Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: TRM på torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34

Tittel: Status megacasting Berlin
Skrevet av: TRMtorsdag 13. januar 2022, klokken 20:34
Såvidt jeg klarer å se er det megacasting bak på Tyskprodusert Y (Performance), og tradisjonell foran.

Det er også foreløpig ikke luftfjæringer (har vært rykter).

Setene er forøvrig ikke ventilerte.

Bak:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: TRMtorsdag 13. januar 2022, klokken 20:42
Front:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialfredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: førategangteslamandag 04. juli 2022, klokken 21:21
Trenger egentlig ikke å lage nytt emne da jeg lurer litt på det samme her. Er noe nytt angående megacast i tesla model y fra Berlin? Kjøres det fortsatt bare megacast bak?

Lurer på å bytte min bestilling på model 3 til en model y performance. Har model y samme "problem" eller svakhet som model 3 med tanke på hull og utette panelskjøter i hjulkassene fremme? Har vel vært noe snakk om at model 3 er litt utsatt for problemer med rust akkurat i hjulkassene fremme, lurer litt på om det er det samme med model y?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangomandag 04. juli 2022, klokken 22:04
Kanskje noen har problematisert muligheten for rustproblemer i hjulkassene fremme, men er det noen som har hatt det da?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: daktaritirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialtirsdag 05. juli 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structural battery pack.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: petersvtirsdag 05. juli 2022, klokken 10:02
Sitat fra: førategangtesla på mandag 04. juli 2022, klokken 21:21
Har vel vært noe snakk om at model 3 er litt utsatt for problemer med rust akkurat i hjulkassene fremme, lurer litt på om det er det samme med model y?

Motor/NAF sjekket dette og kom fram til at det var veldig god beskyttelse og lite/ingen rust etter flere sesonger.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: daktaritirsdag 05. juli 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structual battery pack.
At de velger å gjøre det er jo interessant.  Men poenget mitt var at det er et designvalg - ikke en teknisk begrensning.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialtirsdag 05. juli 2022, klokken 13:45
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structual battery pack.
At de velger å gjøre det er jo interessant.  Men poenget mitt var at det er et designvalg - ikke en teknisk begrensning.

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid"

Blir nok for kompleks produksjonslinje med 3 forskjellige konfigurasjoner.
Selv teppet er forskjellig mellom vanlig og structural battery, og gud veit hvor mange andre forskjeller det egentlig er.

Er forøvrig prosedyre på å bytte structural battery i service manualen.
Kort fortalt må alt interiør ut, og minst 30bolter må demonteres. Bilen "løftes av batteriet" på egene jekkepunkter under kanalskjørtet (må demonteres).

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: turfsurftirsdag 05. juli 2022, klokken 15:11
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 13:45

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
Høres ikke så ille ut, gitt at man har riktig utstyr.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymantirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. juli 2022, klokken 15:11
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 13:45

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
Høres ikke så ille ut, gitt at man har riktig utstyr.
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangotirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymantirsdag 05. juli 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangoonsdag 06. juli 2022, klokken 09:15
Ikke vær sær ☺️. Det der var enklere enn du trodde og ikke en "formidabel jobb". Det formidable i det er demonteringen av interiøret på pakken, men det gjøres utenfor bilen. Men skal ikke selv ha en 4680 før de har fått godt med erfaring med tetningslisten. Den var et svakt punkt, synes jeg.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialonsdag 06. juli 2022, klokken 11:10
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/structural-battery-pack-of-tesla-model-y-is-mind-blowing-says-munro-associates

540-550kg for ei batteripakke, er det virkelig halvparten av konkurrentene?

