Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: Svænnis på søndag 24. oktober 2021, klokken 18:13

Tittel: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Svænnissøndag 24. oktober 2021, klokken 18:13
Hei.

Vurderer å gå fra X til taycan som familiebil. Skjønner at dette går på bekostning av plass og praktiske løsninger, men noen her som bruker taycan som familiebil? Må ha plass til vogn og 1 barnesete + bagasje på langtur. Blir bagasjerommet for knapt da? Og hvordan er den på vinterføre? Avhengig av å komme meg opp en slak, men glatt bakke på vinterstid.

Og hva av utstyr tenker dere er ett "must" ? Er en jungel av utstyr for en som har kun har premium og delvis premium å velge mellom hos tesla  :P
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushtirsdag 26. oktober 2021, klokken 13:31
Hei,

Mener du Taycan Cross Turismo eller sedanvarianten av Taycan?
Jeg tror ikke Taycan er egnet for familier med større barn eller familier som vil på langtur.

Jeg har selv gått for Cross Turismo som familiebil, da jeg etter å ha fått testet den litt har kommet frem til at jeg får plass til det jeg behøver. Jeg kan gi deg litt feedback på CT;

Bagasjerommet er ok, men mindre praktisk enn du tror. Mer enn bra nok for meg for å dra på tur to voksne to barn.
At sykkelstativet bare tar to sykler er for meg et minus, skulle gjerne sett at det tok tre sykler.
Dette kan derimot kompenseres med at man har takstativ.
God plass til ski både inni bilen og evt på taket.

Panoramatak er et must for comfort i baksetet (og også krav for takstativ).

Jeg er 203cm, og sønn på 175 sitter helt greit bak meg.



Ekstrautstyr jeg har valgt av praktiske hensyn:
Aero vinterfelger for maks rekkevidde når det er kaldt
Varmepumpe
Panoramatak
Takstativ
Klargjøring for sykkelstativ
4+1 seter (mest for maks praktisk innlasting av ski, midtsetet er en vits)

Ekstrautstyr jeg har valgt som også har en viss praktisk årsak:
Adaptiv cruise
Ryggekamera
Oppvarmet ratt
18-veis seter
Varme i seter
Automatisk blending av speil
PDLS+ lys (justering av retning/høyde automatisk basert på fart, sving osv)
Lyd og varmeisolerte vinduer

Resten av ekstrautstyret jeg har valgt vil jeg helst ikke snakke om :D
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Tellustirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:20
Imponerende lit standardutstyr ser jeg  :)
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: kamel_entirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:56
Sitat fra: Fush på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 13:31
Hei,

Mener du Taycan Cross Turismo eller sedanvarianten av Taycan?
Jeg tror ikke Taycan er egnet for familier med større barn eller familier som vil på langtur.

Jeg har selv gått for Cross Turismo som familiebil, da jeg etter å ha fått testet den litt har kommet frem til at jeg får plass til det jeg behøver. Jeg kan gi deg litt feedback på CT;

Bagasjerommet er ok, men mindre praktisk enn du tror. Mer enn bra nok for meg for å dra på tur to voksne to barn.
At sykkelstativet bare tar to sykler er for meg et minus, skulle gjerne sett at det tok tre sykler.
Dette kan derimot kompenseres med at man har takstativ.
God plass til ski både inni bilen og evt på taket.

Panoramatak er et must for comfort i baksetet (og også krav for takstativ).

Jeg er 203cm, og sønn på 175 sitter helt greit bak meg.



