Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Pitmairen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:15
Det ser ut til at det har blitt bekreftet nå at noen (alle?) nye SR+ produserte etter ca 8. oktober kommer med et nytt batteri på 60kWh og 491km WLTP range.
De nye bilene har manufacturing code BTF1 og Model Code/Trim code MT322. De gamle har BTF0 og MT337.
Flere kunder i Tyskland har i dag fått certificate of conformity dokument som bekrefter det.
Kilde
https://tff-forum.de/t/keine-spekulation-mehr-model-3-sr-mit-60-kwh-akku/146243
https://tff-forum.de/t/model-3-sr-bestellung-und-auslieferung-q4-2021/136499
Jeg har sett flere av disse i norsk inventory de siste dagene:
https://tesla-info.com/inventory.php?country=Norway&state=&sale=New&min=&max=9999999&milemin=&milemax=&ap=All&model=All&variant=All&title=undefined&minyear=2008&maxyear=2021&colour=All&interior=All&seats=All&wheels=0&titlestat=All&search=
Supert, har 1 SR+ i bestilling, kan jo håpe at den da går 230 km i om vinteren - og gjør den det selger vi den gamle suv´n.
Hadde kanskje trodd SR+ skulle øke i pris også her, som i Tyskland. Nå har vi billigere bil enn USA til og med, og hvis det i tillegg kommer med større batteri, fremstår det som et veldig godt kjøp til 36400 kr.
Ja der kom prisøkningen- +20.000 på SR+
Den endres sikkert når alle de gamle er levert ut.
Regner med at de fortsatt skal leveres med LFP? Noe annet som også oppdateres på sr+ i samme slengen med denne prisstigningen?
Lurer på hva MT322 er
5kwt mindre batteri kan jeg leve med, men hadde det vært f.eks "plastikk i hjulbuene for å forhindre rust" så blir det veldig fristende å kansellere den jeg skal få neste fredag og bestille ny.
Magefølelsen sier at det er mer "endring for litt større/tyngre batteri", men jeg er kanskje den mest ukvalifiserte gjetteren angående Tesla som finnes.
Bestilte en SR+ 14 okt., ikke fått info om levering. Jeg venter nok på ny utgave.
Hvis man vil ha nyeste utgave av SR+ så trenger man ikke å kaste bort 1000 kr på kansellering. Det er mulighet å få utsatt levering hvis man snakker med tesla. Selv har jeg gjort det samme i høst og nå får jeg den nye utgaven til gammel pris.
Edit: Flere har sendt meg PM om dette så jeg svarer her: Dere kan nekte å ta over bilen når dere får meldingen fra vegvesenet. På overleveringsdagen blir dere hjemme. Når dere ikke henter så tar tesla kontakt med dere på sms. Skriv bare at dere trenger en utsettelse på noen mnd. Da endres bestillingen på nettsiden til en blå knapp hvor det står en avtalt frist når du ønsker å gjøre ny bestilling.
Noen som kan dele VIN, eller vet om de trolig får 55kwh eller 60 kWh pakker?
Har fått vin LRW3E7FA7MC3509** På fakturaen står det MT337 Standar range Plus bakhjulsdrift, tipper det er 55kwh :)
Moas: Gjorde du dette før prisen gikk opp i går?
Aha, kanskje jeg har misforstått, det var 1k i bestillingsgebyr du snakket om og ikke 20k i prisøkning :)
350xxx på VIN på meg og. Henter neste uke, det er helt sikkert 55kwh.
For de som har fått VIN, så tipper jeg man kan sjekke om man har den nye ved å gå inn på tesla konto-siden og kopiere URLen til bilde av bilen. I urlen så er det en liste med options-koder:
https://static-assets.tesla.com/...&options=...,MT337,...
MT337=gammel
MT322=ny
Antar dette fungerer på konto-siden, det gjør i hver fall det på bilene i inventory.
Kanskje greit å vente litt med å bestille inntil man er garantert den nye.
Greit nok, da kan jeg gruble litt til på om jeg skal ha sr+ eller lr.
Det blir minimum venting til vinter/våren 2022, siden de nå er utsolgt i Europa, jf oppdatering på nettsidene ved bestilling nå.
Sitat fra: tornaldo på fredag 29. oktober 2021, klokken 11:58
Det blir minimum venting til vinter/våren 2022, siden de nå er utsolgt i Europa, jf oppdatering på nettsidene ved bestilling nå.
Ja, ble forespeilet februar når jeg utsatte min. Har bil, så klarer å vente. Får nytt batteri til gammel pris.
Offisielt; 491 km rekkevidde, samt nå kalles den ikke standard range pluss lenger. Kun bakhjulsdrift, Model 3
Ser ut som de nye også får premium interiør.
Spørs om de legger inn muligheten for en acceleration boost oppgradering her også.
Ca. 9% høyere 0-100 er jo rimelig merkbart, selv om den ikke var noe rakett i utgangspunket.
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:38
Spørs om de legger inn muligheten for en acceleration boost oppgradering her også.
Ca. 9% høyere 0-100 er jo rimelig merkbart, selv om den ikke var noe rakett i utgangspunket.
Ja det er vel en strategi for å tjene mer penger. De tror de vil tjene mer på at mange oppgraderer akselerasjonen, enn potensielt tapt nybilsalg pga "treg" bil som standard.
Man kjøper jo gjerne ikke Standard Range, hvis man er veldig opptatt av disse egnskapene, selv om det absolutt er et stort pluss at den er(var) relativt kjapp som standard.
Sitat fra: Pitmairen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:01
Ser ut som de nye også får premium interiør.
Tvilsomt, ser at det fortsatt er to forskjellige vinduer med spesifikasjoner på hjemmesiden.
Når du går videre til bestilling står det også fortsatt delvis premium interior.
Var innom, og det eneste som er nytt er lengre rekkevidde iflg selger.
Men godt nok for meg. Håper på februar da.
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:33
Sitat fra: Pitmairen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:01
Ser ut som de nye også får premium interiør.
Tvilsomt, ser at det fortsatt er to forskjellige vinduer med spesifikasjoner på hjemmesiden.
Når du går videre til bestilling står det også fortsatt delvis premium interior.
Men på design-siden så viser "Se spesifikasjoner" under interiør det samme for alle modellene. På betalingssiden har de kanskje bare noe de har glemt å oppdatere?
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 11:04
Var innom, og det eneste som er nytt er lengre rekkevidde iflg selger.
Men godt nok for meg. Håper på februar da.
Håper det stemmer.
Jeg henter min "gamle" bil i dag. Hvis det bare er litt mindre batteri så bryr det meg ikke så mye, men hvis jeg i tillegg kan få fullt premium interiør med bedre lyd, varme i ratt, tåkelys osv for 20k ekstra så frister det veldig.