Må lukte svært lav egenvekt på disse 4680/full Megacast bilene.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanonsdag 06. juli 2022, klokken 11:22
Sitat fra: Contango på onsdag 06. juli 2022, klokken 09:15
Ikke vær sær ☺️. Det der var enklere enn du trodde og ikke en "formidabel jobb". Det formidable i det er demonteringen av interiøret på pakken, men det gjøres utenfor bilen. Men skal ikke selv ha en 4680 før de har fått godt med erfaring med tetningslisten. Den var et svakt punkt, synes jeg.
Jeg spesifiserer at det "er i forhold til" løst batteri. Altså "sammenlikne med". Så jeg står fult og helt bak påstanden. Men jobben er helt klart overkommelig, og mye mindre enn mange (også jeg) hadde fryktet. Enkelte har til og med ment at det ikke vil være mulig, og at hele bilen måtte skrotes dersom batteriet takket for seg.
I følge EMs kommentar gjenstår det en del optimalisering, og når man ser presentasjonen fra Battery day så tror jeg at batteriet skal integreres tettere. Det kan komplisere bytte ytterligere.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: emurofonsdag 06. juli 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.

Strukturell batteripakke skal da gi langt færre steg for å montere/demontere bilen, og dermed gjøre prosessen raskere?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialonsdag 06. juli 2022, klokken 17:21
Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.

Strukturell batteripakke skal da gi langt færre steg for å montere/demontere bilen, og dermed gjøre prosessen raskere?

Øøøh, alt som er av strukturell betydning er egentlig mer kompleks å montere i mitt hode.
Skal tross alt ta opp mye krefter, samt holde sammen i en kræsj.

Her sitter man i tillegg oppå toppen, bare for å understreke at dette må sitte godt 😄
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: olavxxxonsdag 06. juli 2022, klokken 18:02
Sitat fra: Radial på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:21
Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.

Strukturell batteripakke skal da gi langt færre steg for å montere/demontere bilen, og dermed gjøre prosessen raskere?

Øøøh, alt som er av strukturell betydning er egentlig mer kompleks å montere i mitt hode.
Skal tross alt ta opp mye krefter, samt holde sammen i en kræsj.

Her sitter man i tillegg oppå toppen, bare for å understreke at dette må sitte godt 😄
Structural pack er mye enklere, de tar jo inn pakke med seter, gulvteppe og midtkonsoll fra bunnen.
Så er det da noen få bolter og et par kabler, resten kobles fort sammen.

Ellers så ønsker man ikke at batteripakken skal ta opp kollisjonen, der er det jo castings som skal ta unna :)
Man vil ikke at det skal deformeres inn til cellene.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanonsdag 06. juli 2022, klokken 21:49
Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: emuroftorsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanfredag 08. juli 2022, klokken 08:54
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.
Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangofredag 08. juli 2022, klokken 09:20
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg. Jeg klarer ikke å se at kostnaden ved et bytte av batteri blir så veldig mye høyere ift arbeidstimer. Batterikostnaden er overveldende uansett. Dersom Tesla derimot klarer å designe batterier hvor man etter garantiutløpstiden kan isolere ut sviktende enkeltceller uten demontering vil kostnadene for eier bli kraftig redusert. Det er mye mer viktig, tenker jeg.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialfredag 08. juli 2022, klokken 09:47
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg. Jeg klarer ikke å se at kostnaden ved et bytte av batteri blir så veldig mye høyere ift arbeidstimer. Batterikostnaden er overveldende uansett. Dersom Tesla derimot klarer å designe batterier hvor man etter garantiutløpstiden kan isolere ut sviktende enkeltceller uten demontering vil kostnadene for eier bli kraftig redusert. Det er mye mer viktig, tenker jeg.

Spennende å se hvordan Munro gjengen splitter pakka, og hvor håndterbart det er med cellebytter i praksis.
På 2170 er alt limt og støpt inn i enorme, tunge klosser.
Totalt umulig å fikse på.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: SurSnasenfredag 08. juli 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Det blir spennende å se hva dette vil ha å si for "serviceability". Vil dette kunne medføre at bilen blir mer "bruk og kast"? Vil det medføre at flere biler blir kondemnert ved kræsj, og dertil høyere forsikringskost?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: olavxxxfredag 08. juli 2022, klokken 11:47
Sitat fra: SurSnasen på fredag 08. juli 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Det blir spennende å se hva dette vil ha å si for "serviceability". Vil dette kunne medføre at bilen blir mer "bruk og kast"? Vil det medføre at flere biler blir kondemnert ved kræsj, og dertil høyere forsikringskost?
Munroe har en ny gjennomgangsvideo hvor de viser at utenpå castingen er det skrudd fast metallbiter som vil ta unna i kollisjon. Så for å skade castingen må man krasje i veldig høy hastighet og da ville nok også en vanlig bil vært kondemnert.


