Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10

Tittel: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORlørdag 30. oktober 2021, klokken 10:31
Har du funnet bilen som har alt?
En del irriterer seg over at id.4 starter og stopper ift om du sitter i sete.

Her er min liste:
AWD
Mindre enn iX
Tilhengerfeste min 1300kg
Lang rekkevidde med rask lading og lite forbruk!
Komfortseter
Adaptiv cruisecontrol med radar og god støtte for fartsgrenser og rundkjøringer osv.
Selvkjøring som ikke vingler
Liten svingdiameter
Adaptive lys - helst laserlys, minimum Matrix
Varme i ratt!
HUD!
360 graders kamera! Med høy oppløsning
Keyless
Helst nattkamera, i hvert fall på en dyr bil.
Trådløst CarPlay med kobling til HUD
God lyd
Varmepumpe!
Automatisk parkering
Panoramaglasstak
OTA oppdatering av software!
God app, med støtte for tredjeparter som Tibber og med alle funksjoner du må kunne fjernstyre

iX har dessverre ikke alt dette, så langt er det id.4 GTX og iX som kommer nærmest for meg.
Så for meg er det showstopper hvis det blir for mange ting som mangler.
Eller irriterende ting som biler med trådløs lading av mobil, men du må ha i kabel for å bruke CarPlay..
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 10:39
Enig, summen av mange små ting er en showstopper. Men jeg har 3 store. Det var dem jeg lurte på.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORlørdag 30. oktober 2021, klokken 11:41
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
Nei, men knappen er ved siden av «gir» spaken, så det tar ca 1s mer. Så da blir det en VW konsern bil på deg. Jeg liker å ha på musikk mens jeg går rundt i garasjen el.l. Det er mer styr på id.4.
-forvarming via app
Ja, siden 2014
-justere SOC fra app
Vet ikke, men tipper ja på iX.

Ellers interessant å se hvor forskjellig vi er. Mangel på forvarming via app er helt klart en stor for meg også, men visste ikke at det fantes elbiler uten den muligheten. Siste forstår jeg for de som er overbevist om behovet. Men nummer 1 forstår jeg absolutt ikke.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 13:31
Startknapp er jo totalt unødvendige klikking. Det er jo omtrent som å ha holder for nøkkel på rattstammen. Hvor mange trykk er passe, hvor mange er for mye? Man kunne jo gjort som et gammelt fly: start vannpumpe, start oljelampe, start bensinpumpe, start magneter.,  vri startmotor osv.

Når vil man egentlig sette seg inn i bilen når skjermen er helt dau? Hva sparer man av strøm på det?

Men enig med deg at VAG kunne latt bilen stå på lenger når man flytter seg ut av setet.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Trond.mlørdag 30. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen. Og å trykke på en knapp for å starte bilen lever jeg godt med.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORlørdag 30. oktober 2021, klokken 13:40
Sist jeg hadde VW så gikk bilen tom for strøm xx antall ganger, ofte når bilen var pakket klar til å dra på tur, så måtte vi vente på hjelp. Grunnen var at automatikken feilet, og bilen trakk strøm etter at den var låst og forlatt.
På BMW har det på de 5+ bilen jeg har hatt aldri vært noe problem. Er strømmen av, så er den av.
Jeg vil gjerne ha av en på/av knapp, og vil helst ha en håndbrekk knapp jeg hører bremsene bli satt på.
Godt vi er forskjellig, så er det kunder til alle bilmerker  ;)
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORlørdag 30. oktober 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen. Og å trykke på en knapp for å starte bilen lever jeg godt med.
Så nå at det var kommet en mulighet for å stoppe pågående forvarming via appen. Det er noe jeg setter pris på. Ellers veldig irriterende at forvarming på i3 "deaktiveres" hvis den er satt på 2 ganger uten at en har kjørt i mellomtiden. Da må en inn i bilen for å aktivere det igjen. Håper iX ikke har denne begrensingen. Greit nok at ukeprogrammet stoppes når bilen ikke er tilkoblet, men manuell forvarming i appen burde ikke deaktiveres.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 13:45
Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen.
Dette betyr vel at Tibber smart lading ikke kommer til å funke heller? Tibber må jo snakke med bilen og starte/stoppe lading?
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: amroislørdag 30. oktober 2021, klokken 13:51
Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 14:01
Sitat fra: amrois på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:51
Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.
Det må du forklare hvordan rent teknisk skjer. ID.4 har ikke Tibberstøtte fordi noen APIer mangler. (Lokasjon)
Tibbers system må starte og stoppe strømmen, og det skjer ikke i sikringsskapet men i bilen tror jeg. Har man Easee kan de ta det i laderen.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORlørdag 30. oktober 2021, klokken 14:10
Det er her det er en stor forskjell mellom merkene.
BMW tillater kontroll av Tibber gjennom appen, og jeg får full kontroll ift prisen gjennom Tibber.