Vil den "nye" SR+, eller RWD som den kanskje heter nå, ha varme i ratt, premium lydanlegg, tåkelys (og annet?) som LongRange har? I tillegg til litt økt rekkevidde på disse LFP batteriene som for meg virker meget god (uten at jeg kan noe som helst om bilbatterier hehe)
Så forskjellen mellom SR og LR er da firhjulsdrift, rekkevidde og batteritype?
Er litt i tvil om hvor gode disse nye "Iron"-batteriene er, men det er jo garanti de første 8 årene da...
OT: Er det ikke gått inflasjon i ordet "premium" :)
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:02
Vet ikke hvorfor noen påstår den nå har premium interiør.. ser fortsatt bare delvis premium interiør der man sammenligner spesifikasjoner.
Ser også fortsatt at den mangler tåkelys på illustrasjonene.
Så jeg antar forskjellene er de samme som de alltid har vært.
Her: https://www.tesla.com/no_no/model3/design hvis jeg velger "Model 3" og sjekker interiør "Se spesifikasjoner" så er det dette som vises:
(https://i.ibb.co/3Rm6QRZ/image.png) (https://ibb.co/3Rm6QRZ)
Prøve ctrl+shift+r i tilfelle gamle verdier er cachet.
Sitat fra: Pitmairen på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:15
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:02
Vet ikke hvorfor noen påstår den nå har premium interiør.. ser fortsatt bare delvis premium interiør der man sammenligner spesifikasjoner.
Ser også fortsatt at den mangler tåkelys på illustrasjonene.
Så jeg antar forskjellene er de samme som de alltid har vært.
Her: https://www.tesla.com/no_no/model3/design hvis jeg velger "Model 3" og sjekker interiør "Se spesifikasjoner" så er det dette som vises:
(https://i.ibb.co/3Rm6QRZ/image.png) (https://ibb.co/3Rm6QRZ)
Prøve ctrl+shift+r i tilfelle gamle verdier er cachet.
Ser da vitterlig ut som at RWD og AWD har samme utstyret nå.
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:03
Er litt i tvil om hvor gode disse nye "Iron"-batteriene er, men det er jo garanti de første 8 årene da...
Tja - tåler dobbelt antall ladesykluser blant annet.
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:03
Er litt i tvil om hvor gode disse nye "Iron"-batteriene er, men det er jo garanti de første 8 årene da...
Tja - tåler dobbelt antall ladesykluser blant annet.
Tid vil vise, jeg venter ihvertfall på den nye modellen. Trenger det lille ekstra om vinteren for å slippe 1 ladestopp.
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:53
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:03
Er litt i tvil om hvor gode disse nye "Iron"-batteriene er, men det er jo garanti de første 8 årene da...
Tja - tåler dobbelt antall ladesykluser blant annet.
Tid vil vise, jeg venter ihvertfall på den nye modellen. Trenger det lille ekstra om vinteren for å slippe 1 ladestopp.
Jeg har trua på disse nye Iron"-batteriene".
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:53
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:03
Er litt i tvil om hvor gode disse nye "Iron"-batteriene er, men det er jo garanti de første 8 årene da...
Tja - tåler dobbelt antall ladesykluser blant annet.
Tid vil vise, jeg venter ihvertfall på den nye modellen. Trenger det lille ekstra om vinteren for å slippe 1 ladestopp.
Kommer SR med nytt batteri snart? Hva er annerledes fra LFP?
Samme batteri som leveres i dag, bare med litt høyere kapasitet.
Valger å hente ut bila. Rekkevidden er ok, og manglende rattvarme kompanseres at jeg slipper å kjøre iskald leaf :-)
Noen med formening om hvorfor de har r dusert akselerasjonen? For å øke rekkevidde? For å differensiere mere opp til LR? Sikkerhet?
Ikke noe med SR å gjøre, men ser at 3P har fått redusert rekkevidde.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sr+ har fått nytt navn, heter nå bare model 3 rwd.
Virker som den har alt long range har bare mindre rekkevidde.
Jeg ville ikke konkludert med at nye 3 RWD får premium interiør. I konfiguratoren ligger begge deler inne under "se spesifikasjoner". Men man kan ikke velge mellom dem. Og fortsetter man til betaling så står det altså delvis premium interiør.
Sitat fra: paalsen på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:17
Ikke noe med SR å gjøre, men ser at 3P har fått redusert rekkevidde.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg stusset også litt på dette, men ble usikker på hva det sto der tidligere.
567 tidligere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 02. november 2021, klokken 21:38
Noen med formening om hvorfor de har r dusert akselerasjonen? For å øke rekkevidde? For å differensiere mere opp til LR? Sikkerhet?
Tyngre batteri?
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 03. november 2021, klokken 08:09
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 02. november 2021, klokken 21:38
Noen med formening om hvorfor de har r dusert akselerasjonen? For å øke rekkevidde? For å differensiere mere opp til LR? Sikkerhet?
Tyngre batteri?
Det er vel samme LFP-batteriet som har vært levert fra kina siste tiden. Eller tar jeg feil? Har de byttet til annen type LFP?
Dog er jo aksellerasjonen helt ok fortsatt. Sjeldent jeg har behov for vannvittig aksellerasjon i de 30-50 sonene jeg normalt kjører i :police:
I følge TU:
"Tregere
Billigste Model 3 har også blitt tregere. Mens den før gjorde 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder, må man belage seg på å bruke et halvt sekund mer, da den nå bruker 6,1 sekunder.
Dette handler blant annet om at Tesla har kuttet ut produksjon av en egen motorvariant til denne bilen, og nå bruker samme motor som Long Range-varianten bak. Det gir lavere energiforbruk, og noe tregere akselerasjon.
I tillegg har batteripakken høyere energiinnhold, men vi vet ikke hvor mye mer energi den har, og om økningen skyldes flere celler eller en mer effektiv plassutnyttelse, eller om batteripakken har blitt tyngre.
– Vi er glade for å kunne lansere en oppdatert Model 3 Rear Wheel Drive. Alle Model 3 RWD-biler som bygges fremover, får en forbedret WLTP-rekkevidde på 491 kilometer. Akselerasjonen er litt redusert, og bilen gjør nå 0-100 km/t på 6,1 sekunder.
Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge sier at alle Model 3 med bakhjulstrekk som bygges nå, får rekkevidde på 491 kilometer og redusert akselerasjon.
– Vi mener at disse endringene gir bilen en riktig balanse mellom rekkevidde, ytelse og moro. Endringen kommer som et resultat av Teslas ustanselige jakt etter muligheter for å forbedre effektiviteten, sier Roland."
https://www.tu.no/artikler/tesla-oker-rekkevidden-pa-sin-billigste-bil/514727
Bryr meg ikke om akselerasjons men om rekkevidde.
Autopilot er nå også inkludert.
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 09:03
Bryr meg ikke om akselerasjons men om rekkevidde.
