Elbilforum.no

Bilmerker => Xpeng => G9 => Emne startet av: Daniel_0007 på fredag 19. november 2021, klokken 08:59

Tittel: G9
Skrevet av: Daniel_0007fredag 19. november 2021, klokken 08:59
Xpeng har lansert ny modell som kanskje kommer neste år

https://insideevs.com/news/548689/xpeng-reveals-g9-suv/

Syns fronten lignet veldig på nio sin es8
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: vinterdekkfredag 19. november 2021, klokken 09:14
G9 ser ut som ett bra tilskudd i Xpeng familien.

Mulig det bare er meg, men jeg synes det lange panseret gir bilen ett fossilmotor preg.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 22. august 2022, klokken 08:52
Mer nytt om G9:
https://electrek.co/2022/08/11/xpeng-g9-features/
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: syklistentorsdag 27. oktober 2022, klokken 12:32
Spent på data om hengervekt og kuletrykk, samt hvor mye man kan ha på taket.
https://elbil.no/slik-er-den-men-hvor-billig-blir-den/

Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Odinpodinonsdag 02. november 2022, klokken 22:32
Spent på prisen, men den var jammen lekker
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. november 2022, klokken 06:25
Her var det mye å like. Litt skral rekkevidde til å være så stort batteri, men så er det jo en ganske stor bil da.

Blir prisen bra så må den jo selge som hakka møkk.

Synd det er en helkineser.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: vinterdekktorsdag 03. november 2022, klokken 07:20
Blir i grunn også interessant å se nyttelast, og følge med på hvilken utstyrsmodell av G9 nordmenn velger å gå for i 2023 mtp. engangsavgifter.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Motorwatttorsdag 10. november 2022, klokken 21:26
Denne står øverst på listen! Passer bra med levering høsten 2023 for da er Tesla-garantien utgått, og på tide å bytte.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Daniel_0007mandag 19. desember 2022, klokken 16:01
Da er prisen klar, litt kjedelig at man må fysisk på showroom på bjørvika for å bestille, syns og pris differansen mellom rwd og awd er for liten med tanke på man får luftdemping og på awd så tipper de fleste går for awd men så spørs det om prisen er bra nok, billigere enn tang så man får mye elbil for pengene.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE0dzr/naa-er-prisen-paa-xpengs-stor-suv-klar

SitatG9 måler 4,9 meter lang og 1,67 meter høy, og plasserer seg dermed i direkte konkurranse med biler som Audi Q8 e-tron, BMW iX, BYD Tang og flere.

Prisen vil starte på 568.220 kroner inkludert frakt og levering, melder Xpeng. Da får du versjonen med bakhjulsdrift og 19-tommers hjul, kalt RWD Long Range. Vil du ha firehjulsdrift (og samtidig 21-tommershjul og luftdemping) må du opp på AWD Performance, som koster fra 624.220 kroner.

Disse prisene er naturligvis ekskludert moms og den nye vektavgiften som trer inn fra nyttår, som eksempelvis til sammen vil utgjøre drøyt 50000 kroner for AWD-modellen - og litt til når vi tar med vinterhjul og eventuelt ekstrautstyr.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: offpisttirsdag 20. desember 2022, klokken 08:05
Ved bestilling i butikk på Bjørvika er det ikke en netthandel, og derfor gjelder ikke angrerett.
Så da ender man opp med å betale et ganske fett gebyr hvis man skulle ombestemme seg på de 10 månedene det vil ta før man får bilen. Noe som for så vidt er ganske vanlig i bilbransjen.

Men må si jeg liker modellen Tesla har, med 2500 kr gebyr og mulighet til å ombestemme seg helt frem til levering.
Mye kan skje på et år, med både egen økonomi, jobbsituasjon eller for så vidt verdensbildet.

Når det er sagt så virker G9 som et kjempebra kjøp til den prisen.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Motorwatttirsdag 20. desember 2022, klokken 08:43
Tror ikke det blir noe problem med G9. Her blir det kø, og ingen problemer med å bli kvitt bilen.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: THEtirsdag 20. desember 2022, klokken 16:24
Bare så synd den er kinesisk.. Virker som en veldig bra bil, og til en veldig bra pris.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: offpisttirsdag 20. desember 2022, klokken 16:37
Jeg kjøpte P7 Performance da den kom.
Flott bil med god komfort, bra støydemping og likte veldig godt ambient belysningen inne.
Men det var for mange småting som irriterte meg så gikk tilbake til Tesla Model S.

