Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Sjalabais på onsdag 06. oktober 2021, klokken 16:42
Da jeg dro hjemmefra i formiddag hadde Leafen vår 11 streker. Idet jeg parkerte på jobb, var vi nede i 10. Slik forsvant den dyrebare digitale prikken, useremonielt og i stillhet, og etterlot seg en sørgende eier. Du vil bli savnet, strek #11!
Førstegangsregistrert: 24.09.2012
Km-stand: 89668 km
Bilen har blitt kjørt mye i det siste, med en og annen hurtiglading. På jobb lader jeg den alltid full, men jeg skal jo hjem like etter. Ellers er det 80% som gjelder.
Så i utgangspunktet hadde jeg et håp om lengre glede av strek #11. Når #12 forsvant vet jeg ikke. Vi kjøpte bilen med 72000 km på telleren i 2019.
Hvordan er det med dere og deres batterihygiene? Når er det vanlig at man er ned i 10 streker?
Som forventet vil jeg si.
Min leaf gikk fra 11 til 10 streker på 158 000 km, men den ble aldri hurtigladet.
Sitat fra: oddhap på torsdag 07. oktober 2021, klokken 17:39
Min leaf gikk fra 11 til 10 streker på 158 000 km, men den ble aldri hurtigladet.
Dette er imponerende! Bilen vår var, ifølge Leafspy, hurtigladet fem ganger de første 8 årene. Men jeg vet ikke om det er sant; tallet for ordinær lading var godt over 5000, og det går jo ikke.
2015 tekna gikk 44000km før den mistet strek i fjor.
Hurtiglader aldri. Lader til 80% med 7.7kw lader.
Vet dog ikke hva forrige eier har gjort med den.
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:30
Sitat fra: oddhap på torsdag 07. oktober 2021, klokken 17:39
Min leaf gikk fra 11 til 10 streker på 158 000 km, men den ble aldri hurtigladet.
Dette er imponerende! Bilen vår var, ifølge Leafspy, hurtigladet fem ganger de første 8 årene. Men jeg vet ikke om det er sant; tallet for ordinær lading var godt over 5000, og det går jo ikke.
Hvorfor går ikke det? Hvis man lader til 80% og plugger i to ganger om dagen (f.eks. hjemme og på jobb, eller fyller på litt når man kommer hjem etter jobb før man skal levere unger på aktiviteter) blir det 5840 ladinger på 8 år.
Husk at den teller bare antall ladinger, ikke hvor lenge den har ladet.
Godt poeng, men det tallet blir for stort i mitt hode likevel. Første eier hadde bilen i 7 år, bodde i Bergen sentrum, og kunne, ifølge ham selv, sjeldent lade på jobb. Men det har jeg selvsagt ikke kontroll over.
Hos oss blir bilen ladet på det meste daglig, men vanligvis 4-5 ganger i uken. I hele sommerferien blir det svært lite lading, samme rundt jul, der jeg ofte har to uker fri. Da blir tallet fort mindre.
Men det er uansett en interessant tanke at her er svært mange ladesykluser. Skulle gjerne ha hatt litt mer innsikt i hvordan norske biler med få gjenværende SOH-streker "ble til".
Har nettopp kjøpt en norsk 1-eiers tekna 2014 24kwh. Den har 66000km og 12 streker utrolig nok. Vil anta at første streken forsvinner snart...
Det er ikke helt uvanlig med 12 streker på 24 kWh-Leaf produsert etter 2013 i norsk klima. Du har nok 12 streker en stund til vil jeg tro. Min 2014 med en km.stand på snart 100.000 km hadde SOH 92% da jeg kjøpte den for snart 3 år siden (km.stand 65.000 km den gang) og nå er den på 89%. Det går nedover, men ikke så fort som jeg hadde trodd når jeg kjøpte den.
Hva er forskjellen mellom før og etter 2013 mtp. bevaring av batteriet? Det er vel fortsatt ikke noe aktiv kjøling?
Nissan gjorde endringer på batteriene hele tiden slik at dess nyere bilene er, dess bedre holder batteriene. Jeg tror den siste versjonen av 24 kWh-batteriet kom i 2015 og skal være ganske bra til Leaf-batteri å være.
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 30. januar 2022, klokken 00:20
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Et unikum.
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 30. januar 2022, klokken 00:20
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Jøss, da må du nesten fortelle oss litt hva du har gjort rett? Samme eier hele tiden? Hurtiglader du? Fullader du? Hva er den realistiske maksrekkevidden du kan oppnå?
Nå vinterstid begynner det å bli litt stramt med rekkevidden på Leafen vår. Kanskje 60 km på det allermeste? Med varmen på kan vi komme opp i 0,23 kW/km, mot 0,17 sommerstid.
Sitat fra: leafnor på søndag 30. januar 2022, klokken 09:02
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 30. januar 2022, klokken 00:20
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Et unikum.
Nei det er flere av oss min har 131 000 med alle tolv streker, to bekjente har også biler med tilsvarende kilometer og tolv streker.
Nissan skulle kanskje ha hatt en klubb med plakett for slike som dere. À la "Volvo high mileage club" i gamle dager. Hadde 100k og 200k miles plakett på min '77 242 og var så meget fornøyd med det. "12 strekers klubb"-plaketten er en helt egen form for status i EV-verdenen.
Hei.
Jeg har Leaf 2012 modell. Gått snart 200000Km. Norsk bil. Kjøpt i Norge. En eier før meg. Har mistet 5 streker. Mener å huske at SOC er på ca 55% målt med LeafSpy
Sitat fra: lastve på fredag 11. februar 2022, klokken 00:39
Hei.
Jeg har Leaf 2012 modell. Gått snart 200000Km. Norsk bil. Kjøpt i Norge. En eier før meg. Har mistet 5 streker. Mener å huske at SOC er på ca 55% målt med LeafSpy
Fy f. Det var skuffende. Mye hurtiglading? Lades til 100% og står ute?