Autopilot er nå også inkludert.
Har den ikke hatt autopilot hele tiden?
Synes Faktisk at RWD framstår som en fornuftig bil nå!
God rekkevidde og lavt forbruk, normal men fortsatt god akselerasjon som ikke får deg til å miste lappen i ALLE situasjoner. Topp stereoanlegg, varme i forseter og ratt. Tåkelys, led-matrix.
Kan man få henger-feste til denne?
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 03. november 2021, klokken 09:46
Autopilot har "alltid" vært standard.
Ganske sikker på at det ville vært nevnt i TU-artikkelen om den også har fått premium interiør.
Snodig, når man velger RWD, så lister den opp 2 ulike interiørspesifikasjoner... Både premium og "ikke-premium".
Så, da har den kanskje ikke premium likevel :/
Jeg har min sr+ inne til bestilling. Levering denne mnd. Er det noen flere her som har forsøkt å få den nye til gammel pris?
Merker at jeg godt kunne tenkt meg å få bilen snart. MEN jeg kunne godt tenkt meg å få bedre rekkevidde også :laugh:
Nei, måtte inn med ny bestilling, 20.000,- mer.
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 10:45
Nei, måtte inn med ny bestilling, 20.000,- mer.
Nei, du har ikke forsøkt å få ny bil til gamle pris? Eller nei, du har forsøkt å få ny bil til gammel pris ved å utsette til neste kvartal, men fikk ikke mulighet til dette, og måtte legge inn ny bestilling...?
hadde 2 valg.
1. Motta den bestilte i desember = dårligere rekkevidde
2. Legge inn ny bestilling og høyere pris.
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 11:38
hadde 2 valg.
1. Motta den bestilte i desember = dårligere rekkevidde
2. Legge inn ny bestilling og høyere pris.
Takk for svar.. blir nok til at jeg tar imot denne mnd.
Hentet ut sr+ idag. Vesentlig lavere forbruk og støy en 2019 lr. Samme glede men 100 tusen billigere:)
Hvilke erfaringer har dere med lydanlegget i SR+? Vi har to barn som liker å høre musikk når vi er på tur. Men er det slik at SR+ ikke har høyttalere bak? Ser litt forskjellig info på nettet (og også at det skjedde en endring på 2021-modellen?)
Sitat fra: Grenadier på fredag 05. november 2021, klokken 12:09
Hvilke erfaringer har dere med lydanlegget i SR+? Vi har to barn som liker å høre musikk når vi er på tur. Men er det slik at SR+ ikke har høyttalere bak? Ser litt forskjellig info på nettet (og også at det skjedde en endring på 2021-modellen?)
Ja partial premium mangler sub og 2 høytalere bak, tviler på det er no endring for de nye. Er nok bare feil på nettsiden til tesla for når man går til betaling så står det partial premium.
Man kan få kjøpt de hos beegood
https://www.begood.no/products/tesla-model-3-sr-premium-lydoppgradering-2021
Nå er ikke jeg noe lydekspert men lyden er helt ok og litt mindre bass. Jeg må innrømme at anlegget i LR 2019 var mye bedre en 2021sr+ Selv om sr+ etter min mening er mye bedre støydempet enn 2019 LR var.
Lyd er vel viktig for noen, her på bygda kjører ungdommer rundt og rundt i volvo med bagasjerom fullt av høyttalere....
Litt off topic det her, men lyden i SR+ er grei. Det er greit med bass, men det første som oppgraderes i vår bil er nettopp dette. Stereo. Ser det finnes kit man kan kjøpe, men de prisene de skal ha så blir det nok heller til å bygge noe skikkelig selv. Det jeg savner er god fyldig bass på normalt lydnivå. Føler at volumet må skrus en del opp før man får no basstrykk slik det er nå. MEN, det er bedre enn hva jeg trodde før vi fikk bilen. Har også en I3 med Harman Kardon stereo og M3 sitt standard stereo spiller bedre. Jeg har aldri vært tilhenger av å kjøpe fabrikk montert stereo og kun gjort det pga at familiens behov må gå foran. Nå er kidsa såpass store at nå kommer fars behov litt mer inn i bildet igjen. Endelig :D
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 11. november 2021, klokken 15:00
Litt off topic det her, men lyden i SR+ er grei. Det er greit med bass, men det første som oppgraderes i vår bil er nettopp dette. Stereo. Ser det finnes kit man kan kjøpe, men de prisene de skal ha så blir det nok heller til å bygge noe skikkelig selv. Det jeg savner er god fyldig bass på normalt lydnivå. Føler at volumet må skrus en del opp før man får no basstrykk slik det er nå. MEN, det er bedre enn hva jeg trodde før vi fikk bilen. Har også en I3 med Harman Kardon stereo og M3 sitt standard stereo spiller bedre. Jeg har aldri vært tilhenger av å kjøpe fabrikk montert stereo og kun gjort det pga at familiens behov må gå foran. Nå er kidsa såpass store at nå kommer fars behov litt mer inn i bildet igjen. Endelig :D
er det enkelt å få montert stereo selv, uten å måtte kjøpe disse kit-ene? Hvis det blir SR+/RWD på meg, så vil jeg ha så mye lyd som mulig hehe :) Men orker ikke gå til LR bare for stereoen heller :P
Vil det være for mye å forvente ca 30 mil av denne vinterstid på kysten av Finnmark (Hammerfest), med mye temperaturer på mellom 0 og -8 ?
Tja, har sett tester i canada der de i ekstrem kulde har ca 60% av kapasiteten.
så med 90% lading blir det da ca 265 km.
Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:21
Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.
Hva mener du med moderat kulde og streng kulde? Hvor mye reduserer varmepumpa rekkeviddetapet i denne moderate kulda? 😅
Sitat fra: ViktorS på fredag 12. november 2021, klokken 13:31
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:21
Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.
Hva mener du med moderat kulde og streng kulde? Hvor mye reduserer varmepumpa rekkeviddetapet i denne moderate kulda? 😅
Det er mange faktorer som spiller inn, alt etter hvor VP henter varmen fra. Det er nok derfor vanskelig å angi en eksakt temperatur hvor VP har virknignsgran 1. Men i temperaturer rundt 0 har den nok en god virkningsgrad, og i minus 20 vil den kanskje ha lavere vikringsgrad enn et elektrisk varmeelement.
Poenget med kommentaren var et jo kaldere det er, desto mindre gevinst gir en varmepumpe. Tilslutt vil den kanskje være mindre effektiv enn en bil uten VP.
Jeg erfarer mye mindre rekkeviddetap på Yen nå på høsten (ned mot 0), enn i 3ern jeg hadde uten VP.
Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).
Tesla jobber seg stadig lengre :)
Sitat fra: MyMuffin på fredag 12. november 2021, klokken 13:49
Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).