Ekstrautstyr jeg har valgt av praktiske hensyn:
Aero vinterfelger for maks rekkevidde når det er kaldt
Varmepumpe
Panoramatak
Takstativ
Klargjøring for sykkelstativ
4+1 seter (mest for maks praktisk innlasting av ski, midtsetet er en vits)

Ekstrautstyr jeg har valgt som også har en viss praktisk årsak:
Adaptiv cruise
Ryggekamera
Oppvarmet ratt
18-veis seter
Varme i seter
Automatisk blending av speil
PDLS+ lys (justering av retning/høyde automatisk basert på fart, sving osv)
Lyd og varmeisolerte vinduer

Resten av ekstrautstyret jeg har valgt vil jeg helst ikke snakke om :D

Interessant det du skriver om sykkelstativet, jeg fikk opplyst av selger om at den kan ta tre sykler. Begrensningen for to sykler var kun for el-sykler. Om du har fått stativet allerede, har du mulighet til å ta noen bilder av det?
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Jon65onsdag 27. oktober 2021, klokken 00:15
Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: perskionsdag 27. oktober 2021, klokken 08:54
Sykkelstativet er ikke tilgjengelig ennå. En gang på nyåret er håpet til Porsche forhandler, men han har ikke hørt noe håndfast. Fra youtube video så kan det vel virke som om det kan være litt dårlig plass for tre sykler.

https://youtu.be/JEH8BeuXWFs (https://youtu.be/JEH8BeuXWFs)


Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushonsdag 27. oktober 2021, klokken 14:35
Sitat fra: Jon65 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 00:15
Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)

Ja, det går.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushonsdag 27. oktober 2021, klokken 14:37
Sitat fra: perski på onsdag 27. oktober 2021, klokken 08:54
Sykkelstativet er ikke tilgjengelig ennå. En gang på nyåret er håpet til Porsche forhandler, men han har ikke hørt noe håndfast. Fra youtube video så kan det vel virke som om det kan være litt dårlig plass for tre sykler.

https://youtu.be/JEH8BeuXWFs (https://youtu.be/JEH8BeuXWFs)

Som det fremgår av videoen tar bare stativet 2 sykler. Mulig det er som mitt Thule sykkelstativ for hengerfeste og 3 sykler at du kan kjøpe en utvidelse for en sykkel til, men Porsche sitt  (også laget av Thule) tar bare to sykler som standard.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushonsdag 27. oktober 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:20
Imponerende lit standardutstyr ser jeg  :)

Er såvidt du får ratt og seter som standard.

Glemte å føre på "Porsche intelligent range manager" - man må faktisk betale om man vil at bilen skal forvarme batteri for lading osv. Blir dårlig med 270kw lading uten denne tror jeg...
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Svænnisonsdag 27. oktober 2021, klokken 19:32
Takk for svar, tenkte vanlig sedan :D Fikk lastet inn barnevogn + kurv og skiboks/takstativ blir dermed ett must.

Er sport chrono obligatorisk? hva med type seter? og hvordan fungerer appen med tanke på overvåkning av ladning/start/stopp og setting av grenser, samt styring av klima.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Jon65onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:21
Sitat fra: Svænnis på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:32
Er sport chrono obligatorisk?

Svaret er vel Ja sies det.....

https://www.facebook.com/groups/finansavisenmotor/permalink/822564661944145/ (https://www.facebook.com/groups/finansavisenmotor/permalink/822564661944145/)
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: chargeduptorsdag 28. oktober 2021, klokken 08:51
Hvis du spør Porsche entusisast gruppen (altså ikke Taycan gruppen, men "hardcore" Porsche gjengen) på facebook er sport chrono (selv om det ikke er en 911) og 18 veis seter (siden det ikke er en 911) et must. Personlig ville jeg valgt sport chrono og 14 veis med massasje og varme/kjøling.
Hvis man skal velge utifra hva de fleste velger (de Taycan turbo jeg har sett på finn og mobile) må man velge sport chrono, setene er litt mer hipp som happ mellom 14v og 18v.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushtorsdag 28. oktober 2021, klokken 13:02
Sport Chrono er vel kun relevant for banekjøring?
Den gir deg Sport Plus kjøremodus, justering av kjøremodus med skruknapp på rattet, en stoppeklokke eller et kompass i dashen og litt funksjonalitet i skjermen foran føreren for å ta rundetider osv.

Men har du en Taycan RWD eller 4/4S så får du ikke så mye ut av Sport Plus...

Sport Plus stiver opp bilen litt, gjør gassresponsen litt mer agressiv og tar i bruk førstegiret mer agressivt også.
Utover det er det lite som skjer uten enda 50k++ i ekstrautstyr på bilen...