https://youtu.be/IflL4Q9C3OE?t=221
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangofredag 08. juli 2022, klokken 12:49
Sitat fra: olavxxx på fredag 08. juli 2022, klokken 11:47
Munroe har en ny gjennomgangsvideo hvor de viser at utenpå castingen er det skrudd fast metallbiter som vil ta unna i kollisjon. Så for å skade castingen må man krasje i veldig høy hastighet og da ville nok også en vanlig bil vært kondemnert.
Forfra, ikke bakfra. Bak skades strukturen fort.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: emuroffredag 08. juli 2022, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på fredag 08. juli 2022, klokken 08:54
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.

Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.

Forenklet ved at det er færre deler, færre skruer, færre bolter, færre av det meste.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: emuroffredag 08. juli 2022, klokken 20:34
Sitat fra: SurSnasen på fredag 08. juli 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Det blir spennende å se hva dette vil ha å si for "serviceability". Vil dette kunne medføre at bilen blir mer "bruk og kast"? Vil det medføre at flere biler blir kondemnert ved kræsj, og dertil høyere forsikringskost?

Nei, det vil visst ikke medføre dette:

https://www.youtube.com/watch?v=r5frC2huNno&t=1m36s

https://www.youtube.com/watch?v=j1bQbA3EOKw
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanlørdag 09. juli 2022, klokken 18:51
Sitat fra: emurof på fredag 08. juli 2022, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på fredag 08. juli 2022, klokken 08:54
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.

Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.

Forenklet ved at det er færre deler, færre skruer, færre bolter, færre av det meste.
Forenklet batteribytte i forold til hva??
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radiallørdag 09. juli 2022, klokken 23:11
Hvis det er noe som er forenklet med 4680, så er det produksjonen.
For alle andre ledd etter produksjonen (feks reparasjon/reklamasjon) ser jeg ingen fordeler pr dd.. snarere tvert imot egentlig.
Men poenget med 4680 er jo å spare penger pr bil, og samtidig oppnå høyere stivhet i bilen + billigere måte å dytte inn tilstrekkelig batterikapasitet.

Forøvrig sier ikke Tesla Service-manual (som jeg vil anta Tesla SC må følge?) at man kan ta ut batteriet som Munro gjorde. Der demonteres alt relevant interiør vekk fra batteriet før det senkes.
En prosess med 180++ punkter før batteriet er ute av bilen.

Munro skal neppe sette sammen bilen igjen, så kan sikkert ta noen shortcuts.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanlørdag 09. juli 2022, klokken 23:37
Sitat fra: Radial på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:11
Hvis det er noe som er forenklet med 4680, så er det produksjonen.
For alle andre ledd etter produksjonen (feks reparasjon/reklamasjon) ser jeg ingen fordeler pr dd.. snarere tvert imot egentlig.
Men poenget med 4680 er jo å spare penger pr bil, og samtidig oppnå høyere stivhet i bilen + billigere måte å dytte inn tilstrekkelig batterikapasitet.

Forøvrig sier ikke Tesla Service-manual (som jeg vil anta Tesla SC må følge?) at man kan ta ut batteriet som Munro gjorde. Der demonteres alt relevant interiør vekk fra batteriet før det senkes.
En prosess med 180++ punkter før batteriet er ute av bilen.