Med G9 kunne jeg godt tenke meg å gi Xpeng et nytt forsøk.
Håper bare de tilpasser software litt for europeisk bruk, vi liker for eksempel ikke masse pling-plong lyder hver gang man starter bilen eller slår på autopilot.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Exscaliburonsdag 21. desember 2022, klokken 14:00
Vurderer denne opp mot en Nissan Ariya, men er usikker da Xpeng er ganske nye og Nissan er ganske forankret i markedet mtp serviceavtale og slikt. Fikk også vite av selger at Xpeng ikke kommer med HUD noe jeg synes var merkelig. Men ladehastighet og bagasjeromsplassen G9 tilbyr ifht Ariya er dag og natt.... Eneste jeg ikke liker med G9 er fronten. Det er også snakk om 625k vs 690k for fullespekka på de to bilene i favør av at Ariya er billigere.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Ed_Eng87søndag 12. februar 2023, klokken 12:30
300Kw ladeeffekt er nice, men hvor er denne 700km wltp som de reklamerer for? 520km wltp for 4-hjulstrekk og performance er ikke så imponerende, tror ikke denne er så effektiv som Audi Q4,Q8 og Tesla model X/Y og den reelle rekkevidden er lavere med en så stor bil
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: offpistsøndag 12. februar 2023, klokken 16:46
700 km var vel for "China Light-Duty Vehicle Test Cycle (CLTC)" standard, ikke WLP.

520 km WLP er da ganske bra for en så stor bil vil jeg si.
Den nye Model X Plaid er vel 543 km, men dobbelt så dyr som G9.

G9 virker å gi mye bil for pengene.
7 år garanti hjelper også.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: hELgenensøndag 12. februar 2023, klokken 18:01
G9 ser ut som en veldig bra bil.
Men det er den store usikkerheten mhp hvor lenge vil xpeng vil overleve.
Om importør garanterer 7 år uavhengig av hva som måtte skje med xpeng så hjelper det mye. Noen som vet hva som event.skjer med garanti dersom xpeng går under eller forholdet til Kina går til h..
?
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: offpistsøndag 12. februar 2023, klokken 18:15
Personlig er jeg ikke så bekymret for at Xpeng skal gå konkurs.
De har store investorer bak seg som Alibaba, og de regner med å gå i pluss i 2025.
Har faktisk selv lastet opp i aksjer der siste tiden etter ellevillt fall siste halvåret, sammen med resten av Tech.
Fabrikken i Guangzhou er i ferd med å gå online, og etter sommeren pøser det på med G7 og P7 til Europa.

Selvfølgelig, Tesla og BYD vil dominere markedet fremover men det betyr ikke flere kan lykkes.

At vesten skulle innføre importforbud fra Kina virker ganske utenkelig egentlig, men alt er vel mulig.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Motorwattsøndag 12. februar 2023, klokken 18:16
Nå har jeg allerede kjøpt Tesla da det så som mørkest ut. Tror ikke sjansen for fallit er større med Xpeng.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: volkanmandag 06. mars 2023, klokken 23:03
Hei, Xpeng virker interessant, men hvordan er appen? Jeg er fra før vant til diverse Tesla-modeller og Tesla appen er veldig bra. Jeg forventer ikke noe på samme nivå, men det hadde vært fint om noen kunne dele erfaring fra xpeng app :)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Motorwattmandag 06. mars 2023, klokken 23:12
Xpengs GUI er så nære en kopi av Teslas de kan komme uten å få en rettsak på nakken 😃.

(https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/12/xpeng-UI.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 08. juni 2023, klokken 15:33
De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Hideyowifetorsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktarisøndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Daniel_0007mandag 12. juni 2023, klokken 00:06
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.

Spørs på bilen, lucid F.eks får bare 50kw på 400 volt
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Hideyowifetirsdag 20. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.

