Elbilforum.no

Diverse => Alt det andre => Emne startet av: elektrolux på tirsdag 28. september 2021, klokken 20:04

Tittel: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxtirsdag 28. september 2021, klokken 20:04
Eksisterende eksosbiler bør ikke byttes ut med elbil om en vil det beste for miljøet i følge denne artikkelen. Selv har jeg alltid argumentert for å beholde eksosbilen, men gjerne supplementert med en liten elbil:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-beholde-navarende-bensin-og-dieselbiler-til-de-er-klare-for-a-skrotes/o/5-95-306145
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 28. september 2021, klokken 20:09
Dustete. Bytter du ut din eksosbil, blir den ikke skrotet. Du selger den og en annen kjøper. Nederst i kjeden skrotes en gammel versting. Så den beste for miljøet er at du straks går over til elbil.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: automattirsdag 28. september 2021, klokken 20:24
Dette er ikke en artikkel. Det er et keserinnlegg fra en som har næringsinterresser i fossilbilbransjen.

Når en fossilbil når en viss kjørelengde, så vil det faktisk lønne seg å skrote den, og erstatte den med en elbil. Sett fra et klimaperspektiv.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: minibititirsdag 28. september 2021, klokken 21:39
For info :)
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.

Is Keeping Your Old Car Better For The Environment? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=L2IKCdnzl5k
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: Counterpointertirsdag 28. september 2021, klokken 22:05
Sitat fra: minibiti på tirsdag 28. september 2021, klokken 21:39
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.
Helt enig. Alle eksosbiler må ut av daglig drift.
Selv har jeg en 58 år gammel eksosbil og selv om den bør bevares er det godt den ikke er i daglig drift med  nesten to liter pr mil i forbruk.

Poenget til OP kan nok brukes på de mest sparsommelige bilene (les småbiler) mens store Suv'er ol bør ut av drift fortest mulig.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekktirsdag 28. september 2021, klokken 22:31
Sitat fra: minibiti på tirsdag 28. september 2021, klokken 21:39
For info :)
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.

Is Keeping Your Old Car Better For The Environment? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=L2IKCdnzl5k

Tok opp temaet som Jason snakker om i denne videoen i en tråd i livsløpsanalyse-forumet nylig for de som er interessert. https://elbilforum.no/index.php?topic=57757.0

Skribenten som står bak leserinnlegget trådstarter lenker til skriver jo selv at de har en interessekonflikt i temaet hen tar opp, produktet de selger står det mer om her.  Jo flere årsgamle bensin og dieselbiler, jo flere potensielle kunder av hydrogenrens. https://www.autor.no/
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. september 2021, klokken 07:41
Alle disse studiene forutsetter at en selger gamlebilen. 

Min modell får mer på å pensjonere eksosbilen slik at den i stedet for ny eier og økt bruk kun brukes til kos, langturer og hengerjobber.

Det betyr at en slipper å kjøpe en monsterelbil med forbruk opp mot 200Wh/km og kan klare seg med en liten pendlerbil med halve forbruket og 1/4 så stort batteri.

Alternativt supplementere med en brukt elbil som allerede er bygget.

Hadde f.eks myndighetene gitt bomfrihet for små elbiler ville mange flere valgt en slik løsning.

Egentlig gjør faktisk myndighetene allerede dette og gir bomfrihet for små elektriske L1-L7e kjøretøy som Buddy, Microlino, Cree SAM, Aptera etc. Det er bare vi som ikke er smarte nok til å utnytte disse insentivene ;)
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekkonsdag 29. september 2021, klokken 07:58
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. september 2021, klokken 07:41
Alle disse studiene forutsetter at en selger gamlebilen. 

Min modell får mer på å pensjonere eksosbilen slik at den i stedet for ny eier og økt bruk kun brukes til kos, langturer og hengerjobber.

Det betyr at en slipper å kjøpe en monsterelbil med forbruk opp mot 200Wh/km og kan klare seg med en liten pendlerbil med halve forbruket og 1/4 så stort batteri.

Alternativt supplementere med en brukt elbil som allerede er bygget.

Hadde f.eks myndighetene gitt bomfrihet for små elbiler ville mange flere valgt en slik løsning.

