Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: SveinJ på onsdag 13. oktober 2021, klokken 18:54
Nå når det har blitt kjøligere opplever jeg støy-ulyd-knakelyd fra panoramataket, langs kanten hvor det er limt til takramme. Spesielt når jeg kjører på ujevn vei eller over fartsdemper.
Noen andre som har samme opplevelse?
Ikke panoramataket, men jeg har vært borti dette med frontruten. Jeg gikk til forhandleren og de limte om hele frontruten. Ulydene jeg hadde skyldtes rett og slett bevegelse som følge av dårlig limt rute. Ulyden forsvant helt.
Er vel bare å kontakte forhandler - skal ikke være noen slike lyder mener nå jeg.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 20:12
Ikke panoramataket, men jeg har vært borti dette med frontruten. Jeg gikk til forhandleren og de limte om hele frontruten. Ulydene jeg hadde skyldtes rett og slett bevegelse som følge av dårlig limt rute. Ulyden forsvant helt.
Er vel bare å kontakte forhandler - skal ikke være noen slike lyder mener nå jeg.
Snakket med forhandlerverstedet om dette i våres. Fikk ikke noe svar annet enn at «sånn er det».
Håper ikke min ble sammensatt på det "skiftet".
Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".
Ville tatt det opp med importør, og ikke slått meg til rom med hva en tilfeldig mekaniker måtte mene. Ford kaller jo inn biler på grunn av problem med liming av frontrute og panoramatak:
« Ford tilbakekaller tusenvis av Mustang Mach-E etter at det ble oppdaget at frontvinduet og glasstaket kan lekke, eller i verste fall, fly av i en kollisjon eller mens man kjører.»
Sitat fra: biggern på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:18
Håper ikke min ble sammensatt på det "skiftet".
Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".
Jeg forventer også at slike ulyder ikke finnes. Dersom noen har en bil uten slike lyder så må en kunne forvente at slik er det også på egen bil. Kjører mye på dårlig vei og forventer at ting er godt festet
På 70-90 tallet brukte vi dette utrykket på skranglete/dårlig sammensatte biler :)
https://no.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor
Sitat fra: biggern på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:18Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".
Da får du bare si:
Det er reklamasjon og sånn er det.
Håper jeg slipper en "Mandagsbil".
Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.
Sitat fra: daktari på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:03
Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.
Knake/knirkelyder kommer fra ramme rundt glasset. Ikke bak der hvor klossene som ligger mot hattehylla er.
Hører gjerne om tilbakemeldinger fra forhandler. Fikser de dette,eller prøver de å bortforklare dette. Jeg er helt klar på hva jeg tolererer og knirkelyder har jeg null,absolutt null toleranse for. Da kunne jeg like gjerne kjøpe en TMY som har en del slike lyder på ujevn vei. Og for meg er det null sjans i havet å beholde en bil med slike lyder.
Sitat fra: SveinJ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 12:13
Sitat fra: daktari på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:03
Syntes det startet plutselig med masse knirking bak i min bil også i dag. Det kan jo også være klossene til bakluka. Må følge det opp, for det var ikke spesielt fin lyd på de hullete veiene her i Oslo.
Knake/knirkelyder kommer fra ramme rundt glasset. Ikke bak der hvor klossene som ligger mot hattehylla er.
Kan du forklare litt nærmere?
panoramataket er ikke limt til bilen. Jeg ble fortalt fra forhandler at det er en form for snap-lås, en del på taket og en del på bilen. Så blir taket presset ned/inn i snaplåsen og det er en «nanopakning» mellom de to delene som gir tetting. Slik forsto jeg forklaringen.
Ulyden oppleves langs kanten av panoramataket over passasjersiden og bak mot baksetet. Nivået av ulyd er veldig avhengig av utetemperatur og ujevnhet på veien.
Da må de bare finne en løsning på dette.
Jeg kjøpte ikke en bil der jeg ble forespeilet en slik egenskap. Kjører 90% på dårlige veier..så dette betyr MYE her
Avsporing ja, men panoramatak er nok det mest unødvendige ekstrautstyret jeg noen sinne har hatt på en bil. Har hatt to BMW-er med dette uten å ha opplevd nytten. "Alle" har vel dessuten vært godt informert om at panoramatak generelt medfører et høyere støynivå i kupeen - spesielt merkbart i tunneler.
Avbestill, dere som enda kan!
Ikke mulig å avbestille en bil jeg har kjørt 32000 km med. Og de korte øyeblikkene i tunnel er ikke noe problem. Forhandler skal ha bilen ei uke på verksted for å sjekke dette med ulyder i taket, samt vibrasjoner i bilen/hjulene som ikke skyldes ubalanse i selve hjula/dekket, men noe annet som vi ikke finner ut av.
