Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

Tittel: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 15:59
Vurderer å kjøpe en Tesla Y men har diverse spørsmål jeg lurer på som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på.

1. Hva gir full autopilot (til 60000 kr) som ikke autopilot (til 30000) gir? Såvidt jeg forstått er det kun klargjort men ikke lov å bruke pga norsk lovverk. Vil det bli lov? Og er det ikke da bedre å vente og kjøpe det senere? Regner med det evt kan etterbestilles hvis det blir aktuelt? Spm er om man da får samme prisen?
Synes uansett det høres mye ut å betale 60000 kr for noe man ikke kan bruke.

2. Hvor mye veier hengerfeste og takstativ (og evt skiboks) til sammen? Tenker ift nyttelast osv.

3. Kan man lade alle telefoner som har støtte for trådløs lading? Feks samsung

4. Har ryggekameraet 3d visning så man kan se bilen ovenfra også? Er så vant til det fra bilen jeg har idag.

5. Er det varme i rattet på alle y'ene?

6. Er det mulig å prute på prisen ved bestilling av ny bil?

7. Om man kjøper en brukt av en privatperson eller en forhandler kan man likevel reklamere til tesla hvis nødvendig, og få den reparert der? Eller må man levere den inn der den er kjøpt?
Er det slik at tesla kommer hjem til deg og fikser ting? Eller henter og leverer bilen hjemme?

8. Når kommer denne Berlin fabrikken opp? Er det verdt å vente på bil derfra vs kjøpe idag? Vet man om det blir noen forskjeller på bilene som et produsert der, feks nyttelast? Er bare redd at hvis jeg kjøper nå og det blir store endringer så blir verditapet plutselig kjempestort. Vil helst ha bil nå før jul.

9. Er det gratis Internett i bilen? Kan man streame ubegreset Spotify og Netflix? Hvordan fungerer dette?

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg har aldri hatt verken elbil eller Tesla før

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: SveinElørdag 18. september 2021, klokken 16:24


Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 15:59
Vurderer å kjøpe en Tesla Y men har diverse spørsmål jeg lurer på som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på.

1. Hva gir full autopilot (til 60000 kr) som ikke autopilot (til 30000) gir? Såvidt jeg forstått er det kun klargjort men ikke lov å bruke pga norsk lovverk. Vil det bli lov? Og er det ikke da bedre å vente og kjøpe det senere? Regner med det evt kan etterbestilles hvis det blir aktuelt? Spm er om man da får samme prisen?
Synes uansett det høres mye ut å betale 60000 kr for noe man ikke kan bruke.

2. Hvor mye veier hengerfeste og takstativ (og evt skiboks) til sammen? Tenker ift nyttelast osv.

3. Kan man lade alle telefoner som har støtte for trådløs lading? Feks samsung

4. Har ryggekameraet 3d visning så man kan se bilen ovenfra også? Er så vant til det fra bilen jeg har idag.

5. Er det varme i rattet på alle y'ene?

6. Er det mulig å prute på prisen ved bestilling av ny bil?

7. Om man kjøper en brukt av en privatperson eller en forhandler kan man likevel reklamere til tesla hvis nødvendig, og få den reparert der? Eller må man levere den inn der den er kjøpt?
Er det slik at tesla kommer hjem til deg og fikser ting? Eller henter og leverer bilen hjemme?

8. Når kommer denne Berlin fabrikken opp? Er det verdt å vente på bil derfra vs kjøpe idag? Vet man om det blir noen forskjeller på bilene som et produsert der, feks nyttelast? Er bare redd at hvis jeg kjøper nå og det blir store endringer så blir verditapet plutselig kjempestort. Vil helst ha bil nå før jul.

9. Er det gratis Internett i bilen? Kan man streame ubegreset Spotify og Netflix? Hvordan fungerer dette?

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg har aldri hatt verken elbil eller Tesla før

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

1,2: usikker, er vel ingen som har fått hengerfeste. Det kommer ann på takboks. Har fått takbøyler fra Tesla, ikke sjekka vekt.
3. Fungerer å lade en Samsung s20 ultra
4. Nei
5. Ja
6. Nei
7. Ja
8. Er bare rykter og synsing rundt dette. Vi får fasit når ting ruller ut av fabrikken
9. Usikker.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: uptherosenslørdag 18. september 2021, klokken 16:27
Hei, Fleur,

