Elbilforum.no
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Palle22 på lørdag 04. desember 2021, klokken 08:57
Hej.
Jeg kigger stadig på elbil, og kan se i diverse facebook grupper, at mange i Danmark har problemer med fastfrosne ladeklapper, spejle, vinduer og døre ved bare et par graders frost. Det er særligt Tesla model 3, der lader til at være udfordringer med.
Hvad kan I nordmænd, der har lidt mere kulde, mon anbefale, hvis man vil have en elbil med lang rækkevidde (+300 km real world range om vinteren) med plads til to børn?
Jeg har prøvet flere biler, og synes de alle kører fint: Model 3, id4, Enyaq, ioniq 5.
Mvh
Hvis du skal ha en bil som er mer frostsikker, må du ha en med "vanlige" dørhåndtak eller tilsvarende (les: som ikke foldes inn og kan fryse fast). Videre bør døren ha ramme rundt vinduene. Jeg har ikke fått min ID.4 ennå og kan ikke si så mye mer om hvordan den er i praksis, men vil bare nevne at ID.4 kan fås med varmefolie i frontruten (tror de fleste utstyrsmodeller her i Norge har dette som standard). Det er altså ikke varmetråder som man brukte før, men en usynlig folie inni glasset, som på høy effekt tiner opp frontruta, eller fjerner kondens etc., og det vil jeg tro er en stor fordel på vinteren.
Tak - ja, det lyder som en stor fordel. Tak for tippet
Vår model 3 er snart tre år og vi har ikke hatt noen vinterutfordringer med den ennå. Bare å tørke av ryggekamera som lett grises til. Kom også fint gjennom snøkaoset på Sørlandet på fredag.
Sitat fra: Electrix på lørdag 04. desember 2021, klokken 18:19
Vår model 3 er snart tre år og vi har ikke hatt noen vinterutfordringer med den ennå. Bare å tørke av ryggekamera som lett grises til. Kom også fint gjennom snøkaoset på Sørlandet på fredag.
Tak - parkerer I ude, eller i carport/garage? Er mest nervøs for at komme ud til en frossen bil en morgen.
Enyaq har i likhet med ID.4 varmefolie i fronruten (er standard i Norge på iV60, 80 og 80X). I motsetning til ID.4 har Enyaq vanlige håndtak (ID.4 har håndtak som ikke rører på seg men har en sensor). I motsetning til ID.4 har Enyaq lykterspylere. Enyaq har også spyling av ryggekamera hvor på ID.4 man må ut med spruteflaske (rart at ID.4 ikke bruker samme løsning som ID.3 med ryggekamera bak VW logoen).
Hvis du ser tester av Teslabjørn så kommer Ioniq 5 sin vindusviskerløse bakrute dårligere ut enn på EV6. De har forskjellig form bak og møkk sprutes oppover hele bakruta på Ioniq 5, men på EV6 stoppes møkk av den kanten som bremselysene går over.
ID4 har spyling på ryggekamera som standardutstyr...
Hadde Model 3 uten garasje, og brukte silikon liste-stift på dørpakningene, og låsespray på dørhåndtak, i tilleg til å holde bilen noenlunde ren. Inge problemer. Den lå og veldig fint på veien ved glatt føre. Ved kaldt vær har Tesla og gjort noe med vinduene, så de ikke går like langt opp ved lukking av dør.
Frykten for å kjøre uten varmetråder og frykten for rammeløse vinduer henger igjen fra fossilbilens verden, da bilene var bunnfrosne hver morgen.
Jeg kommer fra en Ford-familie (Ford har patent på og har hatt varmetråder i frontruten i "alle" år). Tidligere så jeg på alle biler som ikke hadde dette som u-landsbiler som ikke var verdt en krone.
Nå kjører jeg en elbil uten dette og med rammeløse vinduer. Har ikke savnet varmetråder i frontvinduet én gang og de rammeløse vinduene har vært problemfrie.
Jeg vil tørre å påstå mulighet for å styre klimatisering via app og via bilens nøkkel kanskje er de viktigste egenskapene jeg nå ser etter i en elbil.
