Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Emne startet av: bmw2002 på torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

Tittel: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002torsdag 11. november 2021, klokken 22:03
Kia kommer med en langt større bil, 7 seter ifølge rykter:

https://www.elbil24.no/nyheter/kia-snart-klare-med-stor-elektrisk-suv/74594765

Hva synes folk?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtorsdag 11. november 2021, klokken 23:05
Er ikke KIA "låst" til partall og Ioniq til oddetall?

Jamfør video jeg så om kommende modeller, blir vel Ioniq9 en stor SUV, Ioniq7 en i størrelse med Santa Fe...

https://www.youtube.com/watch?v=f20AUPEK-TI&list=TLPQMDkxMTIwMjE3UNtdpBn1-Q&index=1 (https://www.youtube.com/watch?v=f20AUPEK-TI&list=TLPQMDkxMTIwMjE3UNtdpBn1-Q&index=1)

Synes Ioniq-versjonene så bedre ut, men det er MPV som frister meg litt...
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentirsdag 29. mars 2022, klokken 19:58
EV9 er 493 cm lang, 205,5 cm bred og 179 cm høy. Den har en akselavstand på 310 cm, og bildene antyder en bakkeklaring som åpner muligheter for en tur i det fri. Kia har ennå ikke sluppet informasjon om hengervekt eller bagasjeplass. Men den vil ha over 50 mil rekkevidde og gjøre 0–100 km/t på under 5 sekunder, sier Lagaard.

https://www.motor.no/bil/kia-forbereder-el-suv-en-ev9-med-50-mil-rekkevidde/221463

Teslabjørn sjekker ut prototypen: https://www.youtube.com/watch?v=lJ-xgsxXK0w

Bakkeklaring på prototypen er 33 cm  ???
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002mandag 08. august 2022, klokken 22:02
Spionbilder av EV9 viser en bil nedtonet fra konseptutgave:
https://www.carscoops.com/2022/08/heres-our-best-look-yet-at-the-2024-kia-ev9-electric-large-suv/
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenfredag 26. august 2022, klokken 14:42
  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Synes det ser ganske bra ut. Alternativ til Rivian R1S?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002lørdag 11. mars 2023, klokken 18:33
Nærmer seg vel lansering nå, skal den ikke lanseres 15. mars?

Mest spennende er vel batteristørrelse og pris?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverinlørdag 11. mars 2023, klokken 18:42
Mer informasjon kommer 14.mars står det på Kia.no.

Denne følger jeg spent med på, frykter den vil bli dyr... Selger jeg har pratet med "fryktet" de første bilene som ble tilgjengelige ville havne på 800+.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Chimpmandag 13. mars 2023, klokken 14:39
EV6 i GT-versjon koster 600, så da forventer jeg 7-800 her
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverinonsdag 15. mars 2023, klokken 09:09
Fikk ikke så mye nytt i går, men ny dato for lansering og bilder uten kamuflasje! Jeg syns den ser veldig bra ut!

https://www.kia.com/no/modeller/nye-ev9/nye-ev9/ (https://www.kia.com/no/modeller/nye-ev9/nye-ev9/)

Verdenspremiere blir 28. mars kl. 23.00!
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Polestaronsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverinonsdag 15. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto

Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Chimponsdag 15. mars 2023, klokken 12:42
Sitat fra: suverin på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto

Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!

Agreed. Første ting jeg er skeptisk til er evt batteripakke som norsk media sålangt har antatt blir 77kwh. Det er jo altfor lite for en så stor bil, det kan bli litt knapt på de verste vinterdagene - de dagene man absolutt ikke vil stå i ladekø. Så hvis det blir 77 kwh, så hopper jeg nok over denne. Fortjener 90kwh eller mer. Og de har jo sagt at rekkevidden skal bli over 500 km,  da må det være noe i den duren med mindre det er for bakhjulsdriftversjonen
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKonsdag 15. mars 2023, klokken 13:05
Sitat fra: Chimp på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:42
Sitat fra: suverin på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto (https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto)

Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!