Det er 2 måter hvis du har Easee lader, bare første hvis du ikke har det.
1. Tibber leser % fra api grensesnittet til BMW. Da tar det det noen minutt før den skrur av ladingen på bilen. Måten de skrur av på er å endre klokkeslett på lavprisvindu.
2. Med Easee så må en i Tibber appen si hvilken bil som står koblet til laderen. Da henter den % status fra bilen, og antar altså ikke at den et på 50%. Da endrer den umiddelbart, og styrer boksen i stedet for bilen.
Ulempen for meg er at jeg har 3 ladere på 2 steder og snart 2 BMWer. Hadde jeg kun hatt 2 ladere hjemme og alltid ladet samme bil på samme lader, så er det beste løsning med to BMWer også.

Ref irritasjonen min over er det viktig å ikke ha avreisetid satt både i Tibber appen og i BMW appen. Da blir klimatisering fort deaktivert. Men smartlading virker fremdeles.

Mercedes appen tillater ikke dette og sammen med trådbasert Cardplay er det full showstopper for meg.
ID.4 tror jeg kommer med støtte, og de har så god CarPlay støtte at den kan kjøpes.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Svolarfredag 05. november 2021, klokken 22:39

Hvordan er det med slik Lane keeping assist på BMW, helt nye BMWer (2021), går det an å permanent skru den av eller er den på ved hver oppstart?
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarilørdag 06. november 2021, klokken 23:09
https://youtu.be/dPWWbvcs4Dw
Styring av klim, video fra BMW. Ingen snarvei til ratt- eller setevarme? Bare meg (og Autogefühl) som synes dette ser litt kronglete ut? Jeg er så dårlig på å få talestyring til å funke stabilt, så vil gjerne ha snarveier. Lever uten det i ID.4 men ikke optimalt.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Jan E-28søndag 07. november 2021, klokken 00:39
Mener jeg leste et sted at motion detection også kan programmeres til en hvis grad. Slik at for å komme til ønskede menyer så kan du programere custom gestures ala 4 fingre/OK-tommel venstre/OK-tommel høyre etc.
Akkurat klima meny tror jeg dukket opp i en video (Bjørn sin?) ved å vise 2 eller 3 fingre?