Hvorfor vudere du ikke polestar 2?
Tak for jeres svar!
Om vinteren har det mye å si om du parkerer utendørs eller innendørs.
Batterier har ulike karakteristikker i kulda.
Vanlige Lithium-ion-batterier har høy indre motstand når de er kalde, og man bør unngå høye strømmer.
Er det kuldegrader i batteriet, så må det lades svært sagte. Da gjelder det å starte turen med fullada batteri, så man kan kjøre inn en lunk i batteriet, før hurtiglader, og hurtiglading bør starte på ganske låg SOC, så man bør kjøre langt før man hurtiglader. Er batteriet både kaldt, og over halvfullt, går lading svært sagte.
Batterioppvarmingen fungerer forskjellig fra bil til bil.
LFA-batterier som finnes i kinesiske biler, som model 3 standard range, kan ha dårlige egensskaper i kulda, men det har ikke vi som bilister noe særlig erfaring med foreløpig, og man kan få problemer med Cold-gate.
Teslabjørn prøvde å kjøre til Geilo med model 3 standrard range for ei uke sida i -4C. Da han kom fram, hadde han ca 20% SOC, trur jeg. Da han starta lading, fikk han 42kw, og mens han snakket noen setninger gikk ladeeffekten ned til 32kw, og den var synkende, da han avslutta hurtiglading og gikk over til saktelading over natta i stedet.
Med tradisjonelle batterier kan man også få låg ladehastighet om vinteren, men etter en langtur på låg SOC er det normalt å få høyere ladeeffekt enn dette.
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 06. desember 2021, klokken 00:51
Om vinteren har det mye å si om du parkerer utendørs eller innendørs.
Batterier har ulike karakteristikker i kulda.
Vanlige Lithium-ion-batterier har høy indre motstand når de er kalde, og man bør unngå høye strømmer.
Er det kuldegrader i batteriet, så må det lades svært sagte. Da gjelder det å starte turen med fullada batteri, så man kan kjøre inn en lunk i batteriet, før hurtiglader, og hurtiglading bør starte på ganske låg SOC, så man bør kjøre langt før man hurtiglader. Er batteriet både kaldt, og over halvfullt, går lading svært sagte.
Batterioppvarmingen fungerer forskjellig fra bil til bil.
LFA-batterier som finnes i kinesiske biler, som model 3 standard range, kan ha dårlige egensskaper i kulda, men det har ikke vi som bilister noe særlig erfaring med foreløpig, og man kan få problemer med Cold-gate.
Teslabjørn prøvde å kjøre til Geilo med model 3 standrard range for ei uke sida i -4C. Da han kom fram, hadde han ca 20% SOC, trur jeg. Da han starta lading, fikk han 42kw, og mens han snakket noen setninger gikk ladeeffekten ned til 32kw, og den var synkende, da han avslutta hurtiglading og gikk over til saktelading over natta i stedet.
Med tradisjonelle batterier kan man også få låg ladehastighet om vinteren, men etter en langtur på låg SOC er det normalt å få høyere ladeeffekt enn dette.
Dette gjorde han da bevisst, ved å ikke benytte navigate to supercharger? Han skulle prøve å fremkalle worst case. Dagen etterpå kjørte han bare en liten tur, med navigate to supercharger, og fikk 140 kW...
Sitat fra: kimvin på søndag 05. desember 2021, klokken 16:36
Hvorfor vudere du ikke polestar 2?
Den har ikke overbevist i de test, jeg har læst, og har vist ikke nær så god rækkevidde som model 3?
Sitat fra: Palle22 på mandag 06. desember 2021, klokken 17:20
Sitat fra: kimvin på søndag 05. desember 2021, klokken 16:36
Hvorfor vudere du ikke polestar 2?