Munro skal neppe sette sammen bilen igjen, så kan sikkert ta noen shortcuts.
:+1: My point exactly!!
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangotirsdag 12. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:37
:+1: My point exactly!!
Den batteripakken er det ikke mulig å reparere - ref Munro's oppdatering. Hvor mye jobb det er å ta den batteripakken ut og inn kan ikke lenger være veldig viktig. Det viktige må være hva som kan gjøres med cellene med sw, for jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan noen kan gjøre noe som helst med den pakken uten å totalt ødelegge den.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: hELgenentirsdag 12. juli 2022, klokken 20:31
Sitat fra: Contango på tirsdag 12. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:37
:+1: My point exactly!!
Den batteripakken er det ikke mulig å reparere - ref Munro's oppdatering. Hvor mye jobb det er å ta den batteripakken ut og inn kan ikke lenger være veldig viktig. Det viktige må være hva som kan gjøres med cellene med sw, for jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan noen kan gjøre noe som helst med den pakken uten å totalt ødelegge den.

Her er oppdateringen fra Munro :

https://youtu.be/BBbQbnulVvk

Som det fremkommer - dette er bruk og kast batterier - kan ikke repareres. Så går en celle til he...vete
vel - så må hele pakken skiftes.

Det er total annet tankesett enn man f.eks hadde når man designet bmw i3 i sin tid - der var det designet slik at man kunne skifte ut deler av pakken. Mange har vel også ordninger som tar imot brukte bilbatterier og gjenbruker dem - f.eks har jo NIO noe slikt med sin ES8.

Det Tesla har gjort her er å bruke samme tankesett som mobilprodusentene gjør - fjernet mulighet til å bytte batteri og lot det være en integrert del av selve mobilen. En tvilsom bærekraftig måte å gjøre det på - og som igjen gjør at man kan stille spørsmål ved  "Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy."

Dvs. de har nok sin egen snevre tolkning av dette som går mer på at man kan resirkulere materialet - men det betyr også at man må dytte mer inn i dette enn om man f.eks startet med å reparere og gjenbruke ferdige celler.

Poenget med dette er nok å gjøre batteriene til en integrert del av selve konstruksjonen for på den måten å spare noen gram her og der.  Ser både positive og negative sider ved dette - men i bunn og grunn snakker vi til slutt om et produkt som i større og større grad blir et bruk og kast produkt og i større grad ikke kan repareres. F.eks vil en kollisjonsskadet Tesla med slike celler lettere havne rett i pressa enn en bil der en kunne plukke noe fra annen og så fikse kun den delen som var ødelagt. 
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: petersvtirsdag 12. juli 2022, klokken 20:57
Hvis, hypotetisk sett, batteriet varer utover bilens levetid, hva er da poenget med å tilføre kompleksitet og forurensning pga. ineffektivt design?
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymantirsdag 12. juli 2022, klokken 21:01
Det bør ikke være en overraskelse for noen at batteriet ikke lar seg åpne og reparere. Hvis feilraten på cellene er lav nok kan likevel regnskapet gå i pluss både klima- og miljømessig uten at man kan reparere batteriet.
Jeg hadde sett for meg at batteriet skulle være mer komplisert å bytte, ut fra hva de presenterte på Battery day. Jeg tror det ligger enda større integreringer i planene, og at man til slutt ikke kan bytte batteriet.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: THEonsdag 13. juli 2022, klokken 12:37
Med ei batteripakke som hverken kan repareres eller byttes ut, så er bilen verdiløs ved feil i batteriet. Hvis Tesla skal selge meg en slik bil, så må det nok være minst 15 år/400000 km garanti på batteripakken før det blir aktuelt å kjøpe bilen for min del.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: geearonsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: daktarionsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: hELgenenonsdag 13. juli 2022, klokken 13:28
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.

Ser jo ut som bilen og batteriet blir integrert - og da ryker jo hele bilen om batteriet ryker...eller ved strukturelle endringer som følge av kollisjon...
Kan ikke skjønne at det blir dyrt å forsikre
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Otkristoonsdag 13. juli 2022, klokken 14:23
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Først var de eksperter på Covid19, deretter krigen i Ukraina og nå vet de bedre enn Tesla/SpaceX sine ingeniører 😂😂
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialonsdag 13. juli 2022, klokken 15:09
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.

Dette er oppskriften på bruk&kast i søken på lavere produksjonskostnader.

