Elbilforum.no
Bilmerker => Mazda => Mazda MX-30 => Emne startet av: Regen på søndag 21. november 2021, klokken 20:55
Er det noen som har erfaringer med MX-30 i vintertemperaturer? Tåler batteriet å stå ute om vinteren? Jeg skjønner at rekkevidden er relativt dårlig, men hvordan tåler bilen norske forhold ellers? Fort varm?
Om batteriet tåler å stå ute om vinteren, seriøst?
Uten å gå i turtlemode eller redusert effekt. Står noen rapporter om det på nett, men er vel ikke noe problem da. Vurderer en som bil nr. 2
På vinterveier har Mazda MX-30 solide prestasjoner med god styring og stabilitet. Fjæringskomforten er imidlertid ikke av de aller beste når veien blir ujevn.
I kritiske situasjoner er bilen trygg og bremsene får bra karakter. Rekkevidden i kulde er begrenset på grunn av det relativt høye strømforbruket og det lille batteriet. Varmeapparatet er for svakt når kulda setter inn. Under testen opplevde vi noen tekniske problemer med bilen når temperaturen gikk under minus 20.
PLUSS: Kort bremsestrekning på snø og is. Sikker i kritiske situasjoner.
MINUS: Svakt varmeapparat. Tekniske feil i sterk kulde.
https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970
Har aldri opplevd svakt varmeapparat foreløpig, ned til -15'c. Lyd fra VP derimot opplever vi hele tiden. Den durrer kraftigere enn noen annen elbil jeg har eid tidligere.
Har hatt MX30 nå i 2 uker i -10 grader og har fungert veldig bra hittil. Både varmeapperat, kjøreegenskaper, kvalitet og app har vært imponerende til denne prisen.
Samme erfaring ned til -13. Forvarming fungerer veldig bra også. Forbruk er høyt, men det var jeg klar over før jeg kjøpte bilen.
MX-30 Oppdatering på tampen av januar 2022: Rekkevidden ved 100% er nede i 160 km. Hvordan ser rekkevidden ut hos dere?
Vet ikke om du har sett denne NAF testen.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mazda-mx-30/rekkeviddetest-mazda-mx-30
Usikker på om det er varmepumpe i begge biltypene (sky-Cosmo) infosiden til Mazda sier lite om det.
Er nok VP i alle utgaver. Du hører godt at den jobber om vinteren.
Hei! Hvordan fungerer forvarming ved lavt batterinivå? På Stellantis-bilene fungerer ikke oppvarming med mindre enn 50 % SOC (selv når bilen er tilkoblet!), hvilket er ganske upraktisk.
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
Sitat fra: Regen på tirsdag 22. februar 2022, klokken 12:17
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
DC og AC, både 32A og lavere?
Kun prøvd hjemmelading AC 16A
Takk for svar! :+1: Et lite spørsmål til: Hvordan er erfaringen med gjettometeret (rekkeviddeanvisning) om vinteren? Den P-2008en jeg har prøvd nå spretter hit og dit i anslagene sine. Kjørte avgårde med 290 km gjetterekkevidde, og etter 75 km (en vei av tur-retur) var den nede på 140, så jeg så litt mørkt på hjemturen. Men fra 140 endte den på 55 ved ankomst hjemme. Da hadde rekkevidden underveis variert med +- 20-25 km avhengig av om man var på vei opp eller ned en bakke.
Jeg kjørte MX-30 en gang i fjor høst, og erindrer ikke den som så sprikende. Teslaen vår er (naturlig nok) også mer stabil i anslagene sine.
Det er greit at en bil forbruker mer enn nominell rekkevidde så lenge den gjør det på et noenlunde lineært vis, og/eller viser batteriprosent i tillegg. Men i Peugeoten hadde jeg altså ikke snøring.
Vi har ikke brukt det så mye, bilen brukes mest som butikk/jobb/skole skyss bil i hverdagen på kortere turer. Noe den fungerer veldig bra til. Men at den bruker mye strøm, er det ikke tvil om. Har gjennomsnittbruk på ca 340 wh/km.
Må også rette opp tidligere svar. Jeg har 16 A i kontakten som brukes, men har i ettertid funnet ut at nødladeren lader på maks 10A. Så derfor vil ikke bilen forvarme på under 30% SOC selv om den er påkoblet denne laderen.
Km angivelse er ganske pragmatisk i mx-30.
Hvis du skal utfordre bilen så må du ut i venstrefeltet i en 110-sone, helst med noen kuldegrader, og gi på litt. Da kan det hende at den er litt optimistisk.
Forbruket her i huset i vinter ligger på 19-20 kWh/100 km. Vi kjører endel i 110 sonen og i by. Eneste jeg har gjort er å kjøre med høyt lufttrykk.
Takk for svar! Er det noen som har en idé om forbruket i 70-80 km/t på litt kupert landevei? Det er typisk det vi kjører.