Elbilforum.no

Bilmerker => Peugeot (PSA) => e-2008 => Emne startet av: 5kidz på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:15

Tittel: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: 5kidzfredag 15. oktober 2021, klokken 12:15
Hei!
Nettopp kjøpt 2008 e. Men sliter litt med appen. Den er først og fremst fryktelig treg. Bruker 1 minutt eller mer på å finne bilen.
Men hvordan kan jeg finne bilen, hvis noen annen har kjørt den sist? Skjønner at jeg kan virke som en stalker nå, men uansett. Burde ikke det funke?
Hvorfor er forvarming på tid knyttet til bare "hver mandag, hver tirsd..." osv. Burde vel være enkelt å legge et punkt til med bare den ene dagen, så slipper man å slette den igjen.
Noen som har kunnskap, og erfaringer?

mvh Robert
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: Fluggerlørdag 20. november 2021, klokken 23:37
Hei.
Det bunner rett og slett i at Peugeot av en eller annen grunn fant ut at det å bygge en bil i 2020 med 2G/ 3G modem var lurt.
3G nettet er slukket og 2G skal slukkes i 2025.
Kommunikasjon over 2G tar tid rett og slett.
Peugeot jobber med en løsning i form av oppdatert hardware.
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: mrcsøndag 21. november 2021, klokken 22:11
Er ikke så sikker på at dette har bare med 2G å gjøre. Mistenker også at de sparer strøm og at bilen bare sjekker serveren hvert X minutt eller noe slikt for om det ligger instruksjoner.

Så ellers den saken hos TU rundt dette med manglende 4G-støtte. Her tenker jeg de må komme med en løsning, og at det ellers vil være snakk om reklamasjon hvis de ikke gjør det. Det er såpass lenge siden nå at det ble annonsert fra mange europeiske mobilaktører at 2G og 3G skal legges ned, at dette er noe de må ha gått inn litt åpne øyne. Tipper vel fort at det ikke er en oppgradering som skjer automatisk, men at man faktisk må kreve å få det på plass - og kan sikkert være greit å få gjort før garanti/reklamasjonstid er ute...

For eldre Tesla-er måtte kundene betale for dette. Men dette var tross alt biler som ble produsert en god stund før nedstengelsedatoer ble kjent.
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: zarkotirsdag 22. november 2022, klokken 22:24
Sitat fra: Flugger på lørdag 20. november 2021, klokken 23:37
Hei.
Det bunner rett og slett i at Peugeot av en eller annen grunn fant ut at det å bygge en bil i 2020 med 2G/ 3G modem var lurt.
3G nettet er slukket og 2G skal slukkes i 2025.
Kommunikasjon over 2G tar tid rett og slett.
Peugeot jobber med en løsning i form av oppdatert hardware.

Slitter oftere enn ikke med app for e2008. Det er alt fra helt basic å bare se på relativt fersk bilinfo til endringer/kommandoer som (bør) kommuniserer til bilen. Det er ganske åpenbart at selve appen er en katastrofe (bare se på app ratinger og kommentarer), men jeg begynner å mistenke at modemet/nettverk/data tilgang for bilen har med mange av ulempene å gjøre. I praksis det betyr og skal bety enda mer at man opplever feil avhengig av hvor bilen står - mobilnett type tilgjengelighet. Forventer at det blir bare dårligere med de vanlige nettverk oppdateringene som mobiloperatørene driver med.

Finnes det noe på nettet (offisiell eller ikke) hva slags tech spec modemet har? Håper at Peugeout/PSA kan gjøre noe med saken (hardware oppgradering og relatert).

Selv om vi liker bilen ganske godt det er flere ganger jeg har tenkt å kvitte seg med den bare pga. dårlige erfaringer med appen / fjernstyring av ting og tang.
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: sjokomelkonsdag 23. november 2022, klokken 17:20
PSA sine biler bruker bare GSM/EDGE for å kommunisere etter at 3G-nettet ble lagt ned. Modemet i bilene er kun GSM/UMTS (2G/3G).
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 23. november 2022, klokken 21:22
Blir spennende å se om teorien stemmer, til våren kommer ny ds3 med 4g. Ja de bruker samme servere, appen er like dårlig der.
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: eglehlørdag 17. desember 2022, klokken 10:55
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 23. november 2022, klokken 17:20
PSA sine biler bruker bare GSM/EDGE for å kommunisere etter at 3G-nettet ble lagt ned. Modemet i bilene er kun GSM/UMTS (2G/3G).
Blir interessant å se hva Stellantis må gjøre med dette i Norge, for 2G nettet blir lagt ned i 2025 (både Telenor og Telia), og denne funksjonaliteten er påbudt av EU (eCall nødanrop etc). Mange biler vil være innenfor 5års garantien da...
Tittel: Sv: Utfordringer med MyPeugeot appen
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 17. desember 2022, klokken 20:45
Sitat fra: egleh på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:55
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 23. november 2022, klokken 17:20
PSA sine biler bruker bare GSM/EDGE for å kommunisere etter at 3G-nettet ble lagt ned. Modemet i bilene er kun GSM/UMTS (2G/3G).
Blir interessant å se hva Stellantis må gjøre med dette i Norge, for 2G nettet blir lagt ned i 2025 (både Telenor og Telia), og denne funksjonaliteten er påbudt av EU (eCall nødanrop etc). Mange biler vil være innenfor 5års garantien da...

Peugeot sier de vil dekke de som er innenfor 5 år
https://www.tu.no/artikler/flere-nye-elbiler-mangler-4g-har-kun-2g-og-3g/514954/

Sitat– Hva med biler som allerede er produsert?

– Fabrikken jobber med en løsning for å oppdatere dem når det er behov for det. Stellantis vil sørge for at bilene har en operativ modul, sier han.

– Vil oppdateringen koste noe for eierne?

– Det må vi komme tilbake til.

– Det er jo garanti på bilene?

– Det er vel ikke nødvendigvis alle bilene som har garanti i 2025, men dette vil vi selvsagt komme tilbake med en løsning for, sier Pettersen.