Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Fleur på torsdag 04. november 2021, klokken 00:04

Tittel: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Fleurtorsdag 04. november 2021, klokken 00:04
Vet at man ikke bør hurtiglade for mye pga at det tærer på batteriet. Men hva er for mye? Er jo fristende å lade bilen opp om man feks likevel er på kjøpesenteret (med teslaladere utenfor). Er 1 gang annenhver uke for mye?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Fleurtorsdag 04. november 2021, klokken 08:11
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 04. november 2021, klokken 08:04
Hvorfor vil du hurtiglade når du er på handletur? Hurtiglading er dyrt, så det gjør du bare når du må.
Fordi garasjen er ekstremt trang og det antagelig vil være fristende å lade den her og der om man likevel er ved en Tesla lader. Om jeg kun skal bruke den når jet virkelig trenger det er det kanskje 2 ganger i året på langtur, men jeg ser jo at teslaladerne nesten alltid er fylt opp utenfor kjøpesenteret her og tviler på at alle de er på langtur

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Handymantorsdag 04. november 2021, klokken 08:24
Hver eneste lading sliter på batteriet. Jo høyere effekt desto mer sliter det.
Å begrense hurtiglading er det beste for batteriet. I tillegg spiller en haug med andre faktorer inn. Du vil derfor ikke få et eksakt svar på spørsmålet ditt.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 04. november 2021, klokken 08:52
Hurtiglading to ganger i året høres passe ut. Man hurtiglader når man må og saktelader ellers.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. november 2021, klokken 10:25
Det er en del myter og dårlige tester der ute som gjør at mange tror at superlading er verre enn det egentlig er.
Nå vet vi jo ikke hvordan Kina-batteriene er i forhold til Panasonic-batteriene på lang sikt, men erfaringene fra Tesla Model 3 viser at kjølesystemet er mye bedre enn det var på Model S, og at superlading dermed er mindre skadelig på Model 3 enn S. Tesla skiller på de som lader på Teslas ladere og de som lader på andre ladere, siden samspillet og beskyttelsen mellom en Tesla-lader og Tesla bil beskytter batteriet bedre. Derfor vil en ofte få lavere ladeeffekt på Tesla enn det en skulle håpe på...siden Tesla beskytter batteriet når det er fare på ferde. Tesla sier ikke at en bør la være å lade på superladere hyppig, men at effekten kan gå ned om en lader for mye (som f.eks. en fyr som brukte ChaDeMo-adapter på andre ladere veldig mye).
https://www.electriccarfaq.com/tesla/is-frequent-supercharging-bad-for-a-tesla-battery/
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: OlaMtorsdag 04. november 2021, klokken 12:46
Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: kodaxtorsdag 04. november 2021, klokken 15:24
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 04. november 2021, klokken 08:04
Hvorfor vil du hurtiglade når du er på handletur? Hurtiglading er dyrt, så det gjør du bare når du må.
Noen har gratis lading ;)
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: geeartorsdag 04. november 2021, klokken 21:38
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. november 2021, klokken 08:52
Hurtiglading to ganger i året høres passe ut. Man hurtiglader når man må og saktelader ellers.
Hurtigladet X-en vår i området 40 ganger i året (selv om det kun var på langtur), og den hadde svært lite degradering etter 3,5 år. En håndfull kilometer.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Fleurtorsdag 04. november 2021, klokken 21:46
Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:46
Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
Har lader hjemme men litt klønete å parkere i garasjen så lurte egentlig bare på hvor mye det skader batteriet å lade i ny og ne på hurtiglader?

Regner forresten med at det er en hastighet på hurtigladerne og at man ikke kan velge å nedjustere hastigheten?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 04. november 2021, klokken 22:06
Sitat fra: Fleur på torsdag 04. november 2021, klokken 21:46
Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:46
Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
Har lader hjemme men litt klønete å parkere i garasjen så lurte egentlig bare på hvor mye det skader batteriet å lade i ny og ne på hurtiglader?

