Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: hma på fredag 03. august 2012, klokken 22:52

Tittel: How to: Slik tar man ut et Zebrabatteri og demonterer BMI
Skrevet av: hmafredag 03. august 2012, klokken 22:52
Edit 25.08.2012 Prosedyre for uttak av BMI er oppdatert

Advarsel!

Denne oppskriften viser uttak av høyspenningsbatteri (371V) og eventuelle feilgrep kan være livsfarlige.
Ikke gjør dette dersom du ikke vet hva du driver med!


Her følger en oppskrift for hvordan man tar ut Zebra-batteriet i en ny-Think.

Røhne&Selmer-Sandvika har full tilgang til det meste av reservedeler og har egen serviceavtale med batteriprodusent FzSonick/FIAMM. Følgelig kan man f.eks få reparert eller erstattet en defekt BMI.

Uttak av batteriet og demontering av BMI skal kun gjøres dersom elektronisk diagnose indikerer feil på komponenten. Man trenger ikke vente til batteriet er kaldt før det demonteres.

Batteriet har også en tilkoblingsflens for BMI som inneholder en del elektronikk,  denne skal man ikke røre!.

Jekke- og løfteprosedyre er identisk med prosedyre for Think Classic.

Prosedyre batteriuttak:

1) Parker bilen på et plant garasjegulv, sett giret i P og dra håndbrekket hardt til.

2) Åpne serviceluka forran pasasjersetet ved å skru ut to stk torx-skruer og fjern den isolerte plata.

3) Trekk av den rektangulære AMP 16-pinnskontakten ved trekke den røde låsen fremover. Da glir kontakten oppover

4) Trekk av den runde kontakten (for AC-varmeren) ved å løsne festemothaken på pluggen. Pluggen trekkes rett opp og man trenger ikke skru eller vri på noe.

5) Skru av jordingskabelen.

6) Du kan vente med å ta av 371V HV-kablene (høyspent pluss og minus) til du har senket batteriet litt, da er det bedre plass til å løsne kontaktene.

7) Åpne bakluka, ta av gulvteppet og skru ut alle skruene som fester den store plata bak stolene. Du må løfte på trekket i framkant for å nå alle skruene.

8 ) Skru opp slangeklemmene til de to blanke kjøleslangene, ved innfestingen til batterikassa. Det kan lønne seg å bruke en 7mm kopp, forlenger og skralle for å komme til.

9) Skru ut de tre boltene som fester kjølevifta, bruk 13mm kopp, forlenger og skralle og trekk av kjøleslangene til batteriet

10) Jekk opp bilen og plasser 25cm høye Leca-blokker under hvert hjul. Sikre løftingen med støttebukker. Trill under MC-løfteren og plasser den ca 7cm til venstre for midtlinja på batteriet. Grunnen er at selve batteriet er asymetrisk plassert i kassa, for å gi plass til  BMI'en på høyre side.

11) Hev MC-løfteren til bilen løftes litt opp og skru ut de 32 festeboltene med 12mm kopp. Anbefaler at man ikke legger seg under bilen i tilfelle noe mot formodning skulle falle ned.

12) Senk batterikassen ca 5-10cm og koble fra HV-kablene fra BMI. Bruk fingrene og løft opp innerste del av mothaken på pluggen, så trekkes den rett ut. Senk batterikassa helt ned og trekk ut mellom bakhjulene. Det gikk med 1mm klaring på min bil.
Sjekk at varmeisolasjon i batteribrønnen er hel og uskadet. Er det mangler eller skader noe sted må dette utbedres.


Prosedyre BMI-uttak:

Skal du selv ta av BMI må du være uhyre forsiktig fordi:
a) Potensielt dødelig 371V DC blir tilgjengelig uten sikring eller beskyttelse
b) HV-kontakten på flensen er laget av keramikk og kan svært lett knuses!

1) BMI er festet i fire sekskantmuttere med stoppskive og skiver. Skru ut alle disse bortsette fra mutteren øverst til høyre. Den skrur du helt ut, så gjenger du den inn 2 omdreininger slik at den sikrer BMI'en.

2) BMI er også festet til selve flensen med 3 sekskant umbrakoskruer. Disse skrues ut i 3-4 omganger, hvor hver omgang består av 2 omdreininger for hver av de tre skruene. Mellom hver omgang trekker du BMI'en rett ut så langt det går. Den må ikke beveges sideveis.

3) Til sist fjernes de to nederste umbrakoskruene mens den øverste umbrakoskruen samt mutteren (fra punkt 1) stå igjen.
Skruene som fester flensen til batteriet skal ikke røres.

