Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: M901ic på lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:42

Tittel: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: M901iclørdag 02. oktober 2021, klokken 12:42
TMS Performance 2019

Opplevde i går at batteriet drainet noe helt vanvittig og lurer på om andre har opplevd lignende.

Turen startet med est 190km rekkevidde (Kaldt batteri (20 grader)). Fra Oslo til Gardermoen er det ca 55km, og når jeg ankom Gardermoen hadde jeg est 85km rekkevidde igjen. Altså har det gått med 105km på strekningen lik 55km.

På turen tilbake kjørte jeg videre til Dal Stasjon (17km fra Gardermoen) og så videre mot Oslo. Når jeg kommer til Kløfta (21km fra Dal Stasjon) har jeg 1km rekkevidde igjen. Altså har jeg "brukt opp" 84km på å tilbakelegge 38km.

I sum har jeg altså tilbakelagt 93km, mens 190km "er brukt opp", et svinn på nesten 100km. På denne turen har jeg kjørt helt "normalt", fulgt fartsgrensene'ish og ikke hatt akselerasjonsmanøvre.

Har noe av dere lignende erfaring?
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: geearlørdag 02. oktober 2021, klokken 12:48
Hva var forbruket enten totalt i kWh eller Wh/km?

Du har vel gjerne ikke valget om rated eller typical-visning? Kunne mistenkt rated ellers.

Men, nå i kulden så pøser S/X på med varme på den elektriske batterivarmeren (6kW) fra første stund, så det blir fort høyt forbruk. Skikkelig bortkastet på småturer.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: M901iclørdag 02. oktober 2021, klokken 13:03
Sitat fra: geear på lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:48
...

Visningen er "typical".

Forbruk vet jeg ikke, ble hentet av Viking (Har ikke CCS, fikk ikke ladet på Kløfta..) som droppet bilen hos Tesla for diagnose. Har tilbakelagt rundt 40.000 km i Tesla, men har aldri opplevd tidligere at batteriet tappes så fort som dette.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: BjarneDlørdag 02. oktober 2021, klokken 14:27
Det er definitivt unormalt. Batterivarmeren skal ikke kicke inn ved 20 grader temperatur og den skulle uansett ha gjort seg ferdig før andre strekk på kjøringen. Ved normal kjøring på veier med norske fartsgrenser og uten høydeforskjell skal man med sommertemperatur se forbruk under typical hvis det er noenlunde tørt og ikke det blåser storm i mot. Bremser som har hengt seg? Hvis ikke svilukt må det være noe med batteriet.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: M901icsøndag 03. oktober 2021, klokken 11:27
Sitat fra: BjarneD på lørdag 02. oktober 2021, klokken 14:27
...

Nei, bremsene har definitivt ikke hengt seg heller, så jeg mistenker at det enten er en feil i selve utregningen av gjenstående kapasitet, altså programvaren, eller så er det selve batteriet som er årsaken. Alternativt er det ingen feil, som Tesla sannsynligvis vil prøve seg på.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: Klykkenmandag 04. oktober 2021, klokken 10:00
Sjekk hva forbruk er i bilen også.
Ellers er vær og vind en stor bidragsyter til å få ned rekkevidden, spesielt på motorvei med høy hastighet. Regn ødelegger mye, samt vind og temperatur. Det har vel vært en del regn og vind nå på østlandet og rundt, vet jeg. Dette dreper rekkevidden kjapt. Videre er kaldstart og oppvarming av batteri/kupe en god bidragsyter også.

Antall KM vist gjenværende har lite å si for bilen aner jo ikke hvordan kjørestilen din er på turen du har tenkt, samt hvor du skal (opp et fjell f.eks). Det er lite verdt med andre ord. Bilen fastsetter dette utifra avlest tilstand på batteriet og benytter et fast forbruk for å kalkulere rekkevidde etter EPA/WLTP.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: M901iconsdag 06. oktober 2021, klokken 15:58
En liten oppdatering, fikk bilen tilbake i dag etter 2 dager med feilsøking. Tilsynelatende ingen feil. Fikk også med meg en rapport, som jeg ikke forstår hvordan skal gi meg noen som helst svar, all den tid perioden det er tatt utgangspunkt i her er mellom 26. august og 5. oktober? I den perioden der har jeg kjørt minst 1000km.