Jeg forstår at det er et entusiastmiljø som er veldig keen på stoppeklokke i dashen og skruknapp på rattet, men om du kjøper bilen som daily driver og ikke banebil (les: Har du ikke Turbo eller Turbo S med chassis control og torque vectoring og og og... så betaler du egentlig bare 30k for en skruknapp og en klokke hvor du kan kjøpe klokka for 3k)

Billigere å slenge på kompasset/stoppeklokken separat da om det er det visuelle som appellerer?

Selvfølgelig mye meninger, men sånn funksjonalitetsmessig er det jo kanskje andre ting som er bedre å investere i først. Prøver du å holde deg rundt millionen ish er det meningsløst, har du 500k+ til du skal kaste på en Taycan så er det helt sikkert mandatory med Sport Chrono

Selv synes jeg 14-veis setene ikke var gode nok, anbefaler å prøve de forskjellige setene hos en forhandler og se hva slags fit du synes er best.
Trenger ikke Taycan til det om det er tynt i butikken, kan prøve en Panamera eller Cayenne eller whatever med forskjellig seteconfig.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: chargeduptorsdag 28. oktober 2021, klokken 15:40
Nei, sport chrono er absolutt ikke noe man har behov for, bruksverdien er relativt liten. Spesielt på inngangsmodellene der nesten alt den styrer er ekstrautstyr. Jeg spekket selv en Taycan CT til under millionen ink vinterhjul da den kom og jeg vurderte kjøp, men den hadde fryktelig lite rom for utskeinger. I en bil med så lite utstyr vil jeg si at det ikke er nødvendig.

Veldig individuelt hva man mener er nok og riktig ekstrautstyr. Synes å huske at de fleste som svarte på en facebook poll brukte mellom 1,1-1,3 på sin Taycan CT4 i bestilling. Ettersom jeg vet at sport chrono betyr mye for noen potensielle kjøpere (Porsche entusiastene) den dag jeg skulle selge, ville jeg ha tatt det med hvis jeg hadde råd til så mye ekstrautstyr.

Det er svært sjelden ekstrautstyr x lønner seg ift verditap, spesielt hvis man ikke verdsetter det på noen måte selv. Verdsetter man det selv kan man alltids klamre seg til at det gjør bilen mer lettsolgt.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Jon65torsdag 28. oktober 2021, klokken 23:14
En fordel med Sport Chrono er at det gir deg en rask måte å justere høyden på bilen. Du har da satt ulike høyder i de ulike modusene og et kjapt klikk på hjulet endrer bilens høyde uten knoting på skjermen.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: chargedupfredag 29. oktober 2021, klokken 09:58
Det er hurtigtast for justering av høyde i speedometer (gitt at man har valgt justering i ekstrautstyret). Den knappen med bilde av en bil med pil opp og ned som alltid er i speedometer justerer høyden med et enkelt klikk, men siden det kun er en knapp går den bare til neste, så neste osv. ( https://images.app.goo.gl/fx6XLsvJsYYH7KW29 )

Jeg skjønner at det er behagelig å kunne justere mange parameter med bare en knapp. Sport chrono er nok noe av det første ekstrautstyret jeg ville valgt pga videresalg, men bruksverdien for meg (på en skrapet bil ellers) er mer kjekt å ha, enn må ha.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: daktarilørdag 30. oktober 2021, klokken 21:51
Får man justerbare dempere på ST kun med sport chrono?
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: SHNsøndag 31. oktober 2021, klokken 06:17
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 21:51
Får man justerbare dempere på ST kun med sport chrono?
Nei, du får justert dempere via konsollet. Det du mister er profilen for Sport plus og egendefinert oppsett. Fra konsollet har du flere valg for høyde og stivhet. Knappen (hjulet) på rattet når du har sport chrono, gjør det bare enklere å bytte profil. Jeg har ikke sport chrono. Etter snaut 1,5 år i Taycan 4S, sitter det i fingrene å bytte oppsett på konsollet. Kunne ha tenkt meg sport chrono for enkel visning av klokke, men jeg vet allikevel ikke om jeg ville ha valgt det om jeg hadde bestilt på nytt.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Fushtirsdag 02. november 2021, klokken 13:15
Jeg har bestilt uten, men her er en liten liste over hva Sport Chrono gjør (som jeg vet om)

