Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: Egil Fonn på fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

Tittel: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnfredag 24. desember 2021, klokken 08:38
Oppretter en ny tråd der vinter egenskaper kan deles og diskuteres. Jeg har ikke testet IX ennå og har følgende spørsmål.
Hvordan oppleves xdrive på glatten? Er det sømløst som om bilen har konstant AWD eller oppleves spinn på  enkelt hjul eller aksel?
Hvordan oppleves friksjons bremser/ bremse effekt på glatte?
Effektivt klima system som varmer kupe /batteri raskt? Effekt på dette i kw?
Er det stor forskjell på vinterforbruk og sommerforbruk?  ( % økning.)
Er HV batteri isolert mot varme tap?
Kan forvarming av batteri før avreise eller før hurtiglading enkelt velges og kontrolleres?
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?
Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.) Opplevde dette på i3 som også har rammeløse side vinduer.
Ved kjøring i snøvær. Fokker bilens bakpart igjen slik at alt av baklys blir tildekt?
Holder frontruten seg tørr og isfri ved kjøring i snøvær? ( Ved inne klima i 20c auto.)
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mfredag 24. desember 2021, klokken 08:57
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. desember 2021, klokken 08:38
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?

Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.)
Ingen visning av temperatur i grader. i3 hadde en systemmeny man kunne gå inn i for å lese av blant annet temperatur. Lurer på om det finnes noe tilsvarende ?

Bilen står nå rimete og nedsnødd i minus 14. Så jeg får testet dørene snart 😉
Men dørene er vel det jeg liker minst ved bilen. Lyden når du lukker den gir ingen premium assosiasjoner og bakdøren går helt ned til innerskjermen og virker som dårlig tettet mot sølesprut. Men har litt liten erfaring til å se om det er noen reelle problemer knyttet til dørene, eller mest følelsesmessig.

Kan ikke bidra ennå med de øvrige spørsmålene. Generelt så føles bilen fantastisk å kjøre, men det var jo EQC også.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: johnfredag 24. desember 2021, klokken 11:48
Den har som andre nye BMW ARB technology (near-actuator wheel slip limitation). Noe greier som kom først i i3 facelift, men er utrolig bra kontroll på hjulspinn. Har en bratt liten kneik med sving på ut av oppførselen min.
Har prøvd bakkestart forlenges og baklengs og den bare ruller pent i gang. De fleste biler lar hjulet slippe merkbart før det bremses igjen, men ix er nesten sømløs.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: tutfredag 24. desember 2021, klokken 11:53
Synes kjøreegenskaper og varme fungerer utmerket. Etter erfaring med Tesla kan jeg si at rammeløse vinduer ikke er optimalt for norsk vinter, men man tilpasser seg :) Ikke problemer så langt på iX.

Etter en lengre tur i snø og sludd i går er det en svært irriterende sak jeg vil trekke frem.
Det popper opp varsel for tildekte sensorer bak hele tiden. Denne dekker hele skjermen og må lukkes hver gang. Jeg trenger ikke å få beskjed om dette 47 ganger på en to timers tur. Jeg har ikke til hensikt å gå ut for å fjerne snø. :)

Kan dette justeres i menyen?

Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Carboyfredag 24. desember 2021, klokken 13:44
Får man skrudd av antispinn og esp på BMW iX? F eks hvis man vil ta en snurr og leke seg? Tradisjonelt har BMW alltid vært gode på dette, antispinn helt på, halvt på eller helt av.
Jeg kunne ikke finne noen knapp på mine to times-prøveturer av iX40 og iX50, men tipper den er inne i menyen et sted?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Hallgrim86mandag 27. desember 2021, klokken 09:25
Sitat fra: Carboy på fredag 24. desember 2021, klokken 13:44
Får man skrudd av antispinn og esp på BMW iX? F eks hvis man vil ta en snurr og leke seg? Tradisjonelt har BMW alltid vært gode på dette, antispinn helt på, halvt på eller helt av.
Jeg kunne ikke finne noen knapp på mine to times-prøveturer av iX40 og iX50, men tipper den er inne i menyen et sted?

Du kan slå av stabilitetssystemet ved å holde inne ESP-Knappen i noen sekunder. Velger du sport tillater den noe hjulspinn og lar deg sladde litt - men det er veldig "hit - men ikke lenger" effekt. Den tar bilen rolig inn om du prøver en skikkelig sladd.

Trykker du en gang kort på samme knapp vil du få Traction Mode og bilen vil hjelpe fremkommelighet ved å låse/bremse differensial.

For å få systemet helt 100% avslått kan du sette bilen i noe som heter roller-mode som egentlig er for når bilen skal gå på rullende landevei for testing.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mmandag 27. desember 2021, klokken 10:32
Det er vel ingen fysisk ESP knapp på iX ?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: johnmandag 27. desember 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 09:25

Du kan slå av stabilitetssystemet ved å holde inne ESP-Knappen i noen sekunder. Velger du sport tillater den noe hjulspinn og lar deg sladde litt - men det er veldig "hit - men ikke lenger" effekt. Den tar bilen rolig inn om du prøver en skikkelig sladd.

