Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 09:41

Tittel: Folk lader feil!
Skrevet av: EV-FTWlørdag 01. januar 2022, klokken 09:41
Jeg leser om folk som klager på ladehastighet, og det slår meg at veldig mange gjør feil.

For å oppnå raskest mulig ladehastighet:

1. Batteri må være litt varmt, så ikke lad etter kun kjørt noen få mil.
2. IKKE lad når bilen viser 20 prosent eller mer, da lader den trengt. Lad aller helst når den viser 8-10 prosent, da lader den opp mot 125 kW.
3. Er det flere som lader på likt, da kan dette påvirke hastighet.
4. Stopp lading på 80 prosent, det går veldig tregt etter det.
5. Går det sent tross disse råd, da kan lader være defekt, så bytt til ny lader!

Starter alltid lading når bilen viser  på 8-12 prosent, og får da alltid over 100 kW frem til rundt 30-35 prosent. Så går den sakte jevnt ned og legger seg stabilt på 70-80 kW frem til jeg avslutter lading på 80 prosent.

Har forresten ev IV80
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Ajalørdag 01. januar 2022, klokken 11:42
Greit nok. Det jeg ikke begriper er at starter man på 10% får man over 100kW til 35%. Starter man på 35% får man 40kW.. Omtrent som en gammel e-up på en god dag 🤭
Ikke bestandig like praktisk å lade helt nede på 8-10% når man er på farten.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: EV-FTWlørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Sitat fra: Aja på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:42
Greit nok. Det jeg ikke begriper er at starter man på 10% får man over 100kW til 35%. Starter man på 35% får man 40kW.. Omtrent som en gammel e-up på en god dag 🤭
Ikke bestandig like praktisk å lade helt nede på 8-10% når man er på farten.

Det har med varme på batteriet å gjøre, men også hvordan bilen er programmert. Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler. Lønner seg alltid å kjøre bilen tommest mulig for strøm før en lader.

Derimot er jeg enig, optimalt skulle den ladet raskt uansett når en valgte å lade.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: geearlørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det er viktig å få temp i batteriet først, men struper den til 40kw ved 35% er det begrensninger i program som enten kan endres eller ikke baser på komponentene.

Jeg har en 5-15 min coldgate fra helevte på min, så der må man enten lade med varme batterier eller tape det antallet minutter det er av minusgrader (omtrent)

Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Rosstopherlørdag 01. januar 2022, klokken 19:12
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det stemmer ikke med mindre man velger bort den automatiske forvarmingen av batteriet. Halvparten av maks er nærmere sannheten. Ganske enkelt å finne kurver for å vise dette om du er interessert.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: EV-FTWlørdag 01. januar 2022, klokken 19:27
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Leser en på forumet til IONIQ5 har denne fryktelig dårlig hastighet på hurtiglading nå om vinteren. Ioniq 2020 har også dette. Polestar 2 hadde, men de har fått på plass oppvarming av batteriet dersom en legger inn ladestopp i app. Håper jo at dette er noe som kommer på oppdatering av SW hos Enyaq også.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: hELgenenlørdag 01. januar 2022, klokken 19:30
Jeg gir blanke i hastighet.Å brenne bort energi til forvarming samt kjøre seg langt ned på SOC for å få større hastighet er stress og bortkastede penger. Nå betaler en flere steder kun for kwh også. Eneste fornuftige argument jeg kan se for å varme opp batteriet og kjøre seg langt ned på SOC er da i tilfelle kø på lader og dårlig tid...Det siste bør man aldri ha som sjåfør uansett da det kan trigge ulykker

Så når en ikke skaper kø fordi turen ikke kjøres på veier med hardt belastede ladere..så er det null poeng i mine øyne å styre med optimal ladekurve hastighet...

En bil må brukes som bil og lading/stopp tar vi når det faller naturlig på turen...

Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 01. januar 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:12
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det stemmer ikke med mindre man velger bort den automatiske forvarmingen av batteriet. Halvparten av maks er nærmere sannheten. Ganske enkelt å finne kurver for å vise dette om du er interessert.

Mye mulig, brukte Motor.no's test av Y som utgangspunkt. Vet ikke hvor mye forvarming har å si i 16-20 plussgrader - men sikkert ganske mye.

Resultatet var jo preget av pre-patching, er sikkert helt rått nå - det vet jeg ikke. Men som en liten notis på at du aldri har sett de.