Egentlig gjør faktisk myndighetene allerede dette og gir bomfrihet for små elektriske L1-L7e kjøretøy som Buddy, Microlino, Cree SAM, Aptera etc. Det er bare vi som ikke er smarte nok til å utnytte disse insentivene ;)

Men skribenten bak leserinnlegget du lenket til sier faktisk noe annet, så jeg er usikker hvordan det underbygger din påstand. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-beholde-navarende-bensin-og-dieselbiler-til-de-er-klare-for-a-skrotes/o/5-95-306145

SitatVil du redusere klimagassutslippene, er det verste du kan gjøre å kjøpe en elbil for småkjøring - i tillegg til å beholde bensin- eller dieselbilen.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. september 2021, klokken 08:19
Skurrer at det skulle være uheldig for miljøet å pensjonere en fullgod eksosbil og kjøre et strømgjerrig L1-L7e kjøretøy framfor at eksosbilen fortsetter å bruke fossilt drivstoff i eget eller ny eiers besittelse og kjøpe en monsterelbil som i følge linket Utube snutt krever 4 års kjøring for å ha samme utslippene som en tørst eksosbil.

Husk med min løsning nulles omtrent fossilt forbruk ut, samtidig som en minst halverer både produksjons og forbruksutslippene med å velge f.eks en Microlino framfor en Maxus long range.

Eksosbilen beholdes til den, eller antakelig jeg skrotes  ;D

Lokale utslipp elimineres og en merker forskjell på utgiftene til transport når en slipper å besøke bensinstasjonen, slipper bom og kun bruker halvparten så mye strøm. Til og med forsikringen blir rimeligere med 2 biler enn med 1. Faktisk en av grunnene til at Jr. overtok Smart ED i tillegg til Tesla S. Vedlikeholdsbudsjettet blir også kraftig redusert med 2 biler framfor 1, da et vedlikeholdsfri L1-L7e kjøretøy trenger minimalt med stell, og eksosbilen betydelig mindre når den kun tar langturene.

Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekkonsdag 29. september 2021, klokken 08:59
Joda, en nummer to eller tre bil vil forurense mindre når den bare brukes av og til. Samtidig eier norske husholdninger 1,5 biler hver, og det er sikkert varierende hvor motiverte folk er å la den flotte SUV'en stå og ta den lille matpakke-bilen istedenfor av miljøhensyn. Jeg synes det er helt greit at vi kan vente oss høyere CO2-avgift, det er stort sett økonomiske insentiv som får folk flest til å endre vaner.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. september 2021, klokken 09:03
Enig der.

Enda dyrere fossilt drivstoff, mva på monsterelbiler og beholde bomfriheten for L1-L7e kjøretøy er jo allerede på partiprogrammene. Lurer bare på hvor mye som skal til før flere følger mitt eksempel?

Vi ser også et stadig sterkere opinion mot biler generelt, og jeg tror det går litt slik det gikk med pels i sin tid. Det er ikke like kult i dag å slippe av jr. utenfor skolen i en stor SUV som å gjøre det i en Buddy eller enda bedre en Podbike, og denne trenden vil nok bare forsterkes.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. september 2021, klokken 16:49
Fikk sjokkregning på 36000 kr fra forsikringsselskapet i dag. Problemet er ikke kostnadene på forsikringen, men at det plutselig er innført årsavgift også på elektriske kjøretøy.

Det gjør det vanskelig å være miljøvennlig med å ha et kjøretøy for hvert sitt bruk i stedet for et som liksom skal klare alt.

Parrerte med å umiddelbart avskilte både camperen og eksos MC. Sesongen er uansett over, men må vurdere om også Berlingoen og Buddy må avskiltes.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: Counterpointeronsdag 29. september 2021, klokken 19:47
Helt urelatert spørsmål, til den ikke overaskende skyhøye forsikringsfskturaen.

Du heter Robert og ikke Robort?
Er kult med et anderledes navn, men det virker som en skrivefeil.......
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. september 2021, klokken 21:38
Robort er riktig.  Passer bedre med uttalen i Stavanger
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: Counterpointertorsdag 30. september 2021, klokken 18:36
I stand corrected
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: elektroluxfredag 01. oktober 2021, klokken 18:00
Tilsvar på artikkelen:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-skrote-navarende-bensin-og-dieselbiler-selv-om-de-rullet-ut-av-butikken-i-gar/o/5-95-306835

Det dama sier er vel egentlig at det ikke burde bygges flere eksosbiler, noe jeg kan være enig i.