Trykker du en gang kort på samme knapp vil du få Traction Mode og bilen vil hjelpe fremkommelighet ved å låse/bremse differensial.

For å få systemet helt 100% avslått kan du sette bilen i noe som heter roller-mode som egentlig er for når bilen skal gå på rullende landevei for testing.
Hvor finner jeg den knappen?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Hallgrim86mandag 27. desember 2021, klokken 10:58
Sitat fra: Trond.m på mandag 27. desember 2021, klokken 10:32
Det er vel ingen fysisk ESP knapp på iX ?

Jeg tok utgangspunkt i at det var som det har vært de siste iDrive generasjonene, men det er tydelig at det er endret. Beklager, det var ikke aktuell informasjon.

Her er hvordan man setter den i offroadmodus:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Tony Rofstadmandag 27. desember 2021, klokken 11:50
Sett bilen i sport modus, gå inn på sport innstillinger, kjøredynamikk sport..Der kan du deaktivere antispinn👍
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mmandag 27. desember 2021, klokken 15:02
Må si at iX betjeningen med nesten totalt fravær av fysiske knapper ikke akkurat føles som noe framskritt. Men ellers er iX imponerende.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Tony Rofstadtirsdag 28. desember 2021, klokken 01:37
Joda, må bare venne seg til det...er vi som blir gamle;)
Kid`n på 7 år er kjappere enn meg på og skjønne nye teknologi ;D
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 09. oktober 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. desember 2021, klokken 08:38
Oppretter en ny tråd der vinter egenskaper kan deles og diskuteres. Jeg har ikke testet IX ennå og har følgende spørsmål.
Hvordan oppleves xdrive på glatten? Er det sømløst som om bilen har konstant AWD eller oppleves spinn på  enkelt hjul eller aksel?
Hvordan oppleves friksjons bremser/ bremse effekt på glatte?
Effektivt klima system som varmer kupe /batteri raskt? Effekt på dette i kw?
Er det stor forskjell på vinterforbruk og sommerforbruk?  ( % økning.)
Er HV batteri isolert mot varme tap?
Kan forvarming av batteri før avreise eller før hurtiglading enkelt velges og kontrolleres?
Indikeres batteri temperatur i bilens instrumentering?
Oppleves vinduer og dører kranglete i kulde? (Vinduer fast frosne i pakning.) Opplevde dette på i3 som også har rammeløse side vinduer.
Ved kjøring i snøvær. Fokker bilens bakpart igjen slik at alt av baklys blir tildekt?
Holder frontruten seg tørr og isfri ved kjøring i snøvær? ( Ved inne klima i 20c auto.)

Endte opp med å kjøpe meg en slik og kan svare meg selv etterhvert som jeg finner ut. Vinteren ikke kommet enda, men fikk testet en demobil i vinter.
- Xdrive virker sømløst som om bilen har konstant awd.
- Friksjons bremser virker svært effektiv.
- Effekt på klima anlegg virker ok. Men gjenstår å finne mer ut av dette når kulden setter inn.
- Forskjell på sommer/ vinter forbruk må testes mer ut, men en pekepinn er 10-15% høyere forbruk i kulde.
- Om HV batteriet er isolert har jeg ikke funnet ut av ennå.. Panser og kjøle/ varmerør i motorrom er ikke isolert.
- Forvarming av batteri før hurtiglading. Ja.
- Batteri temp vises ikke. Motor/stator temp kan vises i kjøre modus sport.
- Hvordan de rammeløse vinduene fungerer i vinterkulde i midt bruk må jeg teste mer ut.
- Bilens bakpart og baklys fokker igjen i snøvær ja. Men ytterste del av baklys holder seg avblåst.( se foto)
- Frontruten holder seg tørr og isfri det lille jeg har kjørt i snøvær. Dette må testes mer ut.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 15. januar 2023, klokken 17:01
Ruter fryser i blant fast slik at de ikke går tilstrekkelig ned når døren åpnes. Spesielt bak ruten kan da legger seg utenpå gummilist når døren lukkes. Om dette skjer kan snø og vann drive inn i bilen. Trikset for å få ruten under pakningen når den er fastfrosset er å holde døren litt igjen å skyve inn toppen av ruten mens døren lukkes.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Parkerings brems i glatt bakke?
Prøvde finne ut i instruksjonsboken hvordan parkerings lås og parkerings brems fungerer. Fant ikke ut så mye der. Leitet kanskje på feil plass.. Men erfarer i praksis at om bilen parkeres flatt er det kun parkerings lås som aktiveres om en trykker stopp knapp og bilen går i P.
Parkeres bil i bratt bakke med samme metode som over kommer også parkerings brems automatisk på.
Trykker man på P knapp med bremse symbol kommer parkerings brems også på om bilen står flatt.
Denne låsen og de elektriske bremsene lager litt lyd når de aktiveres og for meg høres det ut til at både parkerings lås og parkerings brems kun aktiveres på bak aksel?
Regnet med det var Parkerings låsing eller brems på begge aksler men ble usikker på dette nå. Noen som har testet ut? Kjekt å vite før man parkerer bratt og glatt.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnfredag 20. januar 2023, klokken 17:40
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Regnet med det var Parkerings låsing eller brems på begge aksler men ble usikker på dette nå. Noen som har testet ut? Kjekt å vite før man parkerer bratt og glatt.

