Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Fleur på lørdag 25. september 2021, klokken 15:26

Tittel: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Fleurlørdag 25. september 2021, klokken 15:26
Bestilte en hvit Tesla y med levering november/desember. Ser det ligger en del ute på finn.no hos forhandlere i nærheten her. Er det noen ulemper å kjøpe en av de fremfor en ny direkte fra Tesla? Tenker spesielt på om noe skulle skje med bilen, garanti/reklamasjon osv. Vil jo da helst levere den inn til Tesla og ikke en ukjent forhandler. Forhandleren kan jo gå konkurs også for alt vi vet.

Og hva med å kjøpe fra privatperson?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: tornaldolørdag 25. september 2021, klokken 15:31
Garantien til Tesla står jo uansett. Du trenger verken forholde deg til privatperson eller bruktbilfirma om det skulle være noe neste 5 år, men Tesla.

Eneste bakdelen er trolig at du mister gratis premium tilgang i ett år, men koster minimalt. Og så har bilen tidligere eier, som for noen betyr noe. Ellers er det jo eventuelt prisen du betaler...
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Tesla91lørdag 25. september 2021, klokken 18:46
Hei! Her er det bare å kjøre på. 1 års gratis premium tilgang følger bilen, ikke eier det første året!
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Fleurlørdag 25. september 2021, klokken 18:48
Sitat fra: Tesla91 på lørdag 25. september 2021, klokken 18:46
Hei! Her er det bare å kjøre på. 1 års gratis premium tilgang følger bilen, ikke eier det første året!
Så bra det med at den har hatt en eier før, har det noe å si i praksis? Snakker om en eier som kanskje har kjørt bilen max 1000 km

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 25. september 2021, klokken 22:26
Forhandler tar vel overpris i forhold til Tesla? Interessert i å bruke noen titusen for å få bilen en måned tidligere?
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Khfrsøndag 26. september 2021, klokken 09:03
Kor trygge er me på at neste ladning med bilar faktisk kjem i november/ desember? Og når me først snakkar om knapphet på råvarer, kor trygge er me på at prisane ikke stig?
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Autowindersøndag 26. september 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Khfr på søndag 26. september 2021, klokken 09:03
Kor trygge er me på at neste ladning med bilar faktisk kjem i november/ desember? Og når me først snakkar om knapphet på råvarer, kor trygge er me på at prisane ikke stig?
Tror det er ganske sikkert, amerikanske selskaper er veldig kvartalsorienterte og Tesla, i påvente av Giga Berlin og med konkurranseforholdet i markedet, er nok veldig opptatte av å holde på markedet og maksimere salget i 2021. Så kan de nok levere til resten av Europa også, men jeg regner med de ønsker å holde trykket oppe i Norge. Jeg ble oppringt for å ta i mot TMY i august og når jeg sa jeg ikke var klar for bil i september sa han at da kunne jeg bare vente til 4. kvartal.
Edit: med ny regjering og usikkerhet med hvor en eventuelt ekstraavgift vil slå inn på elbiler, er det ikke umulig at det vil ligge et sted mellom 5 og 600' et sted. Så avhengig av om det er LR eller Performance modell kan det bli et påslag.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Fleursøndag 26. september 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Autowinder på søndag 26. september 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Khfr på søndag 26. september 2021, klokken 09:03
Kor trygge er me på at neste ladning med bilar faktisk kjem i november/ desember? Og når me først snakkar om knapphet på råvarer, kor trygge er me på at prisane ikke stig?
Tror det er ganske sikkert, amerikanske selskaper er veldig kvartalsorienterte og Tesla, i påvente av Giga Berlin og med konkurranseforholdet i markedet, er nok veldig opptatte av å holde på markedet og maksimere salget i 2021. Så kan de nok levere til resten av Europa også, men jeg regner med de ønsker å holde trykket oppe i Norge. Jeg ble oppringt for å ta i mot TMY i august og når jeg sa jeg ikke var klar for bil i september sa han at da kunne jeg bare vente til 4. kvartal.
Edit: med ny regjering og usikkerhet med hvor en eventuelt ekstraavgift vil slå inn på elbiler, er det ikke umulig at det vil ligge et sted mellom 5 og 600' et sted. Så avhengig av om det er LR eller Performance modell kan det bli et påslag.
Når vi nå har bestilt så kan vel ikke prisen endre seg til vi får bilen?