Vedr. Vibrasjon så sjekk felgene. Fikk en gang ovale orginalfelger som ga vibrasjoner. Ellers kan vinterdekk og da spesielt Nokian SUV dekk med litt stivere sidevegger og myk gummi oppføre seg litt rart iblant er min erfaring.
Ellers håper jeg de finner ut av disse knakelydene,er det noe som kan være irriterende så er det slikt. Min 1st uten glasstak er tyst som graven uansett underlag..ingen,absolutt ingen,ulyder ig bilen virker ekstremt godt skrudd sammen. En nytelse å kjøre på rufsete veier...og slik vil jeg ha min GTX også når den kommer.
Jeg lurer på om ikke litt "ulyd" er prisen man må betale for panoramatak og en mer luftig kupe... hos oss er det vanlig med store svingninger i temp samt stor forskjell i kupetemp vs utetemp om vinteren. I mitt marked opplever jeg at man helst ikke vil selge biler med panoramatak pga.ulyd. men jeg vurderer det likevel, og i tillegg er det jo en del andre attraktive ting i pakken slik som laminerte sidevinduer foran og sota vinduer bak.
Man bør også være OBS! på at når disse ryktene om ulyder/høyt støynivå fra panoramataket sprer seg i markedet, så vil det gi negativ effekt på bruktbilprisen for panoramatak-biler.
Jeg tror dette har vært tema ganske lenge uavhengig av bilmerke. Det selges jo fortsatt en god del biler med panormatak. Vet ikke hvor stor sjansen er for knirk og sikkert mange som ikke har dette eller legger merke til det. For meg oppveier fordelene eventuelle ulemper når temperaturen veskler mye på vinteren.
La oss tie ned problemet!
Neida, dette virker å være et såpass utbredt problem at VW må lage en fiks sentralt. Problemet er at det vil ta litt tid. Tipper pakninger og festemateriell må byttes.
Merk at på I-pace er bilene med glasstak bedre dempet enn de uten. Glasstak er ikke et støyproblem! Jeg tror glass dempet støy bedre enn en metall-, betong-, plast- eller gipsvegg.
Min ID.4 Tech har doble glass på sidevindu, noe jeg regner det er i taket også. Det er ikke noe problem med støylekkasje i den bilen i tunneller.
Men gnikkelyden kommer bare på dårlig vei når det er bevegelse i chassis, dvs torsjonskrefter. Og det må være under 10-12 grader virker det som, for dette var ikke et problem i sommer.
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i 2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. oktober 2021, klokken 09:25
Vedr. Vibrasjon så sjekk felgene. Fikk en gang ovale orginalfelger som ga vibrasjoner.
Hadde en kollega en gang på 80-tallet og han fikk faktisk levert ovale dekk.
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i 2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.
På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
Sitat fra: SveinJ på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:23
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i 2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.
På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
Jepp, dette er et ID.4-problem.
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 12:29
Sitat fra: SveinJ på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:23
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg har forøvrig ikke hatt gnisninger fra glasstakene i 2 Tesla, 1 ipace og 2 franske MPVer.
Jeg har hørt on gnisselyder fra isopor på baksiden av tak- og sidepaneøer innvendig i noen biler.
På mine to i3 med panoramatak var det ikke noen støy/knirkelyder
Jepp, dette er et ID.4-problem.
Det er vel litt tidlig å konstatere det? Kjapt søk viser også at det finnes mang en tråd på nettet om knirk fra panoramatak og at de fleste merker er omtalt. Husker da jeg i 2013 skulle kjøpe ny bil, da sa selger at de helst ikke solgte biler med dette. Dette er i nordnorge.
Mange som aldri har problem med knirk - dersom VW ikke klarer å lage pano uten knirk bør de slutte med det.
Aldri opplevd dette som noe problem med andre merker - som nevnt f.eks i3 og I-pace. Jeg forventer ikke dette som en sak, men vi får avvente å se.
At takluker knirker under spesielle værforhold er nesten ikke til å unngå. Hvis bilen parkeres ute og smeltevann fryser i fuger og mot pakninger, så vil det gjerne knirke inntil isen er smeltet. Men panoramatak som ikke kan åpnes burde være mye mindre utsatt enn glasstak som kan åpnes. De bør uansett ikke knirke når bilen er varm og det ikke er sprengkulde. Og det er det vel ingen som har opplevd med id.4 ennå.
Ingen har vel kjørt id.4 i sprengkulde heller ennå...men knirkelyder har noen opplevd. Synes ikke dette er bra. Jeg hadde tenkt å beholde denne noen år så dette er viktig for meg i det minste.
Vi får se,om jeg må dumpe den ut på finn.no så taper jeg vel kanskje ikke så mye.
