Elbilforum.no

Bilmerker => BYD (Build Your Dreams) => Tang EV600 => Emne startet av: Mastiff på mandag 15. november 2021, klokken 19:59

Tittel: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Mastiffmandag 15. november 2021, klokken 19:59
Jeg har ikke abonnement på FVN, men dette er da en Tang? Skulle ikke de batteriene være fullstendig brannsikre?   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: goggomandag 15. november 2021, klokken 20:06
Jo det er en Tang, den begynte å brenne inne på verkstedet til RSA, men de fikk dratt den ut før den tok skikkelig fyr. Ifølge FVN brenner det i batteriet ja.
Skal se om jeg kan lage en PDF av artikkelen, men får ikke gjort det akkurat nå.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Mastiffmandag 15. november 2021, klokken 20:08
Det hadde vært interessant å se. PR-mareritt for et bilmerke som er så nytt på markedet, særlig siden sikkerhet i batteriet har vært så framhevet. Var de ikke de som skjøt på det eller lagde hull i det på en annen måte for å vise at det ikke kunne ta fyr uansett hva de gjorde?
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: goggomandag 15. november 2021, klokken 20:17
Her er artikkelen

mvh
Hugo
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Mastiffmandag 15. november 2021, klokken 20:21
Takk! Jeg kan nok forstå at importøren har sendt teknikere, ja...
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Daniel_0007mandag 15. november 2021, klokken 22:40
Hadde det vært en tesla så hadde den vært på forsiden til vg 😝
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: hELgenenmandag 15. november 2021, klokken 22:46
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 15. november 2021, klokken 22:40
Hadde det vært en tesla så hadde den vært på forsiden til vg 😝

Er blitt så vanlig nå at de færreste bryr seg
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Atle85mandag 15. november 2021, klokken 23:46
https://en.byd.com/news/byds-new-blade-battery-set-to-redefine-ev-safety-standards/

Står vel ikke noe om at batteriet ikke kan brenne? Bare at det er mindre sjangse for at det brenner en andre bilbatteri. Dem som har kjøpt eller bestilt bil trenger nok ikke bekymre seg.

Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 16. november 2021, klokken 06:42
Det kan jo være at noe de gjorde på verkstedet forårsaket brannen. Jeg kan og få det til å "brenne" i et bly batteri ved å koble sammen + og - poler....
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Mastifftirsdag 16. november 2021, klokken 09:43
@Ingeniøren, jeg trodde det skulle være så mange sikkerhetsfunksjoner på batterier i elbiler at det ikke er mulig å få dem til å brenne uten å skade dem fysisk.

@Atle85, kanskje ikke at det ikke KAN brenne, men de virker ganske sikre på det. Fra Bil24:

SitatDe nevner blant annet holdbarheten, og ikke minst sikkerheten ‒ som jo aldri kan bli for god.

Blade-batterier skal tåle langt mer enn en konvensjonell batteripakke, og de viser til den såkalte Everst-testen. Her er batteriet kjørt gjennom voldsomme påkjenninger, langt mer enn hva vanlige elbil-batterier må takle.

De har blant boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.

BYD sier at Blade-batteriet verken utviklet røyk eller flammer, og oversteg aldri 60 grader i temperatur. De slår fast at sammenlignet med tradisjonell batteriteknologi er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr ‒ selv når batteriene er alvorlig skadet.

I en av testene skyter man altså en spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning og varmelekkasje, en vanlig grunn til at batterier tar fyr. BYD sier Blade-batteriet foreløpig er det eneste batteriet i verden som har bestått denne testen.

Men BYD sier også at de kjørt batteriet gjennom en enda verre test.

De har nemlig latt en 46 tonn tung lastebil kjøre over batteriet, og kan rapportere at det ikke ble noen nevneverdige skader eller lekkasjer. Batteriet var faktisk i så god stand at de kunne ha montert det tilbake i en elbil.

Jeg kan ikke innbille meg at batteriet var "alvorlig skadet" på verkstedet, men selvsagt kan det jo ha kommet noen inn med et pressluftbor og laget diverse huller i det uten at de andre på verkstedet oppdaget det...  ;)
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 20. november 2021, klokken 04:25
Leste et sted at bilen var på verksted fordi den hadde vært utfor veien, men aner ikke om det stemmer.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: egniiitorsdag 09. desember 2021, klokken 18:53
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Ingeniørensøndag 26. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Daniel_0007søndag 26. desember 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....