Tesla jobber seg stadig lengre :)
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Sitat fra: MyMuffin på fredag 12. november 2021, klokken 13:49
Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).
Tesla jobber seg stadig lengre :)
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
Det kan virke logisk at de har gjort det med vilje av den grunn ja. 500km er jo en magisk grense for elbiler i disse dager og det er jo long range / perf som Tesla ønsker å selge flest av.
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
De gjør jo det samme med LR (for ikke å kannibalisere P salg?): Sitat18" Aero-felger Inkludert Estimert rekkevidde som konfigurert: 638 km
Ser de har oppdatert interiørspesifikasjonen på designsiden nå. Ingen premium lyd og tåkelys ser det ut til, men med varme i ratt og bakseter.
Sitat fra: Pitmairen på fredag 12. november 2021, klokken 14:09
Ser de har oppdatert interiørspesifikasjonen på designsiden nå. Ingen premium lyd og tåkelys ser det ut til, men med varme i ratt og bakseter.
Godt de fikk oppdatert.
Synd at man ikke får tåkelys eller stereoen. Skulle gjerne hatt begge deler, men usikker på om jeg orker betale 80k mere for det hehe. (Jada, vet at man får awd og tilhørende gleder også, men det har jeg egentlig ikke bruk for)
Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.
Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.
Sitat fra: tornaldo på fredag 12. november 2021, klokken 15:12
Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.
Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.
Baksetevarme er heller ikke noe jeg trenger. Så sjeldent noen sitter der. Men stereo derimot!! Synes også det var kjedelig med redusert akselerasjon, selv om jeg sjeldent har bruk for det her oppe i nord, annet enn for "gøy".
Skulle gjerne hatt standard range med premium stereo, tåkelys, setevarme framme og rattvarme. Perfekt 👌
Sitat fra: tornaldo på fredag 12. november 2021, klokken 15:12
Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.
Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.
Litt avhengig av når du bestilte og når du skal hente bilen din, så kan det være du er en av de heldige som får med de nye spesifikasjonene, men den gamle akselerasjon (5.6) til gammel pris. :)
Har allerede fått bekreftet fra Tesla at jeg får 55 kWh batteri, og slått meg til ro med det. Noen heldige tyskere har fått kombinasjonen 60 kWh batteri, og 0-100 på 5.6s.
Ser ut som noen biler med det nye batteriet har begynt å leveres ut nå, ifølge https://teslastats.no. De som listes opp med type MR.
Ser ut som eneste forskjell i kjøretøyopplysningene er 10kg mer i egenvekt,
MR er vel medium range fra 2018/2019? Noen som vet om 60kwh har kommet til Europa?
Noen som vet fra hvilken VIN nr de nye 60 kwt batteriene kommer? Jeg har 383xxx på min. Ser av vedlagt oversikt at det skal komme både 55 og 60 kwt i høst.
Sitat fra: Frodese på onsdag 17. november 2021, klokken 19:36
MR er vel medium range fra 2018/2019? Noen som vet om 60kwh har kommet til Europa?
De registerer vel ikke medium range fra 2018/2019 nå?
Alt tyder på at disse er de nye med 60kwh. Vet ikke hvorfor teslastats kaller dem MR.
Sant, litt rart det ja, håper du har rett. Spennende å se hva som kommer fremover!
Ser nå at bestillinger nå leveres i juni....
Kan jo hende at vi som fikk bil i november også har dette større batteriet. Er jo masse regenenerering tilgjengelig etter forvarming og 100 prosent. Lader over 30kw når batteriet har passert 100 prosent
Sitat fra: Atle3 på torsdag 18. november 2021, klokken 13:07
Kan jo hende at vi som fikk bil i november også har dette større batteriet. Er jo masse regenenerering tilgjengelig etter forvarming og 100 prosent. Lader over 30kw når batteriet har passert 100 prosent
Hvilket VIN har du?
Sitat fra: filtvet på torsdag 18. november 2021, klokken 08:14
Ser nå at bestillinger nå leveres i juni....
Fortsatt februar 2022.
Ser ut til at Mai 2022 er leveringstid hvis man bestiller idag. Fortsatt desember på long range.
Ferskt bilde, kl 21:55.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg så at det er et par registrerte nye Model 3. De har type 'na' med egenvekt 1772 - det var 1750 for andre SR+. VIN er merket som J i stedet for A - som nylig var vanlig.
Kanskje de er den nye SR+ med 491 km rekkevidde.
22.11.2021 ED 415XX Model 3 Grey 383327 na LRW3E7FJ3MC383327 FJ
23.11.2021 ED 150XX Model 3 Black 383577 na LRW3E7FJ4MC383577 FJ
23.11.2021 ED 166XX Model 3 White 383593 na LRW3E7FJ2MC383593 FJ
23.11.2021 ED 208XX Model 3 White 385257 na LRW3E7FJ7MC385257 FJ
PS: Jeg beklager språkfeilene, jeg prøver å lære Norsk :)
Tenkte først at det var kjipt med bare 6,1 sek 0-100... Treigt liksom. Men... Hvor ofte har jeg brukt for bedre enn det? Aldri! Jeg kjører stort sett i 30-50-80 soner. Og aksen i gammelhondaen på 12-13 sekunder til 100 er mere enn nok 😂
Til og med polestar 7,* er mere enn godt nok til de aller fleste.
Rekkevidde er jo mye viktigere, og her er jo den nye standarden meget bra til prisen!:)
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 14:19
Jeg så at det er et par registrerte nye Model 3. De har type 'na' med egenvekt 1772 - det var 1750 for andre SR+. VIN er merket som J i stedet for A - som nylig var vanlig.
Det virker ganske sannsynlig, posisjon 8 angir motortype, men det er jo usannsynlig at det er motoren som er tyngre, så da har de gjerne både ny motor og nytt batteri
Pos 8 A - Single Motor - Standard Model 3
Pos 8 J - Single Motor China
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:25
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 14:19
Jeg så at det er et par registrerte nye Model 3. De har type 'na' med egenvekt 1772 - det var 1750 for andre SR+. VIN er merket som J i stedet for A - som nylig var vanlig.
Det virker ganske sannsynlig, posisjon 8 angir motortype, men det er jo usannsynlig at det er motoren som er tyngre, så da har de gjerne både ny motor og nytt batteri
Pos 8 A - Single Motor - Standard Model 3
Pos 8 J - Single Motor China
Jeg er enig, de kan endre både ny motor og nytt batteri.
Jeg så tilbake til registreringer fra januar - februar. J var veldig vanlig men da var egenvekt tyngre. Det er selvfølgelig ikke sikkert, men jeg mistenker at de registrerer noe annet.
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:51
Jeg så tilbake til registreringer fra januar - februar. J var veldig vanlig men da var egenvekt tyngre.
Eksempel ?