1. Ville ikke kjøpt noen av delene, men i hvert fall ikke fullversjonen. Kjører du mye på motorvei, så kan kanskje EA være greit? I USA har de innført muligheten for månedsabonnement, så det kommer vel sikkert hit også etter hvert.
2. Hengerfestet vil vel bli en del av bilens egenvekt, selv om det ettermonteres (korriger meg den som har bedre kjennskap til dette)? Takstativet på M3 veide i hvert fall ikke mye, uten at jeg vil anslå vekten. Vekten på skiboksen avhenger av type  :).
3. Har ladet flere typer mobil på vår Y, og det er ikke noe problem.
4. Ikke 360-visning, men du får visning fra ryggekamera og sidekameraer når du rygger. Hadde også 360-visning i gammel bil, men har ikke savnet det. Mye morsommere (og mer informativt) at bilen viser hvor mange cm du er unna hindringer :).
5. Ja.
6. Nei.
7. Det er vel som med alle andre bilprodusenter – du reklamerer til Tesla. Tesla kan komme hjem til deg avhengig av hva problemet er (og hvor du bor). Henting/levering er nok mer avhengig av hvor du bor, og hvor serviceinnstilte det lokale verkstedet er – har hørt veldig mye forskjellig i så måte.
8. Fabrikken er vel snart i prøvedrift, men det vil ta tid før man kommer opp i produksjonstakt. Dessuten lar 4680-batteriene vente på seg, så du må nok smøre deg med en stor dose tålmodighet hvis du vil vente på tyskprodusert bil. Jeg hadde også tenkt å vente på Giga Berlin, men kjøpte nå i stedet – har ikke angret. 50 mil rekkevidde holder for oss  :)
9. Ja, 4G-basert. Ett år følger med gratis (Premium Connectivity), deretter koster det 129,- pr. mnd.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 16:39
Sitat fra: uptherosens på lørdag 18. september 2021, klokken 16:27
Hei, Fleur,

1. Ville ikke kjøpt noen av delene, men i hvert fall ikke fullversjonen. Kjører du mye på motorvei, så kan kanskje EA være greit? I USA har de innført muligheten for månedsabonnement, så det kommer vel sikkert hit også etter hvert.
2. Hengerfestet vil vel bli en del av bilens egenvekt, selv om det ettermonteres (korriger meg den som har bedre kjennskap til dette)? Takstativet på M3 veide i hvert fall ikke mye, uten at jeg vil anslå vekten. Vekten på skiboksen avhenger av type  :).
3. Har ladet flere typer mobil på vår Y, og det er ikke noe problem.
4. Ikke 360-visning, men du får visning fra ryggekamera og sidekameraer når du rygger. Hadde også 360-visning i gammel bil, men har ikke savnet det. Mye morsommere (og mer informativt) at bilen viser hvor mange cm du er unna hindringer :).
5. Ja.
6. Nei.
7. Det er vel som med alle andre bilprodusenter – du reklamerer til Tesla. Tesla kan komme hjem til deg avhengig av hva problemet er (og hvor du bor). Henting/levering er nok mer avhengig av hvor du bor, og hvor serviceinnstilte det lokale verkstedet er – har hørt veldig mye forskjellig i så måte.
8. Fabrikken er vel snart i prøvedrift, men det vil ta tid før man kommer opp i produksjonstakt. Dessuten lar 4680-batteriene vente på seg, så du må nok smøre deg med en stor dose tålmodighet hvis du vil vente på tyskprodusert bil. Jeg hadde også tenkt å vente på Giga Berlin, men kjøpte nå i stedet – har ikke angret. 50 mil rekkevidde holder for oss  :)
9. Ja, 4G-basert. Ett år følger med gratis (Premium Connectivity), deretter koster det 129,- pr. mnd.
Takk
Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Var det meningen at de skal få lengre rekkevidde på Berlinfabrikken? 500 km holder i mengder for oss også. Tenkte mer på om det ble endringer i nyttelast jeg.

Er spørsmål til jeg har glemt å stille er hva faktisk rekkevidde er? Og hva med vinteren?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: uptherosenslørdag 18. september 2021, klokken 17:26
Avstandsvisningen fungerer i hvert fall veldig greit i vår carport.

4680-batteriene skal visstnok være ca. 15 % mer effektive.

Nyttelastdiskusjonen styrer jeg unna :-).

Både testene jeg har lest, og egne erfaringer, tyder på at man fint kan nærme seg 500 km på sommerstid ved kjøring i 80 km/t.

