Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: trondhla på mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

Tittel: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: trondhlamandag 11. oktober 2021, klokken 17:59
Tesla Bjørn har testet en Ioniq 5 1000 km sørover i Sverige fra Oslo og den rapidgater(!) under testen. Etter noe langkjøring havner batteritemperaturen på ca. 40C og ladehastighet samt motoreffekt begge strupes. Det må da være noe galt med denne spesifikke bilen eller?
I tillegg er forbruket på 278 wh/km for testen som helhet men det er normalt for motorveikjøring i Sverige på våt veibane

Videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: haraldkmandag 11. oktober 2021, klokken 23:56
Det er den samme demo/pressebilen som Kris Rifa også rapporterte problemer med (Thermal Throttling). Ingen andre har rapportert dette. Får håpe det er noe muffens med batterikjølingen på kun denne ene bilen.

Forøvrig grundig diskutert her: https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-5-awd-thermal-throttling.38074/

Det nevnes bl.a. en test under mye høyere temperaturer gjennom Tyskland i sommer uten at de opplevde noe lignende.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletirsdag 12. oktober 2021, klokken 00:43
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 12. oktober 2021, klokken 01:24
Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 00:43
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...


Tror du virkelig han holder 200 gjennom Sverige? Der han kjørte 200 var i fri fart gjennom Tyskland med model y uten å rapidgate.
Grunnen til han kjører tidlig på morgenen er å unngå kø slik at han ikke trenger å trekke fra så mye tid slik at testen blir mer fair.
Uansett som med leaf så er det få som vil oppleve rapidgate med ioniq 5, hvor ofte kjører man 100 mil på en dag? Ihvertfall på motorvei, kanskje tyskerne vil oppleve det mer.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletirsdag 12. oktober 2021, klokken 01:29
Man trenger ikke å være i Tyskland for å kjøre i 200km/t... Er mye trafikk på autobahn så hvis man er oppe kl 4 i Norge får man helt sikkert kjørt mye lengre strekninger der man kan ligge flat 200km/t. I Tyskland er det også bare enkelte strekninger der man har fri hastighet.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: hELgenentirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:49
200 i Norden er uansett ulovlig. Men mulig slike ting ikke stopper TB fra å prøve? Synes også de såkalte testene hans begynner å miste verdi. Det skyldes flere ting,men vind,vær,felg og dekktype betyr ofte mer enn hva som testene klarer å vise. Dessuten synes jeg denne 1000 km challenge gir lite verdi nå som bil etter bil begynner å få lang rekkevidde. Mao testen vil miste sin verdi i takt med at rekkevidden øker og nå er vi kanskje i et grenseland ett år til?Bilene har snart så lang rekkevidde at alle klarer seg med en eller to ladestopp.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: turfsurftirsdag 12. oktober 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:49
Dessuten synes jeg denne 1000 km challenge gir lite verdi nå som bil etter bil begynner å få lang rekkevidde. Mao testen vil miste sin verdi i takt med at rekkevidden øker og nå er vi kanskje i et grenseland ett år til?Bilene har snart så lang rekkevidde at alle klarer seg med en eller to ladestopp.
Snevert å tro at alle kjører norsk landevei. Synes egentlig det knapt er noen biler som har "lang" rekkevidde. iX50 og EQS nærmer seg. 30+ mil med skaphenger og 50 mil på Autobahn så kan vi snakke om lang rekkevidde.

Nettopp kort rekkevidde på motorvei er ett av de store ankepunktene mot Ioniq 5.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 12. oktober 2021, klokken 16:17
Det virker på meg som Ioniq5 har veldig mange innstillinger (spesielt på regen) som gjør at framre motoren kobler inn i ECO-mode.

Som jeg har forstått det så overrider iPedal ECOmode når det gjelder bruk av AWD???

Når det gjelder rapidgate, så virker det også å være et problem om man kjører laaangt og hurtiglader mye under kort tid (samme dag), for meg som kjører max 60 mil før jeg tar kvelden, så blir det neppe ett problem, eller?
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: turfsurftirsdag 12. oktober 2021, klokken 16:44
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 16:17

Når det gjelder rapidgate, så virker det også å være et problem om man kjører laaangt og hurtiglader mye under kort tid (samme dag), for meg som kjører max 60 mil før jeg tar kvelden, så blir det neppe ett problem, eller?
På norsk landevei blir det vel ikke ett problem. 60 mil er jo en ladestopp fra 10-80%.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Jorn01onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Statistikken sier at gjennomsnittlig kjørelengde for biler i Norge er ca. 1200 mil per år. Det er omtrent så langt vi pleier å kjøre også.

For oss har I5 tilstrekkelig rekkevidde for alle våre daglige turer, inkludert tur/retur hytta og familiebesøk - uten hurtiglading underveis. Jf. statistikken gjelder dette trolig mange andre også, siden vi altså er nokså gjennomsnittlige.

Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.

Porsche/Lambogini/Ferrari/BMW/AMG/Audi og Tesla har mye lekkert, trolig kan spesielt modellene som benytter flytende drivstoff være gode alternativer 😉
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: turfsurfonsdag 13. oktober 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Jorn01 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.
Ja, det sier seg jo selv at hvis man ønsker lang rekkevidde og rask lading ikke bør velge en bil med medium rekkevidde og rapidgating.

Synes dog det er merkelig hvis en bil som ett av de viktigste salgsargumentene til er lynladig ikke kan kjøre 100 mil på motorvei uten problemer.