Data available from 2021-08-26 until 2021-10-05

Average distance per drive: 10.2km
Total drive distance: 122.4km
Total energy consumption: 175.2km
(Displayed range on vehicle screen based on EPA 173.4 Wh/km)


Where did my energy go whilst driving?

Motors (Incl. regen) 147.7 (Energy consumed, displayed km)
Climate 17.2 (Energy consumed, displayed km)
Accessories 10.3 (Energy consumed, displayed km)

Total 175.2 (Energy consumed, displayed km)
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: geearonsdag 06. oktober 2021, klokken 22:36
Vil oppfordre deg til å følge med på faktisk forbruk (ta opp triptelleren på ene siden i instrumentpanelet), ikke bare km vist og kjørt. Hvis faktisk forbruk samstemmer med reduksjonen, så er det greit, hvis ikke har du kanskje en defekt i batteriet, som gjør at batteriet "mister" mer enn du forbruker.

I eksempelet der har du hatt 242Wh/km, som er høyt, men på ingen måte noe vilt. Skal ikke så mye vind/fart/kulde til for å få det. Da vil du altså miste 175 km selv om du bare har kjørt 122..
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: M901ictorsdag 07. oktober 2021, klokken 09:51
Jeg skal definitivt følge med fremover, stusser bare over de dataene som blir presentert her, spesielt når perioden er definert slik den er. Hadde dataene fra den dagen vært presentert, så hadde ting gitt mer mening.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: mthoringfredag 08. oktober 2021, klokken 00:20
Du har ikke flippet over km-visningen på rated i stedet for typical da? Det kan jo lett forklare tilsynelatende høyt forbruk. :D
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: fonbergfredag 08. oktober 2021, klokken 11:51
Sitat fra: mthoring på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:20
Du har ikke flippet over km-visningen på rated i stedet for typical da? Det kan jo lett forklare tilsynelatende høyt forbruk. :D

Dette har TS avkreftet lenger opp i tråden.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: fonbergfredag 08. oktober 2021, klokken 11:53
Apropos 6 kW batterivarming som blir tatt opp her:
-Ved ca. hvilken (batteri)temperatur kicker denne inn nå for tida?
-Kjøres batterivarming nå for tida uavhengig av om man har på Range Mode eller ikke?
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: geearfredag 08. oktober 2021, klokken 23:50
Har lest et sted at målet er å holde batteripakken på 40 grader, og mellom 30 og 50 eller noe i range mode? Altså at den ikke varmer eller kjøler like hardt. Men ingen trygge kilder på dette altså.

Jeg har iallfall opplevd stor forskjell i forbruk på småkjøring i vinterhalvåret ved å ha range mode on. Dessverre varmer den da heller ikke like mye i kupéen, så jeg har alltid savnet en måte å bare slå av batterivarming på.
Tittel: Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. oktober 2021, klokken 14:09
I range mode forsøker den å nå 40-42 grader passivt under kjøring, dvs ikke bruk av batterivarmer. Det er ca 10 grader høyere enn uten range mode. Masse som er endret nå med disse settpunktene, blant annet er cooling target ulikt gjennom en ladesesjon og avhengig av bl.a. SOC. Sliter med å henge helt på.

Forrige vinter varmet den batteriet til 20 grader med batterivarmer selv bare med forvarming via app, eller når man brukte "keep climate on" og stakk inn på butikken. Særdeles lite økonomisk energibruk om en bare kjører noen få kilometer til og fra jobb å bruke minst like mye på å varme batteriet som til den korte kjøreturen.  Ikke sjekket hva som skjer nå, har jo vært noen oppdateringer siden sist det var kaldt.