Ja, så nettopp ladetest i Danmark hvor effekt plutselig falt til 5-6kw etter å ha ladet på over 200kw. Er ikke noe jeg er veldig bekymret over, men ja, det hadde vært mye mer interessant å se en ladetest på 300V og 400V som er normalladere i Norge.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: geeartirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: edyrlitirsdag 20. juni 2023, klokken 13:58
På BYD Tang er forskjellen mindre enn halvparten. Jeg får vel ca 119kW på 800V og 85kW på 400V. Så hvor mye effekt bilen klarer transformere opp bestemmer farten ved 400V.
Et annet problem er at veldig få hurtigladere er merket med spenning så på 150kW ladere er det helt bingo hva man får.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktaritirsdag 20. juni 2023, klokken 16:58
Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.
Taycan lader bare 50 kW på en 150 kW lader?

Men det kommer jo an på om den har en max strøm inn som er lik ved 800V og lavere spenninger. Det trenger ikke stemme men kan variere pr bil.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: twinpeakstorsdag 22. juni 2023, klokken 13:37
Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.

Jeg spurte selgeren i dag i forbindelse med prøvekjøring (fantastisk bil). Stoler ikke helt på hans svar å ha ladet med >200 kW på 400V DV hurtiglader som angir 150 kW maks  ::) .
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: geeartorsdag 22. juni 2023, klokken 14:31
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juni 2023, klokken 16:58Taycan lader bare 50 kW på en 150 kW lader?

Men det kommer jo an på om den har en max strøm inn som er lik ved 800V og lavere spenninger. Det trenger ikke stemme men kan variere pr bil.
Ikke norske biler, de har 150 kW som standard på 400 V.

https://www.porsche.com/norway/no/models/taycan/taycan-models/taycan/#charging~open

(Legg merke til at 150 kW lading er merket med 2), som er ekstrautstyr avhengig av land, som standard er det 50 kW)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Magstertorsdag 13. juli 2023, klokken 13:09
Noen som vet hvordan det er med service på Xpeng? Interval og pris?
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktaritirsdag 10. oktober 2023, klokken 22:03
Da har det dukket opp kundebiler, og det viser seg dessverre at de har 365 kg nyttelast (alt ekstra man kan putte inn når fører allerede sitter der). Det var litt nedtur for en bil med luftfjæring og 2800 kg totalvekt.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: stianrodonsdag 11. oktober 2023, klokken 00:33
Sitat fra: daktari på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 22:03Da har det dukket opp kundebiler, og det viser seg dessverre at de har 365 kg nyttelast (alt ekstra man kan putte inn når fører allerede sitter der). Det var litt nedtur for en bil med luftfjæring og 2800 kg totalvekt.

Hadde det enda vært så vel. Kundebiler er blitt veiet, og samtlige veier 40-50 kg over sin oppgitte egenvekt. Dvs at 40-50 kg må trekkes fra den allerede lave nyttelasten på 365 kg. Så nå er den reelle nyttelasten kun 315-325 kg.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: torerikonsdag 11. oktober 2023, klokken 00:56
Helt utrolig at produsentene går på disse tabbene. Bilen blir brått helt uaktuell for en rekke kjøpere. Kan ikke lovlig sitte fem voksne menn i bilen. Kjøpere må føle seg lurt.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 19. oktober 2023, klokken 07:30
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH15437

G9 registrert nå i september.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. oktober 2023, klokken 08:29
På den annen side kan en med sikkerhet si at de ikke velger høyere totalvekt for å få høyest mulig WLTP rekkevidde, som betyr at på testen så trenger de å laste den mindre enn om de hadde valgt høyere totalvekt. Dette igjen betyr at det er trygt å ha mer enn de 440 kiloene (minus ekstrautstyr) med personer og bagasje i bilen.

Er jo en evig diskusjon hva som vil skje om du har for mye i bilen og blir stoppet, særlig om du har kollidert, men du kan faktisk ha nærmere 1000 kg i bilen før det blir bot. Med tanke på at solide elbiler omtrent aldri blir veid når en har kun vanlig bagasje og folk i bilen, så hadde nyttelast-verdien hatt ingen ting å si for mitt bilvalg.