Agreed. Første ting jeg er skeptisk til er evt batteripakke som norsk media sålangt har antatt blir 77kwh. Det er jo altfor lite for en så stor bil, det kan bli litt knapt på de verste vinterdagene - de dagene man absolutt ikke vil stå i ladekø. Så hvis det blir 77 kwh, så hopper jeg nok over denne. Fortjener 90kwh eller mer. Og de har jo sagt at rekkevidden skal bli over 500 km,  da må det være noe i den duren med mindre det er for bakhjulsdriftversjonen
Minner godt om en Kia Sorento, men der de har tatt bakerste glasset og vippet det horisontalt, så det skråner opp i stedet for ned.

Men det snakkes om opptil eller over 600 km rekkevidde, og det ville de nok fått til på en Kona med 77 kWh tilgjengelig. Ikke på en så stor bil, tror jeg. 90-100 kWh tipper jeg det blir om de skal klare rekkevidden.

"Tidligere har det blitt spekulert i at bilen vil få en maksimal rekkevidde på 600 kilometer. Ut fra størrelse og aerodynamikk, vil nok det kreve en anselig batteripakke."

https://www.tv2.no/broom/offisiell-en-av-de-mest-spesielle-nybilene-pa-lenge/15580529/ (https://www.tv2.no/broom/offisiell-en-av-de-mest-spesielle-nybilene-pa-lenge/15580529/)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Hen9ngonsdag 15. mars 2023, klokken 16:47
Sitat fra: Chimp på mandag 13. mars 2023, klokken 14:39
EV6 i GT-versjon koster 600, så da forventer jeg 7-800 her

Kia Sorrento Exclusive koster 800.000. Har ikke tro på at EV9 blir noe særlig billigere enn dette. Den blir dyr, spørsmålet er bare om den blir for dyr.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: OlaMonsdag 15. mars 2023, klokken 21:59
Snurresetet er kult, knappene på rattet ser digge ut.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverintorsdag 16. mars 2023, klokken 14:01
Ser noen av disse videoene nevner en startpris rundt £60k ("entry level") opptil £85k (top end models). Så blir vel 800k++ i norske penger for 4wd og største batteri ja.

Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002onsdag 29. mars 2023, klokken 10:17
541 WLTP rekkevidde med 2WD og 19 tommers felger.

Blir nok under 500 med 4WD og 21 tommere da.

https://www.elbil24.no/nyheter/avlsorer-detaljer-na-vet-vi-rekkevidden-pa-det-nye-flaggskipet/78882489
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Chimptorsdag 30. mars 2023, klokken 11:32
Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 30. mars 2023, klokken 12:49
Sitat fra: Chimp på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:32Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?

nja når polestar tar 800k for ps3 så kan nok kia ta det samme for ev9.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Hen9ngonsdag 05. april 2023, klokken 10:26
Sitat fra: Chimp på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:32Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?

Med tanke på hva dagens Sorrento koster tror jeg det er helt usannsynlig at denne kommer til å koste noe i nærheten av 500.000. Tror riktig nok ikke det blir dyrere enn Sorrento (noe den ikke kan bli). Tipper 700.000-800.000. EV6 starter på 490.000 til sammenligning.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vixtirsdag 30. mai 2023, klokken 06:51
Autogeüel har en ny video om EV9:
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 30. mai 2023, klokken 08:08
Sitat fra: Vix på tirsdag 30. mai 2023, klokken 06:51Autogeüel har en ny video om EV9:

Vix :+1:  Takker for linken. Den ser bare så tøff ut. Herlig bil for de som har store plassbehov. Legger ved noen bilder fra videoen under.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktaritorsdag 01. juni 2023, klokken 22:28
Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: turfsurffredag 02. juni 2023, klokken 05:29
Sitat fra: daktari på torsdag 01. juni 2023, klokken 22:28Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Hvis det er minimums tall er det veldig bra. 135cm bredde er mye.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarifredag 02. juni 2023, klokken 07:31
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juni 2023, klokken 05:29
Sitat fra: daktari på torsdag 01. juni 2023, klokken 22:28Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Hvis det er minimums tall er det veldig bra. 135cm bredde er mye.
Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: turfsurffredag 02. juni 2023, klokken 07:44
Sitat fra: daktari på fredag 02. juni 2023, klokken 07:31Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
OK, så da er det ikke minimum da. Hjulkassene teller jo.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarifredag 02. juni 2023, klokken 08:01
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juni 2023, klokken 07:44
Sitat fra: daktari på fredag 02. juni 2023, klokken 07:31Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
OK, så da er det ikke minimum da. Hjulkassene teller jo.
men hjulkassene går ikke helt opp på denne, så fortsatt ganske interessant.
Han målte ikke mellom hjulkassene.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002lørdag 03. juni 2023, klokken 09:53
Tror prisen starter på 750 som er 50% over EV6.  Må nok ut med 900 for en EV6 GT-line med vinterdekk og hengerfeste.

