Elbilforum.no

Bilmerker => Mazda => Mazda MX-30 => Emne startet av: Regen på ſøndag 21. November 2021, klokken 20:55

Tittel: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: Regenſøndag 21. November 2021, klokken 20:55
Er det noen som har erfaringer med MX-30 i vintertemperaturer? Tåler batteriet å stå ute om vinteren? Jeg skjønner at rekkevidden er relativt dårlig, men hvordan tåler bilen norske forhold ellers? Fort varm?
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: arthurſøndag 21. November 2021, klokken 21:22
Om batteriet tåler å stå ute om vinteren, seriøst?
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: Regenſøndag 21. November 2021, klokken 21:33
Uten å gå i turtlemode eller redusert effekt. Står noen rapporter om det på nett, men er vel ikke noe problem da. Vurderer en som bil nr. 2
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: arthurſøndag 21. November 2021, klokken 21:37
På vinterveier har Mazda MX-30 solide prestasjoner med god styring og stabilitet. Fjæringskomforten er imidlertid ikke av de aller beste når veien blir ujevn.

I kritiske situasjoner er bilen trygg og bremsene får bra karakter. Rekkevidden i kulde er begrenset på grunn av det relativt høye strømforbruket og det lille batteriet. Varmeapparatet er for svakt når kulda setter inn. Under testen opplevde vi noen tekniske problemer med bilen når temperaturen gikk under minus 20.

PLUSS: Kort bremsestrekning på snø og is. Sikker i kritiske situasjoner.

MINUS: Svakt varmeapparat. Tekniske feil i sterk kulde.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: MoasTirsdag 07. Desember 2021, klokken 07:59
Har aldri opplevd svakt varmeapparat foreløpig, ned til -15’c. Lyd fra VP derimot opplever vi hele tiden. Den durrer kraftigere enn noen annen elbil jeg har eid tidligere.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: RegenTirsdag 07. Desember 2021, klokken 10:30
Har hatt MX30 nå i 2 uker i -10 grader og har fungert veldig bra hittil. Både varmeapperat, kjøreegenskaper, kvalitet og app har vært imponerende til denne prisen.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: NorBilTirsdag 07. Desember 2021, klokken 16:06
Samme erfaring ned til -13. Forvarming fungerer veldig bra også. Forbruk er høyt, men det var jeg klar over før jeg kjøpte bilen.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: MoasFredag 28. Januar 2022, klokken 13:11
MX-30 Oppdatering på tampen av januar 2022: Rekkevidden ved 100% er nede i 160 km. Hvordan ser rekkevidden ut hos dere?
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: ATN1000Torsdag 03. Februar 2022, klokken 13:46
Vet ikke om du har sett denne NAF testen.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mazda-mx-30/rekkeviddetest-mazda-mx-30
Usikker på om det er varmepumpe i begge biltypene (sky-Cosmo) infosiden til Mazda sier lite om det.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: MoasFredag 04. Februar 2022, klokken 10:14
Er nok VP i alle utgaver. Du hører godt at den jobber om vinteren.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: DiraviMandag 21. Februar 2022, klokken 19:16
Hei! Hvordan fungerer forvarming ved lavt batterinivå? På Stellantis-bilene fungerer ikke oppvarming med mindre enn 50 % SOC (selv når bilen er tilkoblet!), hvilket er ganske upraktisk.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: RegenTirsdag 22. Februar 2022, klokken 12:17
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: MoasTirsdag 22. Februar 2022, klokken 13:01
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
DC og AC, både 32A og lavere?
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: RegenTirsdag 22. Februar 2022, klokken 17:47
Kun prøvd hjemmelading AC 16A
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: DiraviTirsdag 22. Februar 2022, klokken 18:35
Takk for svar! :+1:  Et lite spørsmål til: Hvordan er erfaringen med gjettometeret (rekkeviddeanvisning) om vinteren? Den P-2008en jeg har prøvd nå spretter hit og dit i anslagene sine. Kjørte avgårde med 290 km gjetterekkevidde, og etter 75 km (en vei av tur-retur) var den nede på 140, så jeg så litt mørkt på hjemturen. Men fra 140 endte den på 55 ved ankomst hjemme. Da hadde rekkevidden underveis variert med +- 20-25 km avhengig av om man var på vei opp eller ned en bakke.

Jeg kjørte MX-30 en gang i fjor høst, og erindrer ikke den som så sprikende. Teslaen vår er (naturlig nok) også mer stabil i anslagene sine.

Det er greit at en bil forbruker mer enn nominell rekkevidde så lenge den gjør det på et noenlunde lineært vis, og/eller viser batteriprosent i tillegg. Men i Peugeoten hadde jeg altså ikke snøring.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: RegenTirsdag 22. Februar 2022, klokken 20:01
Vi har ikke brukt det så mye, bilen brukes mest som butikk/jobb/skole skyss bil i hverdagen på kortere turer. Noe den fungerer veldig bra til. Men at den bruker mye strøm, er det ikke tvil om. Har gjennomsnittbruk på ca 340 wh/km.

Må også rette opp tidligere svar. Jeg har 16 A i kontakten som brukes, men har i ettertid funnet ut at nødladeren lader på maks 10A. Så derfor vil ikke bilen forvarme på under 30% SOC selv om den er påkoblet denne laderen.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: MoasOnsdag 23. Februar 2022, klokken 08:35
Km angivelse er ganske pragmatisk i mx-30.

Hvis du skal utfordre bilen så må du ut i venstrefeltet i en 110-sone, helst med noen kuldegrader, og gi på litt. Da kan det hende at den er litt optimistisk.

Forbruket her i huset i vinter ligger på 19-20 kWh/100 km. Vi kjører endel i 110 sonen og i by. Eneste jeg har gjort er å kjøre med høyt lufttrykk.
Tittel: Sv: MX-30 i vintertemperatur
Skrevet av: DiraviOnsdag 23. Februar 2022, klokken 14:20
Takk for svar! Er det noen som har en idé om forbruket i 70-80 km/t på litt kupert landevei? Det er typisk det vi kjører.