Tror mest på at det er problem med den spesifikke bilen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: batterimannenonsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 01:29
Man trenger ikke å være i Tyskland for å kjøre i 200km/t... Er mye trafikk på autobahn så hvis man er oppe kl 4 i Norge får man helt sikkert kjørt mye lengre strekninger der man kan ligge flat 200km/t. I Tyskland er det også bare enkelte strekninger der man har fri hastighet.

Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. oktober 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Jorn01 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.
Ettersom jeg foretrekker elbil er jeg sjeleglad for at jeg ikke har behov for 1000km i 200km/t ofte :)
Men hva som er lang rekkevidde vil en aldri bli enige om. Noen synes en tur på 5-10 mil er langt. Andre forventer at bilen klarer minst 12-1500km på en tank. Og noen kjører 1000km på en dag med campingvogn på slep, på motorvei og alt annet enn 5 minutter stopp er helt ubrukelig.

Forrige langtur med Ioniq 5 gikk fra Oslo til dyreparken i Kristiansand, med overnatting i Risør på veien (uten lademulighet der den natten).
Da var det greit å kunne stoppe på Ionity rett før dyreparken og fylle på drøyt 56kWh på 20 minutter. Snittet når vi hadde «mer enn nok» var egentlig 180-190kW, men ble stående og vente på en kamerat som ladet med 50-60kW på en annen lader når I5`en tok 220kW.

Men – Hyundai må få på plass preheat på vei til lader. Hjelper jo ikke at bilen leverer knallbra i NAF ladetest på sommeren, om hastigheten blir veldig lav på vinteren.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: OlaMonsdag 13. oktober 2021, klokken 13:37
Campingvogn er jo en ganske laidback ferie, i tillegg krever det mye admin i form av rygging på plass, tømming av dass osv. Derfor undrer det meg veldig at folk som driver med denne aktiviteten bestemmer seg for å dra veldig langt med mye hastverk. Veldig glad jeg slipper, det høres skikkelig kjipt ut. Det som hadde vært digg er jo bare å parkere for kvelden inntil en saktelader uten å hekte av.

Uansett, hvis det viser seg at Ioniq 5 er litt sensitiv for dette på sommerferietur i 110+ så er det uansett ikke noe stort problem. Noen minutter ekstra på Circle K til å stå i kassekø, gå på do, scrolle mobil osv.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. oktober 2021, klokken 01:09
Sitat fra: OlaM på onsdag 13. oktober 2021, klokken 13:37
Campingvogn er jo en ganske laidback ferie, i tillegg krever det mye admin i form av rygging på plass, tømming av dass osv. Derfor undrer det meg veldig at folk som driver med denne aktiviteten bestemmer seg for å dra veldig langt med mye hastverk. Veldig glad jeg slipper, det høres skikkelig kjipt ut. Det som hadde vært digg er jo bare å parkere for kvelden inntil en saktelader uten å hekte av.

Jeg har kjørt ca. 15.000km med vogn bak en Tesla X75D i år. Ikke noe stress med rygging, om det er knotete så kobler jeg av og bruker moveren på vogna ;) Dass tømmes kanskje en gang i uka eller litt oftere, holder alltid utkikk etter "tømme-skilt" og tar en tømming om det skulle passe.

Og ja, har flere ganger parkert inntil en saktelader for kvelden uten å hekte av :) Har endog stått på SuC over natta, det må vel være innafor når man ankommer kl. 23:00 og drar 07:00 på en plass med 20 uttak. Men dessverre må jeg ofte hekte av for å hurtiglade, det er få plasser utenom SuC der det går an å lade med vogna påkoblet.

Har også med meg overgang fra Type 2 til schuko, da kan jeg lade også vogna på saktelader over natta om batteriet begynner å bli tomt og været er grått så solcellene ikke holder tritt.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advalesøndag 17. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:23
Synes dog det er merkelig hvis en bil som ett av de viktigste salgsargumentene til er lynladig ikke kan kjøre 100 mil på motorvei uten problemer.

Jeg vil si hele videoen til TB er fake news på høyde med Broom/bil-journalister der de lager skremselspropaganda og sier lynlading koster dobbel og trippel enn bensin/diesel.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: automatsøndag 17. oktober 2021, klokken 11:35
Sitat fra: advale på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.


Jeg sitter med et inntrykk av at han i det store og det hele holder seg innenfor + 10% også på 1000km challenge. Kan du vise til tilfeller der han ikke har gjort det? Det burde være mulig å regne ut snittfart utfra strekk i livestreamen.

Hvis han legger seg noe særlig over + 10%, så er det ikke så usannsynlig at disse testene ville pådra seg politiets oppmerksomhet.

Han regner nok på optimal marsjhastighet på de bilene der man må holde igjen på hastigheten.  På de mest effektive bilene er optimal hastighet over 150km/t, og da vil jo ikke være behov for å regne på dette. (Annet enn på autobahn.)
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Polestarsøndag 17. oktober 2021, klokken 13:29
Sitat fra: automat på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:35
Sitat fra: advale på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: batterimannen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:00
Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.

Du blander med "race", da kjører han med Pavel eller Chris og der ligger de 10 % over fartsgrensa. 1000km challenge derimot er noe helt annet - og ingen regler.

