Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: turfsurf på lørdag 13. november 2021, klokken 13:15

Tittel: Performance fra Kina
Skrevet av: turfsurflørdag 13. november 2021, klokken 13:15
Ser ut som om de planlegger å begynne og levere P fra Shanghai også. Tenker jeg takker pent nei jeg.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-performance-delivery-china/?fbclid=IwAR0zuQkIaWuY7jc08lb4Y-6dprHH5B7oquZmFhLT93EaVpJJbxjtdwraYns (https://www.teslarati.com/tesla-model-y-performance-delivery-china/?fbclid=IwAR0zuQkIaWuY7jc08lb4Y-6dprHH5B7oquZmFhLT93EaVpJJbxjtdwraYns)
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: tornaldolørdag 13. november 2021, klokken 13:42
Hva går skepsisen ut på?
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: geearlørdag 13. november 2021, klokken 13:50
Vil gjette på at skepsisen er 77 kWh LG batteripakken, som Y fra Kina har blitt levert med så langt.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: turfsurflørdag 13. november 2021, klokken 14:03
Sitat fra: geear på lørdag 13. november 2021, klokken 13:50
Vil gjette på at skepsisen er 77 kWh LG batteripakken, som Y fra Kina har blitt levert med så langt.
Jepp, det gjør den uaktuell. Men ønsker heller ikke å bidra mere enn nødvendig til Kinas økonomi, og en bil koster tross alt litt.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: geearlørdag 13. november 2021, klokken 14:22
Hjelper det da å kjøpe en bil fra Berlin? Haugevis med Kina-komponenter, og fortjenesten havner samme sted fra den ene eller andre fabrikken, og brukes videre til investeringer i markeder i vekst. Som Kina vil være en stund fremover.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: Telluslørdag 13. november 2021, klokken 14:37
Kina er kullversting. Tyskland satser tungt på fornybar.
Minst mulig varer fra Kina er bra miljøpolitikk.
Forøvrig er det mange andre gode grunner til å minimalisere drahjelpen til regimet i Kina uten at jeg skal komme inn på de her.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: tornaldolørdag 13. november 2021, klokken 14:39
Sitat fra: geear på lørdag 13. november 2021, klokken 13:50
Vil gjette på at skepsisen er 77 kWh LG batteripakken, som Y fra Kina har blitt levert med så langt.

I Hong Kong reklameres det for 528 km rekkevidde med 21" felger. Det er nok naturlig å tenke seg at når Performance skal leveres til Europa, så er det med 82 kWh batteri også her, akkurat som de nå leverer TM3 med fra Kina.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: turfsurflørdag 13. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: Tellus på lørdag 13. november 2021, klokken 14:37
Kina er kullversting. Tyskland satser tungt på fornybar.
Minst mulig varer fra Kina er bra miljøpolitikk.
Forøvrig er det mange andre gode grunner til å minimalisere drahjelpen til regimet i Kina uten at jeg skal komme inn på de her.
Godt oppsummert. Selvfølgelig umulig å komme helt unna Kina, men jeg bidrar heller til lønnen til Tyske arbeidere enn Kinesiske.

Mulig jeg til syvende og sist må krype til korset, men har ingen bråhast foreløpig.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: k1lørdag 13. november 2021, klokken 15:24
Hvorfor er det "black-delete"/chrome add on på TMY P MIC?
(Iht bildet i artikkelen det linkes til)
Er det et China market fenomen?
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: krister461lørdag 13. november 2021, klokken 15:35
Er vel bare beskyttelsesteip...

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk

Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: k1lørdag 13. november 2021, klokken 16:50
Jammen, ser slik ut. Så ut som chrome før jeg zoomet inn. 👍🏻
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: Radiallørdag 13. november 2021, klokken 17:36
KAN jo tenkes Performance får LG sine nye NMCA batterier... samme som Berlin-modellerne sikkert skal få.

