett), selv om 0,05% av dem blir litt skuffet fordi de ikke har flest mulig modusknapper som gammeldags 4x4 med terreng, terreng med skarpe steiner, fuktig blåbærlyng, tilhenger på juleferie osv.

Jeg hadde irritert meg veldig over å glemme å slå av permanent med påfølgende høyt forbruk og unødvendig slitasje. Minst mulig knotting i menyer, minst mulig utviklingstid på noe som kun et ørlite mindretall faktisk tar i bruk.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: Handymanmandag 24. januar 2022, klokken 15:16
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 13:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:

  • auto
  • permanent
  • permanent ved lav temperatur

Men da må du huske å slå den på. Og hvordan vet du at du trenger det? Jo, du gir på litt for å kjenne etter om det slipper. Og vips, da er den på. Enkelt og greit, pluss da vil 100% av sjåførene bruke samme løsning(i og med at den slår seg på uansett), selv om 0,05% av dem blir litt skuffet fordi de ikke har flest mulig modusknapper som gammeldags 4x4 med terreng, terreng med skarpe steiner, fuktig blåbærlyng, tilhenger på juleferie osv.

Jeg hadde irritert meg veldig over å glemme å slå av permanent med påfølgende høyt forbruk og unødvendig slitasje. Minst mulig knotting i menyer, minst mulig utviklingstid på noe som kun et ørlite mindretall faktisk tar i bruk.
Stort sett enig, aktivering kan gjerne skje automatisk, men jeg er noe betenkt over at en modus slås av etter "noen" sekunder uten varsel. Hva om den er aktiv resten av kjøreturen, eller at man etter en tid (30 min) får spørsmål eller varsel om at modusen slås av? Man blir jo for eksempel varslet om at regen er redusert i kulda. 
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: OlaMmandag 24. januar 2022, klokken 17:58
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 15:16
Stort sett enig, aktivering kan gjerne skje automatisk, men jeg er noe betenkt over at en modus slås av etter "noen" sekunder uten varsel. Hva om den er aktiv resten av kjøreturen, eller at man etter en tid (30 min) får spørsmål eller varsel om at modusen slås av? Man blir jo for eksempel varslet om at regen er redusert i kulda.

Du er jo bare tilbake i vanlig auto, som vil si at frontmotoren aktiveres i løpet av noen brøkdeler av et sekund i stedet for å være aktiv hele tiden. Jeg tviler på at det har mye å si i praksis, spesielt nå som de har finpusset antispinn. Skal prøve å finne ut hvor lenge den varer ved neste anledning, kan bruke opptaksfunksjonen i SMT. Flere minutter virker det som.
Tittel: Sv: Snø og glatte veier
Skrevet av: emurofmandag 24. januar 2022, klokken 18:23
Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.

Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.

Har kjørt S og 3. Mange som kjører Y har heller ikke problemet.

Så enten er det noen sjåfører som ikke kan bilen, eller så er det feil på enkelte biler.