Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: DeepFu på lørdag 18. september 2021, klokken 21:36

Tittel: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFulørdag 18. september 2021, klokken 21:36
Stemmer det virkelig at ladekurve skal være så katastrofe som jeg opplever? Med batteri på under 10%, kjørt 25mil, rett nok under 10g ute, men greit lastet bil og fart rundt 100km/t er vi bare så vidt oppe på 130kw før det stuper nesten med en gang. Under 100kw før 50% går jo bare ikke an! (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210918/c49ca533549e6ea8379514d49d99fb94.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210918/191cb7e019bd3cbe6ad3feb174d374e4.jpg)
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Speederlørdag 18. september 2021, klokken 21:46
Navigerte du til superladeren?
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Rosstopherlørdag 18. september 2021, klokken 22:28
Jeg ladet fra 20% og fikk 164 kW med varmt batteri. Fra 5% bør man vel bikke 200kW en liten periode.

Edit: men ja, den kommer under 100kW før 50%.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Klykkenlørdag 18. september 2021, klokken 23:39
Hvor ladet du? På V2-lader er 130-150kW maks
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: lars667søndag 19. september 2021, klokken 00:00
Det er vel en kjensgjerning at ladekurven er dårlig. Fordelen er at du finner lader
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFusøndag 19. september 2021, klokken 00:51
Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: tornaldosøndag 19. september 2021, klokken 08:26
Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFusøndag 19. september 2021, klokken 08:40
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 08:26
Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Nei, jeg har ikke finlest hver eneste artikkel og forumpost som er kommet om TMY fra Kina. Jeg hadde faktisk forventet at det skulle være bedre ladekurve på en ny bil sammenliknet med en over to år gammel bil som i bunn og grunn er samme bilen.
Akkurat nå føles det som om Tesla har rævkjørt meg 2 ganger. Først med TM3 som ble utlevert i mars-19. Og alle vet jo hva som da kom under to måneder seinere. Og nå med en TMY som lader helt på trynet.
Det blir å snø tett i helvete før jeg kjøper Tesla en gang til.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Radialsøndag 19. september 2021, klokken 09:06
Kanskje BMS oppdateres slik at dette forbedrer seg litt, når man har mer data?

Men personlig, vil jeg kanskje heller ha ett batteri som ikke feiler i ett 15års perspektiv, enn Veldig høy ladehastighet. Kjører sjeldent mer enn ~40mil, har alltid mulighet for å plugge inn der jeg reiser, også må familien strekke på beina og tømme tanken uansett under veis på slike turer.

Ser også støtt og stadig folk med problemer på Panasonic-pakker i USA, og e-tron eiere her inne som spekulerer i 10-12% redusert kapasitet etter bare 1år, mm.
Blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men det er lov å tenke litt ekstra rundt ladehastighet og holdbarhet... Kanskje forrige generasjon batterier med god produksjonsteknikk ikke er så dumt i det lange løp like vel?
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFusøndag 19. september 2021, klokken 09:20
Vi hurtiglader ikke mye gjennom året, men når vi gjør det så er det fordi vi kjører langt over relativt kort tid. Typisk sommerferie 8-10000 km over en måned. Det blir gjerne 40-50 hurtigladinger. Da merkes det hvis man bruker 90 min ekstra på lading i løpet av en dag.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: paalsensøndag 19. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 00:51
Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
Prøvde du også å bytte stall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFusøndag 19. september 2021, klokken 09:23
Sitat fra: paalsen på søndag 19. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 00:51
Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
Prøvde du også å bytte stall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, hjalp ingenting.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: lars667søndag 19. september 2021, klokken 09:32
Men tross alt så kom YLR supert ut under TeslaBjørns 1000km-test, så det er rart om det er helt krise. Til tross for at den ikke kan matche f. eks. IONIQ5 på ladehastighet, har den vesentlig lavere forbruk. TM3 kommer selvfølgelig enda bedre ut både med lavere forbruk og kanskje bedre ladekurve på panasonic-batteri? Er også der at jeg sitter med en usikkerhet på om det var rett å ta ut Y nå.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 19. september 2021, klokken 09:53
Er viktigere med ladet km/time enn kW. Model Y er faktisk veldig effektiv. Men jeg har fått høyere effekt enn deg av uviss grunn, men da var det varmere i været (som det gjerne og er når du skal på sommerferie). V3-ladere er raskwre enn V2. Når det er sagt så lader Kina-batteriene saktere enn Panasonic, men Kina-batteriene ser ut til å beholde en del fart lading helt opp til 98%, noe som f.eks. var helt utenkelig med gamle Model S 85. Måtte nesten ut og flytte bilen ved superlading-middag, da den kom på 98%. Fungerte i hvert fall for meg med 1000km på to dager...hjelper og på at det nå nesten er superladere over alt.