Siden sist har jeg gjort nye oppdagelser med denne knirkelyden fra panoramataket. Selv i to-sifret varmegrader og solskinn, kommer det ulyder fra taket. Så det har ikke direkte noe å gjøre med kuldegrader og krympingen av glassflaten.
Det som er «merkelig» er at i regnvær er det ingen ulyder!. Derfor prøvde jeg i går å helle vann på pakningen rundt glasset, kjøre på dårlig vei, og lytte. Hva skjer: ulyden forsvant for noen minutter, til vannet hadde blåst av og tørket opp rundt pakningen. Da kom knirkelyden tilbake.
Spørsmålet er da, er dette en produktfeil eller en konstruksjonsfeil?
Det må Møller svare på etterhvert, jeg vil ikke ha en bil med slike «egenskaper».
Enig - dette høres rett og slett ut som de har glemt å dytte inn noe fett..f.eks lithium fett på strategiske steder.
Jeg har på alle andre biler med normalt soltak som kan åpnes - sett at de har smørt opp godt med lithium fett rundt alle kriker og kroker. Det kan rett og slett være en feil under monteringen - for meg høres det jo slik ut gitt den erfaringen som her gis. Mao. at så fort en får litt fukt på det - så låter det ikke..så da burde lithium fett funke som gull.......
Taket er jo ikke til å åpnes, det er en glassplate som er montert i en spesiell sammenheng. Å kline litiumfett oppå pakningen ser jeg ikke på som en kvalitetsmessig god måte. Hvis Møller/VAG mener det er slikt man kan forvente på en bil av denne type, så har de gjort en skikkelig dårlig jobb.
Så hvis du ikke har peiling på hvordan panoramataket til en id4 er montert på bilen, så behøver du ikke å komme med slike fantastiske forslag til løsning.
Vurder: kost - ulempe - nytte, og avbestill panoramatak hvis du enda har muligheten er mitt klare råd.
Sitat fra: SveinJ på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:27
Taket er jo ikke til å åpnes, det er en glassplate som er montert i en spesiell sammenheng. Å kline litiumfett oppå pakningen ser jeg ikke på som en kvalitetsmessig god måte. Hvis Møller/VAG mener det er slikt man kan forvente på en bil av denne type, så har de gjort en skikkelig dårlig jobb.
Så hvis du ikke har peiling på hvordan panoramataket til en id4 er montert på bilen, så behøver du ikke å komme med slike fantastiske forslag til løsning.
Jeg vet jo hvordan taket ser ut,men ikke hvordan det er festet, eller burde vært festet.
Har selv en slik bil i bestilling med glasstak, så håper jo at dette enten er en feil, eller noe som lett kan fikses.
Lithium fett er forøvrig noe som ofte brukes litt her og der på biler, men som sagt, jeg vet ikke hvordan det er festet eller burde vært festet, men er enig med deg at en ikke kan akseptere en bil der en kjører rundt med knirkende tak - det sier seg selv egentlig. Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg
PS her kommer en kort video som viser hva jeg mente med lithum fett - den er påført her i kantene mellom glass og karosseri
https://www.youtube.com/watch?v=Vd2wLfsyuec
Takk for video. Men siden taket fortsatt ikke kan åpnes, men er montert i en ramme så hjelper det ikke å gjøre slik som you-tuberen foreslår.
Helgenen har forøvrig helt riktig i sin antagelse om smøring av holdere i glasstaket.
Bare å ringe VW-butikken din og gjør dem oppmerksom på problemet.
De skal alle ha fått tilsendt en TPI fra fabrikken med nr: 2063190/1 datert 02.06.2021
Da fant jeg dokumentet - legger det ved denne posten slik at alle andre som måtte få samme problem har dokumentasjon på løsning for dette.
Kort fortalt - 8 festepunkter for pano må påføres spesielt "glidemiddel" G 052 172 M2 :
https://www.ebay.de/p/14031070105
Hvor stort er egentlig dette problemet i forhold til antall solgte biler ? Det må jo være flere tusen i4 1St. Max på veien som potensielt har samme problemet. Smøring vil sikkert fjerne symptomene, men det høres ut til å være en dårlig løsning hvis mam må smøre en ny bil.
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:00
Da fant jeg dokumentet - legger det ved denne posten slik at alle andre som måtte få samme problem har dokumentasjon på løsning for dette.
Kort fortalt - 8 festepunkter for pano må påføres spesielt "glidemiddel" G 052 172 M2 :
https://www.ebay.de/p/14031070105
Hvordan kommer man til disse 8 festepunkter?