Det skal bli spennende å se hva vinterforbruket blir :-).
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: turfsurflørdag 18. september 2021, klokken 19:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 16:39

Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Jeg parkerer regelmessig 2-3cm fra hindring i garasje. Null problem.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tmnlørdag 18. september 2021, klokken 19:43
Personlig synes jeg EAP (den "billige" autopilotpakken) er kjekk. Min 2 år gamle Model 3 har 60k km på tellern og mye av dem har vært på autopilot, med nav. on autopilot på, og bruk av autofilskifte på motorveien :)

Jeg har FSD på 3-ern (den dyre pakka), men ble kun EAP på min Model Y. Jeg tenker FSD kun hvis du har penger å avse nå, og skal ha bilen i minst fem år, og er entusiastisk med å følge med på utviklinga. Vanskelig å si når vi får se virkelig FSD, da også her til lands. Personlig har jeg trua på at mye vil skje de neste åra. De to åra jeg har hatt FSD-pakken har gitt meg visualisering av søppelkasser, og den stopper automatisk på rødt lys, og gir indikasjon på at lyset er grønt 😅

Selv ville jeg vente på Berlin, men jeg klarte ikke vente så jeg henta ut en nå :)

Ang. ladeplata så er det en qi-lader. Så si alle smarttelefoner som støtter trådløs lading bruker qi, men det finnes vel kanskje unntak. Hvis du har en for liten telefon så kan det hende den ikke rekker opp til punktet på plata som lader, da må du ha noe padding i bunnen av ladeplata så telefonen rekker opp 😅
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 19:58
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 19:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 16:39

Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Jeg parkerer regelmessig 2-3cm fra hindring i garasje. Null problem.
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: turfsurflørdag 18. september 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 19:58
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Den har sensor på siden på for og bakskjerm og er veldig lett å se avstand på. I tillegg ser du i sidekamera fra blinklysene og bakover.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 20:08
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 19:58
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Den har sensor på siden på for og bakskjerm og er veldig lett å se avstand på. I tillegg ser du i sidekamera fra blinklysene og bakover.
Så du kan se hvor mange cm det er på hver side til enhver tid?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: geearlørdag 18. september 2021, klokken 20:46
Ja, men mener den kutter på x antall cm, og viser rødt/stopp. 30 cm kanskje? Men du ser hvor hindringen er både i sidekameraene og den animerte visualiseringen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 20:48
Sitat fra: geear på lørdag 18. september 2021, klokken 20:46
Ja, men mener den kutter på x antall cm, og viser rødt/stopp. 30 cm kanskje? Men du ser hvor hindringen er både i sidekameraene og den animerte visualiseringen.
Her er det kanskje snakk om 10 cm klaring på den ene siden.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: geearlørdag 18. september 2021, klokken 20:50
Da er det best å rygge på kamera. Når du passerer speilene mister du riktig nok det bildet. Du får opp sidekameraene i små vinduer i tillegg til ryggekameraet i stort bilde, men kan trykke på de andre kameraene for å få de opp i full størrelse.

På et tidspunkt kan det tenkes at Tesla vil inkludere de fremoverpekende kameraene i B-stolpene også, da vil det bli full dekning av sidene på bilen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannlørdag 18. september 2021, klokken 21:51
Er i samme båt og vurderer også denne bilen etter hvert, men..

Ingen som har erfaring med hund i denne? Både med- og uten hundebur. Barnevogn? Både hund, barnevogn og bagasje går fint i vår Tiguan, som vi har nå. Bagasjerommet på Model y er 20 cm dypere, men på Tiguanen er bagasjerommet rundt 10 cm bredere og 25 cm høyere under taket. Model y har jo disse ekstra rommene hvor man kan legge annen bagasje, som jo er gull.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Aldrimersøndag 19. september 2021, klokken 09:12
Jeg har hundebur og barnevogn bak i. Vi kjøpte Trixie hundebur i størrelse M. Med litt flaks, så har jeg ca 3 mm klaring til bakvinduet. Barnevogna deles i to. Ikke kjempemye plass til øvrig bagasje, men kan jo bruket rommet under f.eks
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannsøndag 19. september 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Aldrimer på søndag 19. september 2021, klokken 09:12
Jeg har hundebur og barnevogn bak i. Vi kjøpte Trixie hundebur i størrelse M. Med litt flaks, så har jeg ca 3 mm klaring til bakvinduet. Barnevogna deles i to. Ikke kjempemye plass til øvrig bagasje, men kan jo bruket rommet under f.eks

Takk for svar!