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 14:19
Jeg så at det er et par registrerte nye Model 3. De har type 'na' med egenvekt 1772 - det var 1750 for andre SR+. VIN er merket som J i stedet for A - som nylig var vanlig.
Kanskje de er den nye SR+ med 491 km rekkevidde.
22.11.2021 ED 415XX Model 3 Grey 383327 na LRW3E7FJ3MC383327 FJ
23.11.2021 ED 150XX Model 3 Black 383577 na LRW3E7FJ4MC383577 FJ
23.11.2021 ED 166XX Model 3 White 383593 na LRW3E7FJ2MC383593 FJ
23.11.2021 ED 208XX Model 3 White 385257 na LRW3E7FJ7MC385257 FJ
PS: Jeg beklager språkfeilene, jeg prøver å lære Norsk :)
Ja, det er de nye, det har vært flere av dem som har vært registrert i det siste.
Det at det står na er biler med hengerfeste. De er litt tyngre, så forskjellen mellom de nye og gamle er ikke så stor, forskjellen er bare 10kg.
Med hengerfeste 1762 vs 1772 på ny.
Uten hengerfeste 1750 vs 1760 på ny.
Disse som leveres ut nå beholder også den gamle akselerasjonen. Det kommer mest sannsynlig biler med nytt batteri og A motor også ganske snart.
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:16
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:51
Jeg så tilbake til registreringer fra januar - februar. J var veldig vanlig men da var egenvekt tyngre.
Eksempel ?
Jeg hadde ikke rett. Den tidligste er september.
Det er totalt 60 registreringer hos J.
Kan se den lignende kombinasjonen 27. september. Men den veier 1751 kg.
Noen poster er nedenfor.
24.09.2021 ED 156XX Model 3 Grey 333866 CN-SR+ LRW3E7FJ3MC333866 FJ
24.09.2021 ED 156XX Model 3 Grey 333867 CN-SR+ LRW3E7FJ5MC333867 FJ
26.09.2021 ED 185XX Model 3 White 333868 CN-SR+ LRW3E7FJ7MC333868 FJ
27.09.2021 ED 189XX Model 3 Red 333967 na LRW3E7FJ9MC333967 FJ
18.11.2021 ED 240XX Model 3 Black 379326 MR LRW3E7FJ3MC379326 FJ
Sitat fra: Pitmairen på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:29
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 14:19
Jeg så at det er et par registrerte nye Model 3. De har type 'na' med egenvekt 1772 - det var 1750 for andre SR+. VIN er merket som J i stedet for A - som nylig var vanlig.
Kanskje de er den nye SR+ med 491 km rekkevidde.
22.11.2021 ED 415XX Model 3 Grey 383327 na LRW3E7FJ3MC383327 FJ
23.11.2021 ED 150XX Model 3 Black 383577 na LRW3E7FJ4MC383577 FJ
23.11.2021 ED 166XX Model 3 White 383593 na LRW3E7FJ2MC383593 FJ
23.11.2021 ED 208XX Model 3 White 385257 na LRW3E7FJ7MC385257 FJ
PS: Jeg beklager språkfeilene, jeg prøver å lære Norsk :)
Ja, det er de nye, det har vært flere av dem som har vært registrert i det siste.
Det at det står na er biler med hengerfeste. De er litt tyngre, så forskjellen mellom de nye og gamle er ikke så stor, forskjellen er bare 10kg.
Med hengerfeste 1762 vs 1772 på ny.
Uten hengerfeste 1750 vs 1760 på ny.
Disse som leveres ut nå beholder også den gamle akselerasjonen. Det kommer mest sannsynlig biler med nytt batteri og A motor også ganske snart.
Viktigst av alt: Er maks totalvekt den samme, eller er den økt? Tillatt nyttelast er allerede veldig lav på 3.
Sitat fra: Diravi på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:07
Viktigst av alt: Er maks totalvekt den samme, eller er den økt? Tillatt nyttelast er allerede veldig lav på 3.
Tillatt totalvekt har økt, og nyttelasten er den samme. :)
Sitat fra: Diravi på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:07
Viktigst av alt: Er maks totalvekt den samme, eller er den økt? Tillatt nyttelast er allerede veldig lav på 3.
Det er enten 2139 eller 2149 for alle. Jeg så ingen endring.
Hvorfor er det så viktig?
Sitat fra: mbes på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Diravi på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:07
Viktigst av alt: Er maks totalvekt den samme, eller er den økt? Tillatt nyttelast er allerede veldig lav på 3.
Det er enten 2139 eller 2149 for alle. Jeg så ingen endring.
Hvorfor er det så viktig?
Fordi enkelte modeller har så lav nyttelast at dersom 5 utvokste personer sitter i bilen, så kan de ikke lovlig ha med seg noe som helst bagasje.
Førstegangs elbil-kjøper. Klarer ikke helt å bestemme meg. Har inne en bestilling på grå M3 RWD med hengerfeste. Pris ca 420'. Men lurer på om jeg heller skal gå for LR hovedsaklig pga ytterligere 11mil rekkevidde. Skjønt noe annet gøy også, men jeg er stort sett en fornuftig/kalkulert kjøper med et snev av OCD i slike tilfeller :laugh: Pris blir da ca 500'. Bilen blir stort sett brukt i by, men også med noen lengre turer nordover (65 mil). Her i landet kan det jo også bli kaldt. Hvordan vil en SR håndtere det uten for mye styr?
Hva er det fornuftige kjøpet her for en bil som skal holde i en del år?
Sitat fra: bipbop85 på tirsdag 23. november 2021, klokken 20:26
Hva er det fornuftige kjøpet her for en bil som skal holde i en del år?
Uten tvil RWD med LFP batteri, som du har bestilt. Med LR sparer du kanskje maks 15 minutter med lading underveis på langturen din, men det forsvarer ikke prisforskjellen.
Jeg la inn bestilling 9 november på nye RWD med 491 WLTP. Da sto forventet levering i Februar 2022.
I går fikk jeg melding om at bilen min vår på båt med estimert levering midten av desember/slutten av desember.
Positivt overasket over tidlig levering, blir passe fin julegave dette.
Noen flere som har fått samme melding?
Veldig bra julegave:) Det var overraskende, jeg har forstått at 491-bilene først kommer i q1. Hvilken VIN-serie er det på bilen da?
Usikker på hva det er, men jeg fant VIN i kildekoden som begynner på LRW.
Er det en annen kode i nummeret jeg skal se etter?
De 3 første tallene i de 6 siste, de som registreres nå er typisk 367XXX
Sitat fra: janvei på torsdag 25. november 2021, klokken 18:02
Usikker på hva det er, men jeg fant VIN i kildekoden som begynner på LRW.
Er det en annen kode i nummeret jeg skal se etter?