Og kan det hende vi får den før november /desember?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Khfrsøndag 26. september 2021, klokken 10:13
Om du bestiller no stig sjølvsagt ikkje prisen, men kva hjelper det for den som treng ny bil no? Ein har sjølvsagt ikkje noko garanti for at Tesla leverer som estimert. Og kva gjer den nye regjeringa med mva- vil grensa på 600 stå seg- eller legg ein inn andre og kanskje betre vurderingar - som til dømes effektivitet energiforbruk? Og, det ER knapphet på råvarer... Dette vil eg tru har stor betydning for dei som velger å slå til på bilar som "berre" ligg 10-20.000 over listepris, på ein bil du ikkje får fra forhandler når du ønskjer å ha den. Om framtida er det krevjande å spå:-)
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Autowindersøndag 26. september 2021, klokken 10:24
Sitat fra: Khfr på søndag 26. september 2021, klokken 10:13
Om du bestiller no stig sjølvsagt ikkje prisen, men kva hjelper det for den som treng ny bil no? Ein har sjølvsagt ikkje noko garanti for at Tesla leverer som estimert. Og kva gjer den nye regjeringa med mva- vil grensa på 600 stå seg- eller legg ein inn andre og kanskje betre vurderingar - som til dømes effektivitet energiforbruk? Og, det ER knapphet på råvarer... Dette vil eg tru har stor betydning for dei som velger å slå til på bilar som "berre" ligg 10-20.000 over listepris, på ein bil du ikkje får fra forhandler når du ønskjer å ha den. Om framtida er det krevjande å spå:-)
Vil si svaret på det siste ligger i siste ordet, spå. Krevende fordi en aldri får alle variablene med i ligningen som må ligge til grunn for at det ikke skal bli bare å spå.
Men er det så mange beskrankninger på råvarer eller tenker du på delfabrikata som halvledere og slikt? Det er vel der de største knapphetene ligger. Trenger en bil nå vs i løpet av året er det vel bare å gå for å kjøpe fra forhandler. Det endelige svaret kommer som regel i ettertid dessverre.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: tornaldosøndag 26. september 2021, klokken 10:41
Det kommer ikke biler før november.

Hva prisene blir, vil være helt avhengig av tilbud og etterspørsel. Og den vet vi ingenting om. Har du reservasjon inne nå, beholder du uansett prisen hvis den blir høyere, eventuelt får den billigere om prisen går ned.

Hvor står det at Tesla begrenses av råvaretilgang nå?

Ville ikke vært veldig bekymret for at de ikke skal sende mange biler til Europa. Det er tross alt europeere de tar seg best betalt av, og tjener mest på. Så vil trolig være et prioritert marked med dagens (for) høye priser.

Jeg har ikke bruk for ny bil for øyeblikket, og Model Y blåste meg ikke av banen den ene dagen jeg eiet en før den ble solgt, så venter på prisnedgang, og at jeg føler jeg får det jeg betaler for.

Har man behov for bil nå, er selvfølgelig saken en annen. Hvis ikke ville jeg anbefalt å vente til midten av oktober, før man tok en beslutning. Da vil man både kunne se om Tesla justerer prisene for neste kvartal, samt om de introduserer en billigere SR+ i Europa.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: RJKsøndag 26. september 2021, klokken 15:04
Sitat fra: Autowinder på søndag 26. september 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Khfr på søndag 26. september 2021, klokken 09:03
Kor trygge er me på at neste ladning med bilar faktisk kjem i november/ desember? Og når me først snakkar om knapphet på råvarer, kor trygge er me på at prisane ikke stig?
Tror det er ganske sikkert, amerikanske selskaper er veldig kvartalsorienterte og Tesla, i påvente av Giga Berlin og med konkurranseforholdet i markedet, er nok veldig opptatte av å holde på markedet og maksimere salget i 2021. Så kan de nok levere til resten av Europa også, men jeg regner med de ønsker å holde trykket oppe i Norge. Jeg ble oppringt for å ta i mot TMY i august og når jeg sa jeg ikke var klar for bil i september sa han at da kunne jeg bare vente til 4. kvartal.
Edit: med ny regjering og usikkerhet med hvor en eventuelt ekstraavgift vil slå inn på elbiler, er det ikke umulig at det vil ligge et sted mellom 5 og 600' et sted. Så avhengig av om det er LR eller Performance modell kan det bli et påslag.
De er vel rimelig samstemte på innslagspunkt på 600 K, så tviler sterkt på at det blir særlig endring på. OM noe, så er det vel heller snakk om det burde være 650 K eller 700 K i stedet. Dog lite trolig det og.

Det som derimot er interessant, er om de rusher den inn på 2022-budsjettet, noe som ikke gir bransjen noe særlig tid til omstilling, eller om AP aksepterer de to mindre partienes innstilling om at det kommer fra -23 istedet for, eller tidligst i sommer/høst som et slags kompromiss.

For Tesla sin del så er det vel da kun snakk om noen få biler som må momse:

TMS blir fra henholdsvis 944 K for bil uten flere tilvalg, til 1450 K for plaid med alle valg utenom vinterdekk, og momsen utgjør da fra 86 K til 212,5 K i moms.
TMX fra henholdsvis 1064 K for bil uten flere tilvalg, til 1412 K for plaid med alle valg utenom vinterdekk, og momsen utgjør da fra 116 K til 203 K i moms.