Det finnes nok allerede for minst 30 år framover. ( Ref. Cuba og gjennbruk av dollarglis).



Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekklørdag 02. oktober 2021, klokken 05:49
Sitat fra: elektrolux på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:00
Tilsvar på artikkelen:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-skrote-navarende-bensin-og-dieselbiler-selv-om-de-rullet-ut-av-butikken-i-gar/o/5-95-306835

Det dama sier er vel egentlig at det ikke burde bygges flere eksosbiler, noe jeg kan være enig i.

Det finnes nok allerede for minst 30 år framover. ( Ref. Cuba og gjennbruk av dollarglis).

Sjekket utregningen for dieselbil-eksempelet i artikkelen mot CO2 kalkulatoren her, og la til 20% utslipp for rafinering, og fikk også ~160 g/km. Så ut fra denne kan man regne seg til eget snittforbruk og bruke som eksempel. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp

Det lave utslippet til elbilen i eksempelet fordrer jo at den kjøres langt, 250 000 kilometer. Noen som vet gjennomsnittlig kjørelengde før vraking i Norge?
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: Rosstopherlørdag 02. oktober 2021, klokken 07:06
Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekklørdag 02. oktober 2021, klokken 08:51
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. oktober 2021, klokken 07:06
Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?

Ja, vil tro det. Det blir 11700/228+3,4=55g/km CO2 for elbilen. Dieselbil-eksempelet blir uforandret med 160g/km.

Svakheten med regnestykket er at det bare tar hensyn til klimaregnskapet til bilen isolert, men ser ikke klimaregnskapet for eier som vil gi bedre svar på om man bør beholde gammel bil eller kjøpe ny.

F.eks. jeg har en lavutslippsbil som ut fra kalkulatoren gir 81+20% raffinering = 97 g/km. 15000 km i året tar det kanskje 9 år å komme positivt ut ved å kjøpe ny elbil med Norsk energimiks. Ni år er langt flere år enn gjenstående nedbetalingstid og planlagt eierskap på bilen jeg har fra før.

Har man en dieselbil som kjøres lite går snittutslipp per kilometer opp men det tar da også flere år å komme i null med en ny elbil.

Det sagt, ser jeg jo at argumentet for å beholde eksisterende fossilbil står mye svakere i Norge enn på kontinentet på grunn av tilgang til renere strøm. Vi har få unnskyldninger for å ikke vrake fossilen til fordel for en ny elbil her til lands, ut fra tallene i det siste leserinnlegget.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: automatlørdag 02. oktober 2021, klokken 13:46
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:51
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. oktober 2021, klokken 07:06
Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?

Ja, vil tro det. Det blir 11700/228+3,4=55g/km CO2 for elbilen. Dieselbil-eksempelet blir uforandret med 160g/km.

Svakheten med regnestykket er at det bare tar hensyn til klimaregnskapet til bilen isolert, men ser ikke klimaregnskapet for eier som vil gi bedre svar på om man bør beholde gammel bil eller kjøpe ny.

F.eks. jeg har en lavutslippsbil som ut fra kalkulatoren gir 81+20% raffinering = 97 g/km. 15000 km i året tar det kanskje 9 år å komme positivt ut ved å kjøpe ny elbil med Norsk energimiks. Ni år er langt flere år enn gjenstående nedbetalingstid og planlagt eierskap på bilen jeg har fra før.

Hvis lavutslippsbilen din er relativt ny, så vil du jo ikke skrote den. Du vil selge den, som fører til at noen nederst i kjeden skroter en fossilbil. Og de som kjører biler i «rett før skroting»-kategorien har normalt ikke råd til helt ny bil. De er avhengig av hva som ble solgt som nybil et tiår tidligere.

Slik sett er det kanskje mer interresant å se på hva som burde være forutsetningene for når en bil bør skrotes. I dag kunne kanskje grensen være 10 år/200.000km. Og så kan man stramme inn den grensen etterhvert.
Tittel: Sv: Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt
Skrevet av: vinterdekklørdag 02. oktober 2021, klokken 14:09
Jepp, enig. Rent praktisk blir det vanskelig å bytte til mindre forurensende biler om man fjerner ettermarkedet ved å skrote nyere biler, da blir det i alle fall en fjern drøm å kjøpe ny elbil for mange.

Høyere vrakpant kunne hjulpet på å oppmuntre til å fjerne de eldste og mest forurensende bilene tenker jeg.