Klokke eller kompass i dashboardet (kan kjøpes separat for 3.500,-)
Vrider på rattet for å velge kjøremodus (range, normal, sport, sport pluss, individual (og gravel på CT))
Invididual kjøremodus (sett opp bilen og lagre den sånn du vil)
Sport Plus kjøremodus:
     Tuning av dempere
     Tuning av gassrespons
     Tuning av styring
     Tuning av batterikjøling
     Tuning av Porsche Stability Management (PSM)
     Tuning av Porsche Torque Vectoring Plus (PTV) - 14.500,- ekstrautstyr
     Tuning av Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) - 31.900,- ekstrautstyr
Ekstra displayvalg i skjermen foran fører:
     Rundetider
     G-krefter
     Div temperaturer

Det med hev/senk i forbindelse med kjøremodus er litt feil - ja den vil også heve og senke seg til standardinstillingene for en kjøremodus (Sport Plus - lav), men det går fint an å ha bilen i Sport Plus med luftfjæringene i "high" f.eks - i utgangspunktet er det forskjellige innstillinger.

Det er vel heller ingen kjøremodus som har "lift" som default, (kanskje gravel fungerer for CT) så for sketchy parkeringshus/humper o.l. hvor det er naturlig å måtte gjøre grep så vil ikke vrideren på rattet være så nyttig (evt så kan "invididual" kjøremodus være en lift mode da).
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: Rolleptirsdag 02. november 2021, klokken 16:24
Sitat fra: Fush på onsdag 27. oktober 2021, klokken 14:44
Glemte å føre på "Porsche intelligent range manager" - man må faktisk betale om man vil at bilen skal forvarme batteri for lading osv. Blir dårlig med 270kw lading uten denne tror jeg...
Da tror du feil :D

Charging Planner som er standard utstyr tar seg av forvarming av batteriet hvis du har lagt inn en ladestasjon som mål eller stopover i navigatoren. Det er ikke særlig behov for forvarming ettersom batteriet kommer opp i optimal temperatur etter 4-5 mil kjøring, eller kanskje noe lenger om vinteren. Du har uansett full kontroll hvis du har valgt å vise batteritemperatur på det konfigurerbare displayet til høyre på skjermen. Hvis det mangler noen grader er det bare å skifte over til Sport Plus og trøkke på et par ganger så stiger tempen :)

Porsche Intelligent Range Manager kan for øvrig bestilles og installeres OTA etter du har fått bilen hvis du skulle føle behov for den.

Tittel: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: thboonsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: EtronSpookmandag 04. juli 2022, klokken 14:01
Fra en som kommer fra e-tron og har bestilt en CT4 med ALT for mye ekstrautstyr er det morsomt å lese dette. Jeg har valgt alt ut fra jeg selv har lyst på og hva lommeboka tillot. Havnet på 1,3. Får aldri igjen alt det når jeg skal selge bilen. Er vant til at alt er ekstra fra når jeg kjøpte Audien. Samme her bare med en ekstra Porsche skatt på toppen. Så følelsene vant over fornuften på mange av tilleggsvalgene.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: overskyettirsdag 12. juli 2022, klokken 21:52
Ryktes at på el-macan så er speil ekstrautstyr også ;)
Tittel: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: thboonsdag 03. august 2022, klokken 10:42
Sitat fra: thbo på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
For ordens skyld: Ettersom jeg plutselig ble skilt endret jeg ovenstående ønskekonfigurasjon bort fra 4-soners klima til å legge til aktive stabilisatorstag og torque vectoring plus. Og fortsatt bakhjulsstyring. Kan ikke annet enn å skryte av det på landeveien (så lenge jeg har lappen), men anbefaler andre å heller beholde kona og tenke Wife Acceptancy Factor

For å være seriøs blir det mer lading med en Taycan på langtur enn andre elbiler med tilsvarende (eller større) volum, men ikke oftere enn man typisk kan trenge en pausestopp ut fra min erfaring på slutten av sommeren (og ekstra billig Porsche-lading i juli!). Den er ikke det mest effektive kjøpet for familiebudsjettet om man kun tenker volum og rekkevidde over koreansk nivå for sportslighet og komfort, eller til og med «selvkjøringskapabilitet» på langtur, men er en fantastisk kjøremaskin (uansett utstyrsnivå) som kanskje medfører flere familieturer med tilhørende opplevelser enn ellers. Og er far i tillegg blid, så er mor blid, og omvendt, som jeg vil tro er bra for forholdet

4S eller Cross Turismo skal overhodet ikke ha utfordringer på vinterføre, de ble testet ekstremt mye i Skandinavia, men det gjenstår å se for min del (har 4S). Jeg vet ikke hvor høy Model X kan være fra bakken men jeg forutsetter uansett måkt vei og langt unna snømengde av type Hummer H1-territorie.

Sykler ble nevnt og jeg måtte da ha panoramatak for å kunne sette på sykkelstativ (på taket i mitt tilfelle) eller skiholdere. Cross Turismo har selvsagt flere muligheter på alle måter der, og flere enn Model X.
Tittel: Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
Skrevet av: overskyetonsdag 03. august 2022, klokken 12:14
Sitat fra: thbo på onsdag 03. august 2022, klokken 10:42
Sitat fra: thbo på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
For ordens skyld: Ettersom jeg plutselig ble skilt endret jeg ovenstående ønskekonfigurasjon bort fra 4-soners klima til å legge til aktive stabilisatorstag og torque vectoring plus. Og fortsatt bakhjulsstyring. Kan ikke annet enn å skryte av det på landeveien (så lenge jeg har lappen), men anbefaler andre å heller beholde kona og tenke Wife Acceptancy Factor

For å være seriøs blir det mer lading med en Taycan på langtur enn andre elbiler med tilsvarende (eller større) volum, men ikke oftere enn man typisk kan trenge en pausestopp ut fra min erfaring på slutten av sommeren (og ekstra billig Porsche-lading i juli!). Den er ikke det mest effektive kjøpet for familiebudsjettet om man kun tenker volum og rekkevidde over koreansk nivå for sportslighet og komfort, eller til og med «selvkjøringskapabilitet» på langtur, men er en fantastisk kjøremaskin (uansett utstyrsnivå) som kanskje medfører flere familieturer med tilhørende opplevelser enn ellers. Og er far i tillegg blid, så er mor blid, og omvendt, som jeg vil tro er bra for forholdet

4S eller Cross Turismo skal overhodet ikke ha utfordringer på vinterføre, de ble testet ekstremt mye i Skandinavia, men det gjenstår å se for min del (har 4S). Jeg vet ikke hvor høy Model X kan være fra bakken men jeg forutsetter uansett måkt vei og langt unna snømengde av type Hummer H1-territorie.

Sykler ble nevnt og jeg måtte da ha panoramatak for å kunne sette på sykkelstativ (på taket i mitt tilfelle) eller skiholdere. Cross Turismo har selvsagt flere muligheter på alle måter der, og flere enn Model X.

Jeg kjørte min CT rundt 15K kilometer sist vinter. Ukentlig over fjelloverganger og til diverse snøhull og toppturdestinasjoner landet rundt. Jeg har aldri prøvd en annen bil som er i nærheten engang på vinterføre. Jeg har hatt snø til langt oppe på døren når det har snødd over natten og den freser gjennom omtrent som om den ikke er der. Fremkommeligheten er svært god, du kan sette den i gravelmode og du får 50/50 kraftfordeling. Stabiliteten og tryggheten er helt uten sidestykke. Bilen har en fantastisk balanse og er veldig lettkjørt. Jeg vil mene at vinteregenskapene alene er grunn til å kjøpe bilen. For meg et helt nytt referansepunkt for hva gode vinterkjøreegenskaper er.