Priser og bestiling åpner i sommer ifølge forhandler.

På tide å få eget forum for denne bilen snart?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: bmw2002onsdag 14. juni 2023, klokken 22:21
Ser prisen blir billigere enn jeg først trodde.

Topp utstyrt GT-line kan bestilles for 869 000 i Sverige, bør vel havne noen under 800 000 i Norge da.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenfredag 30. juni 2023, klokken 16:57
Den virker mer romslig enn EX90. Thomas sammenlikner litt mellom EX90 og EV9 i videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=4ZiSgaOZBIk

Virker som EV9 har mer praktiske løsninger også.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverinmandag 18. september 2023, klokken 12:23
Fra 899.000,-

Da blir det ikke aktuelt her, før den er tre-fire-fem år gammel :)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Rosstophermandag 18. september 2023, klokken 13:01
Hmm. Det spørs hva "fra" betyr. 900k er bare 160k mindre enn Model X, som er mye raskere og har lengre rekkevidde og "alt" utstyr inkludert. Hvis EV9 er godt utstyrt til den prisen kan det jo tenkes at noen kjøper den. Det virker jo absolutt som en bra bil. Skulle gjerne hatt en selv.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenmandag 18. september 2023, klokken 13:02
Lanseringsutgaven GT-Line med AWD starter på 899.900 kroner, da som sjuseter. Med seks separate seter er prisen 919.900 kroner.

Vet ikke om fullstendig prisliste er ute ennå. Hva man eventuelt må ut med i tillegg til vinterhjul.

Nærmere Volvo EX90 i pris enn det jeg hadde gjettet.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverinmandag 18. september 2023, klokken 13:06
Står litt mer her:
https://www.motor.no/bil/dette-er-prisen-pa-kia-ev9/256444

"En temmelig fullspekket sjuseter kommer på cirka 930.000 med vinterhjul. En helt fullspekket seksseter passerer millionen."
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenmandag 18. september 2023, klokken 13:38
Andre tillegg
Øvrige tillegg som dytter prisen opp mot millionen: Seksseter som er vendbare på andre rad, panoramatak, hengerfeste og annen lakkfarge enn grå metallic.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Chimpmandag 18. september 2023, klokken 13:46
Altfor dyrt i dagens marked.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Elbilbjornmandag 18. september 2023, klokken 17:44
Ajaj, her har de bommet på prisingen. Lykke til med å få solgt denne til disse prisene. Bruksmessig super bil, men Kia til 1 million er å legge seg i feil markedssegment etter min mening. Håper allikevel det er en del som kjøper slik at de kan ta verditapet og selge til meg om 3 år  8)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: AJ82mandag 18. september 2023, klokken 19:16
Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarimandag 18. september 2023, klokken 21:56
Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenmandag 18. september 2023, klokken 22:18
Sitat fra: daktari på mandag 18. september 2023, klokken 21:56
Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.

Er nok mange Volvo-selgere som pustet lettet ut i dag  :D
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: turfsurfmandag 18. september 2023, klokken 22:24
EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarimandag 18. september 2023, klokken 23:10
Sitat fra: batterimannen på mandag 18. september 2023, klokken 22:18
Sitat fra: daktari på mandag 18. september 2023, klokken 21:56
Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.

Er nok mange Volvo-selgere som pustet lettet ut i dag  :D
Har gratis kansellering! Med dagens kostnadsbilde sannsynlig at det blir aktuelt.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverintirsdag 19. september 2023, klokken 06:49
Ser billigste EV6 med AWD og største batteri ligger ca 100k under EV6 gt-line.

Kommer nok en Active med "nok" utstyr til rimeligere pris etterhvert.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 08:00
Sitat fra: suverin på tirsdag 19. september 2023, klokken 06:49Ser billigste EV6 med AWD og største batteri ligger ca 100k under EV6 gt-line.