3) VIKTIG! BMI skal nå ikke sitte fast i kontaktene, men det er UHYRE VIKTIG at BMI trekkes rett ut fra batteriet. Den må ikke på noe tidspunkt trekkes på skrå, verken oppover eller nedover.
Trekk rett ut fra batteriet og pass godt på at BMI ikke glipper nedover (eller til noen andre sider) og skader den keramiske isolasjonen rundt batteriets HV-kontakt.

4) Dekk til flensen med plastikk, slik at man ikke kan komme borti.


Reparasjon eller bytte
- Mes-Dea har garanti på enkelte batterier og BMI'er. Det avhenger av alder og bruk. For å avgjøre aventuell garanti trenger de batteriets og BMI'ens serienummer (dette kan finnes elektronisk ved dianoseverktøy, man trenger ikke demontere batteriet).

-Henvendelser vedrørende reparasjoner av batteri sendes til Røhne&Selmer-Sandvika. De kan følge opp dette mot FzSonick/FIAMM.

Se vedlagte bilder.
Tittel: Sv: How to: Slik tar man ut et Zebrabatteri og demonterer BMI
Skrevet av: jahnarnelørdag 04. august 2012, klokken 01:04
Godt tiltak! Skal følge ditt eksempel og legge inn mine erfaringer fra bytte av 12V ved anledning. En unødvendig knotete jobb forøvrig. :/

Hva var anledningen? Et feilscenario du også vil dele?
Tittel: Sv: How to: Slik tar man ut et Zebrabatteri og demonterer BMI
Skrevet av: Elmolørdag 04. august 2012, klokken 12:46
www.elbilwiki.no (http://www.elbilwiki.no)  ;)
Tittel: Sv: How to: Slik tar man ut et Zebrabatteri og demonterer BMI
Skrevet av: hmasøndag 05. august 2012, klokken 11:24
Sitat fra: jahnarne på lørdag 04. august 2012, klokken 01:04
Hva var anledningen? Et feilscenario du også vil dele?
Har skaffet meg en defekt norskprodusert gen1 PCU Zebra-Think med ukjent reparasjonsshistorikk.
Jeg har fått testet PCU og verifisert at den er OK.

Ved oppvarming av batteriet begynte den grønne batterilampa korrekt å blinke, men etter noen minutter kom en feil (med rød skiftnøkkel) og lampa lyste konstant. AC-oppvarming fortsatte tross dette som normalt.
Ved ca 240 grader kom spenningen til syne og ved 255 grader kunne ladingen begynne.
Batteriet ladet til SOC=13%, men stoppet. Når ladekabel ble frakoblet falt den ned til 12%. Ny lading opp til 13%, og slik kunne man holde på.
Ved en anledning fikk jeg den opp i 18%, men SOC fortsette å alternere mellom 17% og 18%, før den falt ned til ca 11%.

Oppførselen kunne tyde på at BMI sin elektriske kalkulerte SOC var kommet for langt unna virkelig kjemisk SOC.
Har snakket med Fredrik hos RS-Sandvika som forteller at rekalibrering først kan skje når batteriet ligger på ca 383V. Mitt batteri holdt ca 374V og jeg lykkes ikke å komme lenger opp enn til 379V før batteri/BMI gikk i stå.

Diagnose viser at CAN-meldinger til BMI droppes og at forbindelsen faller ned. Dette testes via bilens OBD2-kontakt. Jeg antar at CAN-bussen rutes via PCU og videre til BMI, så for å utelukke ledningsnettverket og PCU, fikk jeg testet direkte på 16-pins kontakten på BMI. Der var det samme oppførsel, dvs forbindelsen ble brudt etter ca 1 minutt.

Feilkilden må da trolig ligge i BMI eller i selve batteriflensen (den inneholder noen kretser med batteridataminne). Følgelig har jeg demontert batteriet og BMI og skal nå teste med en annen BMI som fungerer. R&S-Selmer kunne fortelle at de hadde byttet to BMI'er bare siste uke med kommunikasjonsfeil. Er man heldig er det fortsatt garanti på delene, oversikt over dette har FzSonick/FIAMM i sine register.


Jeg begynner forresten å bli mindre imponert over kvaliteten og robustheten til elektronikken fra FzSonic/FIAMM.
Først disse sviktende varmekolbene som har noen helt merkelige innebyggede "selvforsvarsmekanismer", og nå BMI'ene som feiler.
Ut i fra de skyhøye prisene burde man kunne forventet elektronikk godkjent for bruk i det ytre rom.

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: How to: Slik tar man ut et Zebrabatteri og demonterer BMI
Skrevet av: hmasøndag 26. august 2012, klokken 11:07
Veiledning finnes nå på elbilwiki :)
http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Batteribytte (http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Batteribytte)