Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: vinterdekk på mandag 22. november 2021, klokken 12:04
Kia har begynt å slippe noen drypp om ny Niro.
https://youtu.be/D7IJCPkhXiA
Blir spennende å se om det kommer oppdatert elektrisk Niro, eller om Kia satser på å levere e-gmp basert Kia EV4 som erstatter.
Litt mer Niro.
Står at det kommer en EV versjon. :+1:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/nya-kia-niro-rullar-fram-ur-morkret/
Her er nye Kia Niro
https://www.whatcar.com/news/2022-kia-niro-suv-revealed-price-specs-and-release-date/n23818
Syns er latterlig at niro skal fortsatt være en kinder egg bil som kommer med 3 forskjellige drivverk, burde vært ren elbil da ville man utnyttet plassen bedre og, er vel bare å vente på ev4 om 2-3 års tid.
Sitat fra: model3citizen på torsdag 25. november 2021, klokken 09:08
Her er nye Kia Niro
https://www.whatcar.com/news/2022-kia-niro-suv-revealed-price-specs-and-release-date/n23818
Vellykket designløft på hybriden spør du meg. Håper de har funnet ett vel så bra design på den elektriske utgaven. Ser nesten ut som at den nye Niro'en er strukket ørlite, men det kan også være fraværet av vindu bak c-stolpen som gjør det?
Litt ute i denne reportasjen fra Seoul Mobility Show ser vi Kia Niro EV i hvit «stormtrooper» variant. Da er det i alle fall rett å anta at vi får se ny Niro på norske veier snart. :) https://youtu.be/d4-W9mtyzH8
När kommer norskt pris? kan man hoppas på att förra modellen kommer "reas" ut? (de priser man ser för 2022 modellen indikerar ju under 400 000 NOK för den nya modellen)
Kia e-Niro kommer i oppdatert utgave med mulighet for 750kg henger, moderne dashboard etter modell av EV6, litt større bagasjerom, 20liter frunk og litegrann større batteri med dertil lille økning i rekkevidde.
Alt det vi håpet den skulle hatt i 2019 ;)
Priser er kommet på kontinentet og i Sverige, men ikke i Norge.
Foreløpig er det Nederlandske nettstedet til Kia den beste plassen for å se spesifikasjoner:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-nieuwe-Niro-EV-prijslijst.pdf
Sjekk også Google dokumentet i første post på Lanseringskalenderen som har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Takk Finnøy. :+1:
Prisen kan man nok anta å følge dagens listepris sånn nogenlunne litt over. DynamicLine utstyrsmodellen starter ca 700€ over gammel pris er det jeg får ut av en kjapp sammenligning.
De første bilene planlegges å kunne leveres i løpet av sommeren iflg. Teknikens Varld. De bør vel klare å produsere mange Niro EV (visstnok utgår e-Niro modelnavnet heldigvis) denne gang, i motsetning til gen. 1 lanseringen. https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mycket-kostar-nya-kia-niro/
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 22. februar 2022, klokken 12:11
De første bilene planlegges å kunne leveres i løpet av sommeren iflg. Teknikens Varld. De bør vel klare å produsere mange Niro EV (visstnok utgår e-Niro modelnavnet heldigvis) denne gang, i motsetning til gen. 1 lanseringen. https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mycket-kostar-nya-kia-niro/
I følge denne artikkelen i Nederland kommer den rene elbilen på slutten av året, mens hybridutgavene kommer fra sensommeren (jeg hadde ikke fått med med detaljen om e-Niro til Niro EV)
https://www.ruetir.com/2022/02/21/this-will-cost-the-new-kia-niro-the-best-selling-car-in-the-netherlands-again/
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 21. februar 2022, klokken 22:36
Kia e-Niro kommer i oppdatert utgave med mulighet for 750kg henger, moderne dashboard etter modell av EV6, litt større bagasjerom, 20liter frunk og litegrann større batteri med dertil lille økning i rekkevidde.
Alt det vi håpet den skulle hatt i 2019 ;)
Priser er kommet på kontinentet og i Sverige, men ikke i Norge.