Kommer nok en Active med "nok" utstyr til rimeligere pris etterhvert.
100K opp til GT... ;) 

Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.

Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.

Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.

Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.

Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentirsdag 19. september 2023, klokken 08:29
Litt mer priser

Panoramatak   19 900,-
Metallic Lakk   8 900,-

Pebble Gray Lakk   0,-
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: suverintirsdag 19. september 2023, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)

Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.

Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.

Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.

Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.

Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.

Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre og lever i håpet om en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)

Bildet viser Ev6- utvalget..
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 08:44
Sitat fra: suverin på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)

Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.

Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.

Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.

Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.

Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.

Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre for en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)

Bildet viser Ev6- utvalget..
Der glemte du gulmerking på Exclusive LR AWD, som altså ligger til 597 K. ;)

Ja, det kan godt hende EV9 trenger noen flere modellvarianter, men greit å avvente litt hva som kommer etter intro-modellen. Den er jo en variant som "skal" være litt dyrere, så da kommer det helt sikkert noen versjoner under, som er mer spiselig prismessig!
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 19. september 2023, klokken 08:47
Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 08:51
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:47Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
Kan være at "norsk versjon" har noe mere standardutstyr som f.eks. varmepumpe. Men de er vel kjent for å ta seg godt betalt! ;)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentirsdag 19. september 2023, klokken 08:55
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:29Litt mer priser

Panoramatak   19 900,-
Metallic Lakk   8 900,-

Pebble Gray Lakk   0,-

VINTERHJUL
Komplette vinterhjul med NOKIAN dekk:

20" Piggfritt - med TPMS (Bicolour) 46 910
20" Pigg - med TPMS (Bicolour) 49 825
20" Piggfritt - med TPMS (Grafitt) 46 144
20" Pigg - med TPMS (Grafitt) 49 059
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: elektrotirsdag 19. september 2023, klokken 12:40
Oi, denne skal bli tungsolgt! Veldig liten avstand opp til Volvo EX-90 f.eks. her.. For de som virkelig trenger plassen, kommer det jo også en lengre ID Buzz med AWD. For de som egentlig ikke trenger plassen, er alt fra Audi Q6 til Polestar 3 konkurrenter - som faktisk kan komme til å koste mindre. Eller Xpeng G9.. for å nevne noen.

NIO ES8 er et annet alternativ med 6- eller 7 seter. Eller hva med BYD Tang? 5990/mnd uten innskudd pt. Det kommer vel en facelift av begge disse før EV9 blir levert? Kanskje til og med bruktprisene på EQS SUV har begynt å komme ned. Før eller siden bikker vel den under en mill. også..

Kunne man fått EV9 med 6 seter og ALT utstyr, inkl. vinterhjul og kampanjerente til 899.000 ferdig på veien, så kanskje.. mest sannsynlig må de under 800.000 for å få ordentlig suksess.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: hoviktirsdag 19. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?

Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)

For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.

Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 13:59
Sitat fra: hovik på tirsdag 19. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?

Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)

For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.

Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
EX90 Ultra kommer IKKE med hengerfeste eller B&W som standard, men er tillegg på hhv 11 920 (hengerfeste) og 25 520 (B&W). Pilotpakken er 19 920 i tillegg. Performance-versjonen er 50 K i tillegg.

991 800 er det uten disse tilleggene, men i Platinum grey metallic og med Nordico Charcoal interiør. Og 21" felger. Med størst motor og felger og alt snacks utenom helårsdekk, kommer jeg til 1 150 500.

Kiaen er større, raskere, den har og doble glass i alle sidevinduer om jeg har lest rett, og pilotpakken er vel inkludert i den konfigurasjonen de har satt opp i første versjonen.

Den kommer og med Bose-anlegg har jeg sett (kanskje ikke det samme), men den har ventilerte seter (varme og kjøling) med skinninteriør i denne versjonen som betyr noe for endel.