Testet dette ut selv nå ved å jekke opp begge forhjul. Dessverre ikke parkerings brems eller lås på foraksel. Kun bakhjul som låses ved parkering. Dette er viktig å være klar over om det parkeres på glatt og bratt underlag.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnfredag 03. februar 2023, klokken 18:30
Greit forbruk til kupe varming. -21 ute +19 inne forbruk 2,1kw/t. Varmepumpen i IX jobber fint i 21 kalde.
Varmepumpen i i3 mener jeg ble deaktivert ved kaldere enn -10. Da koblet PTC elementene inn med langt høyere forbruk som resultat.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mfredag 03. februar 2023, klokken 20:04
Og hvor mener du varmepumpen henter varmen fra ? . Den bruker vel varmen fra drivverk og batteri, for ellers måtte den hatt en kraftig vifte. Det kreves mye luft for å hente varme fra uteluft i 20 minus. Det gjør at batteriet ikke blir varmt under kjøring, som reduserer rekkevidden. Så veldig mye vinner man nok ikke på denne type varmepumper.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: turfsurflørdag 04. februar 2023, klokken 09:01
Sitat fra: Trond.m på fredag 03. februar 2023, klokken 20:04
Og hvor mener du varmepumpen henter varmen fra ? . Den bruker vel varmen fra drivverk og batteri, for ellers måtte den hatt en kraftig vifte. Det kreves mye luft for å hente varme fra uteluft i 20 minus. Det gjør at batteriet ikke blir varmt under kjøring, som reduserer rekkevidden. Så veldig mye vinner man nok ikke på denne type varmepumper.
Er vel ikke mangel på luft i en bil..

Spøk til side, merker godt at varmepumpen har mindre betydning på vår TMY når temperaturen dropper under -20 grader. Imponerende hvis iX fremdeles har god effekt av VP der. I3 120Ah gikk ikke lengre enn 15 mil i slike temperaturer.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 04. februar 2023, klokken 11:56
Synes IX har betydelig lavere forbruk i kulde i forhold til andre Elbiler jeg har eid.
Varmepumpen henter varme fra uteluft eller overskudds varme fra drivverk/batteri ja. Den henter ikke ut mer varme fra drivverk/ batteri enn at drifts temperatur på motor/batteri er ok. dvs 100% epower. 
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.msøndag 05. februar 2023, klokken 08:16
Finnes det en teknisk manual for varmesystemet / servicemanual ? Mener vi hadde det for i3. Men de regner det vel som hemmelig informasjon som de ikke vil gi fra seg. Jeg er enig i at iX klarer seg veldig bra i kulde. Kjørte nylig til hytta 1100 moh i 10-18 kuldegrader, 19 mil. Der stod den i flere dager før jeg kjørte hjem igjen i samme temperatur. Da hadde jeg 10 % igjen, som tilsvarer 43 mil rekkevidde på iX50. Det er første gang jeg kjører t/r uten å lade, men 109 kwh netto batteri er jo en hovedgrunnen til det 😉
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Carboysøndag 05. februar 2023, klokken 12:08
Sitat fra: Trond.m på søndag 05. februar 2023, klokken 08:16
Finnes det en teknisk manual for varmesystemet / servicemanual ? Mener vi hadde det for i3. Men de regner det vel som hemmelig informasjon som de ikke vil gi fra seg. Jeg er enig i at iX klarer seg veldig bra i kulde. Kjørte nylig til hytta 1100 moh i 10-18 kuldegrader, 19 mil. Der stod den i flere dager før jeg kjørte hjem igjen i samme temperatur. Da hadde jeg 10 % igjen, som tilsvarer 43 mil rekkevidde på iX50. Det er første gang jeg kjører t/r uten å lade, men 109 kwh netto batteri er jo en hovedgrunnen til det 😉

Deilig å slippe å måtte destinasjonslade om man ikke vil. Rekkeviddemessig er jo ix50 og spesielt iX40 meget imponerende opp mot batterikapasitet og opp mot type bil. Likevel må jeg innrømme at når jeg i romjulen kjørte Range Rover med V8 diesel, startet i Oslo med ca 50% tank, kjørte fint tur-retur Hemsedal uten å måtte fylle. Ganske befriende de gangene man er ute etter lang rekkevidde og elbilene er dessverre ikke i nærheten enda. (Konas) Ix40 kjørte også opp samme dag og brukte rundt 78% på turen opp og ca 60-61% ned igjen i romjuls-vintervær. Med destinasjonslader er det jo uproblematisk med slike hyttetransport-turer i en iX40.
Men når de nye batteriene kommer i 2024-2025 med 30-40%(?) bedre lagringskapasitet i forhold til vekt/samme størrelse så begynner det å bli skikkelig bra og man slipper destinasjonslading.

En elbil som kan kjøre vinterstid i snø og slaps i kulde på motorvei Oslo-Kristiansand, stå parkert på en båtpøass uten lademulighet og kjæres tilbake igjen etter 2-3 uker og ha igjen 10-20% på batteriet ville vært ideellt. Da er vi i mål. Jeg tipper det vil være behov for en elbil med wltp 850-1000km for å få til det i praksis.