Edit:
Var vel en av BMW sine representanter på en av videoene som sa at i fremtidig oppdatering så vil det i teorien være mulig å kjøre forbi et hotel. Peke på det. Og si "Hei BMW, order room for two on that hotel one night 2 weeks from now". Vil tro det var en litt vel vågal antagelse, men artig om tilsvarende en gang kommer til IX. Men vil tro det ligger noen generasjoner frem i motion detection sensorer og voice commands  :laugh:
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORsøndag 07. november 2021, klokken 08:00
En trykker nederst på skjermen?
Ellers skal dette skje automatisk på iX, slik at en ikke trenger tenke på det.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarisøndag 07. november 2021, klokken 09:12
Automatisk setevarme, finnes det?
Fingerbevegelser høres også interessant ut, men litt usikker på stabiliteten.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: turfsurfsøndag 07. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: LMOR på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:41
Men nummer 1 forstår jeg absolutt ikke.
Jeg er helt enig med daktari her. Unødvendige ting er bare irriterende. Start / stopp knapp og ikke automatisk åpning / låsing av bilen er kjipt. Ikke enkeltstående showstoppere dog.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Trond.msøndag 07. november 2021, klokken 09:54
Der er vi forskjellige. Keyless generelt er noe av det mest upraktiske jeg vet om. Foretrekker å trykke på nøkkelfob for å låse bilen. Da vet jeg at den er låst, og jeg får en påminnelse om hvor jeg sist hadde nøkkelen. Ellers må jeg lete etter den støtt og stadig. Men jeg innser at jeg kanskje bruker en time ekstra i løpet av livet for å trykke på en knapp på nøkkelen, istedet for å trykke på dørhåndtaket.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarisøndag 07. november 2021, klokken 10:07
Jeg elsker keyless! Heldige iPhone-brukere som kan ha telefonen som nøkkel.
BMW skriver jo at det har laget et velkomsthilsen når man er nær bilen som gjør alt klart. Rart de må ha startknapp allikevel.

Men låsing kan være ymse, på i-pace måtte man trykke på en kjip knapp på håndtaket, på etron var det berøring men litt ustabil, på ID.4 bare lett berøring og funker nesten alltid. Teslaene låser seg selv men ubehagelig når man er 10 m unna og den fortsatt ikke har låst seg.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Trond.msøndag 07. november 2021, klokken 10:21
Det har nok litt med bruksmønsteret å gjøre. Jeg bruker bilen bare til lengre turer, så hvordan jeg låser og starter bilen blir da uvesentlig.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORsøndag 07. november 2021, klokken 10:39
Tror kanskje vi snakker forbi hverandre om start stopp.
Alt åpnes og klargjøres automatisk hvis det er det dere mener er start.
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.
Det blir tullete å la være å kjøpe en bil fordi en må trykker på en knapp ved spaken og så sette den i riktig «gir», eller om en kan sette den rett i gir.

Det som er irriterende er biler som skrur av alt bare fordi du reiser deg. Det må eventuelt skje når en låser bilen.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: bobakkasøndag 07. november 2021, klokken 11:27
Sitat fra: Trond.m på søndag 07. november 2021, klokken 09:54
Der er vi forskjellige. Keyless generelt er noe av det mest upraktiske jeg vet om. Foretrekker å trykke på nøkkelfob for å låse bilen. Da vet jeg at den er låst, og jeg får en påminnelse om hvor jeg sist hadde nøkkelen. Ellers må jeg lete etter den støtt og stadig. Men jeg innser at jeg kanskje bruker en time ekstra i løpet av livet for å trykke på en knapp på nøkkelen, istedet for å trykke på dørhåndtaket.
Jeg er på linje med deg her - fint å ha en nøkkel som styrer låsing og åpning.
iX3'en har Keyless og litt utfordring da jeg hadde nøkkel i lomma samtidig som bilen var satt til lading ved inngangen vår og jeg gikk frem og tilbake. Lading stadig avbrutt og bilen låste seg opp da jeg gikk forbi, selv om jeg hadde 0 intensjon om å kjøre.
Poenget er at bilen prøver å finne ut av mine intensjoner. Standard for Keyless er at når du nærmer deg bilen med nøkkel så skal du ut å kjøre. Det er ikke alltid tilfellet!
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 07. november 2021, klokken 11:59
Det kan du vel justere i menyen? Dvs velge om den skal automatisk låse når du går, og låse opp når du nærmer deg. Individuelt.
Det var en av de smarte valgene i sw jeg satt pris på da jeg også går forbi bilen i blant uten at jeg skal kjøre. Men mener at den da låste opp om jeg faktisk tok i håndtaket.

Hadde én uke med ID4 uten keyless. Det holdt for min del :)
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: jkirkebosøndag 07. november 2021, klokken 13:39
Keyless er gull. Elsker løsningen på Model 3 med nøkkelen på mobilen. Har aldri med verken nøkkelknippe eller lommebok lengre, kun mobil. Yale Doorman lås på husdøren, Apple Pay på mobilen samt Tesla-nøkkel i Tesla-appen. Genialt.

