Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kjølholdt på fredag 29. oktober 2021, klokken 07:10
Skulle egentlig selge min 2013 model s nå . Men kommer ned i garasjen og bilen vil ikke starte . Strømstyrken for lav. Deretter helt i svart. Flakbil kommer de får liv i den igjennom 12 volts batteriet . Men bilen nekter å gå i drive. Da er det flakbil til Kokstad . Og heldigvis garantiutløp 26/11. 2021. Kan jo være 12 volts batteriet ? Vi får se
Skulle gått i drive om en får jumpstartet den. Kan hende noen vinner i batterilotteriet her...
Vår 2013 har siste dag garanti i dag, og det er bra skummelt. Har heldigvis bestilt den "reseal" bulletinen av batteriet, og visstnok registeres km stand og alder på bookingtidspunktet i tilfelle de finner noe inni batteriet når det er åpent.
Ifølge tesla fikk jeg nytt batteri i 2016. Dog ikke med bedre kapasitet . Men vi får se hva de sier nå
Verste er om det er den DC-DC konverteren. Den er bra dyr. Hadde du liv i skjermer og øvrig 12v forbrukere etter at 12v kilden som ble koblet til for å jumpstarte var fjernet? Eller prøvde du å sette i drive mens den var tilkoblet?
Hadde liv i skjermen etter at bilstereo var fjernet. Tror jeg , de satte den i toe mode. Men det kanvære den . Har akkurat byttet sikringene til ptc heateren som sitter i dc sc konverteren . Dette pga at sikringene hadde røket og ptc heateren hadde tatt kvelden
Boosteren ikke bilstereo😂
Håndtakene er jeg sikker på at kom ut etter at boosteren var fjernet
Samme skjedde med min 2013 P85+ for 2 måneder siden. 3 uker igjen av 8 års garantien.
Fikk den tilbake etter 4 uker med splitter nytt 90 batteri og remanufactured drivenhet.
Bilen føles nesten som ny.
Krysser fingrene for at du er like heldig.
Naboen her har kjørt lånebil i tre uker nå..
Beklager lite tilbakemelding men russland og elbilforum er ikke tidenes kombo. Man kommer ikke inn på elbilforum. Det gikk slik: tesla feilsøker Spør om jeg har byttet ptc heater. Ja det har jeg kjøpte en brukt en hos høggern. Ja da lå problemet der.Den hadde for lav isoleringsevne og da nektet bilen å gå i drive. Ok da skal den ned til ev service og repareres der (tesla sine timepriser er uaktuelle). De setter på en dummy på dc dc konverteren slik at bilen kan kjøres tross feilmeldinger, so far so good. 15 min senere ringer de og sier de har mer dårlige nyheter. De greier ikke å få bilen i drive selv med dummy. De fortsetter å feilsøke, neste dag , det blir nytt hovedbatteri ;-) får et refurbished ett sa de. Men maks uttelling dette med 3 uker igjen på 8 års garantien
Godt!
Men sykt at de ikke kan se det som tydeligvis bør være obvious, a... Batterifeil bør være temmelig tydelig og lett å se, eller?
De valgte å gå for den løsningen som var enklest og billigst for de. Forøvrig kan det lønne seg å ta bilde av feilmelding ;" Strømstyrke redusert ikke sikkert at bil starter igjen" Jeg hadde denne en mnd før bilen gikk i svart. Med tanke på dokumentasjon hvis dette hadde skjedd etter garantiutløp. Da ville man kunne argumentere med at feil har oppstått innenfor garanti periode
Min 2015 85d 140k/km er på service nå og fikk melding om at de måtte bytte nytt hovedbatteri. Skulle leveres fra Nederland, så usikkert når bilen var ferdig.
Har ikke fått melding om refurbished batteri, men har heller ikke spurt. (Viste ikke de gjorde det) Men har lest en del om de nye 85/350v batterier og blev veldig positiv, men leser nå også at flere får refurbished. Noen som vet om hva Tesla pleier/foretrekker å gjøre? Og hva skal man forvente i kvalitet forskel på et refurbished v nytt 85/350v. Og hva skjer med garantien på batteriet? Nye år eller fortsettes den gamle garantien?
Gamle garantien fortsetter selvsagt. Men du kan reklamere på jobben som er gjort i ett år (eller var det to?).
Du kan jo spørre Tesla om de gir garanti på jobben. Men for at det skal løpe ny reklamasjonsfrist må det jo i utgangspunktet ha vært reklamert innen den opprinnelige absolutte (og relative) fristen. Den er jo begrenset til 5 år så om du har fått noe utført mellom 5-8 år på garanti er det en frivillig ordning fra Tesla sin side hvor de ordner noe du i utgangspunktet ikke hadde noen lovmessige rettigheter i forhold til. Skulle ikke tro at det trigger noen reklamasjonsfrist egentlig.