Så bra det er plass til begge deler. Hvilken barnevogn har dere? Og blir det noe plass til bagasje oppå vognen feks? Det er jo ikke så ofte man drasser med seg masse bagasje, så mulig jeg tenker for mye på det der som et problem. Har titta litt på hundebur som er tilpasset Teslaer. Liker denne (https://fastlanernd.no/produkt/hundebur-model-y/), men prisen er jo voldsom.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Aldrimersøndag 19. september 2021, klokken 12:09
Vi bruker Bugaboo til vanlig. Da ligger chassiset på siden av buret og bagdelen foran. Da er det plass til noe bagasje over og under. I helgen hadde vi et hangarskip fra Emmaljunga og da var det ikke mer plass bak.

Problemet med den du linket til, er at den tar hele plassen i dybden slik at du ikke kan legge deler av vognen på tvers.

Se bildet for illustrasjon. Her er det hangarskipet som er avbildet.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Rosstophersøndag 19. september 2021, klokken 12:53
Vi har Stokke Trailz vogn, men når vi skal på langtur med bur og bagasje tar vi heller med lille trille som vi kaller den, en Ergobaby Metro, som er en ordentlig sittevogn, med bra kvalitet, plass og funksjoner, men som blir knøttliten når den slås sammen (med ett grep). Vi har også tidligere hatt liggedel til den når minstemann var mindre. Vi syns absolutt den var verdt investeringen, faktisk såpass fornøyd at vi har kjøpt to av de.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: ginsengmandag 20. september 2021, klokken 09:09
Vi har også en Trailz vogn. Er spent på hvordan den passer inn, nå har vi riktig nok ikke hundebur så det hjelper jo på. Setter du hele understellet på Trailz vogna inn i bredden eller på langs, og slipper du da å ta av hjul osv? Den Trailz vogna er svær.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Rosstophermandag 20. september 2021, klokken 10:44
Trailz gikk såvidt på langs i Model S, og må ligge på tvers i Model Y. Må slås sammen, men trenger ikke å ta av hjul. Har ikke testa å ta ut platene i bagasjerommet - kanskje man får bedre plass da.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: ginsengtirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Radialtirsdag 21. september 2021, klokken 15:31
Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: PKEllefsenonsdag 22. september 2021, klokken 10:40
DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: geearonsdag 22. september 2021, klokken 10:49
Kjør på veier med god veimerking, gjerne med to eller flere felter i tillegg, så går det fort som bare det. Det gikk omtrent bare noen småveier med 5-6 rundkjøringer og 2-3 kilometer på motorvei for min del, så var den ferdig kalibrert. Samme erfaring fra X, også ved rekalibrering. Hadde det vært min bil hadde jeg startet kalibreringen på ny.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Ohm78onsdag 22. september 2021, klokken 10:59
Sitat fra: Radial på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:31
Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂

Denne løsningen synes jeg fungerte dårlig da løkkene blir sittende langt frem på skinnene og begrenser bevegeligheten på forsetet unødvendig mye. Det er også risiko for at forsetet kan ødelegge løkkene. Disse har har jeg brukt https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE (https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE) mange har nevnt at du må bruke de lange brakettene som også er med i pakken (ikke avbildet i nettbutikken) men det er jeg uenig i, de korte passer inn i enden av skinnen, det er litt trangt inni skinnen men de  sklir inn med bruk av litt kraft
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Olathoonsdag 22. september 2021, klokken 11:21
Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 22. september 2021, klokken 10:40
DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?

Jeg plukka opp bilen på Lillestrøm og kjørte hjemover mot Oslo.  Fikk pling om at det var ferdig kalibrert før jeg passerte IKEA Furuset, så det tok bare noen minutter for min del.

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Radialonsdag 22. september 2021, klokken 13:20
Sitat fra: Ohm78 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:59
Sitat fra: Radial på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:31
Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂

Denne løsningen synes jeg fungerte dårlig da løkkene blir sittende langt frem på skinnene og begrenser bevegeligheten på forsetet unødvendig mye. Det er også risiko for at forsetet kan ødelegge løkkene. Disse har har jeg brukt https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE (https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE) mange har nevnt at du må bruke de lange brakettene som også er med i pakken (ikke avbildet i nettbutikken) men det er jeg uenig i, de korte passer inn i enden av skinnen, det er litt trangt inni skinnen men de  sklir inn med bruk av litt kraft

Enig i det, den er ikke ideell, men med iZi Pluss får du ikke setet så langt bak at det blir ett problem egentlig.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: trykkertoronsdag 22. september 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 11:21

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Dere som brukte lang tid på å kunne kontrollere bilen med app, husket dere å logge ut av appen, og logge inn igjen?