Regner forresten med at det er en hastighet på hurtigladerne og at man ikke kan velge å nedjustere hastigheten?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Du kan ikke velge å begrense hastigheten ved hurtiglading, nei. Men du kan velge en tregere lader, f.eks. en på 50 kW. Altså ikke fra Tesla, men fra en annen operatør.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Syklistmandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Handymanmandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Fleurmandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: RJKmandag 08. november 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Handymanmandag 08. november 2021, klokken 21:44
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.
Man lader når man har behov. Dersom man kan klare seg med saktelading mener jeg det er å foretrekke fremfor hurtiglading. Jeg sier ikke at man skal unngå superlading. Ofte er det eneste aktuelle alternativet, og da gjør man det.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: Fleurmandag 08. november 2021, klokken 21:44
Sitat fra: RJK på mandag 08. november 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Hadde vanskeligheter med hjemmelader selv. Selger hos tesla mente det ikke var et problem å kun hurtiglade, mens i alle forumer på Internett frarådes det. Dermed måtte vi skaffe oss lademulighet hjemme. Rart om mange kun lader på hurtigladere om det er så skadelig for batteriet

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: hELgenenmandag 08. november 2021, klokken 21:48
Flere destinasjonsladere og AC ladere på p plasser hadde nok vært å foretrekke. Hurtiglading/lynlading sliter nok noe på batteriene. Selv prøver jeg å unngå hurtiglading og foretrekker maks 50 kW ladere der jeg må stoppe på langtur. Ja det blir nok sikkert 15 min ekstra stopp eller kanskje ennå litt mer,men kan leve med det.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: RJKmandag 08. november 2021, klokken 22:24
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:44
Sitat fra: RJK på mandag 08. november 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Hadde vanskeligheter med hjemmelader selv. Selger hos tesla mente det ikke var et problem å kun hurtiglade, mens i alle forumer på Internett frarådes det. Dermed måtte vi skaffe oss lademulighet hjemme. Rart om mange kun lader på hurtigladere om det er så skadelig for batteriet

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Kommer an på størrelse på batteri, rekkevidde og kjørelengde/behov. Må man lade ofte fordi man kjører langt hver dag, så sliter man batteriet (unødvendig?) fort ut. Men har bilen god rekkevidde, og man kjører sjeldent og kort, så lader man kanskje bare en eller 2 ganger i måneden. Da er det ikke fullt så ille.

Men helt klart, ville ikke anbefalt elbil til folk som ikke kan ordne seg med saktelading på en eller annen måte. Men som en mellomløsning til man får ordnet seg med AC-lade-mulighet, så mener jeg det går helt greit.

Jeg føler og at enkelte er særdeles hysterisk på dette. Det var nok et problem på eldre elbiler som ikke benyttet li-Ion-batterier, og som måtte lade bare du åpna døra for mange ganger. Dagens biler og batterier er laget for langt tøffere bruk.

Batteriene tåler i utgangspunktet et visst antall ladesykluser (1000-1500) som altså er fra helt tomt til helt fullt. Siden man gjerne har noen prosent (fort 10 % +/-) når man starter, og stopper ved 80 % til vanlig, så kan man fort doble det tallet.

Med små batterier man må lade ofte, når man maks ladesykler kanskje allerede etter nesten 9 år, gitt 2000 sykler á 5x i uken, 47 uker i året. Når batteriet er stort nok til at man kun lader det 1x i uken, så tar det tilsvarende 42 år å nå 2000 sykler.

Dette er derfor konservative anslag på bruk, der jeg som sagt har satt det så lavt som 2000 sykler, og ikke 3000 sykler, fordi jeg antar at man noen ganger lader helt opp til 100 %. Om man holder seg til 10-90-intervallet eller alternativt 20-80 eller 30-70, så skal batteriet veldig lett tåle et normalt bil-liv (12-18 år) om ikke rust eller andre ting dreper bilen først.

Problemet er mer dårlig temperaturkontroll, så om du opplever at bilen "chargegater", så har man midlertidig temperaturproblemer. Det vil redusere levetiden noe. Om det inntreffer ofte, er det selvsagt ikke bra for bilen i det lange løp. Veldig kalde vintrer og ofte overgang fra kald bil og batteri til varm bil og batteri, og så kald igjen, vil selvsagt virke negativt på levetiden. Samme med mekanisk slitasje.
Tittel: Sv: Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 09. november 2021, klokken 08:33
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Når det selges over 100.000 elbiler i året, og nå veldig mange familie-elbiler, og det tar en halvtime å lade, så trenger en mange ladere særlig i forbindelse med ferier hvor folk kjører veldig mange mil. Tesla tar høyde for at du skal slippe å stå i kø også i ferier/peaks. Men Tesla har og sagt at de også vil hjelpe de som ikke har lademulighet i byene, så ja, de sier det går greit å lade mye på Tesla-superladere.

De har forøvrig og begynt å få opp mange semi-sakte-ladere ved hoteller osv, sånn at folk kan våkne opp på hotellet med fulladet bil, kalt Destination Chargers i gult.