Kjører selv Model Y med lav nyttelast (2021-modell), som betyr jeg kan dra en lett campingvogn på Klasse-B-sertifikat. Men på G9 så har du vel bare opp til 700kg på totalvekt på henger før du er over 3500, og må ha annet sertifikat. Men da kan du i hvert fall dra en "500-kg-henger".
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: geeartorsdag 19. oktober 2023, klokken 08:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:29På den annen side kan en med sikkerhet si at de ikke velger høyere totalvekt for å få høyest mulig WLTP rekkevidde, som betyr at på testen så trenger de å laste den mindre enn om de hadde valgt høyere totalvekt. Dette igjen betyr at det er trygt å ha mer enn de 440 kiloene (minus ekstrautstyr) med personer og bagasje i bilen.
Hvilket grunnlag har du egentlig for å konkludere med at den lave totalvekten er satt kun for WLTP og at det er helt trygt å laste over dette?
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktaritorsdag 19. oktober 2023, klokken 09:15
Det skiller 50 kg i tillatt totalvekt mellom ID.4 GTX (2750) og G9 (2800). Jeg vil hevde at en 30 cm lengre bil da har for lav totalvekt.

Så skiller det 80 kg favør ID.4 gtx på tom bil.

Siden G9 har mer fancy stoler, skinn, flere varmekabler, større stereo så blir kanskje forskjellen enda verre IRL, noen har jo allerede veiet dette.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. oktober 2023, klokken 09:17
Sitat fra: geear på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:29På den annen side kan en med sikkerhet si at de ikke velger høyere totalvekt for å få høyest mulig WLTP rekkevidde, som betyr at på testen så trenger de å laste den mindre enn om de hadde valgt høyere totalvekt. Dette igjen betyr at det er trygt å ha mer enn de 440 kiloene (minus ekstrautstyr) med personer og bagasje i bilen.
Hvilket grunnlag har du egentlig for å konkludere med at den lave totalvekten er satt kun for WLTP og at det er helt trygt å laste over dette?

I følge Teknisk Ukeblad så er det flere som reduserer totalvekt for å øke WLTP-rekkevidde-tallene. En toppspeccet Xpeng G9 tror jeg har lav vekt pga dette. Og selv om den ikke skulle hatt lav nyttelast pga det mener jeg det er trygt uansett av følgende årsaker:
- er alltid en sikkerhetsmargin på vektgrenser for å håndtere "corner cases".
- bilen har en maksfart på 200 km/t, som da og skal håndtere 2800kg inkl (litt feillastet) bagasje. Når en bil skal tåle å kjøre så fort med full last så sier fysikkens regler at det er trygt med litt overlast om en kjører i 100km/t.
- bilen kan ha en tilhenger på 1500kg (750kg uten brems) i tillegg til 2800 kg totalvekt på bilen, sånn at bremser osv er dimensjonert for mye mer vekt enn de 2800 kg.
- har og en taklast på 75kg, som betyr at hvis du i stedet for å ha 75 av de 2800kg på taket har de i setene/bagasjerommet så flytter du last ned, og kan sannsynligvis har flere kilo bagasje pga lavere tyngdepunkt / mindre krenging.
- I tillegg kan en spekulere i at en så topp-speccet bil, som er så sportslig satt opp, og kan ha slike 0-100-tall, må være solid bygget, og dermed tåler enormt mye mer vekt, på lik linje med at Model Y fra 2021 tåler veldig mye mer enn de kiloene den er satt opp med. Men hadde vært gøy om NAF eller noen lastet opp de mest populære bilene med 700 kilo og prøvde å teste den på Våler-banen.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 19. oktober 2023, klokken 09:18
Blir du kontrollert får bilen kjøreforbud og du må laste av enten passasjerer eller bagasje eller begge.  Det er ikke akkurat fett midt i Tyskland på vei til ferie.

Det er svært vanskelig å komme under 34W/KG som er grensen for klasse 3, tilsvarer 51kW for en bil på 1500 kg. Det er vekt med fører og eventuelt drivstoff, spylevæske mmm som ligger til grunn for beregningen.

« Three different WLTC test cycles are applied, depending on vehicle class defined by power/weight ratio PWr in W/kg (rated engine power / kerb weight):[citation needed]

Class 1 – low power vehicles with PWr <= 22;
Class 2 – vehicles with 22 < PWr <= 34;
Class 3 – high-power vehicles with PWr > 34;
Most common cars nowadays have power-weight ratios of 40–100 W/kg, so belong to class 3. Vans and buses can also belong to class 2.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure

Dette har nok mer med en manglende forståelse av COC.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Radialtorsdag 19. oktober 2023, klokken 09:42
Sitat fra: geear på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:29På den annen side kan en med sikkerhet si at de ikke velger høyere totalvekt for å få høyest mulig WLTP rekkevidde, som betyr at på testen så trenger de å laste den mindre enn om de hadde valgt høyere totalvekt. Dette igjen betyr at det er trygt å ha mer enn de 440 kiloene (minus ekstrautstyr) med personer og bagasje i bilen.
Hvilket grunnlag har du egentlig for å konkludere med at den lave totalvekten er satt kun for WLTP og at det er helt trygt å laste over dette?

