Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Vurderer en elbil på fredag 03. desember 2021, klokken 08:47
Her er et innlegg jeg synes setter fingeren på noen ting som burde vært mer belyst enn det det har blitt. Hvorfor kommer ikke dette mer frem?
https://meningerommangt.home.blog/2021/11/14/firmabilbeskatning-pa-elbil/
Mange gode poeng der.
Faktisk er det enda værre med Firmaelmotorsykkel. Der finnes ikke satser, og dermed skal en oppgi hva det ville koste å leie en tilsvarende sykkel og fordelbeskatte ut fra det.
Med tanke på Monotraceren jeg har bestillt for bruk til varelevering vil jeg måtte beregne rundt 1000-1500 kr spart i leiekostnader / dag, altså et påslag på lønna på rundt 360 - 500 000 kr / år
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. desember 2021, klokken 09:47
Mange gode poeng der.
Faktisk er det enda værre med Firmaelmotorsykkel. Der finnes ikke satser, og dermed skal en oppgi hva det ville koste å leie en tilsvarende sykkel og fordelbeskatte ut fra det.
Med tanke på Monotraceren jeg har bestillt for bruk til varelevering vil jeg måtte beregne rundt 1000-1500 kr spart i leiekostnader / dag, altså et påslag på lønna på rundt 360 - 500 000 kr / år
Dette hørtes jo helt merkelig ut. Rart at de ikke gjør som med biler....?
Synes jeg også, men det var svaret fra skattevesenet.
Det vil gi stort rom for skjønn. Får jeg f.eks en av de 10 andre eierene av en elektrisk MonoTracer i verden til å legge sin ut for leie til si 100 kr dagen kan jeg vise til det og kanskje spare en formue...
Elbilforeningen burde jo jobbet med dette også.
Jeg har skrevet til Elbilforeningen for å spørre hvordan de ser på dette med at elbil som kjører over 40.000 km i jobb blir skattet mer enn en fossilbil med samme distanse.
Jeg tok mange av poengene i innlegget over og jeg vurderer å avbestille elbilen jeg har bestilt.
Men jeg har ikke fått noe svar.
Det er kanskje ikke så mange som har elfirmabil her på forumet?
Det var i hvertfall overraskende lite kommentarer rundt denne problemstillingen synes jeg.
Kan en forklaring være at de som selv kjøper elbil en større interesse for fenomenet "elbil"?
De søker i større grad informasjon, og dermed i større grad til forum som dette enn de som firmabil?
Økningen i fordelsbeskatting til 80 prosent av bilens listepris virker å være rettet mot de som bruker bilen fra og til jobb. At det samme skal gjelde dem som faktisk benytter bilen i jobbsammenheng virker lite gjennomtenkt.
At fossilbiler har et trinn på over 40.000 km med 75% virker å være glemt når denne endringen ble foreslått. Forhåpentligvis vil samme sats også gjelde elbil. Enig i at den burde være lavere.