1000km challenge trodde jeg lenge at han kalkulerte på forhånd for å finne den optimale ladehastighet/forbruk. Derav han hadde pedalen i bånn og sånn sett forsvarte med slik (u)vettug kjøring. Men det kan man nå kaste rett i søpla.


Jeg sitter med et inntrykk av at han i det store og det hele holder seg innenfor + 10% også på 1000km challenge. Kan du vise til tilfeller der han ikke har gjort det? Det burde være mulig å regne ut snittfart utfra strekk i livestreamen.
Sjekk de første par minuttene av videoen med Tesla Model Y. Han kjørte fra Circle K Furuset til Ionity Strömstad på 1 time og 13 minutter, og han oppgir selv en snitthastighet på den strekningen på 116 km/t. For de som kjenner den strekningen, er det åpenbart at han ikke har holdt seg innenfor +10% av fartsgrensen på den strekningen. Navigasjon med Google Maps anslår tidsbruk på 1 time og 34 minutter.

I samme video henger han også passet sitt over skjermen for å skjule farten han kjører.

Hvorvidt Ioniq 5 får strupt både ladehastighet og motoreffekt er uansett interessant å vite for enkelte, i hvert fall hadde jeg ønsket klarhet i dette om jeg skulle kjøpt bilen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Vaduzonsdag 20. oktober 2021, klokken 20:37
Hvorfor skille TB som lever av å kjøre bil, risikere lappen sin hver eneste gang han var ute å kjører 1000km test, som han gjør en gang i uka og som tar 10-11 timer? Han kjører frem og tilbake på E6, sjansen for at han ikke har blitt tatt enda i 200kmt begynner å nærme seg 0. Og hva skulle han tjene på det? Jeg skjønner at noen blir skuffet når «min bil» ikke gjør det så bra som de trodde, men å kalle TB «fake news» og unyttig blir å dra den for langt. Om det verste eksempelet du finner er en snittfart på 116kmt til Strømstad så faller det på sin egen urimelighet.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletorsdag 21. oktober 2021, klokken 22:31
Kjører han lovlig så er det selvfølgelig ingen problem for han å si/dokumentere det på video. Men kjører han ulovlig vil han skjule det. Som når han skjulte speedometeret med passet sitt -> da kjører han ulovlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har vanskeligheter med å forstå det.

Apropos fake news. Ja jeg vil si dette er på høyde med faks-news fra Broom eller andre biljournalister - der selv TB har lagt ut video der han ettergår de i sømmene.

Han har allerede kjørt Ioniq5 uten problemer på 1000km challenge. Så hvorfor skulle han velge å kjøre den igjen? Og attpåtil ta det midt på natta for å kunne kjøre som en gris når bilen ikke er kjent for sin aerodynamiske egenskaper?? ----> Han må ha vist om mulig rapidgate for deretter å ha bevisst gått inn for å skape fake news. Dette kaller jeg like uærlig/fake-news som artikkelen med dobbel eller trippel-kostnaden på lading.

En annen ting, på Nio E8 testen så gadd han ikke å kjøre fortere enn 130km/t fordi acc fungerte ikke over, så da ble det maks 130km/t gitt. Når man kjører test så iallfall prøv å gjøre det likt som mulig der man kan  ::) ::) ::)

Så man kan slå fast at 1000km challenge har lite relevans utover underholdningsverdien. Og vi kan også slå fast at han hverken regner på eller følger den optimale hastighet/ladingen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: hELgenentorsdag 21. oktober 2021, klokken 23:33
TB driver i underholdningsbransjen. Alt som testes og sies der må man alltid ta med en klype salt på lik linje med info fra andre influensere. Jeg likte mye av det gan gjorde før,men nå har fokuset blitt veldig på å få clicks og visninger. Dessuten kan  han oppleves som en skikkelig hissigpropp som er veldig var for kritiske kommentarer. Men mulig det bare er forsvarsmekanismer som slår til. Ser mye av det samme i enkelte Tesla tråder der takhøyden er lav og troen høy.Kikker iblant på videoene hans,men som sagt,ikke alt som kommer frem er nødvendigvis slik han rapporterer..noe er nok også her selektivt .
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: andre1980lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:22
Sitat fra: advale på torsdag 21. oktober 2021, klokken 22:31
Kjører han lovlig så er det selvfølgelig ingen problem for han å si/dokumentere det på video. Men kjører han ulovlig vil han skjule det. Som når han skjulte speedometeret med passet sitt -> da kjører han ulovlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har vanskeligheter med å forstå det.

Du virker veldig opptatt av at Tb kjører ulovlig og veldig fort. Du kan jo ta en kikk på livestream-kanalen hans. Han pleier å streame hele testene fra start til slutt direkte.

Når det gjelder NIO-videoen så la han seg i 130 på ACC nedover Sverige, hvor det er 120 sone. Nio viste x% feil, så han kjørte i 125km/t GPS-målt. Vil ikke si at dette er å grisekjøre. De fleste ligger i noen få km over skiltet hastighet på motorvei med fin sikt for å holde flyten i trafikken.

Når det kommer til at han skjulte hastigheten med passet sitt, så er det nettopp pga slike som deg, som antakelig konsekvent holder speedometer-hastighet, lager køer og hyler høylytt om råkjøring så fort en beveger seg 1 km/t over fartsgrensa på speedometeret.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Skeptikerenlørdag 23. oktober 2021, klokken 11:56
Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: hELgenenlørdag 23. oktober 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:56
Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.