Les "VC20 / 19.11.2021 / Refresh 2022" fra linken.

Her kom den nye (høye) nyttelasten til Model Y for Q1(?)2022 modellene.
Ingen endringer av struktur eller understell (foruten innføring av Performance dingser for Berlin), men "added cargo mass" til Model Y.

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784


Kan ikke forklares med annet enn at det rett og slett er papirer som er grunnen til dårlig nyttelast.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. oktober 2023, klokken 10:12
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:18Blir du kontrollert får bilen kjøreforbud og du må laste av enten passasjerer eller bagasje eller begge.  Det er ikke akkurat fett midt i Tyskland på vei til ferie.

Det er svært vanskelig å komme under 34W/KG som er grensen for klasse 3, tilsvarer 51kW for en bil på 1500 kg. Det er vekt med fører og eventuelt drivstoff, spylevæske mmm som ligger til grunn for beregningen.

« Three different WLTC test cycles are applied, depending on vehicle class defined by power/weight ratio PWr in W/kg (rated engine power / kerb weight):[citation needed]

Class 1 – low power vehicles with PWr <= 22;
Class 2 – vehicles with 22 < PWr <= 34;
Class 3 – high-power vehicles with PWr > 34;
Most common cars nowadays have power-weight ratios of 40–100 W/kg, so belong to class 3. Vans and buses can also belong to class 2.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure

Dette har nok mer med en manglende forståelse av COC.

Det er jo helt åpenbart at personbiler i Norge går under WLTC Class 3b. Er ikke derfor de har lav nyttelast. Men hvis det er slik du sier, at en ikke skal ta hensyn til totalvekt/bagasje, så synes jeg du bør si fra til Teknisk Ukeblad og gå inn og editere på den Wikipedia-artikkelen du linket til. For da tar de feil.

I Tyskland gir de for øvrig litt slack på overvekt.

Når det sies så kan en fort kjøre til Tyskland på ferie med 4 og bagasje og ha mindre vekt enn totalvekten, om en ikke er en familie som er kraftig overvektige, og en skal ha mer enn 20 kg koffert hver. Men hvis en planlegger å laste bilen med 13 brett øl så bør en gjerne ta med tilhenger.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 19. oktober 2023, klokken 12:09
Vi snakker om forskjellige ting, beklager. Trodde det var at en ikke ville bli testet «feil» klasse og kommenterte at det er ganske vanskelig å havne i klasse 2 ved feil. I klasse beregningen brukes kerb/curb weight.

Sjekket P7 og Ioniq6, begge hadde under 400 kg nyttelast. Da er det sikkert riktig som du skriver for XPeng, men er overraskende idiotisk.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: torerikfredag 20. oktober 2023, klokken 00:19
Godt mulig det er «trygt» å kjøre med overlast rent fysisk. Jeg for min del vil ikke gjøre det, av flere grunner. Den mest åpenbare: Forsikringsselskap kan finne på å trekke hele eller deler av sin utbetaling ved ulykker. Kan ende med økonomisk ruin på toppen av evt. personskader.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktarilørdag 04. november 2023, klokken 10:31
Nyland slipper stadig nye tester nå. Geilo-test får mye kritikk for dårlig autopilot og pling plong. Bilen coldgater, som de fleste andre, men når han for opp varmen lader den bra. Ok forbruk sånn midt i. Litt mer bagasje enn etron, men ikke mye.
https://youtu.be/9XqP-4wg9QA
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: toreriklørdag 04. november 2023, klokken 16:11
Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktarilørdag 04. november 2023, klokken 19:41
Sitat fra: torerik på lørdag 04. november 2023, klokken 16:11Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
Det er jo elendig. 2018-nivå.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: hELgenenlørdag 04. november 2023, klokken 19:51
Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 19:41
Sitat fra: torerik på lørdag 04. november 2023, klokken 16:11Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
Det er jo elendig. 2018-nivå.

