Elbilforum.no
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Bigdrago på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:18
Bilselger ringte i går og sa at de ikke kan levere bil til avtalt tid. Han lurte på hva jeg ville gjøre med det. Jeg spurte hvorfor han la problemet over til meg når vi har signert kontrakt på at min skal komme i uke 51
Dagen før hadde jeg nemlig ringt forbrukerrådet som sa at kontrakten er bindende. Klarer de ikke å hoste opp bilen til avtalt tid har jeg krav på gratis leiebil.
Det endte med at bilselger gir meg gratis leiebil frem til min er på plass, dvs fra uke 51.
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:18
Bilselger ringte i går og sa at de ikke kan levere bil til avtalt tid. Han lurte på hva jeg ville gjøre med det. Jeg spurte hvorfor han la problemet over til meg når vi har signert kontrakt på at min skal komme i uke 51
Selgeren spurte sikkert fordi de fleste forstår situasjonen med mangel på deler og vil prøve å tilpasse seg og ikke nødvendigvis skvise til seg alt man juridisk kan ha krav på.
Sitat fra: elbilFrodo på fredag 22. oktober 2021, klokken 08:52
Selgeren spurte sikkert fordi de fleste forstår situasjonen med mangel på deler og vil prøve å tilpasse seg og ikke nødvendigvis skvise til seg alt man juridisk kan ha krav på.
I utgangspunktet enig i at en bør være fleksibel. Men KUN overfor forhandlere som utviser samme raushet og fleksibilitet overfor sine kunder. Eksempelvis lar dem gå kostnadsfritt ut av kontrakten dersom det er en god begrunnelse for det.
Ser ingen grunn til å være snill mot Møller i dette tilfellet. Det var en fryktelig tung dialog med Møller for å få de til å garantere at ordlyden i kontrakten betydde at jeg kunne gå fra kontrakten dersom levering ble utsatt utover 2021. Med en slik kundefiendtlig innstilling hadde jeg heller ikke hatt dårlig samvittighet for å faktisk stå på min rett i dette tilfellet.
Nå førte blant annet den nevnte vrange holdningen fra forhandler til at jeg valgte en annen bil, og det ser ut som var tryggere enn å spille bingo med levering av bil fra Møller...
Bilselgere er aldri ydmyke og tilpasningsdyktige når det går andre veier. Da finleser de regelverket for å ikke ordne opp feil på bilen din.
De rettigheter man her anser seg berettiget til, og også er, ligger innbakt i prisen man betaler for varer og tjenester i Norge så hvorfor skal man ikke da benytte seg av dette?
Noen som har krevd dette av forhandler, og hvordan løste det seg?
Bigdrago skriver på "Kjipe chips og ventesukk..."
"Snakket med forbrukerrådet i dag som sa at bilforhandler er pliktig til å gi oss avslag i pris eller leiebil frem til man får egen bil. Dette gjør man med loven i hånd".
Høres bra ut, syns egentlig Enyaq er for dyr. Når jeg bestilte mente alle at Skodaen blir uslåelig på pris. Snakket om 20- 30 tusen billigere enn ID4. Så er den dyrere. Er ikke mye billigere enn Tesla mY som har mye høyere prestisje og bare 30 tusen billigere enn Audi som hadde gjort alle naboer misunnelige. Med avslag i pris kommer den kanskje ned på Skoda nivå.
Forbrukerrådet kan nås på tlf 23400500