Om bilen stopper lading fordi man kommer nærme med nøkkelen er det bare en dårlig implementasjon. Teslaene gjør ikke det, lading må du stoppe selv.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarisøndag 07. november 2021, klokken 14:09
Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
Tror kanskje vi snakker forbi hverandre om start stopp.
Alt åpnes og klargjøres automatisk hvis det er det dere mener er start.
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.
Det blir tullete å la være å kjøpe en bil fordi en må trykker på en knapp ved spaken og så sette den i riktig «gir», eller om en kan sette den rett i gir.

Det som er irriterende er biler som skrur av alt bare fordi du reiser deg. Det må eventuelt skje når en låser bilen.
Både og tror jeg. etron som eksempel: Går til bil, drar i håndtak, bil låses automatisk opp, men våkner ikke. Sitte ned, trykke brems, ta på beltet, trykke startknapp, vente, veente (er man for tidlig med Drive så får man en alarm) oj der våknet bilen, sette i Drive og kjøre.

ID4: åpne døra, sitte ned, trykke på brems, bil våkner mens man tar på beltet, Drive og kjør.

Når etron da i tillegg skrur seg av når man går ut (som ID4) så går tiden.

På iX, som gjenkjenner føreren på utsiden av bilen så hadde vært kjekt at den fyrte opp og var klar til Drive umiddelbart når man setter seg.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarisøndag 07. november 2021, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. november 2021, klokken 11:59
Det kan du vel justere i menyen? Dvs velge om den skal automatisk låse når du går, og låse opp når du nærmer deg. Individuelt.
Det var en av de smarte valgene i sw jeg satt pris på da jeg også går forbi bilen i blant uten at jeg skal kjøre. Men mener at den da låste opp om jeg faktisk tok i håndtaket.

Hadde én uke med ID4 uten keyless. Det holdt for min del :)
Enig, på ID.4 og Tesla skrudde jeg av "opplesing ved nærhet". Holder at den låser opp når jeg tar i håndtaket.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Jan E-28søndag 07. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.


Plaid trenger en kun å sette seg inn og holde brems, så gå på gassen. Så begynner den å kjøre den retningen den antar du skal. Om den ikke har antatt riktig så kan en swipe til det retningen en ønsker. Så teknologien er tilstede for at en ikke trenger å trykke på noe som helst.
Dette kommer vel snart på de nye S og X modellene også?
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: bobakkasøndag 07. november 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 07. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.


Plaid trenger en kun å sette seg inn og holde brems, så gå på gassen. Så begynner den å kjøre den retningen den antar du skal. Om den ikke har antatt riktig så kan en swipe til det retningen en ønsker. Så teknologien er tilstede for at en ikke trenger å trykke på noe som helst.
Dette kommer vel snart på de nye S og X modellene også?

Dette har ingenting med teknologi å gjøre.
Det er kun brukergrensesnitt som implementeres ved hjelp av noen linjer kode.
Personlig syns jeg brukergrensesnittet med å trykke inn start og så sette den i "gir" er helt OK - særlig fordi jeg kjører flere biler med lignende brukergrensesnitt. Men mulig jeg begynner å bli gammel..

Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORsøndag 07. november 2021, klokken 21:42
Ift hele comfort access utvikling er vel dette er tegn på at en begynner å gå tom for nyttige ideer.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: daktarisøndag 07. november 2021, klokken 22:56
Den store revolusjonen var jo Sen tilbake i 2014 som altså presenterte dørhåndtak når man nærmet seg og skrudde seg på når man trykket bremsen, så D og kjør. Det er rart ikke flere enn ID-serien og Polestar har kopiert dette hittil.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 06:05
BMW har alltid vært konservativ ift flere andre. Ting skal virke, og det skal være minimal risiko for at de blir saksøkt i USA. For meg virker risikoen større enn nytteverdien her.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Trond.mmandag 08. november 2021, klokken 06:19
Personlig er glad for at  BMW er fokuserer på å lage driftssikre biler med gode kjøreegenskaper., framfor all verdens unyttig gimmick. Min største bekymring i forhold til iX er at de dessverre kan ha gått i feil retning. Da kommer jeg til å gå tilbake til iX3 som er en fantastisk god bil.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: turfsurfmandag 08. november 2021, klokken 07:55
Sitat fra: daktari på søndag 07. november 2021, klokken 22:56
Det er rart ikke flere enn ID-serien og Polestar har kopiert dette hittil.
Enig. Det er en åpenbar forbedring, og unødvendig irritasjonsmoment å ikke ha etter å ha bli vant til det.