Over 300 Kw hadde den jo en periode.
Synes det var heftig ladehastighet som ble vis i del 2
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Vaduzlørdag 04. november 2023, klokken 20:20
Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 05. november 2023, klokken 10:01
Sitat fra: Vaduz på lørdag 04. november 2023, klokken 20:20Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.

Er det de på 350kW som er 800v? Eller finnes det 400v som og kan gi den effekten? Liker godt Chargefinder hvor en kan filtrere på effekt.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktarisøndag 05. november 2023, klokken 10:50
350 kW på 400V er vel ca 875 A, det er vel ingen ladere som kan takle det. Så 350 kW tilhører 800V ladere.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: toreriksøndag 05. november 2023, klokken 14:45
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:30https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH15437

G9 registrert nå i september.
2435 kg ble til 2480 kg når Teslabjørn veide bilen med vinterhjul, altså felger med lavere vekt grunnet mindre dimensjoner. Jeg vet ikke hva Teslabjørn veier, men tipper jeg er litt tyngre enn ham. La oss si 10 kg (mulig det er vel optimistisk i min favør, men hey...). Vet ikke hvor mye mer sommerhjulene vil veie, men tipper 30 kg i alle fall?

Da har jeg 280 kg igjen til passasjerer og bagasje. Synes det er litt knapt.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Daniel_0007søndag 05. november 2023, klokken 16:23
Sitat fra: torerik på søndag 05. november 2023, klokken 14:45
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:30https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH15437

G9 registrert nå i september.
2435 kg ble til 2480 kg når Teslabjørn veide bilen med vinterhjul, altså felger med lavere vekt grunnet mindre dimensjoner. Jeg vet ikke hva Teslabjørn veier, men tipper jeg er litt tyngre enn ham. La oss si 10 kg (mulig det er vel optimistisk i min favør, men hey...). Vet ikke hvor mye mer sommerhjulene vil veie, men tipper 30 kg i alle fall?

Da har jeg 280 kg igjen til passasjerer og bagasje. Synes det er litt knapt.


Jepp lite vits med stor bil når man ikke får brukt størrelsen til det.
Denne bilen er for de som har en petite kone som veier rundt 60kg og har små barn.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: JorElmandag 06. november 2023, klokken 12:56
Tesla-Bjørn digger ladefarten. :)
https://youtu.be/5EyQytIyED4?t=493
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: daktarimandag 06. november 2023, klokken 13:56
10 timer på 1000 km test i -2 og tørr vei er innafor.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 06. november 2023, klokken 16:49
Sitat fra: daktari på mandag 06. november 2023, klokken 13:5610 timer på 1000 km test i -2 og tørr vei er innafor.

For den med lette familiemedlemmer og som ikke bruker voodoo magi når en kjører er den vel nesten perfekt. 285 W per km(?, Finner det ikke i Excel arket), 200-210 kW i snitt 10-80%, stille som en EQS  selv med vinterdekk. Mangler egentlig bare takluke og HUD, om det er viktig. (Og 100 kg nyttelast til)
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Bmw_Trynefredag 10. november 2023, klokken 10:28
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-xpeng-g9-sensasjonelt-bra-bil/258079
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: edyrlifredag 10. november 2023, klokken 13:48
Sitat fra: Vaduz på lørdag 04. november 2023, klokken 20:20Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.
Det finnes mange 150kW ladere som gir 800v også. Jeg ladet på CircleK 150kW i høstferien og den gav 700v som Tang trenger for å lade full effekt. Problemet er at det ikke er noen måte å vite dette på forhånd.
Tittel: Sv: G9
Skrevet av: Daniel_0007søndag 19. november 2023, klokken 19:20
Xpeng svarer med svada ang nyttelast https://www.motor.no/aktuelt/g9-har-nyttelast-pa-bare-365-kg-slik-svarer-xpeng/259967


SitatNAF mener nyttelasten på en familiebil bør være minst 480 kilo, basert på et regnestykke med to voksne og to barn?
– Vi respekterer NAFs synspunkt, og erkjenner at ulike organisasjoner kan ha ulike standarder for kjøretøyspesifikasjoner. Xpeng G9s nyttelast er satt i henhold til EUs regelverk og tar hensyn til en balanse av ulike faktorer, inkludert sikkerhet og ytelse. Vi er sikre på at for mange familier vil G9 gi en svært tilfredsstillende og trygg kjøreopplevelse, sier Marcussen.