Da jeg hentet bilen ny i dag, scannet jeg QR-koden, fyllte ut hente skjema. Mens jeg ventet på svar fra Tesla, logget jeg ut av app og inn igjen. Da var bilen allerede fullt kontrollerbar fra telefon. Snakk om 3-5 minutter etter jeg ankom min oppsatte hentetid.
Hadde faktisk kontroll over bilen i app før jeg fikk bekreftelses-sms fra Tesla om at bilen var klar for henting.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Olathoonsdag 22. september 2021, klokken 14:46
Sitat fra: trykkertor på onsdag 22. september 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 11:21

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Dere som brukte lang tid på å kunne kontrollere bilen med app, husket dere å logge ut av appen, og logge inn igjen?

Da jeg hentet bilen ny i dag, scannet jeg QR-koden, fyllte ut hente skjema. Mens jeg ventet på svar fra Tesla, logget jeg ut av app og inn igjen. Da var bilen allerede fullt kontrollerbar fra telefon. Snakk om 3-5 minutter etter jeg ankom min oppsatte hentetid.
Hadde faktisk kontroll over bilen i app før jeg fikk bekreftelses-sms fra Tesla om at bilen var klar for henting.

Jeg logget ut og inn flere ganger.  Slettet til og med cache og data (Android) med jevne mellomrom for sikkerhets skyld.
Og så plutselig var den på plass.

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: batterivogntorsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Jeg hentet bilen i Trondheim i dag, utleveringen gikk raskt og greit. Jeg hadde ikke fått eposten om signering, så jeg kjørte bare av sted. Tesla ringte etter 1 time og ba meg signere.

Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.

Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Radialtorsdag 23. september 2021, klokken 06:23
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

Utifra fargen under malingen på boksen, og antall pinner i kontakten, så er nok det en "230v 3-fas kurs".
Den kan du bruke, men bør undersøke hvor mange Ampere den er på. 32A= 11kW (maks for TMY på AC)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Rosstophertorsdag 23. september 2021, klokken 06:59
Sitat fra: Radial på torsdag 23. september 2021, klokken 06:23
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

Utifra fargen under malingen på boksen, og antall pinner i kontakten, så er nok det en "230v 3-fas kurs".
Den kan du bruke, men bør undersøke hvor mange Ampere den er på. 32A= 11kW (maks for TMY på AC)

Det er forskjellige størrelser på 16A og 32A kontakter vel? De passer ikke i hverandre.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Sulletorsdag 23. september 2021, klokken 07:18
Sjekk om ikke ladespesialisten.no har adapter fra 230V 3fas som passer rett på ladekabelen din.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlantorsdag 23. september 2021, klokken 08:16
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?
Her er det kanskje ikke helt samsvar mellom hva som er mulig, hva som er lovlig og hva som er trygt. Sjekk ihvertfall ofte om det er varmgang. 

Uansett, så lenge du har kun vanlig schuco kontakt på UMC så får du neppe noe raskere lading enn det du har (3kW ?).

Det ser ut til å være en 16A CEE 3-fase IT kontakt du har der. Med disse kan du antagelig få 3.7kW (22 km/t ?):
https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-
https://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/39-adapter-16a-3-fase-bla-cee

For å få noe mer trenger du å finne en brukt UMC type 1 med rød plugg , eller denne:
https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector
og denne:
https://ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/3-16a3r2

Da bør du kunne få 6.4 kW, omtrent det dobbelte av det du har nå.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Olathotorsdag 23. september 2021, klokken 08:19
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09

Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.


Hadde samme problemet en stund.  Det som løste det for meg var følgende rutine.
- Fjern mobilen fra bluetooth-tilkoblinger i bilen
- Slett kobling mellom mobilen og bilen under bluetooth-instillinger på mobilen.
- Reboot mobiltelefonen
- Legg til mobilen som nøkkel FØRST
- Koble de så til som en mobiltelefon under bluetooth i bilen.

Skal ikke garantere at det er det som er problemet, men det løste det i alle fall her.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymantorsdag 23. september 2021, klokken 08:26
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
...Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?
Det står 16A på lokket av stikkontakten, og det er koblet en Schkuo til sammme kursen. Det som skurrer er at det er brukt et rødt 400V støpsel. Trodde ikke disse gikk i hverandre, men så har jeg ikke prøvd heller.
Originale adaptere til 230V trefas finnes ikke. Uoriginale adaptere er ikke tillat ved fast ladested, bare "nødlading".
Har man tilgang til 400V, kan UMC gen 1 (finn.no) med rødt adapter, eller denne CMC (Corded Mobile Connector) gi deg 11kW.
CMC: https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: turfsurftorsdag 23. september 2021, klokken 10:29
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.
Virker bluetooth mellom bilen og telefonen ellers? Nøkkelfunksjonen går over Bluetooth, det andre går over nettverk.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: batterivogntorsdag 23. september 2021, klokken 15:26
Takk folkens! Får se om jeg finner en Gen 1 på finn eller ny UMC da.

