Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: Robert Nilsen på Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 21:19
-
Blir blunket på av motgående lastebiler hvis jeg prøver å la fjernlysene stå på, opplever flere dette, og er det slik det skal være?
-
Opplever det selv en del også. Tom. fra folk bak meg som tror at jeg ikke blender.
-
Sikker på at du har på matrix? Har ikke blitt blunket på.
-
Min bil (GTX) blender ikke ned. Må blende ned manuelt. Er det noe som må slås på for at det skal virke?
-
Dytter vel spaken fra deg så det står fjernlys ikon med en A inni? Da går det automatisk.
Men - for å slå automatikken av igjen fungerer det ikke å dytte på spaken i min bil. Det slår bare fjernlys på eller tilbake til auto. Må trykke på auto nede på panelet til venstre for rattet for å skru auto fjernlys av igjen.
-
Har du justert følsomheten på lyssensoren? Jeg har satt min på middels nå.
-
Fungerer perfekt på min bil som har matrix.
Ikke opplevd at noen biler har blinket på meg.
På Volkswagen sine nettsider kan dere legge inn understellsnummer og lese litt om diverse på bilen.
https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/nb_NO
Legger ved utklipp av matrix lys.
-
Mener der er en innstilling kalt "dynamiske lys" i menyen "bil". Ikke alle biler er utstyrt med
Matrix eller automatisk fjernlys.
-
Har 1st Max med matrix, som virker, stort sett bare lastebiler som blunker, kan det være fordi de har relativt stor avstand fra sin lyskilde til der de sitter?
-
Lastebiler virker som en gjenganger for utfordring med automatikk.
Klassikeren er lastebil over bakketopp hvor du blender førerhuset før bilen ser frontlysene, men om de blinker på deg er det garantert fordi de blendes og da kan det være matrix funksjonen ikke evner å maskere ut lastebilen korrekt.
Må teste litt mer, men jeg klarer ikke slå av automatikk med spaken på rattet. Om jeg skyver den fra meg bytter den fra fjernlys auto (matrix) til fjernlys fast påslått. Drar jeg den mot meg blinker bilen med fjernlysene.
Eneste måten for meg å slå av matrix er å trykke på auto nede på panelet til venstre. Men der blingsa jeg ene gangen jeg trykket og klarte å slå av alt lys, så det er ikke ideelt.
Bør være slik at om jeg dytter spaken fremover så deaktiveres fjernlys helt når bilen i sw er satt til auto fjernlys uansett?
Første langtur for vår del blir førstkommende helg, så da vil jeg få litt mer erfaring med matrix i GTX, men det ble publisert en video her på forumet nylig som skulle vise hvor bra matrix fungerte og hvordan den jobber. I den videoen kan du tydelig se at matrix lyser både mot bil foran og mot møtende bil, så det var jo egentlig en demonstrasjon av hvor dårlig det fungerer og ikke hvor bra. Forhåpentligvis fungerer det mye bedre enn den videoen indikerte.
-
Er jo ganske enkelt på GTX når den er i AUTO.
1 trykk frem på hendel og Auto Matrix aktiveres (det er jo aktivering og blinking av mange LED i hytt å pine ved møtende biler/vei lys/hus belysninger langs veien osv.). Kan muligens være frustrerende å være møtende bilist imot et slikt lysorgel.
1 trykk til frem på hendel og fullt fjernlys er manuelt aktivert.
1 trekk tilbake og nærlys er reaktivert.
-
Men om jeg vil skru auto fjernlys av igjen fordi jeg opplever at matrix blender/gjør feil får jeg ikke slått av igjen med spaken.
-
Spaken fungerer greit for meg.
-
Etter 5 timer med mørkekjøring i går, og stadig blinking på meg, så ga jeg opp å bruke de.
-
Leit å høre at du har hatt problemer med lysene. På min bil har de fungert helt uten problemer på landevei. På motorvei er det enkelte lastebiler som har blinket på meg, og det har alltid vært når lastebilen kommer over en bakkekam, der føreren blir blendet før Matrixlysene ser lastebilens lys.
Jeg tenker at dersom du opplever at biler blendes på landevei så det er mye som tyder på at et eller annet er utenfor normal kalibrering på din bil.