Jeg kjører i fartsgrensen som speedometeret antyder - ser ikke noe stort problem med det heller......
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: geearlørdag 23. oktober 2021, klokken 21:26
Han tilpasser farten etter hva som gir høyest effektivitet for å komme raskest mulig frem. Y har han vel sagt at ser ut for å ha sweet spot rundt 150 km/t. Ioniq 5 har mye høyere forbruk enn Y, og spesielt i høy fart, så vil ikke tro at det lønner seg å kjøre noe raskere (200 som det hevdes over her), med den. På tross av rask lading.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: ReneMsøndag 24. oktober 2021, klokken 15:35
Det jeg vil påstå er at det ikke er et problem for de fleste i Norge. Lav snitthastighet gjør at problemstilling ikke er så alvorlig.

Men de på fastlandet får store utfordringer dersom det viser seg å være sant. Jeg er selv fra Nederland og etapper på 1000+ km er ikke uvanlig når man reiser på sommerferien. Det hadde mild sagt vært uheldig å reklamere med 800V batteri og tilsvarende ladehastighet for å så være tregeste på stasjonen halvveis i Frankrike.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Forstmannsøndag 24. oktober 2021, klokken 19:18
Du får trøste deg med at bilen neppe lar deg kjøre fortere enn 185 km/t.  :)
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advalemandag 25. oktober 2021, klokken 02:19
Sitat fra: andre1980 på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:22
Du virker veldig opptatt av at Tb kjører ulovlig og veldig fort. Du kan jo ta en kikk på livestream-kanalen hans. Han pleier å streame hele testene fra start til slutt direkte.

Når det gjelder NIO-videoen så la han seg i 130 på ACC nedover Sverige, hvor det er 120 sone. Nio viste x% feil, så han kjørte i 125km/t GPS-målt. Vil ikke si at dette er å grisekjøre. De fleste ligger i noen få km over skiltet hastighet på motorvei med fin sikt for å holde flyten i trafikken.

120-130 er ikke å grisekjøre riktig, men hvor mange ganger må ting sies før det sitter? Han kjører mye fortere enn 130 og jeg har allerede sagt det er ingen problem å si hvor fort han kjører når han kjører lovlig. Logisk nok. Siden acc virker kun opptil 130, dvs lovlig-ish hastighet da legger han det ut. Hadde acc virket opptil 200 da villet han kjørt mye fortere og ikke vist det på videoen.

Sitat fra: andre1980 på lørdag 23. oktober 2021, klokken 09:22
Når det kommer til at han skjulte hastigheten med passet sitt, så er det nettopp pga slike som deg, som antakelig konsekvent holder speedometer-hastighet, lager køer og hyler høylytt om råkjøring så fort en beveger seg 1 km/t over fartsgrensa på speedometeret.

Gratulerer, du greide å svare frekk og total irrelevant samtidig. Et varsel om tidlig demens eller total blottet for mangel av kritisk tenkning?

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:26
Han tilpasser farten etter hva som gir høyest effektivitet for å komme raskest mulig frem. Y har han vel sagt at ser ut for å ha sweet spot rundt 150 km/t. Ioniq 5 har mye høyere forbruk enn Y, og spesielt i høy fart, så vil ikke tro at det lønner seg å kjøre noe raskere (200 som det hevdes over her), med den. På tross av rask lading.

Det er nettopp det han IKKE gjør. Se Nio-testen.

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:56
Ser ikke det store problemet med 10% over fartsgrensa. I en 80-sone vil det si å ligge i 88, som i realiteten er ca 85-86.

Igjen (og igjen, og igjen) det er nettopp det han IKKE gjør.

-------------------------------------------------------------------------------

----> Han sier SELV på Ioniq5 videoen at han prøver å ri på 200-bølgen! <----
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.hmandag 25. oktober 2021, klokken 07:05
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 02:19
Han sier SELV på Ioniq5 videoen at han prøver å ri på 200-bølgen! <----

200 bølgen er 200kW bølgen :) Henvisning til ladehastighet.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advalemandag 25. oktober 2021, klokken 14:37
Han må ha flere mil lang hurtiglading-ledning tilkoblet bilen når han cruiser på svensk motorvei  :P
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Daniel_0007mandag 25. oktober 2021, klokken 15:23
Syns hele diskusjonen er latterlig, fyren kjører flere tusen mil i året, hvis han hadde kjørt 150 i 80 sonen eller til og med i 110 sonen tror du ikke at han ville mistet lappen til nå?
Tror du må følge med på livestreamen hans, da bruker han glympse og hvor man kan følge med hvor han er og hvor fort han kjører.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.hmandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:37
Han må ha flere mil lang hurtiglading-ledning tilkoblet bilen når han cruiser på svensk motorvei  :P
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.

Sist vi kjørte igjennom Sverige sommeren 2019 hadde vi et snitt på ca 125km/t fra lader til lader.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advalemandag 25. oktober 2021, klokken 16:43
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og fart passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Daniel_0007mandag 25. oktober 2021, klokken 18:20
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:43
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og (el)biler passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:

vel jeg har kjørt e6 ofte fra Oslo sentrum til Gardermoen og sett UP på motorsykkel sitter litt gjemt på diverse avkjøringer f.eks ved furuset og Lillestrøm samt sett de stå med laser rett ved flyplassen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Vaduztirsdag 26. oktober 2021, klokken 11:14
Sitat fra: advale på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:43
Ja må si meg enig at det er en latterlig diskusjon og fortsatt si at han ikke kjører langt over fartsgrensen.