Har fått Phone Key til å fungere, vet ikke hva problemet var, men etter restarting av mobil og mye plunder kom den plutselig. Musikkstreaming fra telefonen virket hele tiden, ja.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmanntorsdag 11. november 2021, klokken 18:51
Som den rutinerte forumbrukeren jeg er (bare ikke i dette forumet), så benytter jeg meg av allerede opprettede tråder.

Skal prøvekjøre Y på tirsdag og vurderer å bestille i samme slengen når vi er der. Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?

Og et det noen forskjell på disse som kommer nå og de som kom i august?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Thalgartorsdag 11. november 2021, klokken 19:20
Svart er generelt vanskeleg å halda fint, uansett bil. Alle riper synest lettare:

"Jeg bestemte meg i alle fall for at det skulle bli lenge til min bruksbil skulle bli sort igjen. Så nå kjører jeg hvit bil. Den blir også skitten - naturlig nok, men holder seg utrolig mye lengre fin enn en sort. Dessuten slipper jeg disse hvite, små ripene som synes så godt når bilen faktisk er ren - og som irriterte meg grusomt."

https://www.tv2.no/a/7426547/

Om lakk på Tesla, sjå her:

https://teslatap.com/articles/paint-and-coatings/#coatings

"Multicoat" er effektlag i lakken.

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Jeronantorsdag 11. november 2021, klokken 19:25
Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51
Som den rutinerte forumbrukeren jeg er (bare ikke i dette forumet), så benytter jeg meg av allerede opprettede tråder.

Skal prøvekjøre Y på tirsdag og vurderer å bestille i samme slengen når vi er der. Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?

Og et det noen forskjell på disse som kommer nå og de som kom i august?

You can still get a car in December, if you happen to buy a combination that can still be matched to an available car enroute on one of the Cargo Ships. If you want to be sure to get one in December, go to one of the Tesla SC's with sales showroom and they can check what cars they can still match for you.

In general, the paint quality from Shanghai is a lot better than what came out of Fremont.

We have now a Midnight Silver Model Y and the paint job looked fine when we picked up the car. Every nook and cranny that should have paint has paint. No blank spots inside door frames like we've seen with Fremont build Model 3's before, osv.

I don't know the quality of the Black paint from Shanghai Model Y, but in general people recommend any of the other colors instead.

Model Y that comes now in Q4 is the exact same as the ones in Q3. Same battery pack, same range.

So far super happy with the Car. Already driven close to 6000km already with no issues. Including a Vestlandet trip. Its a beast in efficiency.  :) :+1:
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlantorsdag 11. november 2021, klokken 19:36
Ja du nok ikke vente så lenge på å få vite om du får en desemberbil eller ikke. Mulig du kan få matchet uten å før bestilling, men det koster vel i verste fall en tusenlapp å ta et "lodd".

Rød er hakket bedre tror jeg, men på min X irriterte jeg meg over at et omlakkert felt ikke ble helt likt. Hvis du skal velge ut fra hvor skitten viser minst, så er det vel den asfaltgrå som er best, men det er jo litt kjedelig når folk spør om du har valgt fargen selv da :)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: trykkertortorsdag 11. november 2021, klokken 20:31
Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51
Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?
Hadde Multicoat rød på vår Model 3 nettopp i håp om det du nevner.
Det stemte ikke. Det er 2 typer rødfarge som ligger oppå hverandre. Men lakksjiktet på ytterste rødfarge var så tynt at både foran og bak på bilen var det tydelig forskjell. Metallet på bilen var dyp rød, versus plastfanger foran og bak som ble noe rosa/orasje i sollys.
Etter mange reklamasjoner skiftet Tesla støtfanger foran og bak, så bilen hadde samme farge foran og bak.

Slittasjen ligger uansett i klarlakken ytterst. Lette riper sløver klarlakken. Får du dyp ripe, tenker jeg den går like lett gjennom en rød multicoat som en av de andre fargene.
Men bestill gjerne rød, da det er alt for få røde Model Y på veiene, og bilen kler fargen godt.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannsøndag 14. november 2021, klokken 21:42
Takk for alle svar!