-
AUTO er jo greit når en ikke har møtende trafikk.
Men systemet er kanskje litt tregt på min (kan justeres Treg-Middel-Raskt in infotainment).
Har kun prøvd Treg.
Samtidig må jo indikerte begrensninger følges (side 106/107 i manual).
Så med dette benytter jeg gamle metoden og alltid slår av A-Fjernlys ved møtende trafikk på alle veier.
-
Opplevde det igjen på motorvei nå i kveld, kun lastebiler som blunket til meg for at jeg skulle slå av fjernlyset(Matrix)
-
Første langtur i GTXen fra Oslo til Hafjell.
Fant ut at auto kan slåes av med spaken om den lyser lilla (dvs noe matrix aktiv). Da kan jeg trekke den mot meg og alt slås helt av.
Når det gjelder matrix. Kjørte med det aktivt fra Oslo til Hafjell. Ingen blinket, kun ved enkelte tilfeller så jeg at den lyste steder den ikke burde. Rett og slett overraskende positiv opplevelse. Ledbar trengs ikke.
Batteriet ble ikke så varmt på turen på tross av full boggi tilhenger, men forbruket var akseptabelt (ca 31kWh/100km). Cruise på 96 (reelt 93).
-
Her er det som står i instruksjonsboka om lyset:
Systemets begrensninger
Under følgende betingelser slår fjernlysreguleringen ikke av fjernlyset i tide, eller slår det ikke av i det hele tatt. Fjernlyset må da slås av manuelt.
På dårlig belyste tettsteder som systemet ikke gjenkjenner som tettsteder.
Dårlig belyste veier med sterkt reflekterende skilt.
For trafikanter med utilstrekkelig lys, f.eks. fotgjengere og syklister.
Krappe svinger, delvis skjult møtende trafikk, bratte bakker.
Møtende biler på veier med midtdeler der føreren har god sikt over midtdeleren, f.eks. lastebilsjåfører.
Tåke, snø og kraftig nedbør.
Når det virvles opp støv og sand.
Ved skader på frontruten i kameraets synsfelt.
Hvis det er dugg i kameraets synsfelt, hvis det er skittent eller dekket av klistremerke, snø eller is.
Når kameraet er ødelagt og strømtilførselen avbrutt.
ADVARSEL
Selv om fjernlysreguleringen gir økt komfort, må du ikke la det lede deg til å ta unødige sjanser. Systemet kan ikke erstatte oppmerksomheten din.
Kontroller alltid kjørelyset selv, og tilpass det til lys-, sikt- og trafikkforholdene.
Det kan hende at fjernlysreguleringen ikke kan tolke alle kjøresituasjoner korrekt og at den kan ha begrenset effekt i enkelte situasjoner.
Hvis kameraets synsfelt er skittent, tildekket eller skadet, kan funksjonen til registrering av fjernlysregulering påvirkes. Det gjelder også ved forandringer på lysanlegget til bilen, f.eks. ved montering av tilleggslykter.
LES DETTE
Vær oppmerksom på følgende punkter for å unngå å påvirke systemets funksjon:
Rengjør kameraets synsfelt regelmessig, og hold det rent og fritt for snø og is.
Ikke dekk til kameraets synsfelt.
Kontroller frontruten jevnlig for skader i kameraets synsfelt.
-
Her er det som står i instruksjonsboka om lyset:
Systemets begrensninger
Under følgende betingelser slår fjernlysreguleringen ikke av fjernlyset i tide, eller slår det ikke av i det hele tatt. Fjernlyset må da slås av manuelt.
På dårlig belyste tettsteder som systemet ikke gjenkjenner som tettsteder.
Dårlig belyste veier med sterkt reflekterende skilt.
For trafikanter med utilstrekkelig lys, f.eks. fotgjengere og syklister.
Krappe svinger, delvis skjult møtende trafikk, bratte bakker.
Møtende biler på veier med midtdeler der føreren har god sikt over midtdeleren, f.eks. lastebilsjåfører.
Tåke, snø og kraftig nedbør.
Når det virvles opp støv og sand.
Ved skader på frontruten i kameraets synsfelt.