Nerder og (el)biler passer ikke sammen. Jeg har aldri blitt stoppet på E6/E18 osv der det er minst fire-felts kjørevei i Norge - eller -  sett andre bli vinket inn pga fartsmåling - eller - sett UP stå med laser. Der folk mister førerkort er gjerne tettbygde strøk på rundt 60km/t eller typiske riksveier.

I tillegg er det høyere fartsgrense i Sverige, så det er bare å ta grisekjøring i Sverige slik som TB gjør.

Det ropes om livestream: Det tok meg under 1 minutt(!) å lete frem livestream-video (på over 8 timer) der han kjørte som en bankraner på flukt fra politiet.

Man greier ikke å holde 180-200 på veldig lange strekninger fordi det er alltid trafikk, kø og, som TB sier, left-lane huggers. Det blir mye brems, og gass, og brems osv.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:07
Han sier klart og tydelig 200 kilowatt wave. Av den grunn ville jeg ikke forsøkt å tolke det som at han sier han kjører i 200kmt.
Hvis du skal lage en public video der du kjører 200km/t i Sverige - velger du å si rett ut og ærlig 200 km/t eller 200 kilowatt?  :police:

Er usikker på om det er noe humor som går over hodet mitt, men når han sier ride the 200 wave så mener han å kjøre ned til lav SOC før han lader så langt det går på 200kw før det faller og deretter kjøre videre. Dette maksimerer ladehastighet men er sammen med motorveikjøring også det som varmer batteriet mest og skaper den situasjonen. Han testet jo igjen fordi han fikk kritikk for ikke å gjøre dette første gang og trodde det var mer å hente, dessverre tålte ikke batteriet det kjøret over tid.

Å si at du ikke mister lappen om du rutinemessig kjører opp mot 200km/t på norske veier 10-12 timer per uke er helt urealistisk. Igjen, hvorfor skal han gjøre noe slikt når han lever av å kjøre? Om han dekker speedometeret fordi han kjører 130 i 110 sone en gang i mellom er noe ganske annet. Pust med magen, ingen sier I5 er en dårlig bil.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. oktober 2021, klokken 11:22
Har selv forsøkt å "ri" på 200kW bølgen i høstferien. Motorvei med godt driv (nei, ikke 200kmt) ga grei batteritemp selv når det var kaldt høstvær.

Utfordringen er at I5 er veldig trinn-avhengig mtp hvilken effekt den gir. Et par graders forskjell kan gi til dels store utslag i ladehastighet, men lading og batterivarmer får temperaturen opp ganske kjapt når en først lader.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 11:14
Er usikker på om det er noe humor som går over hodet mitt, men når han sier ride the 200 wave så mener han å kjøre ned til lav SOC før han lader så langt det går på 200kw før det faller og deretter kjøre videre. Dette maksimerer ladehastighet men er sammen med motorveikjøring også det som varmer batteriet mest og skaper den situasjonen. Han testet jo igjen fordi han fikk kritikk for ikke å gjøre dette første gang og trodde det var mer å hente, dessverre tålte ikke batteriet det kjøret over tid.

Å si at du ikke mister lappen om du rutinemessig kjører opp mot 200km/t på norske veier 10-12 timer per uke er helt urealistisk. Igjen, hvorfor skal han gjøre noe slikt når han lever av å kjøre? Om han dekker speedometeret fordi han kjører 130 i 110 sone en gang i mellom er noe ganske annet. Pust med magen, ingen sier I5 er en dårlig bil.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her inne trekker så merkelige konklusjoner.

***** Kjøring på 200 GJELDER KUN Ioniq5(!) Jeg har aldri sagt at han kjører 200 regelmessig på alle turene sine  ::) ::) ::) Det er derfor jeg sier den siste 1000km challenge til Ioniq er fake news fordi han kjører den helt ekstremt.

Han har allerede kjørt 1000km challenge med den og hvorfor skulle han prøve igjen. Du nevner noe var ikke optimalisert på første challenge, men det gjelder jo absolutt alle elbiler hvis man skal drive og nitpicker. Er vel alltid noe som ikke er optimalisert.

Men man kan ta det litt piano i Norge for deretter å kjøre hardt når man er i Sverige vel? (så hvorfor er så mange opphengt i Norge og førerkortbeslag?)

Når det gjelder 200 kilowatt-wave - Se på Bjørn og åssen personlighet han har... Fyren elsker fart og er Tesla fanboi - hva er Tesla kjent for? Og bare se på Youtube-stilen hans. Det er bare legge 2 + 2. Dessuten hvis noen fortsatt er i tvil, bare se på livestreaming av Ioniq5 - det er ikke ladehastigheten han sikter til når han sier 200 kilowatt-wave.

Med tanken på hvor stor motstand og hvor sjokkert folk blir av at noen kan kjøre 200-wave så vil jeg si fake news'en når nye høyder  :laugh: :laugh:
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: OlaMtirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:48
Ser ut som advale også rapidgater...
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:53
Når han står ved ladeskjermen og påpeker at han forsøker å flyte på 200 kilowatt wave, og du forsøker å påstå at han egentlig mener 200km/t wave, er jeg trygg på hvem som er farget av ett eller annet.
Ref 2:25 i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

Tidene han setter opp viser også at han trekker av diverse (sier 8 timer brukt når det har gått 9 timer), så snitthastigheten er lavere enn det som oppgis underveis. Skulle han cruiset i 200+ over noe distanse ville vi sett helt andre tall. Har selv snittet 125 mellom laderne der uten å være i nærheten av cruise i 200. Fulgte trafikken rett og slett.

