Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: ENA på torsdag 09. desember 2021, klokken 12:31

Tittel: Ladestyring
Skrevet av: ENAtorsdag 09. desember 2021, klokken 12:31
Styring av lading.

Jeg sliter med å styre lading av bilen hjemme. En ting er at det ser ut til at We Connect ikke synkroniserer med innstillingene i bilen godt nok. Det ser ut til at innstillinger som gjøres det ene sted kommer ikke fram det annet sted i app eller bil henholdsvis. 

Jeg forsøker å bruke den mulighet som ligger i å definere hjemmet under «Ladested», altså når bilen befinner seg i garasjen. Så legger jeg inn foretrukne tider for lading, start kl 22:00 og slutt kl 06:00, alle dager gjennom uken. Men uten å angi tidspunkt for klimaregulering. Valgt lading opp til 80%. Når jeg forlater bilen i garasjen, ser alt OK ut i displayet,- «Neste avreisetid» er riktig angitt med riktig dag til kl 06:00. MEN, allikevel lader ikke bilen opp i løpet av natten.

Noen som har erfaring og gode råd om dette?
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: biggerntorsdag 09. desember 2021, klokken 13:25
Fungerer bra for meg.
Jeg har App 2.1.3 og siste FW i bilen.
Når aktivert i bilen kommer det frem i App, hvor jeg fjernstyrer.
Da jeg ikke kan sette lading imellom 2 tider prøver jeg 2 tider
for å sikre at bilen er fulladet ved event. avreise og lading på natten.
Har jo kun 380-390Km nå i kulda.
Skal inatt slette 0400 og kun benytte 0700 for å se hvordan den da lader.
Avhengig av gjenstående på batteri, virker det som den da lader med en lavere effekt imot å møte 100% ved  avreise tidspunkt.
Jeg driver å prøver meg frem for å få et jevnt mulig strømforbruk over døgnet, med tanke på økning av nettleie priser, over nyttår (Har samtidig i tillegg 2 hybrider å lade/varme).

   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: SveinJtorsdag 09. desember 2021, klokken 14:33
Sitat fra: ENA på torsdag 09. desember 2021, klokken 12:31
Styring av lading.

Jeg sliter med å styre lading av bilen hjemme. En ting er at det ser ut til at We Connect ikke synkroniserer med innstillingene i bilen godt nok. Det ser ut til at innstillinger som gjøres det ene sted kommer ikke fram det annet sted i app eller bil henholdsvis. 

Jeg forsøker å bruke den mulighet som ligger i å definere hjemmet under «Ladested», altså når bilen befinner seg i garasjen. Så legger jeg inn foretrukne tider for lading, start kl 22:00 og slutt kl 06:00, alle dager gjennom uken. Men uten å angi tidspunkt for klimaregulering. Valgt lading opp til 80%. Når jeg forlater bilen i garasjen, ser alt OK ut i displayet,- «Neste avreisetid» er riktig angitt med riktig dag til kl 06:00. MEN, allikevel lader ikke bilen opp i løpet av natten.

Noen som har erfaring og gode råd om dette?

Funksjonen «ladested» er ikke i funksjon nå, kommer i seinere OTA oppdatering.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ENAfredag 10. desember 2021, klokken 11:00
Takk for innspill og bilder.

Jeg valgte å slette det "Hjemmet" jeg hadde etablert som ladested, og starte på nytt. Og bare ved å bruke innstillingene i bilen og ikke røre noe i app'en. Bilen har ladet i natt, og uten klimatisering. MEN, den stoppet på 98%, og det forstår jeg ikke. Når jeg har ladet manuelt, det vil si uten bruk av tidsstyrt lading, har den alltid gått opp til 100%.



Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: eriksen.eriksenfredag 10. desember 2021, klokken 16:34
Kan det være at den rett og slett ikke rekker å bli ferdig hvis du har lagt inn lading mellom 22-06?
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ENAonsdag 15. desember 2021, klokken 09:52
Hei. Kanskje det. Men jeg har en 22 kW-lader i garasjen. Ombordlader i bilen tar 11 kW. (v/400V-anlegg). Full lading skulle her ta 7-8 timer. Men jeg skal prøve å utvide ladetiden litt i innstillingene i bilen, så får jeg se......
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: sk0yernonsdag 15. desember 2021, klokken 23:52
Jeg forsøkte meg på ladestyring litt i starten, men opplevde det som helt tilfeldig når og om bilen ble ladet.
Ser det har kommet noen oppdateringer, så kanskje jeg skal forsøke på nytt.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: daktaritorsdag 16. desember 2021, klokken 00:05
Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Jambotorsdag 16. desember 2021, klokken 00:14
Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:05
Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Det er det samme jeg leser overalt.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ID4torsdag 16. desember 2021, klokken 07:16
Sitat fra: Jambo på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:14
Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 00:05
Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0.
Det er det samme jeg leser overalt.