Den har ikke overbevist i de test, jeg har læst, og har vist ikke nær så god rækkevidde som model 3?
sant ps2 burde hatt 30% større batteri for å matche model 3
https://insideevs.com/news/552450/polestar2-tesla-model3-efficiency-difference/
Sitat fra: Palle22 på lørdag 04. desember 2021, klokken 08:57
Jeg kigger stadig på elbil, og kan se i diverse facebook grupper, at mange i Danmark har problemer med fastfrosne ladeklapper, spejle, vinduer og døre ved bare et par graders frost. Det er særligt Tesla model 3, der lader til at være udfordringer med.
Vi har hatt vår TM3LR i 1 år nå - forrige vinter var veldig hard. Om du må parkere ute om vinteren så bør du alltid ha den plugget i lader og forvarme (kan startes i app eller forhåndsprogrammeres til tidspunkt) - da kommer du til oppvarmet, isfri bil med god rekkevidde. Vi hadde flere turer på fjellet, snø og is over hele bilen - ingen problemer så lenge du starter oppvarming av bilen 15-20 minutter før avreise (spørs på temperatur).
Som andre nevner; bruk silikonstift på dører/lister - det gjorde jeg med bensin/diesel bil også...
Ca hvor mange kw bruker man på en natt i -10 grader?
Tak for det - forvarmning gør forskellen, kan jeg forstå.
Et tillægsspørgsmål: Bør jeg køre vinter/sommerdæk, eller kan jeg nøjes med helårs på model 3 Long Range? Er afhængig af at køre hele året
Sitat fra: Palle22 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 19:23
Tak for det - forvarmning gør forskellen, kan jeg forstå.
Et tillægsspørgsmål: Bør jeg køre vinter/sommerdæk, eller kan jeg nøjes med helårs på model 3 Long Range? Er afhængig af at køre hele året
Vinterdekk er et must om vinteren her i Norge uansett bilmodell, såkalte helårsdekk er et kompromiss som ikke vil fungere optimalt verken om sommeren eller vinteren.
Sånn, da var det det sagt, og kverulantene kan overta.
Her i Norge må man ha nordiske vinterdekk. Men Palle bor vel i Danmark?
I Danmark kan det hende kontinentale vinterdekk er bedre, litt avhengig av hvor sør i landet han bor. De gode kontinentale dekkene har bedre drenering og grep på våt asfalt enn nordiske vinterdekk beregnet for snø, is og lave hastigheter.
Med det sagt: sommerdekk på sommeren og vinterdekk (kontinentale eller nordiske) på vinteren. Helårsdekk er tull.
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 08. desember 2021, klokken 19:09
Her i Norge må man ha nordiske vinterdekk. Men Palle bor vel i Danmark? (...)
Aner ikke hvor Palle bor, jeg bare svarte på et norsk elbilforum. Jeg har både arbeidskolleger og venner fra mange land, og så sant de ikke spesifikt nevner sitt eget hjemland tar jeg det for gitt at de mener Norge.
Har hatt TMX og TM3 og nå IONIQ5. IONIQ5 er overlegen TM3 på vinterføre, med høyere bakkeklaring og mulig å låse 4x4, som gjør kjøring på glatt vei veldig trygg. Savner luftdempere med heving fra TMX, når det er skikkelig mye snø. Ellers så er det rammeløse vinduene på Tesla helt håpløst på vinteren.
Tak for det, Moby. Ioniq5 er også en virkelig flot bil. Jeg er blot nervøs for hvad jeg har læst omkring rækkevidden, som vist er meget skuffende på særligt motorvej - det er jo også en højere bil.
Mvh
Rekkevidde på vinteren med IONIQ5 er ca det samme som min 2019 TM3, dvs den versjonen uten varmepumpe. På sommeren gikk TM3 litt lengre, men det tar IONIQ5 eventuelt igjen på ladehastighet (merk. Sommeren!)
Sitat fra: moby666 på torsdag 09. desember 2021, klokken 15:34
Rekkevidde på vinteren med IONIQ5 er ca det samme som min 2019 TM3, dvs den versjonen uten varmepumpe.
På motorvei?
Ting jeg liker om vinteren med I-Pace
- Oppvarmet frontrute
- Vindusviskere med integrert spyler i armen.