Rapidgating tror jeg ikke vil være et problem for oss annet enn kanskje annenhvert år. Coldgating er et større problem i praksis, men når bilen rapidgater i høstvær og 12+ blir det jo interessant å se hva som skjer i 25+ til sommeren for de som skal kjøre ekstremt langt.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Forstmanntirsdag 26. oktober 2021, klokken 15:21
Jeg tror de har politi i Sverige også. Dessuten er toppfarten til Ioniq5 185 km/t,  sikkert under helt optimale forhold. I slik hastighet regner jeg med at batteriet tømmes rimelig fort, med mindre lovens lange arm innhenter deg først.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: automattirsdag 26. oktober 2021, klokken 15:57
@advale:
Jeg gikk inn på livstreamene og sjekket kjøretid på E6 fra der 110-sonen starter ved andre avkjøring til Drøbak til innkjøring Follotunnelen før avkjøring til Son. I flg google 17,5km
TMY: 8m 12s  = 128km/t
I5: 8m 17s = 127km/t

Jeg vil utfordre deg på å finne strekninger der TB ligger vesentlig mer enn dette over fartsgrensen.

Så får det være opp til hver og en om de syns 20+ er innafor eller utafor på motorvei. Men det er ikke ekstremkjøring.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:13
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:53
Når han står ved ladeskjermen og påpeker at han forsøker å flyte på 200 kilowatt wave, og du forsøker å påstå at han egentlig mener 200km/t wave, er jeg trygg på hvem som er farget av ett eller annet.
Ref 2:25 i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

Tja, på samme video på 23:25 sier han "I was trying to hammered it and ride on the 100 kilowatt wave.... no no 200 kilowatt-wave".

Hver gang han bruker ordet hammered betyr det at han kjører hardt. Det kan vi alle være enig i? Aldri vært borti at han bruker ordet hammered med lading.

Edit: det gir heller ikke mening å kjøre batteriet varmt for å oppnå høyere lading når målet er å kjøre 1000km i et strekk (og startet med fulladet batteri).

Livestream, det er fint du tar deg tid  sjekke, men som sagt, prøv i Sverige, ikke i Norge.

Jeg tok en titt, hoppet frem til Sverige delen. fra ca 3:00 til over 1 time så var det kø, left lane huggers, eller saktegående trafikk. Deretter kjørte han hardt i ca 15 min, deretter 5 min trafikk så måtte han inn og lade. Så hvordan skal man greie å beregne noe særlig strekning/fart. Dette er noe jeg også har sagt, selv om man ønsker å cruise i 200-wave så er det alltid mye kø, trafikk og stopp her og der. Og som noen allerede påpeker, man tømmer batteriet fort så da blir det enda mer hyppig stop. Det er forsåvidt oppskrift på ikke-optimal kjøring.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:59
Han gir gass for at batteriet skal bli varmt, slik at han kan få 200kW ladeeffekt. Du kan ikke overføre tallene for ladeeffekt til kmt.
For å varme opp batteriet holder det normalt lenge å ligge i 110+. 120-130 gir bra effektuttak.
Lunter man i 60-70-80 er effektuttaket gjerne så lavt at batteriet ikke varmes.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: automattirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:10
Sitat fra: advale på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:13

Livestream, det er fint du tar deg tid  sjekke, men som sagt, prøv i Sverige, ikke i Norge.

Jeg tok en titt, hoppet frem til Sverige delen. fra ca 3:00 til over 1 time så var det kø, left lane huggers, eller saktegående trafikk. Deretter kjørte han hardt i ca 15 min, deretter 5 min trafikk så måtte han inn og lade. Så hvordan skal man greie å beregne noe særlig strekning/fart.

Så langt har vi din subjektive oppfatning av at TB kjører som et svin. Men du må jo selv kunne belegge påstandene dine. Du kan ikke regne med at andre gjør det for deg.

Jeg har lagt frem tall som viser et annet bilde enn det du tegner.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: ReneMtirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:57
Kan det være at noen misforstå og at han mener følgende med 200kW Wave:

Ofte kjører man i slike tester i en batteri range 0-60(70). Det eneste han mener med 200kW wave er at han lader såpass mye (eller bedre sagt lite) at han kommer med minst mulig batteri til neste lader. Slik får han maks ladehastighet og kan beholde sin «wave». Det er ingen hensikt å lade forbi optimal range fordi da bruker man totalt sett mer tid på lader for å få inn samme energi i batteriet.

Grunnet at han re-definerer 200kW wave til 100kW wave er fordi bilen ikke vil ta imot mer effekt grunnet batteri temp. Jeg ser også ingen sammenheng mellom 200kW wave og kjøring i 200km/t.

Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: icreatelørdag 30. oktober 2021, klokken 17:55
Hrmm.
Ni kanske kan la de vare om TB nu? Jag vill hellre veta om det är någon med Ioniq 5 som upplevt samma problem, eller om det är ett fel på just den bilen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advalemandag 01. november 2021, klokken 10:06
 "I was trying to hammered it and ride on the 200 kilowatt-wave"

Tygg litt på hva som sies her. Hele setningen er nein nein nein!