Min selges med en gang den kommer ut av verkstedet nå. Kan ikke skru sjøl og frykter f.eks luftfjæring, DU osv. Men er egentlig mest lei av at jeg til stadighet må drive og organisere verkstedbesøk osv . Neste bil blir nå en hyundai kona fra 2021. Kjøper bil etter behov denne gangen også . Kun fruen og jeg som kjører bil på tur. Unga er blitt store ,de bestiller jo egne flybilletter nå. Dermed kona med ca 50 mil rekkevidde. Dårligere ladehastighet, men ikke så mye dårligere enn strupet 2013 modell!
Sitat fra: kjølholdt på mandag 29. november 2021, klokken 09:14
Min selges med en gang den kommer ut av verkstedet nå. Kan ikke skru sjøl og frykter f.eks luftfjæring, DU osv. Men er egentlig mest lei av at jeg til stadighet må drive og organisere verkstedbesøk osv . Neste bil blir nå en hyundai kona fra 2021. Kjøper bil etter behov denne gangen også . Kun fruen og jeg som kjører bil på tur. Unga er blitt store ,de bestiller jo egne flybilletter nå. Dermed kona med ca 50 mil rekkevidde. Dårligere ladehastighet, men ikke så mye dårligere enn strupet 2013 modell!
Hvis kvalitet er viktig så spørs det on Kona er så bra; min Kona måtte bytte ut motor, girkasse, batteri, ac, diverse deler i dashbordet m.m minst en gang før bilen var 3 år. Men for all del; 2021 utgaven kommer nå ferdig senket (1 cm i forhold til 2019) fra fabrikk og klarer nå over 500 km om sommeren. Bare å håpe at du slipper å ha med Hyundai sentralt da de er notorisk trege med garantisaker (ofte 2-3 mnd ventetid).
Leste for øvrig at den nye (Ecq?) fra mercedes hittil har hatt 8(!) tilbakekallinger....
En liten oppdatering. batteriet jeg fikk 13 j- okt R1 overhalt 1 gang. Men feilmeldingen var der fortsatt, dvs den med for lav isolasjonsevne. måtte da bytte ptc heather, nei løste ikke problemet. De sier det er fukt i dc dc konverteren. Rift i ledning fra ptc inn i konverter , da kondens i konverteren. Totalt med bytte av vindusheis i tillegg 41000 kr
For å ende historien, et firma i oslo kjøpte den.De ville gjøre reparasjonene sjøl.Helt iorden det sa jeg. Da gikk den for 150 tusen kr.
Det var ganske lite ift. andre tilsvarende Model S, men egentlig en grei pris sett "normale" biler i samme segment. Verditap per år er jo ikke ille sånn sett.
Sitat fra: kjølholdt på mandag 29. november 2021, klokken 09:14
Min selges med en gang den kommer ut av verkstedet nå. Kan ikke skru sjøl og frykter f.eks luftfjæring, DU osv. Men er egentlig mest lei av at jeg til stadighet må drive og organisere verkstedbesøk osv . Neste bil blir nå en hyundai kona fra 2021. Kjøper bil etter behov denne gangen også . Kun fruen og jeg som kjører bil på tur. Unga er blitt store ,de bestiller jo egne flybilletter nå. Dermed kona med ca 50 mil rekkevidde. Dårligere ladehastighet, men ikke så mye dårligere enn strupet 2013 modell!
Tvert i mot sannsynligvis bedre. e-Niroen vår lader med 78 kW til ca. 56-57%, og sett i forhold til forbruk så er dette raskere enn Model X-en vår ladet med, selv om den kunne peake på 130.
Sitat fra: petersv på mandag 06. desember 2021, klokken 13:04
Det var ganske lite ift. andre tilsvarende Model S, men egentlig en grei pris sett "normale" biler i samme segment. Verditap per år er jo ikke ille sånn sett.
Tja ser at stort sett 2013 modell med 190 tusen på telleren ligger for 190 -210 tusen .
Sitat fra: geear på mandag 06. desember 2021, klokken 14:51
Sitat fra: kjølholdt på mandag 29. november 2021, klokken 09:14
Min selges med en gang den kommer ut av verkstedet nå. Kan ikke skru sjøl og frykter f.eks luftfjæring, DU osv. Men er egentlig mest lei av at jeg til stadighet må drive og organisere verkstedbesøk osv . Neste bil blir nå en hyundai kona fra 2021. Kjøper bil etter behov denne gangen også . Kun fruen og jeg som kjører bil på tur. Unga er blitt store ,de bestiller jo egne flybilletter nå. Dermed kona med ca 50 mil rekkevidde. Dårligere ladehastighet, men ikke så mye dårligere enn strupet 2013 modell!
Tvert i mot sannsynligvis bedre. e-Niroen vår lader med 78 kW til ca. 56-57%, og sett i forhold til forbruk så er dette raskere enn Model X-en vår ladet med, selv om den kunne peake på 130.
Ser 54ishkW @50% på begge våre ved optimal batteritemp. Og det stuper fort derfra. Går så treigt at det er smertefullt om man ikke er på kosetur og kan ta en ekstra kaffekopp eller to mens man venter.
Hadde 64kW ved 50% på vår S85D i sommer.
Ladekurven var slik:
https://imgur.com/a/W1E6F7d
Innlegget:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg991320#msg991320