Lucid Air?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.msøndag 05. februar 2023, klokken 18:42
Tror @Carboy er i mindretall med sine ønsker / krav. Med dagens energitetthet er det meningsløst med større batteri enn 111 kwh som mange nå har standardisert på. Miljømessig er også det for stort batteri, da det tar alt for mange år å kompensere for miljøbelastningen fra produksjonen. Det finnes ingen fornuftig grunn til å kjøre mer enn 4-500 km uten en stopp. Uansett er dette langt utenfor temaet, iX vinteregenskaper.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: geearonsdag 08. februar 2023, klokken 09:37
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:56
Synes IX har betydelig lavere forbruk i kulde i forhold til andre Elbiler jeg har eid.
Varmepumpen henter varme fra uteluft eller overskudds varme fra drivverk/batteri ja. Den henter ikke ut mer varme fra drivverk/ batteri enn at drifts temperatur på motor/batteri er ok. dvs 100% epower.
Med flere hundre kilo ekstra vekt kontra mange andre, så kan det vel tenkes at den er bedre isolert enn mange andre, og at både varmetap og varmebehov dermed er mindre?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.monsdag 08. februar 2023, klokken 10:30
De ekstra kiloene går nok til batteri og ikke isolasjon. Det er heller ikke doble vinduer. Men det kan hende de utnytter energien fra kupeluften gjennom en varmeveksler og ikke slipper den rett ut ?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: geeartorsdag 09. februar 2023, klokken 10:27
Tjah, iX er da over snittet støydempet, så vil anta at det henger sammen med isolasjon.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mtorsdag 09. februar 2023, klokken 14:25
Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:27
Tjah, iX er da over snittet støydempet, så vil anta at det henger sammen med isolasjon.
Ja, isolasjon av støy fra hjul er god. Men det betyr ikke nødvendigvis at kupeen er varmeisolert. Er det noen biler som har isolasjon i karosseriet da ?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 11. februar 2023, klokken 10:29
Tenker ikke isolasjon av kupe er den største faktoren. I en bil er det mye ventilasjon og utskifting av luft. Her går det mye energi til oppvarming av ny til luft. Dersom det er en god varmeveksler som tar vare på utgående luft og gjerne at denne går gjennom varmepumpen, da kan denne varme energien brukes på nytt. Vet ikke om IX kjører utgående luft gjennom varmepumpe eller varmeveksler men registrerer lavt forbruk til kupe varming i kulde.
Tror ikke isolerte glass er bra i rammeløse ruter. Da øker problemet med fastfrysing også når kupe er varm.
Merket dette i Eqc som har isolerte glass. Der var rutene som regel fastfrosset og lot seg ikke åpne. Men den hadde rammer og dørene lot seg alltid åpne.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Svolarfredag 24. februar 2023, klokken 19:16
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 15. januar 2023, klokken 17:01
Ruter fryser i blant fast slik at de ikke går tilstrekkelig ned når døren åpnes. Spesielt bak ruten kan da legger seg utenpå gummilist når døren lukkes. Om dette skjer kan snø og vann drive inn i bilen. Trikset for å få ruten under pakningen når den er fastfrosset er å holde døren litt igjen å skyve inn toppen av ruten mens døren lukkes.

Dette er nærmest en designfeil. Utfordringen med at rutene kan bli stående på gløtt forsterkes av at avrenningshullet i døren er nedenfor gummilisten. Mine hull var helt blokkert av skitt og salt. Det førte til at dørene frøs med vann i dørene, tilslutt tok det knekken på elektronikken i døren med feilmeldinger om feil på lås og barnesikring. Nå har jeg fått renset ut og dørene har det bedre, men dette må følges med på!
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 28. februar 2023, klokken 06:59
Takk for tipset. Ser det legger seg en del skit nede under bakdør pakningene. Greit å gjøre rent her slik at ikke dreneringen til bakdørene tettes.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 10. desember 2023, klokken 10:58
Andre vinter med IX nå og kan konstantere at det jeg liker minst med bilen er de rammeløse vinduene som frysere fast slik at de hindres å senkes ved åpning av dør. Spesielt vinduene på bakdørene kan da legge seg utenpå list over i kant av dør. (Se foto innlegg #13) Trikset er å lukke bakdørene ved å trykke på toppen av glasset slik at det legger seg under listen. Denne  metoden krever at en person lukker døren fra utsiden. Har nå testet med å spraye silikon fett på pakninger og utvendig på listen og ruten i underkant av vinduer. Se foto. Ser ut til at dette hjelper betraktelig. Ulempen er at silicon fett kan legge seg i en tynn film utover hele den utvendige vindusflaten om vinduene åpnes helt.

