Elbilforum.no

Bilmerker => MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) => Euniq 6 => Emne startet av: Daniel_0007 på mandag 15. november 2021, klokken 16:15

Tittel: Euniq 6
Skrevet av: Daniel_0007mandag 15. november 2021, klokken 16:15
Da er Euniq 6 lansert, ser ut som en fint alternativ til Euniq 5 med bra intro pris for de som ikke trenger 7 seter.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55822

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/maxus/euniq-6-tekniske-spesifiasjoner/?page=1

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/maxus/euniq-6-prisliste/
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Blitzmandag 15. november 2021, klokken 18:21
I Kina koster denne  fra 206 000 til 257 000kr for toppmodellen, så jeg synes prispåslaget på 113 000 kr eller ca 45% er for mye, men det ser ut til at strategien til RSA er å selge veldig få biler, og heller ta veldig god margin.
Påslaget på BYD Tang er på ca 170 000, så de har moderert seg noe, men disse marginen er ikke noe jeg tror de greier å opprettholde over tid.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: torlietirsdag 16. november 2021, klokken 09:15
"I dag forteller RSA at bilen med betegnelse Euniq6 SUV kommer på markedet våren 2022. Bilen får en introduksjonspris på 369.900 kroner i en velutstyrt og romslig utgave.

Prisen gjelder ifølge importøren ved bestilling innen utgangen av 2021 og inkluderer en Exclusive tilbehørspakke som de har verdsatt til 50.000 kroner."


Noen som tror dette er en bløff for å sikre seg bestillinger?
Kan ikke se for meg mange bestiller denne om prisen plutselig øker med kr 50.000,- fra 01.01.22



Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: edyrlitirsdag 16. november 2021, klokken 10:25
Det som er like interessant her er at i følge prislisten så kommer Euniq 5 med 70 kwt. Det er ikke annonsert noen plass. Ser ut som de har klart å lekke dette selv. Var ute å prøvekjørte den men avskrev den pga for kort rekkevidde (og dels pga. lav hengervekt).
Påslaget fra 52,5 kwt til 70 kwt er bare på 20.000.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 23. november 2021, klokken 15:10
Når man skal mate en egen importør satsning (xpeng)og en hel forhandlerkjede fet på fordums glans av leasete Outlandere, da trenger en litt margin...
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: torliefredag 26. november 2021, klokken 08:49
Hengervekt 400kg og kuletrykk 40kg.

Noen som har bestilt denne her på forumet?
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: edyrlilørdag 27. november 2021, klokken 12:08
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:10
Når man skal mate en egen importør satsning (xpeng)og en hel forhandlerkjede fet på fordums glans av leasete Outlandere, da trenger en litt margin...
Bare en kort kommentar. Det er Motor Gruppen / Motorforum som har Mitsubish og Xpeng.
Men det er RSA Bil som har Maxus.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Bluebirdlørdag 27. november 2021, klokken 22:18
Og her ser vi misvisende og manipulerende prising av Euniq 6. Importør går ut med pris 369 900,- (uten annet forbehold enn at prisen er levert Drammen). Men 399 800,- forlanger lokal forhandler Oddvar Bjelde for bilen på forhåndssalg (https://www.oddvarbjelde.no . Se forsiden).

Hvorfor er prisene så til de grader manipulert for hva importør RSA Bil reklameannonserer og hva forhandler annonserer? Det koster ikke 30 000,- å frakte bilen fra Drammen til Arna der forhandler holder til. NSB tok for få år siden kun 2 800,- for å frakte en svær amerikansk veteranbil fra Drammen til Bergen i godsvogn for en privatperson. Hva krever forhandleren hele 30 000,- for?

Dette er en del av utbredt markedsføringssvindel, der grunnprisen man får opplyst hos forhandler er milevis fra importørs/leverandørs prislister eller prisannonsering. I tillegg til en uforklarlig høyere grunnpris smøres det alltid på med høykalkyle nips-produkter som matter, understellsbehandling og ekstra hjul. Akkurat dette kan man med hard hånd kreve slettet, selv om understellsbehandling er fornuftig. Verre er det med grunnpriser som ikke har noen rot i annonserte priser i massemedia.

