Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: knut3448 på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:46
Det står nå 252 kg nyttelast på SR+i kjøretøyregisteret... Den var vel 314 kg sist jeg sjekket?
Sjekket en juni 2021 SR+, her står det 252 kg.
Sjekket også en sept. 2020 LR, disse hadde da 374 kg nyttelast? Nå står den med 325 kg.
Om jeg ikke roter/misforstår så har Tesla (eller hvem det måtte være) redusert nyttelasten på allerede registrerte biler? Jeg har ikke tilgang på vår SR+, så jeg får ikke sjekka vognkortet nå.
Her er min 2019/2020 LR (desember 2019)
Egenvekt:1935 kg
Egenvekt med fører:2010 kg
Tillatt totalvekt: 2305 kg
Maks nyttelast:295 kg
Sitat fra: avtrekkeren på onsdag 09. juni 2021, klokken 21:00
Her er fra 560km-versjonen, registrert september 2020: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EB64352
Denne har egenvekt 30kg mindre enn min? 😟
Egenvekt
1 905 kg
Egenvekt med fører
1 980 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
325 kg
Da ser det ut til at vi har følgende reduksjon i nyttelast
2021 SR+ ned fra 314 til 252 kg
2019/2020 LR ned fra 374 til 325 kg
2021 LR ned fra 313 til 295 kg
Jeg har ikke oversikt over evt endringer i egenvekt og tillatt totaltvekt.
Vår LR -21 614 km har fått økt egenvekt med fører fra 1919 i vognkortet til 1981 i vegvesen.no. Men tillatt totalvekt er fortsatt 2232 .
Vegvesenet gjorde en oppdatering av databasen i helgen. Det kan ha skjedd noe da.
Wow, nyttelast ned fra 313 til 251, det er en fullvoksen person mindre det. Det er ganske krise på en bil med lav nyttelast fra før.
Ser at egenvekt med fører har gått opp fra 1919 i vognkortet til 1981 på vegvesenet sine sider. Mulig Tesla har sendt inn en haug med data som skal gjelde for "alle" m3 og så har det blitt noe kluss.
Øhh, dette er jo ganske uakseptabelt. Me har jo kjøpt bilen basert på tala for nyttelast som var på kjøpstidspunktet!
Ser at min LR kjøpt i juni er nå justert til 264kg (ned fra 313kg).
Klistremerket på innsiden av døren sier jo 385kg max load (som er en bra match mot fører 75kg + 313kg = 388kg).
Sammenligning med fruen sin LR 2019.
Min 2021 LR Fruen sin 2019 LR
Egenvekt: 1893 kg 1919 kg
Tillatt totalvekt: 2232 kg 2305 kg
Maks nyttelast: 264 kg 311 kg
Så lenge tillat totalvekt ikke er uendret så betyr disse tallene ikke noe.
Jøss, det var snodig.
Hos svv er egenvekt justert ned til 1906 kg fra 1919, samtidig som nyttelast har gått ned.
Jeg var nylig hos Tesla SC her i Brussel og henta ut coc-dokumentet (se utsnittet) for å få den over på belgiske skilter. Der vises de opprinnelige vektgrensene den kom med. Samme maksvekt.
Jeg kjenner jeg er litt spent på hva jeg ender opp med i belgisk vognkort.. 😬 Dette er en 2021 M3LR
Sitat fra: knegg på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:33
Så lenge tillat totalvekt ikke er uendret så betyr disse tallene ikke noe.
Tja, det betyr jo at noen sitter og flikker på noen tall på allerede registrerte biler. Dét i seg selv er jo litt interessant.
Jeg kjenner jeg blir usikker på hva bilen egentlig veier tom. Med fire sykler og hele familien med bagasje er vi på eller litt over maksvekta til bilen. Det er jo greit å vite hvor mye man har å gå på.
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..
Kjører bort på vekta tenker jeg
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:50
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..
Min 2021 LR MIC (580km hf/18") har 1919kg egenvekt med fører..
Snodig, jeg har også 18" så forskjellen ligger iallefall ikke der. Lurer på hvor de 12kg kommer fra. Min leveres i morgen så produsert relativt nylig.
Har en 2020+(2021 LR 580 WLTP Panasonic 77kWh) med hengerfeste.