Mulig man kan duppe hele batteripakka i ett eller annet bad, så løses PU opp mens resten forblir helt ,også overhale etterpå og fylle opp pakka igjen.
Men det blir langt unna noe man gjør på ett service senter dette.

Disse bilene vil ha 0 verdi etter endt garanti om batteriet integreres enda tettere i bilen.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: daktarionsdag 13. juli 2022, klokken 18:13
Sitat fra: Otkristo på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:23
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Først var de eksperter på Covid19, deretter krigen i Ukraina og nå vet de bedre enn Tesla/SpaceX sine ingeniører 😂😂
Føles bra å ikke være så naiv at man tror Tesla gjør det beste for en, og ikke seg selv.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: geearonsdag 13. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanonsdag 13. juli 2022, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 15:09
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.
På Battery Day ble batteriet presentert som en bærende bikubestruktur med fordeling av kreftene til øvre og nedre plate i batteriet. Det sier seg selv at det da må limes sammen og at det ikke vil være enkelt å åpne pakka.
Det bør ikke være noen overraskelse at det ikke vil være mulig å bytte komponenter i batteripakka.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: hELgenenonsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...

Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: geearonsdag 13. juli 2022, klokken 19:45
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...

Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Det vises klart og tydelig i videoen i svar #12 i denne tråden at ikke er noen stor sak:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59271.msg1056408#msg1056408
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: sjokomelkonsdag 13. juli 2022, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Batteriet kan byttes veldig enkelt. 40 bolter, og så senkes det ut av bilen.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: hELgenenonsdag 13. juli 2022, klokken 20:04
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Batteriet kan byttes veldig enkelt. 40 bolter, og så senkes det ut av bilen.

Mulig jeg var uklar..jeg ser en trend her..jeg snakker altså om hvor Tesla er på vei. Ikke hva som er nå..Det virker åpenbart at Tesla ønsker å gjøre batterier en del av karosseri og bærende konstruksjon..bruk og kast biler mao
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanonsdag 13. juli 2022, klokken 20:06
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Batteriet kan byttes veldig enkelt. 40 bolter, og så senkes det ut av bilen.
Pluss en del plastdeksler, kontakter, kabler, midtkonsoll, luftkanaler, stoler, tepper, slanger for kjøleveske, mm. Men ja det er fullt mulig, selv om det er en god del mer arbeid enn med et "løst batteri".
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Radialonsdag 13. juli 2022, klokken 20:14
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 15:09
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.
På Battery Day ble batteriet presentert som en bærende bikubestruktur med fordeling av kreftene til øvre og nedre plate i batteriet. Det sier seg selv at det da må limes sammen og at det ikke vil være enkelt å åpne pakka.
Det bør ikke være noen overraskelse at det ikke vil være mulig å bytte komponenter i batteripakka.

Når Jeg står å ser inn i en bikube, eller forsåvidt 4680 mockup'en fra Berlin, så ser jeg hurom som man kan putte celler inni.
Veggene rundt cella er det bærende element, mens selve cella står trygt i midten.

Så napper man av bunn/topp og bytter celler som (prinsipielt) i en revolver i denne strukturen.

Dette var det jeg tenkte (i mitt hode) skulle være litt av revolusjonen og en sinnsykt smart måte å lage batterier på der alt kan fikses når det blir gammelt, bortsett fra når alt er korrodert i filler selvsagt.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Handymanonsdag 13. juli 2022, klokken 20:31
Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 20:14
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 15:09
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.
På Battery Day ble batteriet presentert som en bærende bikubestruktur med fordeling av kreftene til øvre og nedre plate i batteriet. Det sier seg selv at det da må limes sammen og at det ikke vil være enkelt å åpne pakka.
Det bør ikke være noen overraskelse at det ikke vil være mulig å bytte komponenter i batteripakka.

Når Jeg står å ser inn i en bikube, eller forsåvidt 4680 mockup'en fra Berlin, så ser jeg hurom som man kan putte celler inni.
Veggene rundt cella er det bærende element, mens selve cella står trygt i midten.