Er forskjellig kjemi, blade batteriene er vel lfp batterier som bør lades til 100% for å holde seg gode, jaguar har nmc batterier som liker seg best å holdes mellom 20 og 80 prosent
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: SolELmandag 17. april 2023, klokken 09:19
Ville ikke ladet LFP batterier uansett till 100 % hver gang. Se YouTube der Tesla eiere, med LFP fra CATL eller BYD, hevder at hvis du gjør det vil kapasiteten ganske fort synke med 10%. Ellers er LFP batteriene best, spesielt ifølge eletrick viking. Kanskje faststoff batterier ikke trengs? Bare ladehastigheten og rekkevidde økes.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Svkmandag 17. april 2023, klokken 09:53
jeg lader til 100% en gang i uka, ellers kladdlader jeg til max 80-85%. som oftest under 80%
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Håkon77tirsdag 18. april 2023, klokken 21:27
Sitat fra: Svk på mandag 17. april 2023, klokken 09:53jeg lader til 100% en gang i uka, ellers kladdlader jeg til max 80-85%. som oftest under 80%
Det hadde nok jeg gjort også. Det eneste problemet med å ikke lade til 100% er vel at den kan vise unøyaktig gjenstående prosent. Hvor ille kan det bli på en uke eller to.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Håkon77tirsdag 18. april 2023, klokken 21:39
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....


Er forskjellig kjemi, blade batteriene er vel lfp batterier som bør lades til 100% for å holde seg gode, jaguar har nmc batterier som liker seg best å holdes mellom 20 og 80 prosent
Om jeg forstår det riktig skjer det ikke noe med batteriet om det aldri lades til 100%, men det vil bli problematisk for den å vise riktig %. Det kan jo være ille nok om den tror den har gått tom og kjører nødmodus når man likevel har 30% igjen. Men en lading opp til full så er vel allt i rute igjen. Ellers har det vel blitt sakt i Tesla videoene at lfp degraderer mye raskere enn de andre ned til 90% og så går det mye saktere enn vanlig derifra. Etter noen år er lfp degredasjonen igjen minst av de ulike kjemien.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Håkon77lørdag 29. april 2023, klokken 01:54
Jeg får vel kanskje motsi meg selv med å peke på memory effekten som gjelder for lfp. Da bør det vel helst lades ut så langt ned det går og lades opp til fullt igjen. Da spørs det vel om ikke det var like greit med de øvrige lithium kjemiene og 20-80% lading som jeg er vant med. Hjelper lite om batteriet tåler 3 ganger så mange ladesykluser om det knapt har gjenstående kapasitet. Regner med det greier å levere 70% innenfor 160000km, men det gjør jo alle.
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 29. april 2023, klokken 04:42
Bjørn Nyland testet jo to TM3 som hadde minimalt redusert batteri...blant annet den på bildet.... så dette går bra..... BYD sine blade derimot....de kan jeg lite om men tenker at det å pakke batteriene så tett som blade....det kan i seg selv være en årsak, eller?

Det blir derfor spennende å følge med fremover på denne batteri teknologien..... og dette jeg leste her var interessant: https://www.dnkpower.com/what-is-blade-battery/

Men jeg ser at når Byd skriver dette under på hjemmesiden sin så antar jeg at RSA og BYD ønsker null oppmerksomhet om denne brannen....og at RSA, de ikke kommer til informere mer om brannen og ev i en senere årsaksrapport og det er isåfall trist.

Og jeg mener det generelt sett er alt for mye hemlighold i bransjen rundt bilbranner.

Vi vet jo at elbiler brenner mye mindre enn fossil biler....hvorfor da denne «hysj hysj» holdningen fra bransjen? Merkelig!

Mener å huske jeg så ved et annen bilbrann tilfelle at brannvesen selv som da laget en rapport så jeg håper det kommer en årsaksrapport fra brannen fra det lokale brannvesenet om denne spesifikke brannen.

Men ser på Reddit at det er flere branntilfeller hos BYD:

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fans-take-byd-task-recall-confusion-clouds-chinese-ev-makers-image-2022-06-30/

Kopi:
«.......of Market Regulation (SAMR) announced a recall of 9,663 Tang DM-i cars saying a defect in the battery pack could cause fires.»

https://www.reddit.com/r/cars/comments/12y88k7/byd_blade_ev_batteries_catching_fire/

Kopi fra BYD sin norske hjemmeside om batteriteknologien:

«Nail penetration testen regnes som en av de beste måtene å teste batteriets termiske egenskaper. Hensikten er å simulere en intern kortslutning av batteriet. Dette er vanligvis forårsaket av ytre skarpe metalliknende gjenstander som trenger inn i batteriet (for eksempel ved en trafikkulykke). Blade-batteriet besto testen uten å avgi røyk eller brann. Overflatetemperaturen lå på kun 30 til 60°C.»

https://byd.no/blade-batteriteknologi/
Tittel: Sv: Bladebatterier og sikkerhet
Skrevet av: Håkon77lørdag 29. april 2023, klokken 10:12
Den TM3 i videoen har ikke lfp batteri. Jeg kjører 22mil 10-12 dager i måneden før jeg bytter til tog. Det blir 10-12 dager med lading til 100% med lfp vs 10-12 dager med lading fra 20%-80% med NCM. Spørsmålet er hvor mye dette vil ta på batteriet og om jeg vil kunne ha en brukbar bil i 10år? Det hjelper lite å ha tusenvis av sykluser igjen etter 7år om den ikke har rekkevidden lenger.