Ladingen nedenfor var på Liertoppen  som kun har V3:
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Otkristosøndag 19. september 2021, klokken 10:13
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 08:40
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 08:26
Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Nei, jeg har ikke finlest hver eneste artikkel og forumpost som er kommet om TMY fra Kina. Jeg hadde faktisk forventet at det skulle være bedre ladekurve på en ny bil sammenliknet med en over to år gammel bil som i bunn og grunn er samme bilen.
Akkurat nå føles det som om Tesla har rævkjørt meg 2 ganger. Først med TM3 som ble utlevert i mars-19. Og alle vet jo hva som da kom under to måneder seinere. Og nå med en TMY som lader helt på trynet.
Det blir å snø tett i helvete før jeg kjøper Tesla en gang til.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.


Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: JorElsøndag 19. september 2021, klokken 10:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 19. september 2021, klokken 09:53
...Når det er sagt så lader Kina-batteriene saktere enn Panasonic, men Kina-batteriene ser ut til å beholde en del fart lading helt opp til 98%, noe som f.eks. var helt utenkelig med gamle Model S 85...
Kan legge til at på min S75D fra august 2018, så er jeg meget fornøyd når den nærmer seg ladefart på 100kw. Fornøyd med alt over 80kw og tilfreds over 70kw :)
Når det er rundt 0grC og batteriet ikke er varmt, så er 40 ok :o
Ferien er sikret fordi ladenettverket er der, og virker, og køen minimal :+1:
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: tornaldosøndag 19. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: Otkristo på søndag 19. september 2021, klokken 10:13
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.

Tesla Model Y LR Made in America.

Er det for mye å forlange tilsvarende ytelse på samme bil levert i Europa?
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: DeepFusøndag 19. september 2021, klokken 10:31
Det er ikke det jeg sier. Jeg er fullstendig klar over at SuC gjør Tesla til det eneste realistiske alternativet på langturer. Kjørte senest i går tur/retur Narvik - Haparanda til Ikea med fullastet TMY. Det hadde ikke gått med noen annen elbil enn Tesla. Men jeg hadde forventet at ladingen minst matchet en mer enn 2 år gammel TM3. Vi har to ganger kjørt på campingferie til Italia med 3'eren og det går helt fint, men vi så fram til litt mer plass, og kanskje muligheter for å overnatte i Y'en. Nå er jeg ikke så sikker på at jeg gidder å bruke den på sånne langturer, og da er litt av poenget med akkurat den bilen borte.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Otkristosøndag 19. september 2021, klokken 10:35
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 10:31
Det er ikke det jeg sier. Jeg er fullstendig klar over at SuC gjør Tesla til det eneste realistiske alternativet på langturer. Kjørte senest i går tur/retur Narvik - Haparanda til Ikea med fullastet TMY. Det hadde ikke gått med noen annen elbil enn Tesla. Men jeg hadde forventet at ladingen minst matchet en mer enn 2 år gammel TM3. Vi har to ganger kjørt på campingferie til Italia med 3'eren og det går helt fint, men vi så fram til litt mer plass, og kanskje muligheter for å overnatte i Y'en. Nå er jeg ikke så sikker på at jeg gidder å bruke den på sånne langturer, og da er litt av poenget med akkurat den bilen borte.
Sorry, da misforstod jeg.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Rosstophersøndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Magnus Hansensøndag 19. september 2021, klokken 11:34
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: Otkristo på søndag 19. september 2021, klokken 10:13
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.