LRW3E7FJ.... er muligens de nye (se lenger oppe i tråden)
Sitat fra: Frodese på torsdag 25. november 2021, klokken 18:26
De 3 første tallene i de 6 siste, de som registreres nå er typisk 367XXX
409XXX er på nummeret mitt, uten at det sier meg stort :P
Sitat fra: jlan på torsdag 25. november 2021, klokken 19:02
Sitat fra: janvei på torsdag 25. november 2021, klokken 18:02
Usikker på hva det er, men jeg fant VIN i kildekoden som begynner på LRW.
Er det en annen kode i nummeret jeg skal se etter?
LRW3E7FJ.... er muligens de nye (se lenger oppe i tråden)
Etter å brukt litt tid på å google rundt ser jeg nå at jeg har A I VIN min. Tyder det på at dette er SR+, og ikke nye versjonen med ekstra batteri som jeg har fått tildelt? (RWD)
Nå skal det sies at jeg bare finner VIN i kildekoden og ikke har fått den tildelt sånn offesielt da, finner heller ikke noe info når jeg prøver å spore den på skip eller hos statens vegvesen. Kanskje bare best å avvente til jeg faktisk får VIN på konto siden min?
Sitat fra: janvei på lørdag 27. november 2021, klokken 08:24
Etter å brukt litt tid på å google rundt ser jeg nå at jeg har A I VIN min. Tyder det på at dette er SR+, og ikke nye versjonen med ekstra batteri som jeg har fått tildelt? (RWD)
Nå skal det sies at jeg bare finner VIN i kildekoden og ikke har fått den tildelt sånn offesielt da, finner heller ikke noe info når jeg prøver å spore den på skip eller hos statens vegvesen. Kanskje bare best å avvente til jeg faktisk får VIN på konto siden min?
A og J er bare to forskjellige varianter av motoren. Begge er brukt sammen med det nye batteriet. Det som avgjør om du har det nye batteriet er nummeret på slutten av VIN.
Fra 37xxxx og 38xxxx var det en miks av gamle og nye batteri. Fra 39xxxx og oppover ser det ut til at alle har det nye batteriet.
Vurderer og slenge inn en bestilling, men stod plutselig est levering var mai. Sist jeg sjekket var det tilbake til feb. Mai blir litt lenge og vente, og vil ikke høyne med 80k for en LR. Blir dette evt biler fra fabrikken i berlin?
Velg en annen farge enn hvit, eventuelt hvit med 19" felger, så er det levering fra februar -22.
Da blir det 19, vil ha hvit. Takk for tips
Jeg skulle egentlig hente en SR+ i Trondheim neste uke, men avbestilte til fordel for M3 bakhjulsdrift med oppdatert rekkevidde. Bilen er allerede kommet og klar til levering neste uke :)
Sitat fra: Napalmberg på søndag 28. november 2021, klokken 14:32
Jeg skulle egentlig hente en SR+ i Trondheim neste uke, men avbestilte til fordel for M3 bakhjulsdrift med oppdatert rekkevidde. Bilen er allerede kommet og klar til levering neste uke :)
Gratulere med super rask levering. Har du fått konkret tidspunkt for levering, eller bare info om levering i Desember?
Bilen er allerede kommet til Bodø :+1:
Sitat fra: Napalmberg på søndag 28. november 2021, klokken 14:58
Bilen er allerede kommet til Bodø :+1:
Gratulerer! Har du tapt 1.000,- bestillingsgebyr? Og jeg tror du måtte betale ytterligere 20.000,-
Samme pris på SR+ og Model 3 bakhjulsdrift. Tapte kun 1000,-
Fant ut at det var for dumt å kjøpe en SR+ med lavere rekkevidde til samme pris
Sitat fra: Napalmberg på søndag 28. november 2021, klokken 21:16
Samme pris på SR+ og Model 3 bakhjulsdrift. Tapte kun 1000,-
Fant ut at det var for dumt å kjøpe en SR+ med lavere rekkevidde til samme pris
Det er smart. Jeg tror du bestilte først etter prisøkningen i november.
Jeg bestilte i oktober med lavere pris, og jeg vil få min om 15 dager.
Men nå er jeg ikke sikker på om jeg skal ta den eller endre den til ny serie. Jeg må bruke 20.000,- mer.
Sitat fra: mbes på søndag 28. november 2021, klokken 21:45
Det er smart. Jeg tror du bestilte først etter prisøkningen i november.
Jeg bestilte i oktober med lavere pris, og jeg vil få min om 15 dager.
Men nå er jeg ikke sikker på om jeg skal ta den eller endre den til ny serie. Jeg må bruke 20.000,- mer.
Hvis du får bilen om 15 dager så er det stor sannsynlighet for at du får den nye uansett, så dumt å avbestille da og risikere å betale mer for samme bil. Hvis du har fått VIN kan du finne ut om du får den nye eller ikke.
Vet man ved hvilket VIN skifte skjedde?
Sitat fra: Frodese på søndag 28. november 2021, klokken 22:40
Vet man ved hvilket VIN skifte skjedde?
De planla å gi bilen for 4 dager siden. Men jeg var ikke her, så de utsatte det. Men VIN endret seg ikke. Den har en 'A' for motorkode, "368***". Jeg tror det er samme bil med 55 kwh batteri.
Sitat fra: mbes på mandag 29. november 2021, klokken 07:35
Sitat fra: Frodese på søndag 28. november 2021, klokken 22:40
Vet man ved hvilket VIN skifte skjedde?
De planla å gi bilen for 4 dager siden. Men jeg var ikke her, så de utsatte det. Men VIN endret seg ikke. Den har en 'A' for motorkode, "368***". Jeg tror det er samme bil med 55 kwh batteri.
Ja, 368xxx er nok 55kwh.
Skiftet ser ut til å ha begynt mellom 379xxx og 383xxx. I den rang'en er det en mix av begge, etter det ser det ut til å bare være det nye batteriet. Fra 39xxxx og oppover er det nok nesten garantert nytt batteri.
Hmmm... Intet hengerfeste tilgjengelig på RWD lengre? Kan ikke se noe i prosessen med bestilling.
Sitat fra: 2ris på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:02
Hmmm... Intet hengerfeste tilgjengelig på RWD lengre? Kan ikke se noe i prosessen med bestilling.
Har vært "off menu" lenge. Du legger det til ved å ringe inn etter du har bestilt. Hvis du er usikker er det jo bare å ringe og spørre på forhånd om det er tilgjengelig. Worst case blir det angrefrist og Finn.
Jeg har nå fått regnr. Hvordan finner jeg ut hvilket batteri bilen har?
Sitat fra: Napalmberg på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:12
Jeg har nå fått regnr. Hvordan finner jeg ut hvilket batteri bilen har?
Er det ikke bare gamle typen som blir levert ut nå, da? Tesla nevnte at nye kommer i februar.