På disse vil det da være uvesentlig om man kjøper bil med eller uten vinterdekk og annet smånips, da man uansett må momse for hele prisen.

TM3P med rød lakk, FSD og vinterhjul må momse for et beløp på ca 26 K da snakker vi i mva-påslag på 6500,- NOK. Med EAP istedet, så kommer alle konfigurasjoner under 600 K.

TMYP med samme valg + hengerfeste koster ca 682 + hengerfeste (10 K) og vinterdekk (25 K ?), må momse for noe ca 117 K, som gir påslag på rundt 29 K.

Velger man uten FSD, så er det 59 K spart, og man må momse for 58 K som gir ca 14 K i mva, med EAP så må man momse ytterligere 7,5 K, til totalt 21,5 K.

Holder man seg til standardfargen, og hverken EAP eller FSD, men med krok og vinterhjul, så er prisen ca 640 K, noe som gir ca 10 K i mva.

"Smånips" som matter og slikt, får man vel uansett ikke lagt inn på kjøpesummen hos Tesla, og må momse for dette selv om man fremdeles kunne kommet seg under 600 K med dette inkludert.

Tesla Wall Charger må uansett momse for etter gjeldende regler, i likhet med alle andre ladebokser. Dette vr vel den første "innstrammingen" i godene, da det ble endel diskusjon om dette kunne regnes inn som en nødvendig del av bilen.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Autowindersøndag 26. september 2021, klokken 19:50
For de som vil ha acceleration boost eller FSD, er spørsmålet om det kommer MVA på det om man bestiller via app i ettertid. Er det bare bilens verdi ved levering som trigger MVA påslag over grenseverdien som settes, hvem vet. Vanskelig å holde styr på tidligere kjøp under/over grensen 😉 Jeg har FSD idag, så aner ikke om det ligger i app'en som kjøpsmulighet idag, men ser at boost ligger der for kjøp. Men jeg greier meg fint uten FSD på neste bil siden det har begrenset verdi as-is på norske veier. Tviler på om det øker salgsverdien mye ved salg i bruktmarkedet også...
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: RJKsøndag 26. september 2021, klokken 21:11
Kjøp i ettertid er det nok mva på, om ikke varen i seg selv er avgiftsfri. Slik som bøker, så lenge du bare kjøper bøker og ikke andre varer i samme kjøpet. Da må du betale mva på hele kjøpet..
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: geearmandag 27. september 2021, klokken 21:42
Boost får du ikke kjøpt med bilen ny, så den er kun ettermarked og dermed momspliktig. FSD/EAP er også tilgjengelig for kjøp etterpå, og vil da også være momspliktig. Per i dag er det en del som får det for samme pris som ved nykjøp, så det er litt spesielt, da må Tesla ta momssmellen. Mistenker det er for de av oss som bestilte tidlig, og ikke fikk endret konfig uten å øke prisen på bilen med 70-80k.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Autowindermandag 13. desember 2021, klokken 09:52
Etter 45.000km med FSD og en god del bruk synes jeg det bare har en god verdi på lengre turer på gode firefeltsveier. Det har jo vært planer om at FSD skal komme som abonnement, og blir prisen 4-500 for en måned ser jeg verdi i det på ferier og langturer.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: casallonsdag 09. mars 2022, klokken 14:15
https://www.finn.no/250078999

Er ikke dette bra pris? Med hengerfeste, og det er vel 2022 modellen.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Simmelimonsdag 09. mars 2022, klokken 14:42
Til info koster ny bil 549 + vinterdekk. Denne er vel fort 20 000 over nybilpris.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: casallonsdag 09. mars 2022, klokken 14:45
Ser det nå.. så litt feil selv
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Handymanonsdag 09. mars 2022, klokken 14:59
Sitat fra: casall på onsdag 09. mars 2022, klokken 14:15
https://www.finn.no/250078999

Er ikke dette bra pris? Med hengerfeste, og det er vel 2022 modellen.
Det er kun bra pris for SELGEREN. ca. 15000,- mer enn ny bil hos Tesla. Dog med noe ekstrautstyr.
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: Fjeldernonsdag 09. mars 2022, klokken 15:38
Sitat fra: casall på onsdag 09. mars 2022, klokken 14:15
https://www.finn.no/250078999

Er ikke dette bra pris? Med hengerfeste, og det er vel 2022 modellen.

Les lengre ned. Det er ikke med hengerfeste. Det står at man kan få kjøpt hengerfeste hos Tesla for 10 000.

Klart, hvis man feks pendler og trenger bil i dag, så er jo 15 000 ekstra verdt  det, istedet for å vente til juli.
Ann på besparelsen så klart.
Ellers må en jo kjøpe seg en annen bil som en selger senere
Tittel: Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
Skrevet av: casalltorsdag 10. mars 2022, klokken 09:39
Tror det er kopiert inn. Han har et bilde med hengerfeste der