Tesla Model Y LR Made in America.

Er det for mye å forlange tilsvarende ytelse på samme bil levert i Europa?

Kan jo nevne i forbifarten at begge batterier er typegodkjent i Europa..
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Voltzsøndag 19. september 2021, klokken 11:52
Enig at det er for dårlig ladehastighet, men er det en ting Tesla er konservative på så er det batterihelse.

Det er særlig to ting som blir interessante å følge med på fremover:
- mulig justering av kurve når mer data blir høstet fra LG cellene
- lavtemp egenskaper. Ryktes at denne pakken er bedre på vinteren enn Panasonic, det kan vel kompensere noe for lavere ladehastighet
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Magnus Hansensøndag 19. september 2021, klokken 12:09
Det er vel uansett sånn at Model Y i Europa blir levert med 5kwh mindre batteri enn Model 3 i Europa, hvis jeg skjønner det riktig? Det er jo litt pussig å putte mindre batteri i bilen som er vesentlig dyrere og har høyere luftmotstand
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Handymansøndag 19. september 2021, klokken 12:51
Jeg gjorde en "testlading" på V2, med ODB2 og SMT her om dagen.
Jeg ankom med 16% SoC. Oppnådde 135kW ved 19% og fikk 100kW da jeg koblet fra ved 45%.
Bilen hadde stått en stund på forvarming, og jeg kjørte deretter ca. 25 minutter med "naviger til SuC" med info om at batteriet ble forvarmet. Batteritemperaturen lå hele tiden stabilt på 28 grader og battery inlet temp var ikke høyere en battery temp. Batteriet ble altså ikke varmet opp, så hvorfor står det at batteriet varmes, når det ikke er skjer? Er det en feil? Blir det så stor temperaturutvikling under lading at batteriet ikke kan ha høyere temperatur ved start? Under lading steg nemlig temperaturen til nærmere 50 grader, og jeg kunne se nedkjøling av batteriet pågikk.

Ved forvarming av batteri på vår TM3 -19 gikk "stator temp" opp til ca 90 grader, og batteriet ble varmet til ca 50 grader før lading.

LG har jo en annen kjemi og andre temperaturegenskaper. Blir spennende å se om ladekurven blir endret.  Det kan godt hende at batteriet gjør det mye bedre i den kalde årstiden enn Panasonic.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: geearsøndag 19. september 2021, klokken 18:52
Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Rosstophersøndag 19. september 2021, klokken 21:24
Sitat fra: geear på søndag 19. september 2021, klokken 18:52
Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...

TB fikk såvidt over 220km på 15 minutter i testen sin, og startet da på 6% SOC. 270 er nok ikke innenfor rekkevidde nei.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: Handymansøndag 19. september 2021, klokken 21:31
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 21:24
Sitat fra: geear på søndag 19. september 2021, klokken 18:52
Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...

TB fikk såvidt over 220km på 15 minutter i testen sin, og startet da på 6% SOC. 270 er nok ikke innenfor rekkevidde nei.
Helt enig, men jeg skulle gjerne visst mer om ideell starttemperatur og varmeutviklingen under lading av LG.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: geearmandag 04. oktober 2021, klokken 20:35
Må vel være noen som har fått gått litt mer systematisk til verks rundt dette med ladehastighet nå?