Så napper man av bunn/topp og bytter celler som (prinsipielt) i en revolver i denne strukturen.

Dette var det jeg tenkte (i mitt hode) skulle være litt av revolusjonen og en sinnsykt smart måte å lage batterier på der alt kan fikses når det blir gammelt, bortsett fra når alt er korrodert i filler selvsagt.
Mye handlet om reduksjon i materialer og vekt. Det ble forklart at selve cellene skulle utgjøre strukturen, og den skulle lime disse til topp- og bunnplata. Altså ingen løse celler inne noen sylindere. "Din løsning" er både tyngre, dyrere og ikke en bærende honeycomb-plate.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Tore Kjernmoenonsdag 13. juli 2022, klokken 20:46
Etter å ha sett Munro Live sin video ble jeg litt skeptisk/skuffet.  4860 batteripakken er fylt med polyuretan.
Reparerbarhet er visst null og kanskje også litt vanskelig å resirkulere?  Håper Tesla har en god strategi her...
Som et bærende element er det sikkert perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk (https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk)
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: daktarionsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: geeartorsdag 14. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Ut med motor for å skifte regreim?? Kan du nevne en bilmodell man må det på?

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Otkristotorsdag 14. juli 2022, klokken 11:35
Sitat fra: Tore Kjernmoen på onsdag 13. juli 2022, klokken 20:46
Etter å ha sett Munro Live sin video ble jeg litt skeptisk/skuffet.  4860 batteripakken er fylt med polyuretan.
Reparerbarhet er visst null og kanskje også litt vanskelig å resirkulere?  Håper Tesla har en god strategi her...
Som et bærende element er det sikkert perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk (https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk)
Ikke problem med resirkulering
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 14. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Ut med motor for å skifte regreim?? Kan du nevne en bilmodell man må det på?

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...

Eldre Ferrari må man ta ut motoren for å skifte reg reim

One of the most common hurdles associated with the maintenance of most older Ferraris is the need (and expense) to replace the timing belt every 30,000 miles or 5 years. For most models prior to and including the F355 (1995-1998), replacing the timing belt(s) requires that the power plant be completely removed and reinserted into the engine bay
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Contangotorsdag 14. juli 2022, klokken 12:05
Jeg nekter å kjøpe Tesla med megacasting hvis det er slik at man på eldre Ferrarier må ta ut hele motoren for å skifte registerreim.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: geeartorsdag 14. juli 2022, klokken 12:14
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Ut med motor for å skifte regreim?? Kan du nevne en bilmodell man må det på?

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...

Eldre Ferrari må man ta ut motoren for å skifte reg reim

One of the most common hurdles associated with the maintenance of most older Ferraris is the need (and expense) to replace the timing belt every 30,000 miles or 5 years. For most models prior to and including the F355 (1995-1998), replacing the timing belt(s) requires that the power plant be completely removed and reinserted into the engine bay
En frontmotorisert normal familiebil, da.  :P

Uansett skjønner jeg ikke sammenligningen mellom registerreimsbytte og batteribytte.
Tittel: Sv: Status megacasting Berlin
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 14. juli 2022, klokken 13:45
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 12:14
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Ut med motor for å skifte regreim?? Kan du nevne en bilmodell man må det på?

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...

Eldre Ferrari må man ta ut motoren for å skifte reg reim

One of the most common hurdles associated with the maintenance of most older Ferraris is the need (and expense) to replace the timing belt every 30,000 miles or 5 years. For most models prior to and including the F355 (1995-1998), replacing the timing belt(s) requires that the power plant be completely removed and reinserted into the engine bay
En frontmotorisert normal familiebil, da.  :P

Uansett skjønner jeg ikke sammenligningen mellom registerreimsbytte og batteribytte.

For enkelte modeller av Ford Fokus må hele motoren ut. Min søster dro nylig til vestlandet for å skifte reim da de her på østlandet skulle ha 25'. Det skal sies at hun kombinerte med besøk og sparte 10'. Det var vel noen som mente at reimskifte ikke kostet noe, men en avsporing ja...