Bruk appen Gridio. Der kan du definere i hvilket tidsrom du ønsker å lade. Fungerer uavhengig om du har smartlader eller ikke. Foreløpig er denne appen gratis for nedlastning og bruk. Fungerer på ID4 biler.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ENAmandag 10. januar 2022, klokken 16:17
Gridio ser interessant ut, - den vil jeg forsøke. Takk.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ID4tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:42
Sitat fra: ENA på mandag 10. januar 2022, klokken 16:17
Gridio ser interessant ut, - den vil jeg forsøke. Takk.

Ja, den gjør min "dumme lader" smart.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Jambotorsdag 13. januar 2022, klokken 10:45
Litt usikker på hvor trygt det er å bruke Gridio. Slik jeg forstår det, krever bruken av det at man gir Gridio tilgang til bilen gjennom VW ID-kontoen. Jeg tenker at dette kan åpne for misbruk. Som f.eks. i dette tilfellet, der en hacker hevder å ha kontroll over et antall Teslaer, men uten at det er noen sårbarheter i Teslas infrastruktur. Det er visstnok eiernes egen feil: https://www.digi.no/artikler/hevder-a-ha-tatt-kontroll-over-25-tesla-biler-i-13-land/516463

Man er prisgitt IT-sikkerheten til en tredjepart...
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: igniztionfredag 14. januar 2022, klokken 15:07
Sitat fra: Jambo på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:45
Litt usikker på hvor trygt det er å bruke Gridio. Slik jeg forstår det, krever bruken av det at man gir Gridio tilgang til bilen gjennom VW ID-kontoen. Jeg tenker at dette kan åpne for misbruk. Som f.eks. i dette tilfellet, der en hacker hevder å ha kontroll over et antall Teslaer, men uten at det er noen sårbarheter i Teslas infrastruktur. Det er visstnok eiernes egen feil: https://www.digi.no/artikler/hevder-a-ha-tatt-kontroll-over-25-tesla-biler-i-13-land/516463

Man er prisgitt IT-sikkerheten til en tredjepart...

Det er nettopp derfor jeg ikke tør bruke den. Jeg tok opp dette med en representant for selskapet, men ble stort sett avfeid med at sånn måtte det bare være.

En ting er åpen kildekode som f.eks IDDataLogger eller lignende. Da kan man selv verifisere at koden ikke gjør noe den ikke skal gjøre så fremt man kan lese kildekode. (20 års erfaring som utvikler hjelper meg jo litt der)

Nå er det jo ikke all verdens man kan gjøre med tilgang til We Connect tjenesten da, men teoretisk sett kan de jo tømme batteriet ditt ved å la klimatisering stå påslått hele tiden f.eks.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Jambofredag 14. januar 2022, klokken 15:39
Sitat fra: igniztion på fredag 14. januar 2022, klokken 15:07
Nå er det jo ikke all verdens man kan gjøre med tilgang til We Connect tjenesten da, men teoretisk sett kan de jo tømme batteriet ditt ved å la klimatisering stå påslått hele tiden f.eks.
Ikke per i dag, nei, men framtidig bekreftet funksjonalitet er bl.a. GPS-posisjonen til bilen. I og med at det stort sett bare er å sette lading til mellom 00:00-06:00 for å få billigste strømpris, er det heller ikke så mye å tjene på å bruke Gridio etter min mening.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Roy Aasensøndag 16. januar 2022, klokken 20:00
Gridio funker utmerket hos meg. Ti reiser bedre enn det VW selv har snekret sammen.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ID4mandag 17. januar 2022, klokken 09:16
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. januar 2022, klokken 20:00
Gridio funker utmerket hos meg. Ti reiser bedre enn det VW selv har snekret sammen.

Gridio funker så bra at jeg skulle ønske jeg ikke hadde en god fastpris ;). Men ser at not jeg går over på spot igjen, så er den super.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: unik42tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:47
Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: igniztiontirsdag 18. januar 2022, klokken 09:26
Sitat fra: unik42 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:47
Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.

Problemet her er at folk glemmer de har Gridio installert når de er ute langs veien og skal hurtiglade, og skjønner da ikke hvorfor bilen ikke vil lade. Akkurat dette Tibber vil unngå.