Foreløpig er det Nederlandske nettstedet til Kia den beste plassen for å se spesifikasjoner:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-nieuwe-Niro-EV-prijslijst.pdf (https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-nieuwe-Niro-EV-prijslijst.pdf)
Sjekk også Google dokumentet i første post på Lanseringskalenderen som har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0)
+ Langt penere å se på
+ Frunk som standard, ikke behov for hjemmelaget løsning
+ Fremdeles 100 kg taklast
+ 750 kg tilhenger med bremser, 600 kg uten bremser
- 475 l bagasjerom, 10 liter mindre enn før
- Fremdeles treg lading, men noe bedre, med 43 minutter fra 10-80 SoC mot 54 minutter fra før
- Frunken er bare 20 liter
Dagens «e-Niro» har 451 / 1405 liter, så 475 liter er en god forbedring.
https://www.kia.com/api/bin/docDownload?program=brochure&locale=no&path=%2Fcontent%2Fdam%2Fkwcms%2Fkme%2Fno%2Fnn%2Fassets%2Fprislister-brosjyrer%2F22-02-01%2F2022-Kia-Norge-e-Niro(DE)_PE-kundeprisliste-August21-30-08-2021.pdf
Sjekket en annen lenke som påsto 485...
Det var på elbil.no, men ser nå det er inkludert rom under gulvet. Så får vi se hvordan de har målt, om det er med eller uten det rommet.
"e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451 uten)."
https://elbil.no/elbiler/kia-e-niro/ (https://elbil.no/elbiler/kia-e-niro/)
Jepp, dette med bagasjevolum er ikke så lett å bli klok på. 475 liter matcher nesten MG5 med 479 liter opp til hattehyllen (?). Men stasjonsvognkarosseriet har vel ett mer firkantet bagasjerom opp til taket, mens crossovere har en mer trekantprofil sett fra siden.. så vanskelig å bedømme bare ut fra ett tall. Men ny Niro har jo større ytre dimensjoner så de må ha gjort noe med plassen innvendig.
Kia Niro EV prototype observert av Teslabjørn i Saariselkä (nord-Finland).
https://youtu.be/EPZJj1ydAF4
Mulighet for Head-up display (HUD) er et stort pluss.
Får håpe det har lagt litt mer på lydisolering, som var et av ankerpunktene til Kona/e-Niro.
Her er BN i Frankfurt med litt alenetid med Niro EV.
https://youtu.be/aEqw7xh2yhY
Ser ut som at Kia bør forsegle ladeluken litt bedre før produksjonsversjonen kommer til Norden. Litt overrasket over at hodeplassen er litt liten for BN i baksetet. Jeg er høyere enn BN og sitter svært komfortabelt i baksetet på Niro gen. 1. Det ser ut som at bagasjeromsplassen er blitt bedre. Den hattehyllen virker flimsete men opptar kanskje mindre plass enn den uttrekkbare løsningen i gen. 1.
Pressemelding. https://www.kiapressoffice.com/en-gb/releases/1440
Legger merke til at PHEV utgaven endelig har PTC varmer. Niro EV har fått smartere programvare og støtter forvarming når man navigerer til hurtiglader. Begge deler er velkomne fordeler i nordisk klima.
De vanlige bilnyhet-nettsidene i Norge har også dekket utstillingsmodellen i Frankfurt nå. Kia importøren har oppdatert sine hjemmesider, men ikke mange detaljer ennå. Håper på bilder av fargekombinasjoner på Niro EV blir tilgjengelig..
Frunk og 750kg hengervekt er bra, sjølv om hybrid-utgåva visst nok skal klare 1300 kg hengervekt...
Omtrent samme batterikapasitet, men å ha nesten same totale ladetid er derimot for dårlig i 2022. Prismessig blir den nok farlig nær ID4 og andre konkurrenter i tilsvarande prisklasse, inkludert deira eigen EV6.
Det blir neppe ein ny Niro hos oss med mindre dei prisar denne svært godt.
Pris og tilgjengelig er vel to stikkord. EV6 leveres vel til neste år om du bestiller i dag. Klarer Kia Norge å få tak i flere Niro EV så vil det nok hjelpe på salget.