En annen ting som irriterer meg er at klimatiseringen starter med en gang en av fordørene åpnes. Om jeg kun skal hente noe i bilen er det unødvendig med oppstart og 5 min varming av kupe. Trikset er å låse bilen straks. Da stopper klimatiseringen. Har prøvd  litt å finne en mulighet å deaktivere denne automatiske oppstarten av klima i meny uten å lyktes.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Trond.mmandag 11. desember 2023, klokken 08:22
@Egil Fonn. Jeg irriterte meg også over at full varme kom på med en gang. Ser ikke noen grunn til å sløse med energi.
Fant ikke noen måte å deaktivere det permanent, men fikk som vane å holde ned volumkanppen i midtkonsollen noen sekunder med en gang jeg åpnet bilen. Da stoppet varmeanlegget.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Orbitmandag 11. desember 2023, klokken 08:45
@Egil Finn
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 10. desember 2023, klokken 10:58Har nå testet med å spraye silikon fett på pakninger og utvendig på listen og ruten i underkant av vinduer. Se foto. Ser ut til at dette hjelper betraktelig. Ulempen er at silicon fett kan legge seg i en tynn film utover hele den utvendige vindusflaten om vinduene åpnes helt.
Jeg ville også prøvd med tørr PTFE-spray (https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/tort-smoremiddel-med-ptfe-500-ml-2000044433) (teflon), for å unngå å legge igjen fettfilm på ruten. (PS: Drivgassen her er propan, så bør brukes utendørs og godt unna tennkilder)
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnfredag 15. desember 2023, klokken 05:48
Takk for tips Trond og Orbit.

Bilen sto parkert en par dager på Bjørnfjell i 19 minus og kuling. Batteri sikkert like kaldt og instrument viste kraftig epower begrensning. ( se foto) Konstaterer at bilen ikke tillater så kaldt batteri og starter varming av dette. Etter 25km kjøring ned fjellet er 100% epower oppnådd. I dette tilfellet skulle jeg kjøre 140km hjem og oppvarming av batteriet var sikkert en fordel for å få ut mest mulig energi av det. Men i andre tilfeller der bilen kun skal kjøres 5 km fra parkering uten strøm til butikk og retur er det veldig sløsing med energi og starte varming av batteri. Burde vært mulig og deaktivere batterivarming på korte turer.

Som vises på instrument fikk jeg også en feil melding om endrede rattbevegelser. Men styring fungerte normalt. Feilmelding forsvant ved neste oppstart.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: bobakkafredag 15. desember 2023, klokken 15:49
Jeg er enig med betraktningene over. Frosne vinduer er noe jeg selv har irritert meg over flere ganger. Første gangen jeg opplevde det kjørte jeg flere mil på motorvei med rar susing før jeg stoppet og så hva det var. Jeg er også usikker på om noe tar skade når ruta sitter fast og må bruke ekstra kraft på åpne og lukke.

Ellers irriterer jeg meg også over at bilen tar mange beslutninger om batteriet på mine vegne uten at jeg kan påvirke det. Det ene er at full klimatisering starter bare jeg åpner døra. Det andre er eksemplet over hvor den starter oppvarming selv om du kanskje ikke ønsker det. Kan det å bruke navigasjon stoppe varming ved småkjøring som ved navigasjon til ladestasjon hvor batteriet forvarmes?

Jeg så det stod en artikkel i Motor om en som stilte spørsmål ved om 65 timers lading på en lang ferietur er egentlig det vi ønsker og om vi er klare for å fase ut fossilt. Hans konklusjon er at det er vi ikke. Jeg har også begynt å stille det spørsmålet for meg selv - særlig for lange ferieturer og kjøring i sterk kulde på vinterstid. Jeg kjøpte iX for å unngå lading i størst mulig grad, og bilen innfrir absolutt som noe av det råeste og beste vi har av elbil. Og veldig glad for at jeg kan lene meg på det store batteriet som jeg har hatt glede av flere ganger - hvor jeg med andre biler måtte lade og planlegge kjøringen på en annen måte. Men alle skal vel ikke måtte ha en iX?



Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 16. desember 2023, klokken 09:11
@Bobakka. Er forhåpentlig vis lagt inn sikring mot skading ved fastfrysing. Ingen skader på min ennå og den har hatt mye fastfrosne vinduer.

Mulig man kan hindre varming av batteriet på korte turer ved å skru av alle klima funksjoner knappen oppe til venstre i klima menyen? Men da blåses heller ikke varme eller frisk luft på vinduer for å hindre dogg/ ising..
Har ikke testet å bruke navigasjon på korte turer. Skal forske litt mer på dette.

Jeg er ikke klar for å fase ut fossil bilen. Har den i garasjen klar til bruk på turer der den foretrekkes i forhold til tidsbruk og kostnad. Eks lengre turer med henger/camping vogn der tidsbruk, kostnad og bryderi med lading blir stor.

jeg har det lille batteriet i min IX. Valgte bort det store pga 200000 dyrere. Har senere angret litt siden jeg har en hytte på fjellet 140km en vei der det ikke er muligheter for lading på destinasjon. På de kaldeste dagene må det med Ix 40 lades underveis for å klare 280km t/r med litt margin. Med IX50 hadde marginene vert store uansett vær og temperatur forhold. Nå tenker jeg at Ix 50 heller ikke greier denne turen tur/retur med skaphenger som gir et vinter  forbruk på 40kw/100km. (0,4kw x 280km = 112kw/t)
Så da må uansett fosilbilen fyres i gang for å unngå ladestyr underveis :)
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarilørdag 16. desember 2023, klokken 10:40
Et høflig spørsmål: hva er det som fraktes ofte som gir behov for hyppig turer med tilhenger?