Hammered it and ride = bilen er i bevegelse.
For å motta kilowatt = bilen må være stillestående.

Så hvordan kan man være i (ekstrem) bevegelse samtidig man lader i stillestående? Det går ikke.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:59
Han gir gass for at batteriet skal bli varmt, slik at han kan få 200kW ladeeffekt. Du kan ikke overføre tallene for ladeeffekt til kmt.
Å få kaldt batteri og mindre ladehastig gjelder kun for korte turer slik at batteriet rekker ikke å bli varm. Det er vel ikke-tema når man kjører 1000km på under 12 timer (og sommer-ish temperatur)

Jeg sjekket videoen fra Norge-testen. Han valgte å lade allerede, merkelig nok, etter å ha brukt bare 55 % prosent og selv da tok den imot mind-blowing 190kilowatt(!). Så hvorfor i alle dager skulle han henge seg opp i kilowatt-wave under hele Sverige-testen når bilen IKKE har noe problemer med kaldt batteri?

Sitat fra: automat på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:10
Så langt har vi din subjektive oppfatning av at TB kjører som et svin.

Hjelper det deg å heller høre på kona hans? Hun sier at han kjører som et svin  :laugh:
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.hmandag 01. november 2021, klokken 14:40
Jeg tror bare vi får konstatere at du holder fast ved din tolkning. All informasjonen og forklaring du trenger for å forstå det nødvendige ligger nå i tråden.
For min del har kaldt batteri så langt vært større utfordring enn varmt batteri ved hurtiglading av I5. Det blir bedre med sommer enn vinter :D
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: ID4tirsdag 02. november 2021, klokken 12:17
Tenker Bjørn Nyland har hatt mye underholdning av å lese denne tråden :)

Advale ser ut til å sitte med sin egen fasit.

Tror vel ikke Bjørn er noen sinke i trafikken, men Advale sin versjon er hinsides.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Merceonsdag 03. november 2021, klokken 20:21
Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 00:43
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...

Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: OlaMonsdag 03. november 2021, klokken 21:00
Jeg kjører absolutt ikke fartsgrense +25%.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: FThorsentorsdag 04. november 2021, klokken 09:06
Jeg tipper at dette problemet en del testere har opplevd er en defekt som det er en service bulletin ute på;
Check coolant loss and, if necessary, replace coolant pump, IONIQ 5 (NE)

Jeg fikk bilen min sjekket for dette, og det var ikke noe problem på den. Men så har jeg heller ikke fått testet skikkelig hurtigladning (Ionity) da det er ett stykke til nærmeste lader.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 04. november 2021, klokken 09:27
Tror han sjekket kjølevæsken nettopp fordi han er klar over at noen har hatt lekkasje/lavt nivå.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: lars667torsdag 04. november 2021, klokken 09:55
Han sjekket det ja, var ikke noe problem der.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: advaletirsdag 16. november 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:21
Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.

+ vat? Du vet hva vat betyr ikkesant? Nettopp, det er stilen til TB. Han bruker mye ordlek eller hva det enn heter. Det er derfor kw = kan like godt være =kmt

Det sier seg selv at han kjører langt over speedlimit når han legger over passet sitt for å gjemme den vekk, ref Tesla-videoen. Mens på ES8 var det ingen problem for han å si han holder 130km/t fordi acc fungerte opptil da. . Så bare der burde diskusjonen over speed-limit legges dødt..

(FYI, han VILLE kjøre mye fortere på ES8 men acc holdt bare til 130kmt (!!))

Kona er thai og i Asia generelt kjører de som svin - så hun er vant med "svineri" og til og med hun klager på han...  :laugh:

Det gjør mer "skade" å jojo-kjøre enn å cruise på f.eks. 165km/t.

Uansett, for å oppsummere:
* Han har allerede testet I5 i Norge - hvorfor skulle han teste den igjen i Sverige? Noen nevnte ting var ikke optimalisert ved Norge-testen, men hallo.. ja det er alltid noe som ikke er optimalisert. Titta forresten på Norge og der regnet det kuer og griser. Og det var likt forhold på Sverige-testen også. Han burde i det minste prøve å unngå dette i Sverige hvis han skal på dødt og liv re-teste igjen.
* Ekstrem fokus på ladehastighet under hele Sverige-turen. Noe som er merkelig fordi han ladet etter 55 % brukt i Norge og fikk 190kw inn. Det var ingen problemer med lade-hastigheten ved Norge-testen - hvorfor skulle han ha ekstrem fokus på det på en ny test?
* Uten at jeg har gått inn med lupe, han har ikke tatt bryet med å re-teste noen av de andre bilene?!? Dette er en gedigen varsellampe..

Alt dette tilsier at han fremprovoserte rapidgate så får han mer publisitet og mere klikk. På samme linje som biljournalister lager overskrift ved elbiler koster dobbelt så mye som diesel etc. Han nevnte også at det er vel ingen som kjører slik som han på den testen, ved å lade opptil maks 50 % for deretter å hammere videre. (hvis han er klar over dette så hvorfor i det hele tatt bry seg med en ny og virkelighetsfjern test?? ::)) Fyren er selvfølgelig glad i penger (som alle andre).

Dette er riktignok et nerde-heaven, så man diskutere gjerne flisespikkeri. Men at folk(nerder) fortsatt tror at TB er en Gud som ikke gjør noe feil blir bare lættis.