Artig nok var bilen på utstilling på det lokale senteret her i går. Snakket litt med de og som dere skriver sa de at man kan matche bestillingen og da er det stor sjanse for å få en i desember. Han jeg snakket med sa også at sannsynligheten øker om vi velger induction-felger, noe jeg i utgangspunktet uansett er gira på.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannmandag 15. november 2021, klokken 12:59
Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Ser nå på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er februar 2022. Dette har da blitt endret siden i går da det fremdeles sto desember.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannmandag 22. november 2021, klokken 16:03
Glemte å legge ved RN-nummeret ved betaling. Noen som har gjort det tidligere? Får bilen neste uke og håper betalingen er i orden til da.

Edith; ser at det er i orden nå.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: elhansenonsdag 24. november 2021, klokken 21:03
Da er bilen registrert på meg, så skulle gjerne henta den i morgen.... men må vente helt til fredag....

Men er bilen polert/satt inn med noe som gjør at man ikke trenger å gjøre det umiddelbart.....
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentorsdag 25. november 2021, klokken 09:27
Sitat fra: elhansen på onsdag 24. november 2021, klokken 21:03
Da er bilen registrert på meg, så skulle gjerne henta den i morgen.... men må vente helt til fredag....

Men er bilen polert/satt inn med noe som gjør at man ikke trenger å gjøre det umiddelbart.....
Ja, den er klargjort. Dvs kanskje lett polert for å fjerne eventuelle småtterier. Den er ikke behandlet med noe solid, og effekten er borte etter noen dager.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Ampéresontorsdag 25. november 2021, klokken 10:57
Ble overrasket over hvor flott bilen var da den ble levert, hadde et lag polering på også virket det ut som. Men etter første vask var all polering borte. Sikkert noe enkelt på sprayflaske eller typen voks i bilshampo.

Jeg har polert biler i 20 år og har gått fra forskjellige typer og metoder. Swisswax, Fusso coat og nå har jeg blitt overbevist om kjeramisk coating. Anbefaler ett produkt som du kan ta på selv, og nå har du en unik sjanse med helt ny bil. Armor Shield IX fra Avalon King er mye lettere å påføre og ta av enn voks og det skal visst vare lenger. Før brukte jeg Fusso Coat, som var veldig bra, men dette er bedre. Bilen får en dyp og våt look med flott glans og er lett å holde ren.

Man kan bestille på Avalon King (https://avalonking.com/) eller det ligger noen for salg på Finn også.

Ligger masse videoer på youtube med forberedelser, påføring og anmeldelser.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentorsdag 25. november 2021, klokken 11:25
Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter. Du polerer bilen for å fjerne riper og gjøre den blankere med poleringsmiddel og fortrinnsvis med poleringsmaskin. Poleringsmiddelet har ofte slipende effekt i form av granulater som brytes ned med roteringen til poleringsmaskinen, og/eller kjemikaler som renser lakken. All polish buffes (tørkes av) og etterlater ingen beskyttelse med mindre det er et "alt i ett-produkt" - som i og for seg sjeldent er verken fugl eller fisk.

Voks, coating og annen beskyttelse er for å forsegle poleringen du har utført og etterlater seg en tynn hinne som er ment til å beskytte bilen mot riper, UV-stråler og urenheter i en periode.

Ellers, typisk beskyttelse i en klargjøring fra forhandler er spray som gjør at bilen ser mer blank og fin ut. En såkalt quick detailer. Disse har typisk kort varighet.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Ampéresontorsdag 25. november 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Klykken på torsdag 25. november 2021, klokken 11:25
Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter.

Jepp blandet ordene litt, var mer voks jeg tenkte på. Stemmer nok med en "quick detail" som du nevner.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: trykkertortorsdag 25. november 2021, klokken 17:36
Sitat fra: Klykken på torsdag 25. november 2021, klokken 11:25
Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter....

Nei, du er ikke frekk. Jeg også vrir meg når folk bruker ordet polering, når de mener vokse eller andre forseglinger/lsp.

Når en at på til skriver "20 års erfaring med polering" og så nevner 3 stk lsp i neste setning, så rister jeg bare på hodet.