Ifølge motor vil altså en "full pakke" med panoramatak, hengerfeste, vinterhjul og annet snacks komme på underkant av millionen. Fremdeles heftig dyrt for en Kia, men slik jeg oppfatter det, så må du altså minst 150 K over prisen til den heftigst utstyrte pakken til Kia.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtirsdag 19. september 2023, klokken 15:35
Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 15:39
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:35Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
Den har jo støtte for 100 kg taklast og 2,5 tonn henger, så vil nok falle godt i smak for endel som ikke helt vet om de tør (eller ikke har råd til) å kjøpe en Land Rover/Range Rover...

Kan jo da ha taktelt OG batwing-markise på taket, og en grei "fritidshenger" med eget taktelt.

 8)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtirsdag 19. september 2023, klokken 15:58
Sant, er jo ett litt vel lukseriøst alternativ til Landcriuser-entusiaster etc om understellet kan understøtte litt offroad bruk.

Men jeg betviler Kia har offroad gener i denne🙈😂
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtirsdag 19. september 2023, klokken 16:55
Er jo begrenset hvor mye i skog og utmark man kan kjøre. En hyttevei blir fort største utfordringen, så det går nok greit.

Det eneste er jo at bilen ikke tillater like lett at man kommer med skrønehistorier, da alle ser at dette ikke er bilen for urørt terreng. ;)
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenonsdag 20. september 2023, klokken 07:50
Siden det først er snakk om skog og utmark, så har Kia EV9 bakkeklaring på 17,7 cm og Volvo EX90 20,8 cm.

Sånn jeg ser det er fordelen fra Kia sin side at den har større innvendig plass. Både på andre seterad, men spesielt på tredje. Ser at høyde opp til tal er bedre, fra gulv opp til setet virker høyere og de som har testet begge sier at beinplassen er bedre. Selv synes jeg også at EV9 ser bedre ut. Var bare ikke helt forberedt på prisen. Trodde den kom til å ligge 100 000+ under det den endte på.

Edit: glemte å legge til at jeg liker fysiske knapper som på EV9 (selv om jeg er under 40...).
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: hELgenenonsdag 20. september 2023, klokken 08:14
Verditapet for første eier blir trolig verre enn for Volvo kundene.
Og det er her hunden ligger begravet. At bilen er bra betyr lite når lommeboka får en ekstra smell ved å velge Kia.

Tror som flere her at den blir tungsolgt.svært tungsolgt...
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarionsdag 20. september 2023, klokken 08:27
Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenonsdag 20. september 2023, klokken 09:05
Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 08:27Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.

Sannsynligvis blir EV9 unntatt rabatt i starten? Så kommer den når de aller ivrigste har fått bestilt eller utlevert biler. Det har ihvertfall vært sånn tidligere.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: elektroonsdag 20. september 2023, klokken 12:07
Litt på siden, men ser Model X nå koster fra 75.000 USD i USA. https://youtu.be/EHl2AmEGPNU?si=GVcM9m--8WlgiJk2

Ca. 800.000 NOK altså! Det er riktig nok som 5-seter, men for øyeblikket er valgfri lakk inkludert i prisen. Det samme er som kjent også alt utstyret du trenger. Også hengerfeste, men antakelig ikke vinterhjul.

I Norge koster Model X fra 1.105' med vinterhjul. 1.150' som 7-seter og 1.188' som 6-seter.. Da er bilen uaktuell for de fleste, vil jeg tro.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Elbilbjorntorsdag 21. september 2023, klokken 09:53
Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.

Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: syklistentorsdag 21. september 2023, klokken 10:07
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.

Det er vel snakk om at det kommer en EV7, som sikkert vil være mer i 500k klassen.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKtorsdag 21. september 2023, klokken 13:33
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.

Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Tilhengerkrok er nok et veldig enkelt produkt å ha som tillegg. Gir god DB, og det gir jobb til verksted/klargjørere. Og de som skal ha krok, de SKAL ha krok selv om det er kraftig overpriset.

For noen år siden kostet krok fra 2500-5000,- ferdig montert, mens man nå betaler fra 8 K (eks mva) til fort 20-25 K for motorisert, svingbart og skjult krok. Jeg tenker tilleggskosten er langt mindre enn merprisen.

Så har du jo endel som absolutt ikke vil ha krok. De trenger ikke tenke mer på dette, men kan overlate kostnaden til neste kjøper, om behovet er der.