Fra testen:
Vi hurtigladet bilen på V3 Supercharger-stasjoner ved tre anledninger. Ved alle anledninger hadde vi kjørt bilen i flere timer tid på forhånd og plottet inn Supercharger-stasjonene som destinasjon. Det gjør at bilen ved behov forvarmer batteriet for optimal ladeeffekt – noe vi også så at den gjorde.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: geearlørdag 01. januar 2022, klokken 20:07
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det er viktig å få temp i batteriet først, men struper den til 40kw ved 35% er det begrensninger i program som enten kan endres eller ikke baser på komponentene.

Jeg har en 5-15 min coldgate fra helevte på min, så der må man enten lade med varme batterier eller tape det antallet minutter det er av minusgrader (omtrent)
Det der stemmer ikke for Model Y i det hele tatt. Du må jo forutsette et varmt batteri, ellers finnes det ikke sammenligningsgrunnlag, alt blir bare tilfeldigheter.  Model X gikk også rett opp på akkurat samme hastighet ved 35 % enten man plugget i på 5 eller 35 %. Ble ikke redusert til en fjerdedel.

Niroen vår også lader som den skal om den plugges inn på 5 eller 35 %.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 01. januar 2022, klokken 20:13
Da legger jeg Motor på den stadig økende lista av fake news. Neida, for jeg vet at det stemmer da jeg så dette selv (den trege ladinga)

Bare å se på motor sin artikkel, god bil - skuffende hurtiglading. Vet ikke hva annet de skulle ha gjort enn å planlegge lading, lade og så rapportere.

Sånn var det når bilen kom til Norge, noe som resulterte i endel tråder her på forumet. Det er ikke noe poke på Tesla, men heller til utsagnet ditt om at dette var helt håpløst. Tesla hadde en ganske håpløs ladekurve da den kom - enten du er enig eller ikke.

Dette er garantert bra nå! Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.

Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Rosstopherlørdag 01. januar 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:13
Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.
😂
Du må selv stå inne for dine egne påstander, og jeg regner med at du er oppegående nok til å skjønne det uavhengig av hvilke kilder du velger å stole på.

Ladekurver var tilgjengelig før jeg hentet ut min Y i september og jeg kjørte rett på SuC fra utlevering, og 62,5 kW ved 35% var langt unna sannheten da, og er enda lengre unna sannheten nå.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:13
Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.
😂
Du må selv stå inne for dine egne påstander, og jeg regner med at du er oppegående nok til å skjønne det uavhengig av hvilke kilder du velger å stole på.

Ladekurver var tilgjengelig før jeg hentet ut min Y i september og jeg kjørte rett på SuC fra utlevering, og 62,5 kW ved 35% var langt unna sannheten da, og er enda lengre unna sannheten nå.

Det var teknisk ukeblad, beklager-
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069

Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Derfor - uten forvarming og på 150kw lader startet på 30% soc. Har du over 150kw @30%? Svaret på det er nei.


Fra testen:

"Vi forsøkte oss på en 150 kW Circle K-ladestasjon med rundt 30 prosent oppladet batteri, og fikk ikke mer enn 25 kW effekt. Her var ikke batteriet forvarmet, ettersom systemet kun gjør det når man plotter inn en Supercharger-stasjon. Et tips er derfor å fortelle systemet at man skal lade på en Supercharger-stasjon selv når man skal på en annen hurtiglader."
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Rosstopherlørdag 01. januar 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Begge kan lade på Ionity 350 kW ladere, så å velge å begrense seg til 150 kW i tester blir for dumt.

Og å utelukke ladere som ikke alle biler kan lade på blir også for dumt. Da må vi utelukke alle lynladere når vi sammenligner biler, siden det fortsatt selges biler med Chademo som ikke har tilgang til lynladere.

Hva hadde du tenkt om du hadde lest følgende i en test?:
"Vi ville at alle biler skulle ha like forutsetninger, så alle bilene i testen ble ladet på 50 kW lader med Chademo og CCS. Skoda Enyaq skuffer i testen og lader maks 46 kW i vår test, altså nøyaktig like fort som en gammel Nissan Leaf."
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Bigdragolørdag 01. januar 2022, klokken 23:30
Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:30
Jeg gir blanke i hastighet.Å brenne bort energi til forvarming samt kjøre seg langt ned på SOC for å få større hastighet er stress og bortkastede penger. Nå betaler en flere steder kun for kwh også. Eneste fornuftige argument jeg kan se for å varme opp batteriet og kjøre seg langt ned på SOC er da i tilfelle kø på lader og dårlig tid...Det siste bør man aldri ha som sjåfør uansett da det kan trigge ulykker

Så når en ikke skaper kø fordi turen ikke kjøres på veier med hardt belastede ladere..så er det null poeng i mine øyne å styre med optimal ladekurve hastighet...