Men altså, hvor er bakgrunnen for forhandlers påslag på 30 000,-? Siden importør annonserer bilen i massemedia til privatmarkedet for 369 900,- så er de pliktig til å levere tilgjengelige biler til denne prisen. Selv om man må ta seg turen til Drammen for å hente. Men tviler på at det lar seg gjøre, og ser for meg en tirade med sleipe bortforklaringer.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: torlielørdag 27. november 2021, klokken 23:09
«Inkl. metallisk lakk, sommer og vinterhjul på alu. Matter og ladekabel. Levert Bergen»
metallic: kr 7900,-
Ladekabel: kr3600,-
Matter: kr 1500,-?
Totalt: kr13000

Ergo er vinterhjul og levering Bergen kr17000,-

Høres vel helt ok ut, men alltid lurt å hente tilbud fra 2-3 ulike.


Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Bluebirdmandag 29. november 2021, klokken 22:37
Takk for oppklarende svar av torlie. Jeg ser disse opplysningene finnes når man klikker litt rundt. Men:

Sålenge metallic er et reelt valg, og ikke slik at alle Euniq 6 i småskalaserie til Norge uansett blir levert med metallic, så er det noe man får fordøye.

4 stk vinterhjul i SUV-størrelse koster sitt også, og er vanskelig å komme unna når snøen ligger på bakken utenfor forhandler. Selv om man nok kunne bortimot halvert beløpet i forhold til å handle vinterhjul levert hjem fra en storgrossist fra Tyskland.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: vinterdekklørdag 15. januar 2022, klokken 10:16
Denne ser jo smart ut. Men 325 kg nyttelass blir på kiloet nok for vår feriebagasje og sjafør/passasjerer. Måtte nok eventuelt gått opp til Euniq 5 selv om vi bare er fem ser jeg.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: edyrlisøndag 16. januar 2022, klokken 17:56
Det høres jo i første omgang lite ut. Men er det noen som har veid en full ferieoppakning?
På en vanlig flyferie er det vel typisk 30kg på en koffert. For en familie på 4 er det da snakk om 120kg for disse 4. Du vil fortsatt ha 205 kg igjen å fylle i. Kone og unger er kanskje 150 kg? Forsatt er det litt å gå på.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: edyrlimandag 17. januar 2022, klokken 09:29
Ser Euniq 6 er ikke den eneste bilen med lav nyttelast. Teslamodell 3 har 264 kg. Men dette er jo en mye mindre bil. Men Tesla Modell Y som kjemper i samme segment om de samme kundene har 315 kg.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: kaiatmandag 17. januar 2022, klokken 10:04
Min diesel-SUV har en nyttelast på 450 kg. Det skulle vel holde bra tenkte jeg når jeg kjøpte den. Vi er riktignok 5 i familien, men det blir vel ikke så mye vekt av det? Vel, på en av de første helgeturene med bilen svingte jeg innom en av SVVs vekter for å sjekke. Med 5 i bilen (3 barn) og oppakning til en helgetur holder jeg meg akkurat rett under tillatt totalvekt på bilen... Jeg er brennsikker på at jeg kjørte med overlast nå i sommer for da hadde jeg takboks og et par sykler på stativ i tillegg.

Ser helst at min neste bil har en nyttelast på 5-600 kg, men har funnet ut at utvalget i elbiler er marginalt med et slikt kriterie.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: vinterdekkmandag 17. januar 2022, klokken 14:26
Sitat fra: edyrli på søndag 16. januar 2022, klokken 17:56
Det høres jo i første omgang lite ut. Men er det noen som har veid en full ferieoppakning?
På en vanlig flyferie er det vel typisk 30kg på en koffert. For en familie på 4 er det da snakk om 120kg for disse 4. Du vil fortsatt ha 205 kg igjen å fylle i. Kone og unger er kanskje 150 kg? Forsatt er det litt å gå på.

Minst 30 kg per passasjer er nok rimelig tommelfingeregel. Vi hadde nær 125 kilo sist fellesferie og var bare fire denne gangen, mot fem tidligere. (Årsaken til at jeg dro på veiestasjonen er for potensielt behov for nyttelass og hengervekt om jeg skal bytte til elbil en dag.)
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: turfsurfmandag 17. januar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: kaiat på mandag 17. januar 2022, klokken 10:04
Ser helst at min neste bil har en nyttelast på 5-600 kg, men har funnet ut at utvalget i elbiler er marginalt med et slikt kriterie.
Model Y + MEB bilene (avhengig av utstyr) er vel der.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: edyrlimandag 17. januar 2022, klokken 16:20
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. januar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: kaiat på mandag 17. januar 2022, klokken 10:04
Ser helst at min neste bil har en nyttelast på 5-600 kg, men har funnet ut at utvalget i elbiler er marginalt med et slikt kriterie.
Model Y + MEB bilene (avhengig av utstyr) er vel der.
Modell Y har så langt jeg kan se 315 kg nyttelast i tillegg til fører.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Øyvind.hmandag 17. januar 2022, klokken 16:30
Etter diskusjoner rundt Y er det flere som har sjekket andre biler på vekt. Ofte er bilens vekt langt høyere enn oppgitt i vognkort og dermed kan stor forskjell på papiret være liten i praksis.