Prisen på innstegsmodellen (med 64 kWt batteri) bør ligge minst 80k under ID4 med 77 kWt. Den er en hel klasse under størrelsesmessig.
Utstyr er dyrt på ID4, så antagelig vil Niro stå seg bedre i fullutstyrt versjon med en prisforskjell som er langt høyere enn 80k.
Vi får se...prisingen styres nok mer av blårussen enn av de som bygde bilene :)
Sitat fra: Olemann på torsdag 07. april 2022, klokken 00:24
Prisen på innstegsmodellen (med 64 kWt batteri) bør ligge minst 80k under ID4 med 77 kWt. Den er en hel klasse under størrelsesmessig.
Utstyr er dyrt på ID4, så antagelig vil Niro stå seg bedre i fullutstyrt versjon med en prisforskjell som er langt høyere enn 80k.
Vi får se...prisingen styres nok mer av blårussen enn av de som bygde bilene :)
80K under prisen til innsteg ID4 blir Niro EV igjen billigere enn MG ZS EV Long range Luxury, som ikke har varmepumpe, teleskopratt, lys i baksetet, like bra hjuloppheng, like lang WLTP og like høy hengervekt. Det ville nok fintet ut konkurrentene om Kia legger seg under 340K.
En av de store forhandlerne av Kia svarte meg i går på at han trodde (presiserer trodde siden heller ikke han vet) at ferdig pris på veien ville bli 450/470.000, og da blir det ikke noen Kia på meg!
Priser i Sverige gammel vs ny:
e-Niro 204 hk Advance 487 900 kr (innstegsmodell, gen. 1).
Niro EV 204hk Action 495 900 kr (innstegsmodell, gen. 2).
https://www.kia.com/se/kopa/prislista/
Var vel tilsvarende altså litt dyrere når jeg så på Nederlandske (?) prislistene tidligere i vinter. Så man kan trolig forvente en 6-10K økning innstegsnivå mot innstegsnivå tipper jeg.
1. gen eNiro i topp utgaven Exclusive selges jo regelmessig på kampanjer for 415k inkl. vinterhjul, ferdig levert.
Klarer de det samme + ca 10k for 2. gen så blir den nok solgt greit.
For min del avhenger det også mye av kjørekomfort og støy, det siste var ikke 1. gen god på. Veldig god var den derimot på sittestilling og handling, bortsett fra fjæring i visse situasjoner med sving og ujevn veibane samtidig. Også fornøyd med plassen om man ser utvendig/innvendige mål.
Når man får en ID4 GTX med 100 hester mer, AWD og vesentlig mer plass i både kupe og bak for ca 500k så er det opplagt grenser for hvordan Kia kan prise seg, gitt at de vil selge biler da.
Priser for Norge er ute, syns de priser seg litt ut spør du meg, ikke langt opp til id4 når de skal ha 440k for exclusive
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/22/04-20/2023-Kia-Norge-Niro-EV(SG2)-kundeprisliste-April22-19-04-2022.pdf
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 20. april 2022, klokken 15:18
Priser for Norge er ute, syns de priser seg litt ut spør du meg, ikke langt opp til id4 når de skal ha 440k for exclusive
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/22/04-20/2023-Kia-Norge-Niro-EV(SG2)-kundeprisliste-April22-19-04-2022.pdf
Ja, enig. Har så vidt sett igjennom og en ting som må være positivt er at utstyrsnivået virker greit på comfort og active om man vil holde litt igjen.
Mye utstyr å velge i. Men 300 kg hengervekt på ubremset henger er lite, og jammen har de klart å putte alt av ladekabler ned i betalbart ekstrautstyr...
Sitat fra: Olemann på torsdag 21. april 2022, klokken 09:47
Mye utstyr å velge i. Men 300 kg hengervekt på ubremset henger er lite, og jammen har de klart å putte alt av ladekabler ned i betalbart ekstrautstyr...
Står at type 2 kabel er ihvertfall standard på alle utstyrs varianter.
SitatGummimatter, bagasjeromsmatte og ladekabel Type2-Type2 følger med alle biler som standard.
Fully Charged: https://youtu.be/pIJ4INY7JoM