- Vanlige vinduer, ikke rammeløse
- Stabil app for forvarming
- Dønn stabil på vinterføre
- Eksepsjonell fremkommelighet inkludert eget program for å ta seg løs
- Luftfjæring
- Regen kan skrus ned slik at man unngår overraskelser
Sitat fra: bmw2002 på fredag 10. desember 2021, klokken 09:33
Ting jeg liker om vinteren med I-Pace
- Oppvarmet frontrute
- Vindusviskere med integrert spyler i armen.
- Vanlige vinduer, ikke rammeløse
- Stabil app for forvarming
- Dønn stabil på vinterføre
- Eksepsjonell fremkommelighet inkludert eget program for å ta seg løs
- Luftfjæring
- Regen kan skrus ned slik at man unngår overraskelser
En bil for entusiaster :+1:
Sitat fra: bmw2002 på fredag 10. desember 2021, klokken 09:33
- Eksepsjonell fremkommelighet inkludert eget program for å ta seg løs
Dette fikk jeg testet etter å ha tverret bilen på hytteveien i 35cm våt snø. Smått magisk at den kavet seg løs. Ble renvasket under da, og full av snø i fronten
Sitat fra: bmw2002 på fredag 10. desember 2021, klokken 09:33
Ting jeg liker om vinteren med I-Pace
- Oppvarmet frontrute
- Vindusviskere med integrert spyler i armen.
- Vanlige vinduer, ikke rammeløse
- Stabil app for forvarming
- Dønn stabil på vinterføre
- Eksepsjonell fremkommelighet inkludert eget program for å ta seg løs
- Luftfjæring
- Regen kan skrus ned slik at man unngår overraskelser
Stort sett enig her, men må samtidig klage litt på et par ting jeg ikke liker :)
- Ladeluken fryser fast, og lar seg ikke åpne (eller av og til lukke)
- Adaptive cruise slår seg av (veldig sensitiv for slaps/snøsprut)
- Veldig dårlig rekkevidde i kaldt vær
- Kald trekk fra under dashboardet selv om varmen står på
Sitat fra: Kanutten på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:49
Stort sett enig her, men må samtidig klage litt på et par ting jeg ikke liker :)
- Ladeluken fryser fast, og lar seg ikke åpne (eller av og til lukke)
- Adaptive cruise slår seg av (veldig sensitiv for slaps/snøsprut)
- Veldig dårlig rekkevidde i kaldt vær
- Kald trekk fra under dashboardet selv om varmen står på
Synes rekkevidden reduserer mindre enn på andre elbiler jeg har prøvd. 32 mil har jeg brukt å ligge på ved -15 til -20 ved blandet kjøring motorvei/landevei.
Kald trekk ser jeg flere klager på, men ikke opplevd selv. Kan det være noe galt på enkelte biler?
Kjenner egentlig ikke igjen noen av punktene nevnt negativt ovenfor her. Det er ikke en perfekt bil, men disse manglene har jeg ikke opplevd enda.
Sitat fra: bmw2002 på mandag 13. desember 2021, klokken 14:41
Synes rekkevidden reduserer mindre enn på andre elbiler jeg har prøvd. 32 mil har jeg brukt å ligge på ved -15 til -20 ved blandet kjøring motorvei/landevei.
Kald trekk ser jeg flere klager på, men ikke opplevd selv. Kan det være noe galt på enkelte biler?
32 mil er rekkevidden om sommeren på min. I minus 15 - 20 kommer jeg ikke fram til hytta hjemmefra uten å lade på veien (Oslo - Trysil). Man kan jo mistenke at både rekkevidde og kald trekk er feil på min bil, men jeg har hatt 2 stykker, og begge har hatt samme problem. Mulig at kjøremønster og hjulstørrelse har innvirkning her.
Min erfaring i I-Pace er at det er mindre kald trekk når Smart Klima er slått av når jeg kjører alene i bilen.
Sitat fra: espenri på mandag 13. desember 2021, klokken 15:50
Kjenner egentlig ikke igjen noen av punktene nevnt negativt ovenfor her. Det er ikke en perfekt bil, men disse manglene har jeg ikke opplevd enda.
:+1: