Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Agder elbilforening => PSAbiler / REVA / Th!nk => Emne startet av: haakon88t på torsdag 09. august 2012, klokken 11:46

Tittel: Service på Ny-Think
Skrevet av: haakon88ttorsdag 09. august 2012, klokken 11:46
Hei folkens!

Er det noen i Agder området som utfører service på Think City? (2008).
Hvor er eventuelt nærmeste verksted jeg kan utføre service/rep? Bor i Arendal

Håkon
Tittel: Sv: Service på Ny-Think
Skrevet av: elektroluxtorsdag 09. august 2012, klokken 13:17
Foreslaar at du bytter pollenfilter og bremseveske selv.

Ny Thinken er jo saa nermed vedlikeholdsfri som en teknisk gjenstand kan bli.

Eller er det noen garantier du vil beholde?
Tittel: Sv: Service på Ny-Think
Skrevet av: haakon88ttorsdag 09. august 2012, klokken 13:36
Hehe ok. Jeg tenkte egentlig helst på eventuelle reperasjoner. Service kan jeg jo egentlig gjøre selv som du sier. Men dersom det skulle bli ladefeil etc. og jeg må kjøre en diagnose på den, hvor kan jeg henvende meg da? Det er vel foreløpig ikke mulig å bestille diagnose utstyr selv til den?
Tittel: Sv: Service på Ny-Think
Skrevet av: elektroluxtorsdag 09. august 2012, klokken 13:54
Det jobbes med aa skaffe diagnoseutstyr, og Nicolay jobber med et Nicometer til NyThinken.

Har selv losning paa ladekabler. Intill skikkelig verktoy foreligger faar vi haape bilene ruller uten noen problemer.
Tittel: Sv: Service på Ny-Think
Skrevet av: hmatorsdag 09. august 2012, klokken 14:18
Det er tre ulike verktøy man kan bruke for å kjøre diagnose på en Zebra-Think:

1. PCU - Leser ut parametere fra PCU:
   - SW heter Chas (fra Ballard).
   - Man trenger en kabel med en firepolet rundplugg for gen0/1-pcu eller firepolet flatplugg for gen2 (for Siadis-kontakten).
      Siadis i den ene enden av kablene og D-sub9 (rs232 serieport) i den andre enden.
      Kabelen kan man enkelt lage selv. Pluggen henger ned under sikringsboksen der hvor passasjeren ha beina.
      Pinnemappingen for gen2-pluggen er:
         Amp : Dsub9
         1       : 5
         2       : 7
         3       : 3
         4       : 2

2. BMI (Zebra) - leser ut samtlige batteriparametere
   - Zebra Monitor (Mes-Dea sin programvare)
   - PCAN USB adapter IPEH-002021  http://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1 (http://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1)
   - Can to OBD2 kabel (kobler sammen rett pinner) http://gridconnect.com/obd2-cable.html (http://gridconnect.com/obd2-cable.html) 
Denne kan man også lage selv Pinne 2 (can_l) og 7 (can_h) på Dsub går til pinne 6 (can_h) og 14 (can_l) på obd2, samt pwr og gnd må kobles til.

3. Think Techcenter (leser samtlige ECU'er, inkl PCU og BMI)
   - Omitek sin lisensbelagte SW spesiallaget for ny-Think.
   - Omitek UMC interface. Tror det er denne boksen: http://www.omitec.com/en/news/ucm-land-rover-diagnostics/ (http://www.omitec.com/en/news/ucm-land-rover-diagnostics/)



- Chas har høy brukerterskel og er ikke enkel å tolke

- Zebra Monitor er brukervennolig og virker intuitivt.

- Think Techcenter er brukervennlig, men ikke tilgjengelig for kunder.
Jeg har forøvrig kontaktet EMA-Think og bedt om at Trøndelag Elbilforening / Trondheim Thinkers skal få en versjon av Think Techcenter, slik at vi som ikke bor i nærheten av RøhneSelmer-Sandvika skal kunne løse eventuelle feil med bilene. Venter på svar ennå, men skal meddele resultatet på forumet.

Angående Nikometer til ny-Think, så får Nikolay svare seg selv, men ut i fra det jeg vet vil han kanskje forsøke å lage en android-app, hvor man benytter en blåtann-til-obd2-adabter. Appen vil trolig kun lese ut spenning, strøm, batteritemp, SOC og eventuelt noen servicemeldinger.

Når det er nevnt kan jeg si at det finnes Mes-Dea CAN-display tilgjengelig for salg allerede.
http://www.ecarsupplies.com/pdf/CanDisplay_OEM1.pdf (http://www.ecarsupplies.com/pdf/CanDisplay_OEM1.pdf)
Tror dette kan kobles direkte til OBD2-portens can_h can_l (med en 120ohms motstand), pwr og gnd.
Jeg har kjørt med en tidligere utgave av dette displayet og det fungerer utmerket (bortsett fra at boksen er veldig ulekker og klumpete).


Å ha nytte av diagnoseverktøy krever også at man i tillegg forstår hva reultatene betyr. Uten denne kunnskapen er utstyret ikke så mye verdt. Dog kan det ha sin fordel ved at man kan få utført fjærndiagnose, f.eks ved at RS-Sandvika logger seg på bilen din via f.eks Teamviewer http://www.teamviewer.com/no/index.aspx (http://www.teamviewer.com/no/index.aspx).


Hilsen
Håkon