Jeg har på 30 år kjørt store ting til hytta 1 gang, og da leide vi en en diger varebil for å kjøre noen senger. Det kostet vel omtrent som årsavgiften på en dieselbil. Ved kjøpes lokalt.  Har leid tilhenger en gang for å kjøre bort kapp, men den ble leid lokalt til under prisen av en årsavgift.
Forrige gang vi flyttet var det vel også en diger varebil i sving.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 16. desember 2023, klokken 11:00
@daktari. Akkurat nå er jeg i gang med bygge arbeid på hytta noe som genererer litt ekstra transport behov med henger. Ellers er behovet transport av snøskuter og ved. Snøskuteren brukes også på svensk side
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: geearlørdag 16. desember 2023, klokken 11:02
Samme her, snøscootere og i blant byggevarer. Begge deler kan til en viss grad planlegges rundt, med oppbevaringsavtaler og lokale bestillinger, men det er ikke rett frem det heller dessverre. Og dyrere. Og igjen, når da kostnadsbildet med elbil vs fossil ikke er så bra lenger så hjelper det ikke.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: bobakkalørdag 16. desember 2023, klokken 21:01
Bare for å fortsette om vinteregenskaper eller vinterulemper. Det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Motor har også flere artikler om dette hven en forhandler sier bare at ingen vet hva svarene er.

Rekkevidde når bilen er blitt varm og skal kjøre langt i samme tempo er stort sett forutsigbart. Men når bilen er kald og skal kun et stykke for så å stå noen timer for å dra tilbake - hva er det? Jeg har lagd mine egne tommelfingerregler - men blir ofte overrasket - negativt - dvs. at rekkevidden er kortere enn jeg hadde trodd.

Ladehastighet er jo også et eget kapittel. Jeg har ikke ladet mye på hurtigladere med IX 50 - fordi jeg ikke trenger det. Men når jeg skal blir jeg alltid overrasket - og stort sett negativt. Nå har det jo også kommet et meny-valg for å temperere batteriet - men jeg har ikke prøvde den ennå. Og hvor mye batteri % trengs for å varme opp batteriet til den er "hurtigladeklar" - og hva betyr det i økt strømstyrke og kortere ladetid? Noen som har noen tommelfingerregler på det?

Ellers kjørte jeg min iX med 2 tonns henger opp en bratt og delvis glatt bakke i dag. Ingen problemer eller spinning på piggfrie vinterdekk. Den trekker som en drøm og jeg merker ikke at jeg har på en 2 tonns henger.

I samme område fikk jeg sleng på bilen i en skarp og glatt sving. Men før jeg hadde rukket å tenke meg om hadde bilen ordnet opp og kjørte som om ingenting var skjedd. Men lurer litt på hvordan den vil håndtere slipp på alle 4 hjul i nedoverbakke med sving i bånn? Jeg har aldri testet de grensene.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Sunfire2k5søndag 17. desember 2023, klokken 23:31
Sitat fra: bobakka på lørdag 16. desember 2023, klokken 21:01Bare for å fortsette om vinteregenskaper eller vinterulemper. Det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Motor har også flere artikler om dette hven en forhandler sier bare at ingen vet hva svarene er.

Rekkevidde når bilen er blitt varm og skal kjøre langt i samme tempo er stort sett forutsigbart. Men når bilen er kald og skal kun et stykke for så å stå noen timer for å dra tilbake - hva er det? Jeg har lagd mine egne tommelfingerregler - men blir ofte overrasket - negativt - dvs. at rekkevidden er kortere enn jeg hadde trodd.

Ladehastighet er jo også et eget kapittel. Jeg har ikke ladet mye på hurtigladere med IX 50 - fordi jeg ikke trenger det. Men når jeg skal blir jeg alltid overrasket - og stort sett negativt. Nå har det jo også kommet et meny-valg for å temperere batteriet - men jeg har ikke prøvde den ennå. Og hvor mye batteri % trengs for å varme opp batteriet til den er "hurtigladeklar" - og hva betyr det i økt strømstyrke og kortere ladetid? Noen som har noen tommelfingerregler på det?

Jeg har en IX40 nå og testet hurtiglading med temperert batteri forleden.

Kjørte fra Oslo til Tønsberg med mellomstopp rett før Tønsberg for lading. Startet dette ca 45min før ankomst og jeg hadde rundt 34% batteri ved ankomst på ladestasjon. (Startet ikke på 100%)

Jeg ble positivt overrasket over to ting;

1. Forbruk ned ikke veldig høyt (ca 22kwt)
2. Ladehastighet fra 34% til 55% lå på 100-134kw i minus 11 grader ute.

Kommer fra en EQC hvor jeg aldri testet forvarming. 134kw er for meg som ikke ved bedre veldig godkjent.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 18. desember 2023, klokken 00:36
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 17. desember 2023, klokken 23:31
Sitat fra: bobakka på lørdag 16. desember 2023, klokken 21:01Bare for å fortsette om v

Jeg har en 
Jeg ble positivt overrasket over to ting;

