Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 14. desember 2021, klokken 00:01

Tittel: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: JorgenMtirsdag 14. desember 2021, klokken 00:01
M60 presenteres 3. januar i Las Vegas i følge https://www.bmwblog.com/2021/12/13/bmw-ix-m60-ces-2022/

- The BMW iX M60 is tuned by the M Performance Automobile Division so it's expected to have a more aggressive bodystyle, along with some ride improvements. The power output is also the highest of the range, for a rumored 600+ horsepower.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Jan E-28tirsdag 14. desember 2021, klokken 00:36
Nice.
Hva skal en da gjøre om de kan klare å levere disse før 2023  :o
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: geeartirsdag 14. desember 2021, klokken 09:15
Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: telcontartirsdag 14. desember 2021, klokken 10:10
Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 09:15
Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..

Kan vel være mulighet for at blir staggered hjuloppsett på M60, helt sikkert andre seter. Utvendig vil nok se en del endringer.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Jallatorsdag 16. desember 2021, klokken 21:35
Det mest spennende her må være å se hva dette kan bringe for fremtidens biler - du kan bytte farge på bilen ved å trykke på en knapp vha "color-changing exterior technology."

Bytte farge på bilen etter dagens humør.  8)
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: LMORtorsdag 16. desember 2021, klokken 23:11
Blir utsolgt som den perfekte «getaway car»
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Trond.mfredag 18. februar 2022, klokken 07:56
Hva er egentlig forskjellen på iX50 og iXM60 ?

Er vanskelig å se økonomien i å kjøpe en helt identisk bil med M-logo med litt kortere rekkevidde. Er det noe jeg har oversett ?

Vet den har større / eller 3 motorer ?, men det gjør vel ikke bilen til en sportsligere bil med mindre de endrer hjuloppheng, bremser etc ?

Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Gunnar Nilsenfredag 18. februar 2022, klokken 08:40
M60 har et eget understell. Fra BMW sine sider:

Presis kjøreadynamikk og optimal kontroll takket være adaptivt M sportsunderstell med elektronisk styrte dempere og adaptiv M nivåregulering for to aksler, integrert aktiv styring og M sportsbremser.

For de første som bestilt leveres bilen kanskje før nyttår- raskere levering enn IX 50
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 19. februar 2022, klokken 13:08
Sitat fra: telcontar på tirsdag 14. desember 2021, klokken 10:10
Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 09:15
Kanskje dette er redningen!  :o Da er det bare å BE om at de klarer å få den til å se ut som noe det går an å hvile øynene på, og forhåpentligvis levering i 2022. Håper virkelig det blir tydelige forandringer fra i dag. Mulig noen breddere på hjulbuene, og et bredere stance på hjulene, kan hjelpe på den forferdelige pæreformen på bakenden..

Kan vel være mulighet for at blir staggered hjuloppsett på M60, helt sikkert andre seter. Utvendig vil nok se en del endringer.

Tror nok ikke de vil bedre den nok for visse brukere her inne - men, utseende er en personlig preferanse. Noen synes det er moro å kjøre der som alle andre har på veien, andre stikker seg litt mer ut i trafikkbilde.

Uansett er det gøy å se hvor sinnsykt fort utviklibg har gått for tyskerne. Jeg trodde det ville ta lenger tid å hente inn forspranget, men nå er de best på lading, rekkevidde, Tech, selvkjøring. Endelig får vi skikkelige elbiler med serviceapparatet til BMW 👍
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: geearlørdag 19. februar 2022, klokken 14:16
Det er vel litt mer nyansert enn som så. Effektivitet er det vel fortsatt Tesla som leder ganske klart på, de har bare enda ikke satt inne et større batteri enn det de hadde for fem år siden, rekkevidde er det vel Lucid Air som leder på (i salg og utlevert i USA), lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best. Regner man lading i distanse per tid så mistenker jeg at lederen er avhengig av hvor mye man skal lade.

Når det gjelder service her lokalt er det Tesla jeg har best erfaring med (av Kverneland, Bavaria, Bertel O. Steen, Møller++).
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 19. februar 2022, klokken 21:53
Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 14:16
Det er vel litt mer nyansert enn som så. Effektivitet er det vel fortsatt Tesla som leder ganske klart på, de har bare enda ikke satt inne et større batteri enn det de hadde for fem år siden, rekkevidde er det vel Lucid Air som leder på (i salg og utlevert i USA), lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best. Regner man lading i distanse per tid så mistenker jeg at lederen er avhengig av hvor mye man skal lade.

Når det gjelder service her lokalt er det Tesla jeg har best erfaring med (av Kverneland, Bavaria, Bertel O. Steen, Møller++).

Det er sant, de har ikke rekord. Nå er det vel ikke mulig å kjøpe her i Norge heller enda? Klart, en Y vil jo være langt mer effektiv, med god aerodynamikk og langt lavere vekt - men det er jo biler i vidt forskjellig prisklasse. Den naturlige sammenligningen blir X - det er vel den eneste Teslaen som kan sies å ha en form for luksus, og da kommer Tesla litt dårlige ut.