En bil må brukes som bil og lading/stopp tar vi når det faller naturlig på turen...

Enig. Og man sliter med på batteriet ved å kjøre det for langt ned.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Hallgrim86søndag 02. januar 2022, klokken 08:22
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Begge kan lade på Ionity 350 kW ladere, så å velge å begrense seg til 150 kW i tester blir for dumt.

Og å utelukke ladere som ikke alle biler kan lade på blir også for dumt. Da må vi utelukke alle lynladere når vi sammenligner biler, siden det fortsatt selges biler med Chademo som ikke har tilgang til lynladere.

Hva hadde du tenkt om du hadde lest følgende i en test?:
"Vi ville at alle biler skulle ha like forutsetninger, så alle bilene i testen ble ladet på 50 kW lader med Chademo og CCS. Skoda Enyaq skuffer i testen og lader maks 46 kW i vår test, altså nøyaktig like fort som en gammel Nissan Leaf."

Jeg skjønte at dette kunne bli vanskelig å forstå.

Modell Y har 30% soc på sommer. Det er 20 grader ute. Med denne soc vil den lade under 150kw uansett. Er du med? Man kan bruke et 150kw uttak som bench om Max man kan se for seg er 100kw. Jeg tror faktisk du skjønte dette, men kun vil krangle.

På samme måte hadde du ikke "tapt" noe på en 100kw heller (da bilen kom)

Det går altså ikke noe kjappere for deg med 350kw lader enn 150 om max mottatt kW er under 150. Eksempelet ditt viser at dette er noe du ikke forstår.


Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Rosstophersøndag 02. januar 2022, klokken 08:30
Jeg ser du ikke motsier det jeg skriver så da antar jeg at vi er enige og ferdige med denne tåpelige diskusjonen.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: turfsurfsøndag 02. januar 2022, klokken 09:29
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Det var teknisk ukeblad, beklager-
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069
Denne testen er utdatert. Y/3 med LG batteri har fått vesentlig bedre ladekurve etter de siste oppdateringene. Vår 3 holdt over 100kW til 55% nå. Ladet 5-85% på 31 minutt på Ionity.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: hELgenensøndag 02. januar 2022, klokken 09:36
Er testen utdatert? Er det levert Y til Norge med andre batterityper?

Eller er det slik at testen er utdatert fordi det i fremtiden vil komme biler med andre batteri typer?
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: turfsurfsøndag 02. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. januar 2022, klokken 09:36
Eller er det slik at testen er utdatert fordi det i fremtiden vil komme biler med andre batteri typer?
Nei, men Tesla har gjort en software oppdatering som gjør at ladekurven på Y/3 med LG 77kWh batteri er vesentlig forbedret. Høyere maks, og generell heving av ladekurven. Jeg ladet på Ionity, muligens hadde det gått enda noe fortere på SuC v3. Dette var da på en kald vinterdag.

Den viktigste forbedringen er egentlig på høyere SoC, det er ikke alltid det passer best å lade fra 5%.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: eratosøndag 02. januar 2022, klokken 10:43
Det har med manglede forvarming av batteriet å gjøre, noe som trolig kommer med en oppdatering i løpet av 2022 (mener å ha hørt Q2), slik at dersom bilen vet hvor du har tenkt å lade så ankommer den ladestedet med optimal batteritemperatur. Dette er Tesla flinke på. Både ioniQ5, Kia EV6 og sikkert flere andre sliter med dette. Synes selv at å kjøre bilen ned til 7-8% høres risikabelt ut, litt for mange ladere som ikke fungerer.
Tittel: Sv: Folk lader feil!
Skrevet av: Zubzeroonsdag 05. januar 2022, klokken 08:50
Dersom en har igjen over 20% på batteriet en halvtimes tid før lynlader, så kan en jo bare sette varme hos fører på max, og dersom du ikke par passasjer, så kan du sette den på low. Jeg har testet dette over 15min i ca. 0 grader utetemperatur, og da får du "jukset" forbruket opp med 4-5kWh, kombiner det med kjøring og du får gjerne forbruket opp i 6kWh. På den måten så kommer du kontrollert under 10% ved ankomst, og du kan få høy ladehastighet. I tillegg så får du da også gjerne opp kjernetemperaturen i batteriet uten å måtte kjøre i 130kmt