Performance trenger vel litt høyere effekt-uttak over tid enn det NMC batteriet kan gi, og NMCA kan kanskje gi denne ekstra effekten...og litt mer kapasitet som bonus.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: jlanlørdag 13. november 2021, klokken 22:04
Det er noe som heter " å bli shanghaiet";).
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: tornaldolørdag 13. november 2021, klokken 22:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: Tellus på lørdag 13. november 2021, klokken 14:37
Kina er kullversting. Tyskland satser tungt på fornybar.
Minst mulig varer fra Kina er bra miljøpolitikk.
Forøvrig er det mange andre gode grunner til å minimalisere drahjelpen til regimet i Kina uten at jeg skal komme inn på de her.
Godt oppsummert. Selvfølgelig umulig å komme helt unna Kina, men jeg bidrar heller til lønnen til Tyske arbeidere enn Kinesiske.

Mulig jeg til syvende og sist må krype til korset, men har ingen bråhast foreløpig.

Det blir litt som å tro det er nordmenn som bygger huset ditt, når du kjøper et prosjekt fra en utbygger.... Mulig det er en norsk elektriker innom, men resten er fra Polen, Litauen etc. ikke at det er noe galt med det, men slik er det nå engang.

Antar at Tesla har ekstremt mye som er automatisert, så om det er en fra Polen i Berlin eller kineser i Kina som sitter bak spakene, tror jeg er likegyldig.

Det kan selvfølgelig være andre kvalitetsforskjeller mellom Berlin og Shanghai, men den "tyske" presisjonen, er nok mer sannsynlig øst-europeisk presisjon..
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: turfsurfsøndag 14. november 2021, klokken 14:22
Sitat fra: tornaldo på lørdag 13. november 2021, klokken 22:07
Det blir litt som å tro det er nordmenn som bygger huset ditt, når du kjøper et prosjekt fra en utbygger.... Mulig det er en norsk elektriker innom, men resten er fra Polen, Litauen etc. ikke at det er noe galt med det, men slik er det nå engang.
Så du tror det går like mye penger til Kina om fabrikken står i Shanghai eller Berlin? At det blir like mye utslipp av CO2 med å frakte bilen fra Berlin som fra Shanghai?

Jeg ønsker som sagt ikke å bidra mere enn nødvendig økonomisk til det kinesiske regimet. Innenfor rimelighetens grenser. Skjønner og at det er nesten umulig å komme unna delvis eller helt kinesisk produserte varer.

Kvaliteten har jeg ingen illusjoner om, den er sikkert minst like god på kinesisk produsert som tysk.

Jeg tror dog at sjansen for å få bedre rekkevidde øker med hvor sent man får levert bil. Så jeg venter gjerne til neste sommer.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: Jaronsenmandag 15. november 2021, klokken 10:36
Hei, om man får tilbud om P fra Kina, kan man da takke nei og samtidig ikke "miste" plassen sin i køen for levering fra Berlin?
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: turfsurfmandag 15. november 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jaronsen på mandag 15. november 2021, klokken 10:36
Hei, om man får tilbud om P fra Kina, kan man da takke nei og samtidig ikke "miste" plassen sin i køen for levering fra Berlin?
Det var ihvertfall sånn med LR. Mange som venter på LR fra Tyskland.

Om det er noen organisert kø å snakke om vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: Jaronsenmandag 15. november 2021, klokken 11:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. november 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jaronsen på mandag 15. november 2021, klokken 10:36
Hei, om man får tilbud om P fra Kina, kan man da takke nei og samtidig ikke "miste" plassen sin i køen for levering fra Berlin?
Det var ihvertfall sånn med LR. Mange som venter på LR fra Tyskland.

Om det er noen organisert kø å snakke om vet jeg ikke.

Supert - takk for svar!
Tittel: Sv: Performance fra Kina
Skrevet av: keepitsimplemandag 15. november 2021, klokken 12:44
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. november 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jaronsen på mandag 15. november 2021, klokken 10:36
Hei, om man får tilbud om P fra Kina, kan man da takke nei og samtidig ikke "miste" plassen sin i køen for levering fra Berlin?
Det var ihvertfall sånn med LR. Mange som venter på LR fra Tyskland.

Om det er noen organisert kø å snakke om vet jeg ikke.
Det var helt greit. Men jeg fikk det ikke skriftlig at prisen ville være den samme.