I Pris/størrelsesegmentet til Y ligger f.eks iX3 - og den har et lavere forbruk til tross for 500kilo ekstra å dra på og det faktum at det er en bensinbil fra 2017. Snaue 10% bak Model 3 LR  - som da setter den foran Y. Klart, iX3 har ikke 4x4 - men Tesla har ikke f.eks lydisolering heller så jeg føler de forskjellene nuller seg greit ut  ;D





Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Trond.msøndag 20. februar 2022, klokken 12:07
Hva hjelper god lydisolering hvis du står fast i en bratt kneik opp til hytta 🤔
Tror det er veldig individuelt hva som nuller seg ut av fordeler og ulemper. Er ikke uenig at iX3 er en økonomisk og komfortabel bil, men det er vel ikke helt diskusjonen her. Det er ikke så viktig hvem som har rekorder i ditt og datt heller, men at iX50 / M60 er noe av det beste du får i dag er det vel liten tvil om.  Men iX M60 koster betydelig mer enn det smaker for min del. I praksis samme bil som iX50, med kortere rekkevidde for 200.000 kr ekstra 😮
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Hallgrim86søndag 20. februar 2022, klokken 12:21
Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 12:07
Hva hjelper god lydisolering hvis du står fast i en bratt kneik opp til hytta 🤔
Tror det er veldig individuelt hva som nuller seg ut av fordeler og ulemper. Er ikke uenig at iX3 er en økonomisk og komfortabel bil, men det er vel ikke helt diskusjonen her. Det er ikke så viktig hvem som har rekorder i ditt og datt heller, men at iX50 / M60 er noe av det beste du får i dag er det vel liten tvil om.

Det vet jeg faktisk ikke, ikke opplevd på vei til hytta (Beitostølen) ennå. Vært mye ruskevær, så jeg har med snøsokk om jeg er virkelig ikke ute - men heldigvis ikke skjedd.

Å sammenligne effektiviteten til en økonomisk familiebil til 50% av summen blir noe søkt. Vi sammenligner ikke Avensis med M5 heller. Om påstanden er at Tesla er mer effektiv (enn iX) sjekket jeg hva X har gjort i div tester - og det stemte ikke.

Om man da velger å se på flere modeller viser påstanden seg å fortsatt ikke stemme. Man kan si mye om bilene utenfor dette ene punktet - men så var det en gang effektivitet som var diskutert.

Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: turfsurfsøndag 20. februar 2022, klokken 14:34
Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 14:16
lading i effekt er det vel tyskerne (Taycan) som gjør best.
Sikker på det? Lucid Air lader med en toppeffekt på 300kW og støtter opp til 900V.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: turfsurfsøndag 20. februar 2022, klokken 14:41
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 19. februar 2022, klokken 21:53

I Pris/størrelsesegmentet til Y ligger f.eks iX3 - og den har et lavere forbruk til tross for 500kilo ekstra å dra på og det faktum at det er en bensinbil fra 2017. Snaue 10% bak Model 3 LR  - som da setter den foran Y. Klart, iX3 har ikke 4x4 - men Tesla har ikke f.eks lydisolering heller så jeg føler de forskjellene nuller seg greit ut  ;D
Hvilke tall er det du sammenligner her? Y har WLTP forbruk på 16,9kWh/100km, iX3 19,0.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: turfsurfsøndag 20. februar 2022, klokken 14:54
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 20. februar 2022, klokken 12:21
Å sammenligne effektiviteten til en økonomisk familiebil til 50% av summen blir noe søkt. Vi sammenligner ikke Avensis med M5 heller. Om påstanden er at Tesla er mer effektiv (enn iX) sjekket jeg hva X har gjort i div tester - og det stemte ikke.
Tja, er nesten like rart å sammenligne X med iX som å sammenligne iX med Y. X er faktisk større enn iX. Ellers er vel WLTP forbruk ganske likt på X som iX.

Skal men sammenligne forbruk mellom to biler må man enten bruke standarder (WLTP / EPA), eller så må de i det minste være kjørt samtidig samme strekning. Men som man ser av NAF testen er det ganske vanskelig. Ellers vet vi fint lite om WLTP på nye X.

EPA for iX50 med 20" er 244Wh/km, TMX er 200Wh/km. Men EPA er nok ikke den beste testen for å sammenligne mellom biler, siden fabrikanter kan justere rekkevidde / forbruk ifht testet.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 26. juni 2022, klokken 03:42
Ganske imponerende test av iXM60 av Autogefuel:

https://youtu.be/Q434xhO4agY
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juni 2022, klokken 17:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. juni 2022, klokken 03:42
Ganske imponerende test av iXM60 av Autogefuel:
Ikke værst det der nei, men ristende bakhjul
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Jallasøndag 26. juni 2022, klokken 21:22
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juni 2022, klokken 17:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. juni 2022, klokken 03:42
Ganske imponerende test av iXM60 av Autogefuel:
Ikke værst det der nei, men ristende bakhjul
Er det egentlig noe problem? Launch control er allerede en unødvendig egenskap på en slik bil, og da spiller vel litt ekstra krydder som en launch shaker ingen rolle.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juni 2022, klokken 22:33
Sitat fra: Jalla på søndag 26. juni 2022, klokken 21:22
Er det egentlig noe problem? Launch control er allerede en unødvendig egenskap på en slik bil, og da spiller vel litt ekstra krydder som en launch shaker ingen rolle.
Nei, absolutt ikke noe problem, bare litt tåpelig. På linje med fake motorlyd.
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: Trond.mmandag 27. juni 2022, klokken 05:39
Akk ja...det blir en nedtur å «bare» kjøre iX50 nå. Kaster jo bort 0,8 sekunder av livet før vi er oppe i 100. Men forhåpentligvis sparer vi inn mer på redusert forbruk som gir kortere ladetid, så totalt går vi nok solid i pluss likevel 🤣
Tittel: Sv: iX M60 (3. januar 2022)
Skrevet av: dunduntirsdag 28. juni 2022, klokken 07:27
Livet er mer enn rekkevidde og ladetid.