Hvis det er dugg i kameraets synsfelt, hvis det er skittent eller dekket av klistremerke, snø eller is.
Når kameraet er ødelagt og strømtilførselen avbrutt.
ADVARSEL
Selv om fjernlysreguleringen gir økt komfort, må du ikke la det lede deg til å ta unødige sjanser. Systemet kan ikke erstatte oppmerksomheten din.
Kontroller alltid kjørelyset selv, og tilpass det til lys-, sikt- og trafikkforholdene.
Det kan hende at fjernlysreguleringen ikke kan tolke alle kjøresituasjoner korrekt og at den kan ha begrenset effekt i enkelte situasjoner.
Hvis kameraets synsfelt er skittent, tildekket eller skadet, kan funksjonen til registrering av fjernlysregulering påvirkes. Det gjelder også ved forandringer på lysanlegget til bilen, f.eks. ved montering av tilleggslykter.
LES DETTE
Vær oppmerksom på følgende punkter for å unngå å påvirke systemets funksjon:
Rengjør kameraets synsfelt regelmessig, og hold det rent og fritt for snø og is.
Ikke dekk til kameraets synsfelt.
Kontroller frontruten jevnlig for skader i kameraets synsfelt.
Eller som det også kunne stått: Dette lyssystemet er i praksis ubrukelig og direkte trafikkfarlig .
-
Her er det som står i instruksjonsboka om lyset: .
Eller som det også kunne stått: Dette lyssystemet er i praksis ubrukelig og direkte trafikkfarlig .
Det er jo bare tull. Lysene er de beste jeg har hatt, og matrix funker upåklagelig.
-
Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.
-
Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.
Dersom man nileser alle bilprodusenters forbehold i manual, vil de fleste kunne bli skremt på høylys dag. Det går jo noen noen biler på vegen, så det er ikke sikkert dette er noe problem til tross for noen erfaringer i dette forumet.
-
Ja, la oss håpe du har rett daktari. Jeg har ikke prøvd systemet i praksis enda, men blir svært betenkt av det jeg leser av brukererfaringer og forbeholdene i instruksjonsboken.
Dette er nok skrevet for å unngå å bli holdt ansvarlig hvis en ulykke inntreffer og noen skylder på feil med lyset.
-
Kjørte 30mil i mørket tidligere i uka. Etter å ha blitt blinket på av kanskje 20 kjøretøy, ga jeg opp mateix-funksjonen. Skal dog sies at det snødde noe da. Kjører forøvrig Enyaq, men antar lysteknologien er den samme.
-
Kunne vært interessant å vite hvor sensorene sitter slik at man evt. kunne fjerne snø og smuss. På langtur med Id4 kan man ha med seg en sprayflaske for rengjøring av lykter, irriterer meg over at det ikke er lyktespylere.
-
Kunne vært interessant å vite hvor sensorene sitter slik at man evt. kunne fjerne snø og smuss. På langtur med Id4 kan man ha med seg en sprayflaske for rengjøring av lykter, irriterer meg over at det ikke er lyktespylere.
Det er kameraet i frontruta som det baserer seg på. Burde holde å bruke vindusviskerene
-
Jepp, det er kamerabasert, og vindusviskerne visker vel over området kameraet sitter. Slik at så lenge det er god sikt gjennom frontruta og det er god sikt værmessig, burde matrix fungere fint. I andre situasjoner kan man jo bare styre fjernlyset manuelt.
-
Det kan jo kanskje være forklaringen ja. Når det er mørkt, er det vanskelig å se hvor skitten frontruten faktisk er. Lever i område av landet med mørketid, og blir overrasket over hvor skitten ruten kan bli til tross for ingen nedbør. Pleier å vaske rutene med jevne mellomrom nå med bilens spylere og viskere. Var ikke så flink tidligere, og fikk noen varsler på assistent systemet. Det får jeg ikke lenger. Kanskje smuss og film gjør at lyset brytes litt spesielt og forvirrer sensor?
Tips kan kanskje være å vaske frontruta pg fjerne film og smuss? Fint om noen som har problemer kan rapportere tilbake om dette funker.
-
Var det ikke en innstilling om "tidlig" vs "sent" man kunne prøve?
-
Var det ikke en innstilling om "tidlig" vs "sent" man kunne prøve?