La merke til en av Slovenia-videoen til Bjørn, at han tilfeldigvis viste bilde av supercharging på v2 med 49kW ved 79% SoC, etter å ha fylt på 45kWh eller noe slikt, så han hadde stått og ladet lenge og hadde altså allikevel 49kW (329 km/t), ved 79%. Sjekket så noen av mine ladesesjoner med gamle X75-en, som har omtrent samme størrelse batteri, og den lå faktisk på 37-39 kW (ca. 165-175 km/t) ved 79%, så selv om Y er skuffende i forhold til hva Tesla har lovet, så lader den allikevel med 30% høyere effekt så høyt oppe, og ca. 93% (!) raskere i km/t. Så selv med 77kWh-batteriet på nærmere 80% SoC, så går det nær dobbelt så raskt med Y LR enn med X75D. Selvfølgelig kanskje litt fjern sammenligning siden Model Y går mye lenger i utgangspunktet, og også oppnår samme rekkevidde ved en lavere SoC, men det gir iallfall meg et håp om at det er lettere å leve med Model Y selv om man har behov for å lade langt opp. Virker ikke som jeg er alene om å ha gått fra X75 til Y.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 04. oktober 2021, klokken 23:08
Jeg har samme følelse med Y....plutselig var den oppe i 98%....på hhv Model S og 3 så følte jeg de aldri kom opp til 98% på superlader....
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: thebadgertirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: GOStirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine.. 
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: EDS89tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:20
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: GOStirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:28
Sitat fra: EDS89 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:20
Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

Ikke "snaue 2 år', men "snaue 3 år', men fortsatt mye i forhold til det jeg opplevde på de neste 5 årene med Model S'en.


Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: geeartirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:36
Sykt. Blir spennende å se hvor ille det blir på både Model 3 og andre merker med 200-300kW ladehastighet.

Model X-en vår ble justert fra maks hastighet på 101 til 131kW, men total ladetid til 80-90% var fortsatt den samme, og det høyeste jeg har dokumentert ved 100% var 323km (innbiller meg kanskje den stod på 327 da jeg hentet den), og ved salg nesten fire år senere, etter 100 superchargingsesjoner og sikkert 30-50 hurtigladinger utenom dette, totalt flere tusen kWh hurtigladet, så hadde den fortsatt 318km, den ble også ganske hardt kjørt, og mye med henger. Har altså mistet 1,5%, worst case 2,7% hvis den faktisk noen gang viste 327. Nå ser det ut som at Model Y har ganske lignende ladekurve + 30%, med tilsvarende ladekurve. Sikkert positivt for degraderingen, men da burde de heller ikke love 270 km på 15 minutter.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: EDS89tirsdag 05. oktober 2021, klokken 16:46
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:28
Sitat fra: EDS89 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:20
Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

Ikke "snaue 2 år', men "snaue 3 år', men fortsatt mye i forhold til det jeg opplevde på de neste 5 årene med Model S'en.

Sant nok, tiden flyr. Men kan godt være at s og x klasse har et helt annet batteri pga deres premium Brand og pris kontra model3/Y.
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: ravelund1fredag 08. oktober 2021, klokken 20:53
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Litt nyskjerrig. Hvor mange % lader til du typisk på daglige turer?
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: geearfredag 08. oktober 2021, klokken 22:52
Da fikk jeg prøvd supercharging på Y-en for første gang, hadde kjørt 375 km, navigate to supercharger, kom inn med 48 km igjen, som er ca. 10%, 14 grader ute. Fikk 20 mil ekstra på 15 minutter (10-50%). Samstemmer vel med hva andre har rapportert. Og skulle jeg fulgt navien sin anbefaling så skulle jeg stoppet en lader tidligere, og da hadde det nok gått enda tregere. Et stykke unna de oppgitte 27 milene på 15 min ja. Og over 200kW var den så kort tid at jeg ikke rakk ta bilde av det engang. Var nede i 92kW ved 50%. Men for all del, dette er virkelig en helt annen verden enn X75D så langt. Forstår ikke de som mener det knapt er bedring. Kunne kjørt hele turen vi skulle etter godt fem minutters lading, X75-en har vi nok stort sett ladet 40-45 minutter på samme tur. Altså en ladetidsreduksjon på nesten 90%!!  :P
Tittel: Sv: Elendig ladekurve
Skrevet av: GOSfredag 08. oktober 2021, klokken 23:32
Sitat fra: ravelund1 på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:53
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Litt nyskjerrig. Hvor mange % lader til du typisk på daglige turer?

75%