Målte den til 1860kg uten fører på vekta ved Tønsberg Trafikkstasjon nå. Så totalt 372 opp til totalvekt da, vekta har vel ca +/- 5-10 kilo tenker jeg.
Jepp. 1919-75=1844 . Mulig det er pga forskjell på LG og panasonic-batteriene men nå er jeg inne i en helt annen diskusjon :)
Statens Vegvesen har justert opp egenvekt for en lang rekke modeller,dette gjelder alle bilmerker.
Så hvis du skal finne ut din faktiske nyttelast,så må du reise og veie bilen.
2019 LR AWD kjøpt i juni med egenvekt 1857 kg og tillatt totalvekt 2305 kg.
Har forøvrig tilhenger og maks nyttelast står oppført med 373 kg.
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Min 2020-modell (fra vegvesen.no):
Egenvekt
1 892 kg
Egenvekt med fører
1 967 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
338 kg
Min registrert idag Tesla model 3 LR 580km Henter ut imorgen.
Fra statens vegvesen
Egenvekt - 1856kg
Egenvekt med fører - 1931kg
Tillatt totalvekt - 2232 kg
Maks nyttelast - 301kg
Maks vogntogvekt 3232 kg med henger.
Motor 1 - 158kw 215 hk
Motor 2 - 208 Kw - 283hk
Min TM3P første gang registrert 31.12.2020:
Egenvekt
1 892 kg
Egenvekt med fører
1 967 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
338 kg
Veide min igår, 1840kg. Tom bil :)
Nye MY har fått en kraftig oppjustering av nyttelasten. Noen som vet om det har skjedd noe med M3 også?
Sitat fra: Contango på mandag 28. februar 2022, klokken 22:24
Nye MY har fått en kraftig oppjustering av nyttelasten. Noen som vet om det har skjedd noe med M3 også?
De 3 som er registrert i dag har nyttelast på 315 kg. Det er vel som før.
Takk. Ja, det er det vel.
Ser min Juni 2021 TM3LR er endret fra 313 til 264 kg hos Vegvesen.no.
Men, har dette noe å si så lenge vognkortet fortsatt sier 313 kg?
Strengt tatt burde man vel sendt ut nye vognkort om det skulle bety noe?
Bilen ble kjøpt med 313 kg nyttelast siden det var nok til min bruk. Med 264 kg,
så er den ubrukelig å kjøre (lovlig) på ferietur med hele familien da man knapt får med noen kilo bagasje.
Om det er noe problem i praksis om man går 20-40 kilo over nyttelast aner jeg ikke. Noen som vet?
Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 12:44
Ser min Juni 2021 TM3LR er endret fra 313 til 264 kg hos Vegvesen.no.
Men, har dette noe å si så lenge vognkortet fortsatt sier 313 kg?
Strengt tatt burde man vel sendt ut nye vognkort om det skulle bety noe?
Bilen ble kjøpt med 313 kg nyttelast siden det var nok til min bruk. Med 264 kg,
så er den ubrukelig å kjøre (lovlig) på ferietur med hele familien da man knapt får med noen kilo bagasje.
Om det er noe problem i praksis om man går 20-40 kilo over nyttelast aner jeg ikke. Noen som vet?
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)
Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:30
Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
:+1:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:30
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
Det nok bra for endel av oss at det ikke er egenvekt med fører de sjekker :-X
Du må kjøre på vekta, så du blir veid du og, og straffekiloer utover 75 kg går rett av nyttelasta, men du blir ikke veid separat, til spott og spe.. ;)
Er det noen som vet nyttelast på nyregistrerte SR+ som har kommet med marsbåtene? Og enda bedre, som faktisk har fått veid en? Nysgjerrig på hvordan den kommer ut.
Sitat fra: Diravi på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:39
Er det noen som vet nyttelast på nyregistrerte SR+ som har kommet med marsbåtene? Og enda bedre, som faktisk har fått veid en? Nysgjerrig på hvordan den kommer ut.
Min ED57188 står med 302 kg. Henter på fredag.
Her er tallene på min LR som jeg skal hente over helgen. Er disse forandret fra -21 mod LR ?
Egenvekt 1 844 kg
Egenvekt med fører 1 919 kg
Tillatt totalvekt 2 232 kg
Maks nyttelast 313 kg
Maks aksellast foran 1 110 kg
Maks aksellast bak 1 257 kg