Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: SHN på onsdag 03. november 2021, klokken 12:15
https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s
Elbiler skal vel betale 50% av hva fossilbiler skal? Usikkert om det er tilfellet her. Tolker det som om det er kun elbiler som har brikke som får 50%, men samtid får fossilbiler med brikke 20%
Elbilar med Autopass-abonement får 50% av rabattert takst for eksosbilar. Så når eksosbilar får 20% rabatt, så får elbilar 60% rabatt på ordinær pris.
+1
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da ;D
Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Min spådom er at bompengar vil bli rabbatert endå lengre enn det, feks 80%, med mindre dei gjenværande 50% er veteranbiler som knapt blir brukt. Drivstoff til elbil vil uansett vere billegare enn bensin/diesel. :-)
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Sitat fra: Svein_H på onsdag 03. november 2021, klokken 18:07
Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.
Hydrogen er i mindretall og derfor ikke av relevans for finansene på en vei, og kan inntil det blir populært slippe avgifter.
Sitat fra: Svein_H på onsdag 03. november 2021, klokken 18:07
Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.
Har du noen henvisning til et eller annet form for regnestykke som viser i hvilken grad bilen er en melkuku for staten (oss!) i et større bilde/regnskap? Er vel uansett et vanskelig regnestykke vil jeg tro, men mitt spørsmål er av nysjerrighet om det finnes troverdige regnestykker på dette. Spør ikke om hva FrPs politikere hevder!
FrP sier jo at bilen ikke lenger er en melkeku. Nå bruker staten mer på vei enn det bilistene betaler i avgifter.
https://www.tv2.no/a/9108981/
Blir heller ikke overrasket om det snart kommer en stor miljøavgift på batteripakkene også.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?
Vel hvis man bor rundt høvik hvor det er stasjon og pendler til jobb i oslo hver dag så blir litt å spare men ja en så lenge er hydrogen der elbiler var i 2013 i hvertfall i Norge, er litt bedre i Tyskland.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. november 2021, klokken 06:55
FrP sier jo at bilen ikke lenger er en melkeku. Nå bruker staten mer på vei enn det bilistene betaler i avgifter.
https://www.tv2.no/a/9108981/ (https://www.tv2.no/a/9108981/)
Den artikkelen er fra 2017. FrP har gått hardt ut mot bompenger etter den tid. Men klart når de selv satt med makten sammen med høyre, så fik de altså til dette kunststykket. Ett år ihvertfall...
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. november 2021, klokken 10:04
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?
Vel hvis man bor rundt høvik hvor det er stasjon og pendler til jobb i oslo hver dag så blir litt å spare men ja en så lenge er hydrogen der elbiler var i 2013 i hvertfall i Norge, er litt bedre i Tyskland.
Tråden handler om bomstasjoner på E6 i Gudbrandsdalen. Nærmeste hydrogenstasjon er på Hvam (Skjetten). Derfra er det 18 mil til Øyer, og 27 mil til Otta. Hvor langt opp i Gudbrandsdalen tør du å kjøre?
Hydrogenbilen til toyota går ca 400 km på en tank. Rekker dessverre ikke t/r hytta, ellers kunne jeg tenke meg en. Og så må en reise til Høvik hver gang man skal tanke....
https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s (https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/N%C3%A5-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-%C3%A5-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s) ;)
Sitat fra: Elmo på lørdag 06. november 2021, klokken 17:26
https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s (https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/N%C3%A5-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-%C3%A5-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s) ;)
Jaja, så får jeg ta Focusen og kjøre bomfritt gjennom Østerdalen i stedet hvis jeg må nordover på langtur, og attpåtil en kortere rute. Null stress.