Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32

Tittel: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkasøndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: geearsøndag 26. desember 2021, klokken 09:59
Forstår ikke helt om du ladet på turen (etter å ha kjørt langt) eller om du ladet etter en kort kjøretur etter å ha stått parkert i mange dager. Hvor langt hadde du kjørt før lading?

Det tar LANG tid å varme opp 5-600 kg batteripakke, og å hurtiglade på kaldt batteri er aldri noen suksess. Lad alltid før du parkerer.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Orbitsøndag 26. desember 2021, klokken 10:20
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Var bilen tilkoblet lader under forvarming? Jeg vet ikke om iX3 har arvet i3 sin oppførsel med kun å kunne varme batteriet når lader er tilkoblet. Og har iX3 aktiv batterivarming (utenom ladetap) i det hele tatt? BMW sin instruksjonsvideo (https://www.youtube.com/watch?v=WqenLSm1qTY) nevner bare at forvarming gjelder kupé.
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Dersom du uansett har nok rekkevidde til å komme frem til lader, bør sparekjøring unngås på vinter. Det gjelder å få opp (eller i det minste holde) batteritemperaturen, og sparekjøring vil oftest ikke klare dette (https://elbilforum.no/index.php?topic=36581.msg642096#msg642096). Stopping underveis til lader er også ugunstig.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86søndag 26. desember 2021, klokken 10:26
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.

Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.

Sitter du i bilen under lading bruker den endel varmeffekt på å varme kupeen, det for lang start-tid før det går unna.

Jeg hadde 10 min med 30-50kw før det slapp og den ladet normalt.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkasøndag 26. desember 2021, klokken 11:16
For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86søndag 26. desember 2021, klokken 11:26
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 11:16
For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende

Det er rett og slett dårlig for øyeblikket ja, og det krever at du planlegger ladingen. Om du kjører bilen fra helt kald tilstand og rett på hurtiglader kan du oppnå 10-15 min ren varming om det er kaldt nok.

Går du ut av bilen vil du dele oppvarmingstiden ca i 2.

Er du ute på tur og har varmt batteri er det ikke noe problem, så langturer går veldig fint i kulda. ix3 ligger rett bak M3 LR på 1000km challenge i 2 til 7 minusgrader.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: hELgenensøndag 26. desember 2021, klokken 11:49
Nå på vinteren skjer de vel titt og ofte at batteriet ikke er oppvarmet nok til at det er fornuft i å kaste seg over ladestasjoner der minutt takst gjelder. Så første lærdom er vel å ikke bruke ladestasjoner med minutt takst om vinteren dersom du ikke er helt overbevist om at batteriet er varmet godt opp. Det andre er nettopp å forsøke å se til at batteriet er oppvarmet når man skal hurtiglade.

Dette problemet med latterlige nivåer på hurtiglading er for øvrig noe alle elbiler sliter med i vinterkulden om dagen. Tesla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass

Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: TorSsøndag 26. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW. Etter noen minutter prøvde vi en annen lader, men knotet noen minutter og gikk tilbake til den første vi prøvde. Da steg det forholdsvis raskt til 43kW og deretter videre opp til 100kW++. Etter en samtale med kundestøtte sa de at det kunne lønne seg å avslutte ladingen og starte på nytt etter noen minutter på laderen (uten å bytte lader). Det stemte med vår erfaring.
Forvarming av batteriet før lading er vel noe den oppdaterte utgaven av iX3 allerede har fått tilgang til i menyen. Det er vel lov å håpe at vi andre (med gammel iX3) kan få dette i en oppdatering, som aldri(?) kommer.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkasøndag 26. desember 2021, klokken 16:05
Sitat fra: TorS på søndag 26. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW.
Greit å vite - da er dette tydeligvis en svakhet med BMW iX3 - og kanskje andre tilsvarende elbiler.

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 10:26

Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.
Bare å ha den i sport hjelper nok ikke, men å bruke energi på unødvendige akselerasjoner og oppbremsinger skal hjelpe. Men hvor mye? Hvis jeg bruker 1 kWh i sport, hva er da gevinst i hurtiglading? Umulig å si.


Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkasøndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..



Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkasøndag 26. desember 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.

Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.

Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Testen ble foretatt uten kjøring eller forvarming ifølge bimmerpost. Så batterier vil være så kaldt det er når det er 15 blå slik jeg ser det.

Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Da vil du få batteriprosent.

Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.

Små triks kan bidra til å redusere tiden og dermed gjøre denne teite avgjørelsen (å ha VP men ikke kunne styre den selv) mindre.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkamandag 27. desember 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.

Kuult, dette var nytt for meg - skal teste ut på vei hjem igjen :-)

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.
Når jeg ser ladekurven over er det et hav av forskjell om batteriet er kaldt. Muligens går vel en god del av energien til å varme batteriet slik at ennå mindre er for å lade batteriet. Det er en indikator for batteri-varme på displayet. Kan denne være til hjelp for å indikere om man bør prøve å få opp temperaturen? Det finnes ikke en "battery temperature" talekommando?


