Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: MrBacon på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:01

Tittel: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: MrBacontirsdag 14. desember 2021, klokken 23:01
Hei

I april 2022 skal jeg begynne å pendle fra larvik til oslo. Jeg kommer selvfølgelig til å benytte meg av toget, men de dagene jeg må kjøre bil så vil jeg ha en elbil som kan kjøre tur/retur uten lading. Har i dag en Ioniq 17mod, den går ikke tur/retur.. er ladeplass på lysaker der jeg skal jobbe, men den er ikke alltid tilgjengelig - så vil ikke risikere å måtte ringe etter hjelp. Dessuten er det greit å bytte til en nyere bil.

* Må kunne klare minimum 350-400km i kalde vinterdager (for å være sikker)
* Budsjett ca 300k kan strekkes noe
* Småbarnsfamilie må kunne ta den i bruk (levering og henting i bhg) - to barneseter må passe (baggasjerom er ikke viktig da vi har en stasjonsvogn på siden)

Har sett på e-niro, kona, model 3, i3, e-golf

syns dog e-niro og kona ser dirt cheap ut innvendig med utdatert infotainment system osv.

Hva tenker dere?

Jeg kan vente lenger enn april til å kjøpe, men vil tro bruktbil er veien å gå. Nybil tror jeg vil være for dyrt for mitt budsjett.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:35
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Sjekk dokumentet til teslabjørn https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

F.eks så klarer kona 330 om vinteren med kjøring i 90 og 250 med kjøring i 120.

Er vel en del 120 soner på den strekningen.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: turfsurfonsdag 15. desember 2021, klokken 08:18
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:35
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Er vel knapt en håndfull biler som klarer 400km på motorvei i streng kulde. Kanskje ny Model S og 3, EQS. Muligens iX50?
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Vollis47onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 15. desember 2021, klokken 08:56
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

:+1:
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: MrBacononsdag 15. desember 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

Du har så rett, beklager det. Var litt hard på km kravet. Har korrigert original post.

Hva tenker dere ville vært aktuelt å kjøpe i april 2022?  Ser at Model 3 ligger på ca 360k nå.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: arthuronsdag 15. desember 2021, klokken 14:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:35
Larvik oslo er for det meste motorvei, ingen biler i den pris klassen vil klare 400km i kulde med mindre du kun holder 80.
Sjekk dokumentet til teslabjørn https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

F.eks så klarer kona 330 om vinteren med kjøring i 90 og 250 med kjøring i 120.

Er vel en del 120 soner på den strekningen.

Jøss, har det kommet soner med fartsgrense på 120 km/t der?
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Moasonsdag 15. desember 2021, klokken 15:01
Jeg pendlet mye med elbil før. Det siste du har lyst til når du pendler langt er å kaste bort tid på hurtiglading da. Velg deg en bil som ikke må det, også på vinteren. Det er vel bare tesla3 lr med vp som kan garantere deg det i venstrefeltet.

Etter erfaring med å ha kjørt Kona 100k km så kan det gå hvis du kjører i høyrefeltet på de kaldeste dagene.

Altså kan din kjørestil ha mye å si for hva dette betyr i investeringer. Til ultra extrem pendling så ville jeg ikke valgt en premium bil med tanke på verditapet.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 15. desember 2021, klokken 16:12
Hvis man har uoppnåelige krav, så burde man regne litt på det, og finne fram til en løsning man kan leve med.

Små-/mellomstore biler får du med opptil i overkant av 60kwt.
Disse bilene har bare ett gir, og i høy fart får du høyt forbruk. Spesielt i vått vær.
På blanda småkjøring om vinteren kommer jeg ca 5km/kwt. Høy fart har jeg ikke så mye erfaring med,  men jeg prøvde en gang kanskje 120km/t i vått vær, og da kom jeg 4km/kwt eller mindre, men det var engangstilfellet på kort strekning, så jeg har ikke tilstrekkelig målegrunnlag.

Kjører du 40 mil hardt i dårlig vær, er det mulig du vil forbruke 100kwt med en mellomstor bil. Det er litt ekstreme tall, og det er vanskelig å forutse forbruket til andre bilister.

Med en større bil, kan du ha 50% større forbruk, og kanskje 50% større batteri enn du har med mellomstor bil.

Det er mulig Model 3 har fornuftig forbruk med sin silisium-inverter.

I høye hastigheter er det mulig det kan være en fordel med dual drive, for å få ulike utvekslinger, men jeg har ikke noen data på det.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Svein_Honsdag 15. desember 2021, klokken 17:28
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:49
Jeg synes du har lagt inn vel mye sikkerhet når du vil ha bil som klarer 350 - 400 km i kaldt vær på motorvei. Det er jo ikke mer enn 260 km og ladestasjonene ligger som perler på ei snor mellom Oslo og Larvik. Du betaler mye for å unngå en stans på 10 minutter en sjelden gang.

Du har så rett, beklager det. Var litt hard på km kravet. Har korrigert original post.

Hva tenker dere ville vært aktuelt å kjøpe i april 2022?  Ser at Model 3 ligger på ca 360k nå.