Jeg bruker tidlig. Det medfører noe forbedring. Jeg har nok hatt mye is på lysene, og det hjelper vel ikke akkurat...
-
Prøvde meg igjen med matrixlysene på vei fra Hønefoss til Oslo. Etter å ha møtt 10 personbiler, hvorav 8 blinket til meg, ga jeg opp og slo av fjernlysene ved møtebiler. Håper det er en justering som kan løse saken.
-
Prøvde meg igjen med matrixlysene på vei fra Hønefoss til Oslo. Etter å ha møtt 10 personbiler, hvorav 8 blinket til meg, ga jeg opp og slo av fjernlysene ved møtebiler. Håper det er en justering som kan løse saken.
Gi gjerne en lyd dersom du får det justert hos forhandler. Har selv gitt de opp. Vet du om du kan ha hatt is på lyktene? Hvilken instilling har du på lyssensor?
-
Høres ut som noe er feiljustert. Jeg har kjørt med auto matrix fjernlys og truffet mange biler i mørket siden jeg fikk bilen for litt over en uke siden, og ingen har blinket på meg, og dimmingen ser ut til å fungere meget bra.
-
Prøvde meg igjen med matrixlysene på vei fra Hønefoss til Oslo. Etter å ha møtt 10 personbiler, hvorav 8 blinket til meg, ga jeg opp og slo av fjernlysene ved møtebiler. Håper det er en justering som kan løse saken.
Høres ut som om du ikke har matrix på bilen dessverre. Men hør med verkstedet.
-
På e-Golf med adaptive fjernlys så mener jeg å huske at man kan velge i MMI om automatikken skal være av eller på for fjernlyset.
Kan det være en slik setting for Matrix lys på ID serien også?
-
På e-Golf med adaptive fjernlys så mener jeg å huske at man kan velge i MMI om automatikken skal være av eller på for fjernlyset.
Kan det være en slik setting for Matrix lys på ID serien også?
Ja, det er det.
-
Ja, det er det.
Da bør du sjekke setting i MMI, Robert Nilsen.
-
Jeg ser jo at lyset prøver å dimme i forhold til møtende bil, men de jeg møter er stort sett ikke fornøyd! Og ja, jeg vet jeg har Matrix. 1st Max.
-
Jeg ser jo at lyset prøver å dimme i forhold til møtende bil, men de jeg møter er stort sett ikke fornøyd! Og ja, jeg vet jeg har Matrix. 1st Max.
Akkurat det samme som skjer her også. Lysene dimmer som et orkester, men det er tydeligvis ikke nok Innstillingen på lyssensoren min er "rask"
-
På e-Golf så har Rask, Medium og Treg på lyssensor ikke noe med fjernlyset å gjøre, men med hvor tidlig den skal bytte fra kjørelys til nærlys (og da baklys også) ved skumring.
Kan være samme med ID serien, men har ikke selv så jeg har ikke sjekket noen brukermanual for de.
-
Min er innstilt på medium og har t.d.d. ikke opplevd at noen blinker på meg.
-
På e-Golf så har Rask, Medium og Treg på lyssensor ikke noe med fjernlyset å gjøre, men med hvor tidlig den skal bytte fra kjørelys til nærlys (og da baklys også) ved skumring.
Kan være samme med ID serien, men har ikke selv så jeg har ikke sjekket noen brukermanual for de.
Stemmer det. Samme funksjon på ID.4 som på e-Golf. Har ingen ting med adaptivt/matrix fjernlys å gjøre.
Har aldri blitt blinket på ved kjøring med fjernlys på «A».
-
Det er jo alltid noen som blinker eller nekter å blande ned osv. Men folk er jo irritable. Har blitt blinket på med nærlys.
Men viktig at det er A inne i fjernlyssymbolet.
-
Det er jo alltid noen som blinker eller nekter å blande ned osv. Men folk er jo irritable. Har blitt blinket på med nærlys.
Men viktig at det er A inne i fjernlyssymbolet.
Personlig blinker jeg ofte mot biler som bruker ekstralys/tåkelys feil. Kanskje flere gjør som meg og at noen av dem som opplever blinking mot seg bruker ekstralys feil?