Se vedlegget som jeg la ved tidligere i tråden. Der står det beskrevet med bilder,mål og verktøy en trenger. Burde være overkommelig for alle VW verksted. I prinsippet bruker en ett egnet verktøy for å løfte litt på taket ved festepunktene og spraye inn smøremiddel. Jeg tror en skal bruke et plastikk verktøy litt som et brekkjern,men ville overlatt dette til verkstedet. Ville for egen del tatt noen bilder av taket spesielt ved disse 8 punktene før jeg sendte bilen på verkstedet i tilfelle uhell og diskusjon i etterkant. Men dette burde være en grei sak gitt litt forsiktighet. Litt kjedelig at det i det hele tatt kan skje,men mulig de har endret innfestingsrutinen på senere biler produsert...håper det...
Jeg har også fått knirkelyd fra panoramataket nå etter 15000 km med id4en min uten ulyder eller feil av noen slag. Så dette er nok noe som kommer når det blir kaldere i været. Hører stort sett bare knirkelydene i fartsdumper så langt, men litt irriterende i en bil som ellers er så stille. Jeg leste at noen skrev om dette i VW sin egen id-eier gruppe på Facebook også -der ble også det å spraye fett/olje på nevnt som en fix (husker dessverre ikke navnet på produktet). Håper det ikke gjelder stor andel av dem med panorama glasstak)
De kommer nok ikke til kalle inn noen biler "på mistanke". Må nok ta en telefon til butikken og får en time.
Blir problemet stort nok, så kan de jo hende de kommer med en recall.
Min knirker også innimellom, får se om jeg bryr meg med det etterhvert.
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:53
De kommer nok ikke til kalle inn noen biler "på mistanke". Må nok ta en telefon til butikken og får en time.
Blir problemet stort nok, så kan de jo hende de kommer med en recall.
Min knirker også innimellom, får se om jeg bryr meg med det etterhvert.
Når man kjører 40 km på dårlig vei og har dette gående i 45 minutter, er det jo ganske irriterende!
Det er hvertfall bra det finnes en bulletin på dette, så blir spørsmålet hvor ofte man må inn igjen. Takk til hELgenen som bladde frem 2063190/1 (https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=58069.0;attach=82180)
Bra det finnes en løsning på ugreia. Min bil skal inn om 2 uker, bl.a. Dette problemet skal løses.
Verre blir det nok å finne ut hvorfor bilen durer og vibrerer som en gammel diesel.
Hmmm....durer og vibrerer.
Det skal starte opp en vifte som durer iblant,men dette med vibrasjoner høres feil ut,så dette må du ta opp med forhandler.
Å ja, helt siden april har jeg påpekt det! Etter av problemene var feil hjulstilling ogslitasje på innsiden av dekkene = punktering/ slitt gjennom corden. Så er det ulike opplevelser underveis med konstant vibrasjon i rattet (ikke hjulubalanse). Så vi får se, greit er det ikke.
Varmepumpa kanskje? Men hvis det rister i rattet er det vel noe med hjul/hjullager osv. Har du fått sjekket hjulstilling?
Sitat fra: daktari på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:49
Varmepumpa kanskje? Men hvis det rister i rattet er det vel noe med hjul/hjullager osv. Har du fått sjekket hjulstilling?
Varmepumpa er det sikkert, siden det vibrerer i rattet når bilen står stille og jeg hører det "durer" foran.
4-hjuls kontroll er foretatt etter 20 000km! Da viste det seg at camber var feil på alle 4 hjul. Om hjullager har gått føyka, gjenstår å finne ut av når verkstedet skal ha bilen ei uke.
Har fått min GTX og også her er det noen stygge knirkelyder fra plastikk oppe under glasstaket foran på førersiden.
Det er bare å ta med fingrene der oppe så hører man lyden av plast mot plast event. plast mot glass - jeg vet ikke, men jeg liker ikke den lyden. Den kommer selvfølgelig ikke på fin vei - men over skarpe dumper og dårlig vei kan man høre dette. Virker som alt blir borte bare man presser litt på et bestemt punkt - så dette burde være overkommelig å rette på og latterlig enkelt under selve montasjen hadde man bare tatt høyde for det. Vil ikke kline noe olje eller annet flytende der da denne gardinen som man kan trekke frem under panoramavinduet vil bli tilgriset. Har tatt det opp med forhandler - så får vi høre hva som kan gjøres.
Sitat fra: daktari på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 08:27
Det er hvertfall bra det finnes en bulletin på dette, så blir spørsmålet hvor ofte man må inn igjen. Takk til hELgenen som bladde frem 2063190/1 (https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=58069.0;attach=82180)
Bilen har vært inne og verkstedet har smurt opp de 8 punktene. Men det er fortsatt knirkelyder, ikke så intenst som tidligere, men langt fra lydløst.
Har meldt dette tilbake og venter på respons.