Har bestilt og fått bekreftet en Model 3 bakhjulsdrift, ikke SR+. Oppgitt til 491km når jeg bestilte den fra inventory så bør være en med oppgradert rekkevidde :)
Typebetegnelse MT322
Sitat fra: Napalmberg på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:23
Har bestilt og fått bekreftet en Model 3 bakhjulsdrift, ikke SR+. Oppgitt til 491km når jeg bestilte den fra inventory så bør være en med oppgradert rekkevidde :)
Typebetegnelse MT322
MT322 skal være den nye. Når du har regnr. så kan du vel sjekke egenvekten på Vegvesenets kjøretøyopplysninger:
Med hengerfeste: Gammel 1762 kg, ny 1772 kg.
Uten hengerfeste: Gammel 1750 kg, ny 1760 kg.
https://tesla-info.com/guide/tesla-model-3-buyers-guide.php
Egenvekt med sjåfør er 1835 i følge vognkortet
Sitat fra: Napalmberg på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:14
Egenvekt med sjåfør er 1835 i følge vognkortet
Da får du veie sjåføren og se hva du kommer frem til :)
Sitat fra: Napalmberg på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:23
Har bestilt og fått bekreftet en Model 3 bakhjulsdrift, ikke SR+. Oppgitt til 491km når jeg bestilte den fra inventory så bør være en med oppgradert rekkevidde :)
Typebetegnelse MT322
Du har kjøpt en bil fra inventory med 491 km rekkevidde, og så lurer du på om du får bil med oppdatert rekkevidde...? Er ikke svaret ganske åpenbart?
Er slike kommentarer noe til hjelp? :-1:
Sitat fra: Napalmberg på fredag 03. desember 2021, klokken 08:58
Er slike kommentarer noe til hjelp? :-1:
Ikke når du ikke lenger lurer på noe nei. Men det er vel kanskje fordi du har redigert opprinnelig innlegg, husker ikke hva du skrev opprinnelig.
Når man bestiller en bil fra inventory, så får man bilen man bestiller, ikke en annen tilfeldig annen bil. Dermed vil bilen du får stemme overens, ergo ikke noe å lure på hvilken rekkevidde/batteri du får.
Noen her som har mottatt den nye med 491km WLTP?
Ja mottok denne uken :+1:
Grattis med knallbra bil, vet du hva den viser som rekkevidde fulladet?
Jeg får 440 km ved 100% lading!
Der fikk jeg melding om hentetidspunkt. Neste fredag kan jeg endelig hente ny bil :D
Sitat fra: Frodese på torsdag 09. desember 2021, klokken 15:24
Grattis med knallbra bil, vet du hva den viser som rekkevidde fulladet?
Ja helt fantastisk bil! Har tatt den ut på skikkelig testtur på vinterføre. Meget bra! Piggfrie dekk
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!
Samme her
Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!
Samme her
Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.
Sitat fra: janvei på torsdag 09. desember 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!
Samme her
Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.
Hvis du starter med varm bil og batteri og kjører i ett strekk på bra føre så kommer du "ganske langt", slev når det er kaldt. Hvis du sitter i bilen med varmen på uten å kjøre en eneste meter, helt til batteriet er tomt, blir rekkevidden 0km. Mellom disse ytterpunktene finnes det uendelig med varianter. Små turer med stadig oppvarming av kupeluft og batteri spiser rekkevidde fortere enn enn strømregningen din øker.
Det er derfor helt umulig å si hvor lang rekkevidden er "under dårlige forhold", uten at det spesifiseres mer.
Sitat
Hvis du starter med varm bil og batteri og kjører i ett strekk på bra føre så kommer du "ganske langt", slev når det er kaldt. Hvis du sitter i bilen med varmen på uten å kjøre en eneste meter, helt til batteriet er tomt, blir rekkevidden 0km. Mellom disse ytterpunktene finnes det uendelig med varianter. Små turer med stadig oppvarming av kupeluft og batteri spiser rekkevidde fortere enn enn strømregningen din øker.
Det er derfor helt umulig å si hvor lang rekkevidden er "under dårlige forhold", uten at det spesifiseres mer.
Det forstår jeg naturligvis. Ved vanlig daglig kjøring kommer rekkevidden til å holde mer enn nok for min del. Tenker mer på de gangene det blir en ekstra tur eller lengere reiser på vinterhalvåret. Om jeg kan kjøre 30 - 35 mil med forvarmet bil, selv når det en del blå ute, så er jeg veldig fornøyd.
Er det et LFP batteri i denne?
Min erfaring er at 5%-10% av batteriet forsvinner fort når det er -11 grader, men når batteriet og kupe er varmt, så synes jeg at den trekker lite strøm. Så ikke redd for langkjøring med den med 5kwt mindre batteri. På masse småturer så setter at bila skal forbli varm når jeg stopper.
Så mitt tips er å bare bruke bilen og ikke tenk på rekkevidden. Sett destinasjon om man skal langt og bare følg hva navigasjon sier om man skal lade. Det er skikkelig befriende etter å hatt en 2015 Leaf i mange år.
Sitat fra: janvei på torsdag 09. desember 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!
Samme her
Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.
Du vet at antall kilometer rekkevidde i displayet er basert på et fast forhåndsdefinert forbruk, ihht. EPA rekkevidden? Det er vel omtrent rekkevidden på en norsk sommerdag, i moderate hastigheter.
Ellers har jeg ikke fått med meg at dette batteriet sliter mer enn andre i kulden, annet enn med hurtiglading, hvis man ikke forvarmer. Selve ytelsen/effektiviteten på batteriet er trolig veldig bra.
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?
Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.
Mvh
Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?
Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.
Mvh
Prisforskjellen er under 10k mellom en SR og LR - hva er det du egentlig lurer på?
Sitat fra: heiho på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:30
Prisforskjellen er under 10k mellom en SR og LR - hva er det du egentlig lurer på?
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.
Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.
Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:43
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.
Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.
Skjønner det, men med en prisdiff på under 10k, er det ikke en nobrainer å kjøre på med en brukt 21 LR?
Sitat fra: heiho på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:43
Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:43
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.
Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.
Skjønner det, men med en prisdiff på under 10k, er det ikke en nobrainer å kjøre på med en brukt 21 LR?
"ikke en nobrainer" Hva mener du? Hva bør han kjøpe? Mener du kanskje at det er en nobrainer å kjøre på med 21 LR?
Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?
Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.
Mvh
Har en SR+ fra juni 2021.
Snittforbruk på de første 10 000 kilometerene fra juni til starten av november var 128 wh/km.
Har ikke testet den veldig mye på vinterføre, men har hatt 2 turer på 150 km turer i -5 til -15 grader. Forbruket på disse turene var da rundt 150-160 wh/km, ca 25% økning. Dette etter noe forvarming.
Seneste 150km tur brukte ca 45% av batteriet, så hvis du skal kjøre 2x150km i vinterkulden er det nok en fordel å kunne lade i begge ender av turen.