Jeg mener det burde være mulig å lage en algoritme som sjekker om det er bil koblet til f.eks Easee laderen hjemme i stedet, men det igjen byr jo på utfordringer om man har 2 biler som deler 1 lader f.eks.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ID4tirsdag 18. januar 2022, klokken 10:55
Sitat fra: igniztion på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:26
Sitat fra: unik42 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:47
Tibber burde jo strengt tatt hatt samme funksjonalitet - ikke vente på at VW legger til rette for å lese av lokasjon først. Gridio har jo løst dette elegant med en av og på slider.

Problemet her er at folk glemmer de har Gridio installert når de er ute langs veien og skal hurtiglade, og skjønner da ikke hvorfor bilen ikke vil lade. Akkurat dette Tibber vil unngå.

Jeg mener det burde være mulig å lage en algoritme som sjekker om det er bil koblet til f.eks Easee laderen hjemme i stedet, men det igjen byr jo på utfordringer om man har 2 biler som deler 1 lader f.eks.

Mener ikke Gridio slår inn med tidsstyring på hurtiglading. Det er nok hastigheten på ladingen som fortelle appen at den ikke skal stanse ladingen. Det har iallefall ikke vært noe problem for meg. Og får dette bekreftet etter å ha sjekket faq siden "Volkswagen & Škoda users: we disable Gridio at fast chargers >11kW"
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: igniztiontirsdag 18. januar 2022, klokken 12:33
Ok. Har ikke testet selv, bare leste om noen som hadde problemer med dette og det fikset seg da de slo av tidsstyring i Gridio.

Og jeg vet jeg virker negativ til denne appen, men det er mest pga. VW sin manglende støtte for delegering av autentikasjon og autorisasjon. Dette medfører at man ikke har god nok kontroll på hvilke rettigheter man gir tredjepartsapper og det er vanskeligere å trekke tilbake tilgangen. Appen i seg selv virker veldig nyttig.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ID4tirsdag 18. januar 2022, klokken 13:56
Sitat fra: igniztion på tirsdag 18. januar 2022, klokken 12:33
Ok. Har ikke testet selv, bare leste om noen som hadde problemer med dette og det fikset seg da de slo av tidsstyring i Gridio.

Og jeg vet jeg virker negativ til denne appen, men det er mest pga. VW sin manglende støtte for delegering av autentikasjon og autorisasjon. Dette medfører at man ikke har god nok kontroll på hvilke rettigheter man gir tredjepartsapper og det er vanskeligere å trekke tilbake tilgangen. Appen i seg selv virker veldig nyttig.

Forstår at en kan være skeptisk. Men ikke vanskelig å trekke en tilgang. Det er bare å endre passordet i we-connect så mister appen tilgangen. Er også enig at dette burde vw løst i egen app. Iallefal få tidsstyringen til å fungere.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: hELgenentirsdag 18. januar 2022, klokken 15:27
Men kan ikke utviklere av gridio bruke passord/brukernavn mot we connect også? Eller er det 2 faktor autorisasjon mot we connect? Fant ikke noe slikt i appen
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: thomasezonsdag 19. januar 2022, klokken 11:18
Vil noen virkelig gi brukernavn og passord til bilen sin til et selskap de ikke vet noe som helst om?

Da bør de ikke nekte å kjøpe kinesisk bil fordi kineserne kan bruke den til å spionere med.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Jamboonsdag 19. januar 2022, klokken 11:49
Husker ikke hvor, facebook kanskje, men var noen som skrev at de fikk varsel om lavt 12V etter å ha brukt Gridio og ikke torde bruke det lenger i tilfelle det var årsaken. Kan det være noe i det? Hvor mye/ofte poller Gridio bilen?
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: igniztiononsdag 19. januar 2022, klokken 12:43
Sikkert en del, men VW har innebygget beskyttelse mot det. Om man bruker appen veldig aktivt får man beskjed om at man har sendt for mange requests og man må starte bilen for at det skal fungere igjen.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: Topsylørdag 12. mars 2022, klokken 08:55
Er det noen som har testet Fjordkraft sin funksjon med smartlading? Tidligere har jeg ikke fått lagt til bilen i appen, men nå gikk det plutselig.
Tittel: Sv: Ladestyring
Skrevet av: ELvin2022mandag 16. mai 2022, klokken 22:14
Jeg har lagt bilen til i tibber appen, og aktivert smartlading på tibber. Når jeg kobler ladekabel i bilen får jeg varsel fra weconect appen at lading feilet og lade indikasjonen lyser rødt. Er det fordi bilen tror den skal lade nå, men tibber venter med å starte lading da strømprisen blir lavere utover kvelden?  Eller er det noe annet galt? Easse ladeboks..