Bare for å ha klarlagt det, jeg hadde gjerne sett at det kom som standard, eller i det minste til langt mer edruelig kostnad. Men jeg ser hvorfor de velger å holde det utenom. Annet tilleggsutstyr er det fort så kostnadsmessig å gjøre noe med, så da er det langt billigere å få det inn i bilen under produksjon.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: ProsjektXfredag 22. september 2023, klokken 10:52
Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenlørdag 23. september 2023, klokken 10:38
Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: RJKsøndag 24. september 2023, klokken 01:30
Sitat fra: batterimannen på lørdag 23. september 2023, klokken 10:38Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Finner dette om KIA EV):

"Bilens egenvekt varierer ut fra utstyrsnivå, og er oppgitt til 2.426-2.569 kilo – maksimal totalvekt er også variabel, fra 3.070-3.240 kilo. Det bør gi en god del over 600 kilo til folk og bagasje i Kia EV9."

https://bil24.no/vi-har-sjekket-ut-kia-ev9/ (https://bil24.no/vi-har-sjekket-ut-kia-ev9/)

Dette finner jeg om EX90 fra Volvos egne sider:

"Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor: 2811 kg

Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor: 3390 kg

Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor Performance: 2811 kg

Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor Performance: 3390 kg"

https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/specifications/ (https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/specifications/)

Det skulle dermed bety 579 kg i egenvekt.

Med 6 passasjerer á 75 kg, er vi oppe i 450 kg. så i snitt kan sjåfør og passasjerer pakke med seg i underkant av 18,43 kg hver i EX90.

Om jeg forutsetter at den tyngste KIA-utgaven får den høyeste totalvekte, og den letteste får den minste totalvekten, vil det si hhv. 671 for tyngste utgave og 644 kg for den letteste. Det vil da gi 31,57 og 27,71 kg per person i KIA'ene. Det høres ut som KIA er klar vinner i øvelsen nyttelast.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: M3søndag 24. september 2023, klokken 23:11
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2023, klokken 10:52Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.

Hva jeg har forstått så har Kia i Sverige og eventuelt andre land fått forbud mot å selge biler på eksport til Norge for  at Kia skal kunne flå norske kjøpere. Ellers hadde det jo vært veldig enkelt å kjøpe bilen i Sverige hvor prisen er mer riktig satt.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Torpedo Tedsøndag 01. oktober 2023, klokken 16:48
Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.

Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Rosstophersøndag 01. oktober 2023, klokken 17:07
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 01. oktober 2023, klokken 16:48Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.

Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?

Ja, den fins med flere batterier, med to- eller firehjulsdrift og i flere utstyrsnivå. I Norge er det kun stort batteri, firehjulsdrift og godt utstyrt som importeres.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vaduztirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:50
Denne blir nok tungsolgt ja. Du skal være ganske ihuga KIA fan for å velge denne over en EX90, eller for å betale en million for en KIA generelt. Ser jo også litt gammeldags og boksete ut, tviler på at rekkevidde på motorvei blir særlig bra når den har formen til en starcraft, men vi får se.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentirsdag 19. desember 2023, klokken 20:38
Fra Kia-importør Bertel O. Steen får vi opplyst at de nye modellene blir tilgjengelige etter jul i Norge, med levering før sommeren.

Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.

Innstegsmodellen av EV9 får en prislapp på 807.900 kroner i Sverige, som da er drøye 60.000 kroner rimeligere enn GT-line-utgaven. EV9 Plus havner midt i mellom og koster 838.000 svenske kroner. Da får man blant annet 360-kamera, massasje i førersetet, seter i vegansk lær og automatisk bremsing ved rygging.

Ting som er eksklusivt for topputgaven er blant annet LED Matrix-kjørelys, head-up display, fjernstyrt parkeringsassistanse og nøkkelfri kjøring.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Rosstopheronsdag 20. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:38Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.

Den svenske prisen er inkludert svensk mva på hele beløpet. BOS har altså et mye høyere påslag enn hva prisforskjellen ved første øyekast tilsier.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannenlørdag 23. desember 2023, klokken 23:01
https://www.elbil24.no/nyheter/kia-ev9-far-lavere-pris/80720263

Den firehjulsdrevne versjonen er en EV9 Exclusive AWD med 7 seter, altså tilnærmet lik betegnelse som toppmodellen, men uten GT-Line i betegnelsen. Motoriseringen er den samme - 384 hestekrefter - men den har noe mindre utstyr, som igjen gir en lavere pris. Oppgitt pris for denne er satt til 799.000 kroner, altså 100.000 kroner ned fra toppmodellen.