1. Forbruk ned ikke veldig høyt (ca 22kwt)
2. Ladehastighet fra 34% til 55% lå på 100-134kw i minus 11 grader ute.
God tall. Takk for god info.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 03. januar 2024, klokken 06:57
Høyt forbruk i kulda. Riksgrensen-Bjørkliden og retur (ca 62km) i -30-33 grader C. ga et forbruk på 32Kw/100km. Forvarmet bil. Inne temp 19. Ecomode. 80km/t fart.
Ser ut til at varmepumpens effekt avtar under ca -27 C.
Ellers var bilen komfortabel og velfungerende i kulda.(bortsett fra de fastfrosne vinduene som ikke tinte løs i løpet av de 350km jeg kjørte i går..)
Merket at K-watt lader riksgrensen og Tesla lader Bjørkliden ikke var merket som ladere i bilens Navigasjon. Fikk dermed ikke forvarmet batteriet for lading. Et tips Når lader ikke er i navigasjon og for de som ikke har denne batterivarmer knappen i menyen (Bilerer før Nov 2022) Er å sette bilen i sport modus. Da varmes batteriet til ca 10 gr.C. Det hjelper godt på lade hastighet.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 03. januar 2024, klokken 07:01
SitatSer ut til at varmepumpens effekt avtar under ca -27 C. 
Egil :+1:  -27 ja. Dette god info.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarionsdag 03. januar 2024, klokken 07:35
Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarionsdag 03. januar 2024, klokken 12:42
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?
Nei, virker ikke sånn. Men noen biler har en sw bug som må fikses på verksted for å kunne t imot OTA. Sjekk iX owners group Norge, flere innlegg fra november.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Sunfire2k5søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 07. januar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarisøndag 07. januar 2024, klokken 10:56
Mens man venter på oppdatering så kan man vel jukse litt, og navigere til en annen lader som er i nærheten?

Forøvrig tror jeg det er lurt å kontakte verkstedet for å sjekke hvorfor oppdateringen ikke har kommet til deg, kan altså være at noe må oppdateres med kabel først.

11-80% på 64 min er ca 31 min for mye tid jmfr beste scenario: https://youtu.be/lHT1AfcVBVw? 
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: bobakkasøndag 07. januar 2024, klokken 18:14
Ellers opplevde jeg en annen ting da jeg dro hjem fra fjellet etter nyttår.

iX-en begynte å riste på motorveien i 90-100 km/t.

Gikk ut og sjekket dekkene og skruene, men fant ikke noe feil der.

Men viste seg at det hadde lagt seg store mengder med snø inne i felgene - og virket som om dette var ujevnt fordelt - og det forårsaket ristingen - som et ubalansert hjul.

Snøen ble borte etter noen timer i et varmt parkeringshus.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Klykkenmandag 08. januar 2024, klokken 15:46
Sitat fra: bobakka på søndag 07. januar 2024, klokken 18:14det hadde lagt seg store mengder med snø inne i felgene - og virket som om dette var ujevnt fordelt - og det forårsaket ristingen - som et ubalansert hjul.

Dette er jo standard for alle biler og felger på vinteren. :) Noen felger er mer mottakelig selvsagt, men har på mine 20 år bak rattet nesten alltid fått "kast" i hjula pga snø/is i felgbaljen. Det hjelper litt å ha coating eller en god voks på felgene.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Chimponsdag 10. januar 2024, klokken 06:37
Har lest at 21 tommere er de som pakker virkelig mye snø, kan være feil.

Forøvrig ikke bruk silikon på dørlister! Må bruke silikonfritt, ellers gjør du bare alt vondt verre på sikt.
Denne anbefales (pss-varianten)

https://bilpleiekongen.no/produkt/102483/koch-chemie-plast-star-silikonfri-1-liter?gclid=CjwKCAiA-vOsBhAAEiwAIWR0TaMZzQ7KL0t4pa0VkEp3iX0rnse3MP3sHL5ntlQajJVJ7HPBKu93fhoC-XMQAvD_BwE
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 10. januar 2024, klokken 06:48
SitatForøvrig ikke bruk silikon på dørlister! Må bruke silikonfritt, ellers gjør du bare alt vondt verre på sikt.
Denne anbefales (pss-varianten)

Ikke Silikonstift? Så man bør ikke feks bruke slikt som denne fra Biltema da? Den har vel det i seg?

Chimp. Takker for info og det var et godt tips :+1: jeg ikke hadde fått med meg. Da skal jeg aldri mer bruke den fra BT mer ever.

Tar det erfaringsmessig kort tid å få varene fra bilpleiekongen? Noen som vet?

Jeg bestilte noe bilgreie produkter fra England før jul, det har jeg enda ikke fått i posten. Gir de en uke før jeg purrer.

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000053947
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Sunfire2k5lørdag 20. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 07. januar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.

Jeg kjørte en ny tur med til Tønsberg med samme utgangspunkt som sist.. ikke fulladet bil.