Y har vel fått oppjustert maks vekt nå?
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: turfsurfmandag 17. januar 2022, klokken 16:35
Sitat fra: edyrli på mandag 17. januar 2022, klokken 16:20

Modell Y har så langt jeg kan se 315 kg nyttelast i tillegg til fører.
Den har blitt endret til nærmere 500 på de som kommer nå (+fører)
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: vinterdekkmandag 17. januar 2022, klokken 16:56
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. januar 2022, klokken 16:35
Sitat fra: edyrli på mandag 17. januar 2022, klokken 16:20

Modell Y har så langt jeg kan se 315 kg nyttelast i tillegg til fører.
Den har blitt endret til nærmere 500 på de som kommer nå (+fører)

Det er god nyhet.

En kan jo håpe at Euniq 6 får maks last som matcher laste volumet en dag. Stellantis MPV'ene har forsåvidt også god maks last, eller nyttelass, men batteriet på 50 kWh mange av disse kommer gjør det riktig å vente til Stellantis kommer med ett modellutvalg med bedre kapasitet.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: vinterdekktorsdag 03. mars 2022, klokken 12:15
Broom-redaksjonens førsteinntrykk https://www.tv2.no/a/14616276/
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: vinterdekktorsdag 03. mars 2022, klokken 22:03
Tek.no har fått en prøvetur også. https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/pW59KR/denne-store-el-suv-en-kan-du-faa-paa-billigsalg

Sukk, veldig interessant bil men klarer ikke å lese om den uten å ta fram kalkulatoren å regne på tillatt totalvekt (igjen).
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: hELgenentorsdag 03. mars 2022, klokken 22:34
De kikket nok Tesla i kortene når de skulle WLTP sertifisere bilen og skrudde ned nyttelasten for nettopp å få høyest mulig WLTP...

Litt dustete da å prøve å selge på volum last. Mulig den er perfekt for å transportere mange helium ballonger,men en familie på vei til påskefjellet må jo velge mellom overlast eller by påske...

Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Moasonsdag 11. mai 2022, klokken 11:42
Ingen som har kjøpt/testet denne? Har sett den ute på veiene så noen må ha kjørt denne..
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Jaktirsdag 24. mai 2022, klokken 12:56
Hei,
har akkurat hatt 1 t i denne bilen. Merk at eg brukar bil som nytteredskap og bryr meg lite om komfort og har lite erfaring med dyre kvalitetsbiler.
Her er mine inntrykk: Stor romsleg bil som er ok å kjøre. Fin innvendig og gode sete. Minus: sete kan kun flyttast att og fram og rygg opp og ned, og ratt kan kun flyttast opp og ned, så dersom sete og ratt passer så er det bra men manglar tilpassing dersom det ikkje passer, for meg gjorde det at deler av rattet ligg framfor display. Ut over det så har skjerm kun touch på en del ting og det er for mykje grafikk i display som eg kunne vore foruten. Bilen er ikkje tight i kjøringa, dvs fjøring og slik flyt litt men eg synes det var heilt greit. Prøvde på litt ujamn veg og det går greit. Ser elbil sin test klagar på merkeleg regenerering. Denne kjem med 3 ulike innstillinger, der den som er nr 3 er nesten full bremse medan den "svakaste" nr 1 fungerar tilnærma normalt, sjølv om det går eit par sekund før den slår inn. Kjørte litt motorveg og litt landeveg, hadde att 188 km og 55% på batt, forbruk 21.5 kw, så rundt 400 km med 12 grader og regn.
Oppsummert så er dette ein stor bil men ikkje optimale kjøreegenskaper men det kjem kanskje av at det er stor akselavstand og stor bil vs e-niro og MG, største minuset for meg er få justeringsmoglegheiter sete og ratt.
Tittel: Sv: Euniq 6
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 30. oktober 2022, klokken 08:32
Fin bil som jeg syntes var god å kjøre  de. He utstyr (til den lave prisen). Men lite batteri og bare tohjulstrekk.... Det trekker ned.

Men alle må jo ikke ha SUV heller. Da passer denne fint.

Har noen sett ladekurven vinterstid på denne bilen? Legg den ut her isf.