Skal bli morsomt å følge han videre når babyen kommer. Han mente jo det var et helvetes ork å ha en gravid kone på tur og gledet seg til ting går tilbake til normalen når babyen kommer  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ingen normale folk kjører slik som han gjør uansett, der man gasser på ekstremt og holder seg under 50%.. Så rapidgate er det minste problemet.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Elbil er bedre enn sexonsdag 17. november 2021, klokken 15:06
Sitat fra: advale på tirsdag 16. november 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:21
Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.

+ vat? Du vet hva vat betyr ikkesant? Nettopp, det er stilen til TB. Han bruker mye ordlek eller hva det enn heter. Det er derfor kw = kan like godt være =kmt

Det sier seg selv at han kjører langt over speedlimit når han legger over passet sitt for å gjemme den vekk, ref Tesla-videoen. Mens på ES8 var det ingen problem for han å si han holder 130km/t fordi acc fungerte opptil da. . Så bare der burde diskusjonen over speed-limit legges dødt..

(FYI, han VILLE kjøre mye fortere på ES8 men acc holdt bare til 130kmt (!!))

Kona er thai og i Asia generelt kjører de som svin - så hun er vant med "svineri" og til og med hun klager på han...  :laugh:

Det gjør mer "skade" å jojo-kjøre enn å cruise på f.eks. 165km/t.

Uansett, for å oppsummere:
* Han har allerede testet I5 i Norge - hvorfor skulle han teste den igjen i Sverige? Noen nevnte ting var ikke optimalisert ved Norge-testen, men hallo.. ja det er alltid noe som ikke er optimalisert. Titta forresten på Norge og der regnet det kuer og griser. Og det var likt forhold på Sverige-testen også. Han burde i det minste prøve å unngå dette i Sverige hvis han skal på dødt og liv re-teste igjen.
* Ekstrem fokus på ladehastighet under hele Sverige-turen. Noe som er merkelig fordi han ladet etter 55 % brukt i Norge og fikk 190kw inn. Det var ingen problemer med lade-hastigheten ved Norge-testen - hvorfor skulle han ha ekstrem fokus på det på en ny test?
* Uten at jeg har gått inn med lupe, han har ikke tatt bryet med å re-teste noen av de andre bilene?!? Dette er en gedigen varsellampe..

Alt dette tilsier at han fremprovoserte rapidgate så får han mer publisitet og mere klikk. På samme linje som biljournalister lager overskrift ved elbiler koster dobbelt så mye som diesel etc. Han nevnte også at det er vel ingen som kjører slik som han på den testen, ved å lade opptil maks 50 % for deretter å hammere videre. (hvis han er klar over dette så hvorfor i det hele tatt bry seg med en ny og virkelighetsfjern test?? ::)) Fyren er selvfølgelig glad i penger (som alle andre).

Dette er riktignok et nerde-heaven, så man diskutere gjerne flisespikkeri. Men at folk(nerder) fortsatt tror at TB er en Gud som ikke gjør noe feil blir bare lættis.

Skal bli morsomt å følge han videre når babyen kommer. Han mente jo det var et helvetes ork å ha en gravid kone på tur og gledet seg til ting går tilbake til normalen når babyen kommer  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ingen normale folk kjører slik som han gjør uansett, der man gasser på ekstremt og holder seg under 50%.. Så rapidgate er det minste problemet.

Jeg har alltid blitt imponert av folk som spekulerer i andres handlinger og motiver uten å selv være tilstede, og som klarer å lage en konklusjon av det, basert på disse spekulasjonene. Kudos.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Vaduztorsdag 18. november 2021, klokken 18:01
Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:48
Ser ut som advale også rapidgater...

Kanskje tråden burde døpes om;)
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: nordmannisverigeonsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: Tosrantorsdag 25. november 2021, klokken 07:21
Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Det vil vel virke mot sin hensikt. Når du lader på vinteren burde en vel også slå av A/C? sånn at den kan bruke enheten til å varme opp batteriet istedet for cupee'n?
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: nordmannisverigefredag 26. november 2021, klokken 06:37
Sitat fra: Tosran på torsdag 25. november 2021, klokken 07:21
Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Det vil vel virke mot sin hensikt. Når du lader på vinteren burde en vel også slå av A/C? sånn at den kan bruke enheten til å varme opp batteriet istedet for cupee'n?
Jeg forstår ikke?
Mener du at om man setter samme setting på a/c som man i følge TB varmer batteriet på sommeren, at den samme settingen kjøler batteriet på vinteren?
Jeg har veldig lite kunnskap om a/c, men gjetter på at den fungerer omtrent som et kjøleskap, med en varm og en kald «side», men jeg kan selvsagt ta feil.
Tittel: Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
Skrevet av: geearfredag 26. november 2021, klokken 07:58
Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Mener du som forvarming eller under lading?

Som forvarming har det neppe noen som helst effekt, da bilen veldig fort vil oppnå minimumstemperatur for kupéen, og spesielt når det er kaldt ute. Trenger jo egentlig ikke annet enn uteluft for å oppnå tempen, men vet ikke om logikken er satt opp slik at den benytter uteluft til nedkjøling også, så lenge utetemperaturen er lav nok. Uansett blir det ikke noe utav det.

Hvis du tenkte under lading, så tror jeg at hvis ikke tapet fra lading med 103 kW er tilstrekkelig til å varme opp batteripakken nok til økt hastighet, så skal det nok mer til enn et lite AC-anlegg for å oppnå temp.