Med preheat av batteriet fikk jeg 150kw fra starten på ca 15%. Kaldt med minus 15 ca. Brukte 21min fra 12% til 63%.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarilørdag 20. januar 2024, klokken 09:41
Stor forskjell:
Med forvarming: 21min fra 12% til 63% (2,4 prosent pr min, ca 10 min mer til 80)

Uten forvarming: 11-80% tok 1 time og 4 minutter. (1,23 prosent pr min)

Kunne blitt enda raskere på en 250 kW lader kanskje?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Sunfire2k5lørdag 20. januar 2024, klokken 19:44
Sitat fra: daktari på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:41Stor forskjell:
Med forvarming: 21min fra 12% til 63% (2,4 prosent pr min, ca 10 min mer til 80)

Uten forvarming: 11-80% tok 1 time og 4 minutter. (1,23 prosent pr min)

Kunne blitt enda raskere på en 250 kW lader kanskje?

11-80% tok 33min i dag. Forvarmet batteri og starter på 150kw. Mer eller mindre lineært ned til 50kw ved 80%.

Recharge 200kw lader.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnfredag 08. mars 2024, klokken 19:58
Innom verksted og fikk sw oppdatering. Nå er batteri klimatiserings knapp på plass :+1:
Nyttig. Kan aktivere batteri varming etter behov. Kan også deaktivere automatisk varming når det navigeres til lader. Fint med et symbol i forbruks indikator som viser at batterivarming er aktiv.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarifredag 08. mars 2024, klokken 23:08
Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 09. mars 2024, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarilørdag 09. mars 2024, klokken 09:35
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. mars 2024, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
aha. Er ikke mai 22 ganske tidlig produksjon, de første kom vel jula 21? Og du har iDrive 8, som de første modellene?
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Skogslørdag 16. mars 2024, klokken 20:58
Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 17. mars 2024, klokken 08:00
Sitat fra: Skogs på lørdag 16. mars 2024, klokken 20:58Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
Skogs :+1:  Spennende spm du stiller. Har selv bare kjørt den om sommeren.

Antar du tenker på om noen har  erfaringer fra situasjoner når regn blir til is over natten og at det blir et problem hvis vinduet fryser?
Eller tenker du at det er fordi det at vindus motoren kanskje drar vinduet litt ned ved åpning av døren?
Nå er vel de to forholdene ovenfor egentlig samme konsekvens, ser jeg nå som jeg leser det jeg tenkte på da jeg skrev det ;D
Tittel: IX vinter egenskaper
Skrevet av: turfsurfsøndag 17. mars 2024, klokken 08:17
Sitat fra: Skogs på lørdag 16. mars 2024, klokken 20:58Er IX med rammeløse vinduer helt krise på vinteren? Eller går det greit...
Tror det kommer helt an på hvem du spør. Har levd med biler med rammeløse vinduer i over ti år nå, uten noen større utfordringer. Bor ved kysten og har hytte på fjellet, så har mange variasjoner av vær rundt 0 og ned til -30. Det viktigste er å være nøye ved vask, og tørke av godt på lister, vinduer og dører.

Det som har skjedd ett par ganger er at det har vært regnvær mens bilen står ute, så fryser det. Da kan det hende vinduet ikke vil gå ned og døren dermed ikke går opp. Da har løsningen vært å dra ett kredittkort mellom pakning og vindu for å løsne is.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: RJKsøndag 17. mars 2024, klokken 09:04
Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Skogssøndag 17. mars 2024, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. mars 2024, klokken 08:17Det som har skjedd ett par ganger er at det har vært regnvær mens bilen står ute, så fryser det. Da kan det hende vinduet ikke vil gå ned og døren dermed ikke går opp. Da har løsningen vært å dra ett kredittkort mellom pakning og vindu for å løsne is.

@Electric cars. Turfsurf presiserte spørsmålet og det du også trakk frem.
Ja det er akkurat dette jeg lurer litt på.
Om det vil være slik at man vil komme til å stå på parkeringsplassen uten å få opp døren.

Har garasje til den gamle fossile, men ladeboksen er selvfølgelig på veggen utendørs hvor elbilen står.
(Ikke spør hvorfor laderen ikke er i garasjen...).
Dette innebærer at IX vil kose seg i all slags vær og vind.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 17. mars 2024, klokken 09:20
Sitat fra: RJK på søndag 17. mars 2024, klokken 09:04Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Bare et steinkast unna sommer, tror eg ;D
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: daktarisøndag 17. mars 2024, klokken 12:29
Min erfaring er at silikonstift på innvendige pakninger, samt litt på vinduslista, samt RainX på vinduet gjør, at det ikke er noe stort problem.
Legg til litt forvarming. Model S, 3 og iX.

Det er egentlig verre at rammeløse dører er litt "skranglete" i lyden. Men man får en fin flush glassflate.

Men innimellom kommer jo isregn som dekker bilen godt, og da vil ale biler få litt trøbbel.
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2024, klokken 05:17
Sitat fra: RJK på søndag 17. mars 2024, klokken 09:04Hmmm, hvordan er det å bo ved høsten...!?!

Hvor ligger det?

;D
Omtrent det motsatte av å bo ved våren ;)

Takk for korrekturen, autokorrektur er amazing...
Tittel: Sv: IX vinter egenskaper
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2024, klokken 05:20
Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 12:29Det er egentlig verre at rammeløse dører er litt "skranglete" i lyden. Men man får en fin flush glassflate.

Man får jo SoftClose på iX, så bare å kjøpe det :)