Den nye utgaven med ren bakhjulsdrift er også en EV9 Exclusive 7-seter, der den ene motoren yter en effekt på 203 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Også denne mangler utstyret som følger en GT-Line... Prisen for denne er satt til 739.900 kroner.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 23. desember 2023, klokken 23:10
Sitat fra: batterimannen på lørdag 23. desember 2023, klokken 23:01https://www.elbil24.no/nyheter/kia-ev9-far-lavere-pris/80720263

Den firehjulsdrevne versjonen er en EV9 Exclusive AWD med 7 seter, altså tilnærmet lik betegnelse som toppmodellen, men uten GT-Line i betegnelsen. Motoriseringen er den samme - 384 hestekrefter - men den har noe mindre utstyr, som igjen gir en lavere pris. Oppgitt pris for denne er satt til 799.000 kroner, altså 100.000 kroner ned fra toppmodellen.

Den nye utgaven med ren bakhjulsdrift er også en EV9 Exclusive 7-seter, der den ene motoren yter en effekt på 203 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Også denne mangler utstyret som følger en GT-Line... Prisen for denne er satt til 739.900 kroner.d
Fint at de tilbyr en billigere versjon  :+1: i denne dyrtid på en helt konge bil.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialsøndag 24. desember 2023, klokken 13:44
800k, tja... Er jo mye billigere enn Model X, og mye mer plass enn i iX, og kan leveres lenge før PS3/eX90.

Og ikke er den "kinesisk", har 7års "garanti" + 2500kg på kroken.

Er det også vinterdekk med til 800k, kan det jo være en grei deal. Men hadde heller sett denne ned mot 700 blank, og en rwd rett under 600 feks.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentorsdag 28. desember 2023, klokken 22:58
Er vel 46 000 - 50 000 for vinterdekk (20"). Kan hende de kommer med en kampanje hvor de er inkludert, men vil ikke tro det.


Tilbehørsprisliste EV9 - NTB Kommunikasjon https://kommunikasjon.ntb.no/files/17847239/18033920/35672/no
Tittel: Kia EV9
Skrevet av: turfsurffredag 29. desember 2023, klokken 08:51
Sitat fra: batterimannen på torsdag 28. desember 2023, klokken 22:58Tilbehørsprisliste EV9 - NTB Kommunikasjon https://kommunikasjon.ntb.no/files/17847239/18033920/35672/no
32k for hengerfeste, yikes. Og vinterhjul bør man enten få rabatt på eller kjøpe tredjepart.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: hybrid88mandag 04. mars 2024, klokken 13:21
Er det noen som vurderer AWD GT Line om prisen er tilsvarende Sverige/tyskland?
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: batterimannentorsdag 28. mars 2024, klokken 22:49
Nå har EV9 akkurat stukket av med en prestisjetung pris. Under  New York International Auto Show som pågår akkurat nå, har den blitt kåret til Årets bil i verden.

https://www.tv2.no/broom/karet-til-arets-bil-i-verden/16570882/
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialfredag 29. mars 2024, klokken 20:22
Fint med awards, men det har ikke nødvendigvis noe særlig nytte sånn egentlig.

Fiat hadde vel årets bil i 2020 eller noe, men solgte ikke en sjiit🤔
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 31. mars 2024, klokken 16:30
Sitat fra: Radial på fredag 29. mars 2024, klokken 20:22Fint med awards, men det har ikke nødvendigvis noe særlig nytte sånn egentlig.

He he helt enig radial :+1: 
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vaduztorsdag 04. april 2024, klokken 20:00
Var vel jeep avenger som ble årets bil i fjor, er det noen som har kjøpt den? En liten, dyr forhjulstrekker med halvdårlig rekkevidde og meh infotainment.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtorsdag 04. april 2024, klokken 21:17
Ja disse prisene har sånn ca null verdi.

Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 04. april 2024, klokken 21:45
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:17Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Ja det viser jo dumheten i det. TMY er jo selve fasit på en populær bil og må være med på slike tester. Men kansje Tesla sa nei til deltakelse? Da må de jo isåfall ta en Toyota dvs låne bilen privat.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtorsdag 04. april 2024, klokken 21:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. april 2024, klokken 21:45
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:17Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Ja det viser jo dumheten i det. TMY er jo selve fasit på en populær bil og må være med på slike tester. Men kansje Tesla sa nei til deltakelse? Da må de jo isåfall ta en Toyota dvs låne bilen privat.

De har vel egentlig aldri nektet biler i noen tester meg bekjent, og en slik familiebil-test er jo no-brainer å stille med Y på..hvem som mente 3 var aktuell som en slags konkurrent til EV9 eller Nio ES8 etc kan man jo lure fælt på😂
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 04. april 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:54De har vel egentlig aldri nektet biler i noen tester meg bekjent, og en slik familiebil-test er jo no-brainer å stille med Y på..
Du husker jo dårligere enn meg du ;D husker du ikke at Tesla Norge en gang for noen år siden nektet å levere en bil, tror det var TMS på en av de kjente testene. Var det vinter eller sommertesten? Husker ikke.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Model3-Tromsolørdag 20. april 2024, klokken 14:09
Testet EV9 her  om dagen. Kjører Tesla Model Y til vanlig.
Førsteinntrykket var veldig bra. Om man kjører en Model Y til vanlig, så vil EV9 oppleves som en SVÆR bil og må håndteres i trafikken deretter. Bor du i et leilighetsbygg med relativt trang parkering? Stay away :D
Stolene framme var gode å sitte i. Et hakk mykere enn i min Tesla, samt flere innstillinger. Definitivt et pluss mot Tesla (selv om jeg trives godt i Tesla sine seter også). Baksetene har kortere/mindre understøtte enn Tesla.
Ellers er det skuffende at plasten i interiøret ser og mest sannsynlig er av det billige slaget. Nesten en turnoff om man ellers liker bilen.
På veien trivdes jeg veldig godt. Bilen har kvikk motor, bra kjørelengde og er meget bra å kjøre til å være så stor. Et hakk irriterende med fartsgrenseadvarsel som irriterer MYE og må slås av på hver tur.
Lydanlegget er absolutt på høyde med Tesla, men jeg testet ikke anlegget som følger med billigste versjon.
Har man behov for en stor bil og potensiale for 7 seter? Løp og kjøp. Har man ikke behovet er det nok mye enklere å ferdes i trafikken med en mindre doning.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vaduztirsdag 23. april 2024, klokken 16:23
Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtirsdag 23. april 2024, klokken 16:59
Man får sånn ca 2x model Y eller ID4 4x4 til prisen av 1x EV9...det er klart de fleste tenker seg nøye om før man velger EV9.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktaritirsdag 23. april 2024, klokken 17:15
Ingen av dem har 6/7 seter eller enorm bagasjeplass.
Man sitter høyere og har bedre plass i alle seter i EV9. Komforten er også et knepp opp.

 Enig i at prisen er 100k for høy, og som nevnt tidligere tror jeg man får den mye billigere ved import fra Sverige.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Radialtirsdag 23. april 2024, klokken 21:02
Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vaduztirsdag 23. april 2024, klokken 21:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: hELgenentirsdag 23. april 2024, klokken 21:35
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: Vaduzonsdag 24. april 2024, klokken 06:36
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:35
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv


Ja den blir perfekt om den får de oppgraderingene. 
Tittel: Sv: Kia EV9
Skrevet av: daktarionsdag 24. april 2024, klokken 08:25
Når jeg bygger en ID.Buzz med alt utstyr lander jeg på ca 700k u/v.hj. før rabatter. Da har man 82 kWh brutto og rwd.
Lange ID.buzz med større batteri på 87 kWh, og hvertfall GTX, vil antagelig vippe opp 50k, kanskje 100.
Da er vi på 800k før rabatter.

Prisen nærmer seg raskt EV9 GT, men den har da 100+ kWh, "800V". Og antagelig mindre innvendig plass.
Så konklusjonen er fortsatt at EV9 nok bør ned i pris når lange Buzz kommer.

Nio ES8 er etter min oppfatning litt mindre innvendig enn EV9, det er EQS suv også til en pris på ca 1,5 mill..