Jeg forstår TS veldig godt. Jeg tok også i litt ekstra for vinterpendling før mitt endelige valg, og har aldri angret på det. TS har ingenting å beklage for!
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Rosstopheronsdag 15. desember 2021, klokken 18:01
Ny Model 3 SR+/RWD er et godt valg. Hvis du klarer å holde 120 km/t hele veien på de dagene med dårligst føre så trenger du kanskje 5 minutters stopp på Fokserød et par ganger i året.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: MrBacononsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: amroisonsdag 15. desember 2021, klokken 22:01
ID3 skulle vel funke også...
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: geearonsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
JO! Syns det tar litt av her, men du har jo også (fortsatt) 350-400 km som krav i opprinnelig innlegg, samtidig som du spør om noen klarer Lysaker-Larvik. Er det 26 mil eller 35-40 du vil ha som worst case minimum vinterstid?

Kan ikke fatte at e-Niro og Kona ikke skal klare 2x13 mil uansett vær.. må jo opp i noe sånt som 250Wh/km for at det ikke skal gå, og det er høyt for en e-Niro. Vår erfaring etter tre år (riktig nok bil to, som madammen kjører), er at den er veldig realistisk på rekkevidde, og har lav reduksjon vinterstid. En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.

Infotainment er veldig konvensjonelt ja (kjenner kun e-Niro), men carplay veier i stor grad opp for det.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Moastorsdag 16. desember 2021, klokken 00:16
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
Mg har en model med 70 kWh til 300k kr. Den burde klare det.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. desember 2021, klokken 06:38
Synes det er synd om kun rekkevidde skal bestemme valget ditt av bil....
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: turfsurftorsdag 16. desember 2021, klokken 11:06
Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.
2x13 mil gjør da at det blir en ekstra oppvarming, noe som stjeler mye av rekkevidde. Blåser det mye vil det gjøre saken værre, ikke bedre. Du taper mere på motvind enn du får igjen på medvind grunnet at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: Barid Beltorsdag 16. desember 2021, klokken 11:11
Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
JO! Syns det tar litt av her, men du har jo også (fortsatt) 350-400 km som krav i opprinnelig innlegg, samtidig som du spør om noen klarer Lysaker-Larvik. Er det 26 mil eller 35-40 du vil ha som worst case minimum vinterstid?

Kan ikke fatte at e-Niro og Kona ikke skal klare 2x13 mil uansett vær.. må jo opp i noe sånt som 250Wh/km for at det ikke skal gå, og det er høyt for en e-Niro. Vår erfaring etter tre år (riktig nok bil to, som madammen kjører), er at den er veldig realistisk på rekkevidde, og har lav reduksjon vinterstid. En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.

Infotainment er veldig konvensjonelt ja (kjenner kun e-Niro), men carplay veier i stor grad opp for det.

Går helt fint med Niro/Kona dette. Damen pendler Sandefjord-Oslo med Niro (2x110 km),  holder normal motorveihastighet for pendlere og sparer ikke på komforen. Bruker ca 60% av batteriet på de harde vinterdagene.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: geeartorsdag 16. desember 2021, klokken 14:35
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. desember 2021, klokken 11:06
Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.
2x13 mil gjør da at det blir en ekstra oppvarming, noe som stjeler mye av rekkevidde. Blåser det mye vil det gjøre saken værre, ikke bedre. Du taper mere på motvind enn du får igjen på medvind grunnet at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten.
Håper jeg misforstår hva du sier her, for du kan umulig påstå at det krever mindre energi å kjøre 26 mil i motvind enn 13 mil i motvind og 13 mil i medvind?
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: turfsurftorsdag 16. desember 2021, klokken 14:44
Sitat fra: geear på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:35
Håper jeg misforstår hva du sier her, for du kan umulig påstå at det krever mindre energi å kjøre 26 mil i motvind enn 13 mil i motvind og 13 mil i medvind?
Nei, det jeg ville påpeke var at man ikke får tilbake (på langt nær) det man taper på motvind med medvind på en lik distanse.

Men på E18 blåser det gjerne fra nord om morgenen og fra syd på ettermiddagen (anektdotisk etter 10+ år som sykkelpendler i Vestfold og 6 år med pendling Porsgrunn-Horten), så Larvik-Oslo-Larvik vil ofte ha det uheldige utslaget at man får motvind hele turen.
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: geeartorsdag 16. desember 2021, klokken 15:23
Har sykkelpendlet i noen år jeg og, og min erfaring er at man som regel skal ha medvind for å ikke føle at det er motvind, selv vindstille føles som motvind når man får litt fart, og samme hvilken retning mine jobbmedsyklister kommer fra, så påstår alle at de "alltid" har motvind til jobb og motvind hjem igjen.  :laugh:

Uansett, å sette minimumskrav på 35-40 mil worst case vinterstid, vil typisk være å kjøre til fjellet i skikkelig møkkavær med vinden i mot, da kjører man gjerne én retning. Dette er en helt annen øvelse enn å kjøre 26 mil. Selv ikke en ny Tesla X LR til 1,1 mill vil klare 40 mil uansett omstendighet...
Tittel: Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
Skrevet av: MrBacontorsdag 23. desember 2021, klokken 21:30
I 2022 hvilke biler er det snakk om, innenfor mitt budsjett (bruktbil). Det nevnes at 35-40 mil er for mye. Jeg endret kravet, kan gå med på å innimellom måtte hurtiglade, men med småbarn så vet en aldri når en må dra. Derfor ønsket jeg å ha litt ekstra rekkevidde for å være sikker, uansett vær på e18 tur retur larvik-oslo

Setter pris på alle forslag :-)