En kommentar over foreslo å bruke ladere som tar betalt for kWh og ikke tid. Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.

Du kan programmere ditt eget ord for å aktivere talestyring i innstillingene:

I'm hot/Cold
Battery status
Tell me a joke
Activate seat heating
Turn off/on ambient lights
I'm hungry (viser restauranter)
Show chargers (viser ladere i nærheten, med status og hastighet) og du kan sette disse som nav point - MEN ikke noe varming av batteri.

Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!

Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: turfsurfmandag 27. desember 2021, klokken 11:11
Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 08:50
Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.
Den beste oversikten jeg kjenner til er fra elbilforeningen. Men man bør uansett sjekke appen til den aktuelle leverandøren.

Hvis du har mulighet til å lade på Ionity og du aktiverer Ionity pakken fra BMW Charging vil de være desidert billigst, kaldt eller varmt batteri.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-pa-farta/hurtiglading/ (https://elbil.no/lade/lade-elbilen-pa-farta/hurtiglading/)
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: daktarimandag 27. desember 2021, klokken 15:25
Er det en kode for Ionity-pakken? På iX aktiverte forhandler basis på bmw charging og det var fullpris på ionity...
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkamandag 27. desember 2021, klokken 15:42
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51

Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jeg har tenkt litt mer på hvordan man skal tolke dette.
En tolking er at en kald iX3 trenger tiden på ca. 6-7% endring av SOC med 18 kW for å øke til en batteritemperatur hvor ladefarten kan økes.
Gitt at 2/3 går til batteriet og resten til en varmekappe så lader den batteriet med 12 kW.
6-7% SOC = 5 kWh.
Etter mine raske beregninger går det da en knapp halvtime før ladehastigheten øker og fort 15-20 min før ladehastigheten. Dvs. at ladetiden fort øker med 45 min kontra varmt batteri.

Hvis dette er korrekt burde BMW opplyse om dette da det er viktig informasjon for å planlegge ladestopp.

Dette burde jo bilen også kunne informere føreren om!
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.

Ved hjemmelading har man inntil 11kw vanligvis (?), det tar bilen på kaldt batteri. Eventuelle tap som går til varming av batteriet vil jeg tro er de samme som andre biler med vp, da disse også under like omstendigheter må varme batteriet på et tidspunkt.

Ved hurtiglading er man ofte på lengre kjøreturer, for egen del er dette det eneste tilfellet hvor jeg behøver hurtiglading på vinterstid. Ligg i sofaen og send reiseruta rett til bilen med ladestoppet planlagt, når du er fremme har du i verste tilfelle et batteri som vil kreve 10 min varming.

Ved å kjøre rett til en hurtiglader (jeg har en 1km fra huset mitt) vil du i -15 måtte vente 15-16min før hastigheten er 80kw. Etter 20 min har du 140kw om du lader ved veldig lav soc - noe du har om du velger å kjøre rett til en hurtiglader med en iX3  ;D

Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkamandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86mandag 27. desember 2021, klokken 20:16
Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.

Jepp, men den ladekurven er fra bimmerpost altså. Den er ikke min, du kan se tilsvarende resultater om du søker deg inn på iX3 forumet. Jeg antar at det kan variere fra bil til bil så beregningene mine er ikke eksakte. Sendte en mail avgårde til BMW ang dette, basert på forumposter er det jo flere som opplever problemer med kulde.

Det er merkelig at iX3 gjorde det så bra i 1000km testen til Bjørn. Det er jo en ombygd fossilplattform som drar på årene. Tipper de relativt høye hastighetene bidro til varmere batterier og at det maskerte problemet litt.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:33
Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.

Tok et forsøk idag tidlig:

Startet hjemmefra med oppvarming og planlagt ladestopp i iDrive. Det var ca 12km til ladestasjon, der kjørte jeg bak en brøytebil og lå i 20-40 mye av strekken.

Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.

Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw

Temperaturen var 6 minusgrader. Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)




Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkatirsdag 28. desember 2021, klokken 09:39
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:33


Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.
Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw
Temperaturen var 6 minusgrader.

Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)

Dette er godt nok for meg - takk skal du ha.
Stemmer med tommelfingerreglen over om 15-20 min før full ladehastighet ved kjøring av kald bil til ladestasjon.

Dette var jo også tilsvarende jeg opplevde for noen dager siden, men jeg hadde bare tålmodighet til å vente i 10 min. Mye roligere nå når jeg vet omtrent hva jeg kan forvente med "kald" hurtiglading
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: bobakkatorsdag 30. desember 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.
Tittel: Sv: «Kald» hurtiglading
Skrevet av: Hallgrim86fredag 31. desember 2021, klokken 13:27
Sitat fra: bobakka på torsdag 30. desember 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.

Det kan godt være, jeg bruker engelsk.

Det visste jeg ikke, kult!