Sitat fra: Talas på søndag 12. desember 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?
Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.
Mvh
Har en SR+ fra juni 2021.
Snittforbruk på de første 10 000 kilometerene fra juni til starten av november var 128 wh/km.
Har ikke testet den veldig mye på vinterføre, men har hatt 2 turer på 150 km turer i -5 til -15 grader. Forbruket på disse turene var da rundt 150-160 wh/km, ca 25% økning. Dette etter noe forvarming.
Seneste 150km tur brukte ca 45% av batteriet, så hvis du skal kjøre 2x150km i vinterkulden er det nok en fordel å kunne lade i begge ender av turen.
Reference consumption i ABRP er 158. Stemmer det når du etteregner turene dine i ABRP med riktig strekning, omtrent riktig tid brukt og med de samme værforholdene?
Har fått levering 26. desember, SR+. Så ja, de leverer fortsatt ut MT337.
Er 43 km og tregere aks verdt 20k ekstra?
Sitat fra: TeslaK på onsdag 15. desember 2021, klokken 12:25
Har fått levering 26. desember, SR+. Så ja, de leverer fortsatt ut MT337.
Er 43 km og tregere aks verdt 20k ekstra?
Det er et par andre ting også da:) Høyere nyttelast også tipper jeg. Og uten tvil verdt 20k ekstra.
Among the small changes, the Model 3/Y get 15.5-volt lithium-ion batteries to replace their 12-volt lead-acid batteries. The Model S/X made this switch a year ago. Other components in the junior siblings such as the windshield washer fluid pump will be swapped out to cope with the new voltage. The laminated glass recently added to the front doors will be used for the rear windows, too. The Model Y will get an upgraded interior cabin radar, and infrared camera as well.
New Battery! Tesla Model 3 Standard Plus with 60kwh LFP. Range, efficiency and charging review. Sr+
https://www.youtube.com/watch?v=ZnD_UZ5Jurs
Sitat fra: magnetic på lørdag 18. desember 2021, klokken 09:55
New Battery! Tesla Model 3 Standard Plus with 60kwh LFP. Range, efficiency and charging review. Sr+
https://www.youtube.com/watch?v=ZnD_UZ5Jurs
Litt skuffende at man ikke hoster opp data fra f.eks Scan my Tesla eller lignende, slik at det ikke blir så mye synsing med temperatur/ladehastighet/batterikapasitet.
Hvis noen har gjort avlesing selv av 60 kWh pakka, eller har lest/sett det noe sted, er det supert om man kan linke til det her.
Jeg bestilte en hvit model 3 SR+ m/ 19" felger 1.nov da jeg så levering var i feb.22 og da jeg så ryktene om 22 modellen skulle få dette nye batteriet.
Etter å ha lest meste parten av dette innlegget er det slik at jeg da får 491km rekkevidde pga det nye batteriet samtidig som jeg får beholde hastigheten til SR+ da jeg bestilte før tesla hadde offiselt gått ut med oppdateringen?
Eller gjaldt det kun de som fikk det før 2022?
Det bryr meg fint lite egentlig, da jeg liker oppgraderingen som er gjort på model 3 over det som var på SR+, men artig å vite.
Hvis du bestilte SR+, var vel spesifikasjonene enten 448km/5.6, eller 491/6.1 etter de oppdaterte. Det var aldri på noe tidspunkt 491/5.6.
Siste kvartalet er det levert noen biler med 491/5.6, men det er nok bare en overgangsperiode, før de starter med ny/svakere motor.
Om Tesla fortsetter med dette delvis i q1 2022 er vel høyst usikkert, men i så fall er det nok tilfeldig hvilken versjon du får, om det blir noen forskjell.
Sitat fra: jlan på fredag 12. november 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
De gjør jo det samme med LR (for ikke å kannibalisere P salg?): Sitat18" Aero-felger Inkludert Estimert rekkevidde som konfigurert: 638 km
i WLTP sertifiseringen er det krav om at målingen skal skje med størst tilgjengelig felgdimensjon. Tesla kjører ikke WLTP rekkevidden med 19" fordi de vil, de gjør det fordi de må :)
Sitat fra: jlan på fredag 12. november 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
De gjør jo det samme med LR (for ikke å kannibalisere P salg?): Sitat18" Aero-felger Inkludert Estimert rekkevidde som konfigurert: 638 km
Sitat fra: Ioniq89 på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:58
i WLTP sertifiseringen er det krav om at målingen skal skje med størst tilgjengelig felgdimensjon.
Hvor står det? Det er da mange biler som har blitt markedsført med minste felger i sin WLTP - iPace eksvs.
Jeg ser at det er en MT337 Standard range plus fra Kina skal leveres ut til meg i neste uke. Jeg trodde ikke de leverte disse med gammel oppsett fortsatt?
Sitat fra: Moas på søndag 27. februar 2022, klokken 15:31
Jeg ser at det en MT337 Standard range plus fra Kina skal leveres ut til meg i neste uke. Jeg trodde ikke de leverte disse med gammel oppsett fortsatt?
Står det samme på min faktura. Kan det være fordi de ville endret prisen hvis de endret fakturaen?
De leverer selvfølgelig ikke utgått modeller bare fordi det står SR+ på fakturaen.
Da ser det ut som at Tesla har satt opp prisen med 20 000,- på Model 3 RWD
Såpass? Trodde heller valuta ville tvinge prisen ned noe.
Og leveringstiden har gått opp til februar 2023 når man velger hvit og 18 tommers hjul, så nå er tesla på høyde med resten når det kommer til levering altså 1 års ventetid ???
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 11. mars 2022, klokken 15:54
Og leveringstiden har gått opp til februar 2023 når man velger hvit og 18 tommers hjul, så nå er tesla på høyde med resten når det kommer til levering altså 1 års ventetid ???
Man kan få den tidligere med 19". Da må det være felger eller dekk som utgjør flere mnd. forskjell i ventetid på en ellers kliss lik bil. Veldig dynamisk dette.
Er vel ikke helt usannsynlig at slike detaljer kan utgjøre stor forskjell i disse dager. Hvis de har bestilt og får levert 500 000 18" felgsett det neste året, og alle disse allerede er bestilt av kunder, så blir leveringstiden for nye bestillinger et år+. Det kan føles som en bagatell, men har de ikke 18" felger så har de ikke 18" felger...
Bestilte hvit med 18" felger i januar, antatt levering i august. Fikk tilbud om å hente bil over helga, altså to kvartaler tidligere.
Leveringstid må man ta med en stoooor klype salt.
Bestilte i midten av februar, fått levering 25 mars.
Estimert levering ved bestilling var 01.06.
Bestilte også min hvite TM3 LR 26 februar. Jeg har nå hatt den i en uke. Til tross for estimert tid var november. Så hvis man skal ha en 100% sikkert så lønner det seg å kaste inn bestillingen