På toppen av det hele blir jo bilen billigere å produsere. Utfordringen til tyskerne er kanskje at de da ikke kan selge keyless start som en opsjon...
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: pbergmandag 08. november 2021, klokken 11:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. november 2021, klokken 13:39
Keyless er gull. Elsker løsningen på Model 3 med nøkkelen på mobilen. Har aldri med verken nøkkelknippe eller lommebok lengre, kun mobil. Yale Doorman lås på husdøren, Apple Pay på mobilen samt Tesla-nøkkel i Tesla-appen. Genialt.


Helt til batteriet på mobilen er flatt og du står et eller annet sted der lader ikke er lett tilgjengelig. Om du da ikke har en powerbank i lomma. :-)
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: boppusmandag 08. november 2021, klokken 12:12
Sitat fra: pberg på mandag 08. november 2021, klokken 11:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. november 2021, klokken 13:39
Keyless er gull. Elsker løsningen på Model 3 med nøkkelen på mobilen. Har aldri med verken nøkkelknippe eller lommebok lengre, kun mobil. Yale Doorman lås på husdøren, Apple Pay på mobilen samt Tesla-nøkkel i Tesla-appen. Genialt.


Helt til batteriet på mobilen er flatt og du står et eller annet sted der lader ikke er lett tilgjengelig. Om du da ikke har en powerbank i lomma. :-)

Det du ønsker deg er altså en gammeldags nøkkel av metall. Ikke en elektronisk med batteri. Det er utdatert.
Tesla har vist oss hvor elegant dette kan gjøres, og de andre følger sakte etter.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: pbergmandag 08. november 2021, klokken 13:59
Personlig så liker jeg både belte og bukseseler. I nøden så er det greit å ha muligheten til nødnøkkel av stål inne i den faktiske elektroniske nøkkelen, kombinert med muligheten til å holde sistnevnte inntil rattstammen for å få start på bilen med RFID innebygget i nøkkelen.

I stedet for å stå fast midtvinters et eller annet sted med tom mobil.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: Rosstophermandag 08. november 2021, klokken 14:41
Sitat fra: snakkesalig på mandag 08. november 2021, klokken 14:22
Alle Teslaer leveres med "nødnøkkel" i form av et kredittkort med RFID, det er anbefalt å alltid ha med seg dette i tillegg til mobilen.

I tillegg, hvis kan man låne telefon av en forbipasserende, kan man ringe til sin bedre halvdel og be de låse opp og starte bilen fra sin mobil. Har selv gjort det for min samboer og jeg velger selvfølgelig heller det enn å måtte kjøre langt avgårde og levere reservenøkkel.
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 15:48
De fleste passer minst like godt på at mobilen er ladet som bilen.
Bilen kan også gå tom for strøm, og så må man ha et alternativ med fysisk metall med seg.
Uansett, hvis en alltid må ha med seg et kort eller en nøkkel for sikkerhets skyld så er en like langt.
Men med comfort access gjennom 17 år har jeg aldri hatt behov for en nødløsning, mye annet galt som kan skje med en bil også..
Tittel: Sv: Potensielle showstoppere
Skrevet av: turfsurfmandag 08. november 2021, klokken 17:03
Etter 9 måneder og 20k km har jeg brukt nøkkelkortet en gang. Det var når jeg hentet bilen. Ikke-problem. Kan og starte bilen med klokka om det var nødvendig.