Har lest bilannonser på Model 3 hvor eier skryter av å ha polert bilen 2-3 ganger i året, og at bilen leveres ferdig polert til ny eier. Da vet vi at begrepene ikke sitter for å si det slik.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: nosi1202torsdag 25. november 2021, klokken 19:56
Klargjort så ny eier kan legge på sin foretrukne voks 8)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Ladeangsttorsdag 25. november 2021, klokken 20:07
Håper vi snart får vår TMY  :).
Hvordan er det å legge voks/ coating på bilen nå som det er kaldt ute? Vurderer om jeg skal gjøre det selv, eller om det er bedre å sette det bort. Setter vi det bort så vurderer vi Ditec Ceramic Ultra. Hva tenker dere?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenfredag 26. november 2021, klokken 09:12
Ditec er sikkert et OK produkt, men om forarbeidet er så som så vil ikke produktet komme til sin rett. Ditec opererer ofte med "samlebåndsprinsipp", og altså mest mulig biler inn og ferdig, derfor vil også resultatet ofte være deretter. I tillegg kan du bli kostnadsfanget med deres garanti som koster en sum årlig.

Coating vil nok fungere dårlig å legge selv i for dårlig klima. Voks er mer tilgivende hvis forarbeid ikke er godt nok, men det skal likevel helst være tørt og godt oppe i +gradene for å få mest ut av produktene. Og igjen, forarbeidet er det du skal forsegle inn - så skorter kunnskapene på det området vil også resultatet bli dårlig. Sett det bort til noen med erfaring og yrkesstolthet hvis du ikke har erfaring på området. Sjekk ut detailersclub.no og jobb ønskes utført f.eks.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Ladeangstfredag 26. november 2021, klokken 12:50
Takker for svar, Klykken. Skal ta en titt på detailersclub.no  :+1:
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonslørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlansøndag 28. november 2021, klokken 00:33
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Det står noe slikt for software 2021.40:
SitatYou can now enable front defrost and maintain your climate settings when clearing ice and snow. As usual, tap the fan icon and select Keep Climate On when parked.
Det gamle trikset er å sette førerdøren litt på gløtt. Eller starte forvarming tidsnok :)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonssøndag 28. november 2021, klokken 00:43
Hehe, takk for svaret og det siste like enkelt som genialt, tusen takk jlan....
Tenkte ikke så lang nei...

Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: elhansensøndag 28. november 2021, klokken 07:42
Sitat fra: jlan på søndag 28. november 2021, klokken 00:33
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Det står noe slikt for software 2021.40:
SitatYou can now enable front defrost and maintain your climate settings when clearing ice and snow. As usual, tap the fan icon and select Keep Climate On when parked.
Det gamle trikset er å sette førerdøren litt på gløtt. Eller starte forvarming tidsnok :)

Hvordan få ny software? Min er på 2021.36.5.5 eller noe slikt. Den står parkert med Wifi koblet til. Ser det er to valg, standard eller avansert?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: trykkertorsøndag 28. november 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
Nå ble jeg usikker på problemstillingen, men kan du ikke trykke på "keep climate on" på skjermen når du går ut for å fjerne snø?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymansøndag 28. november 2021, klokken 11:47
Bruk "Keep Climate On". Med SW .40.6 beholdes også defrosterinnstillingen når man velger "Keep Climate On"
Da slipper du å ha døra på gløtt.
Alternativt kan man slå på "Tin bil" i appen. Da er det på frem til man åpner døra igjen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlansøndag 28. november 2021, klokken 12:00
Sitat fra: elhansen på søndag 28. november 2021, klokken 07:42
Hvordan få ny software? Min er på 2021.36.5.5 eller noe slikt. Den står parkert med Wifi koblet til. Ser det er to valg, standard eller avansert?
Da kommer det sikkert plutselig en oppdatering. Se ellers her:
https://elbilforum.no/index.php?board=123.0
https://teslascope.com/teslapedia/software
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonssøndag 28. november 2021, klokken 15:30
Sitat fra: trykkertor på søndag 28. november 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
Nå ble jeg usikker på problemstillingen, men kan du ikke trykke på "keep climate on" på skjermen når du går ut for å fjerne snø?
Du har helt rett, bør nok lese bedre Brukermanualen  :D
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmanntirsdag 30. november 2021, klokken 07:57
Hentet bilen i går og førsteinntrykket er bra. Veldig fornøyd til tross for bare å ha kjørt times tid. Virka god å kjøre på snø også.

Men! Når jeg åpner døra og skal sette meg inn, så lukker ikke vinduet seg helt igjen når jeg lukker døra. Jeg må lukke det helt igjen med knappen i bilen. Er dette pga kulda? Eller er det et kjent problem?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentirsdag 30. november 2021, klokken 08:05
Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 07:57
Når jeg åpner døra og skal sette meg inn, så lukker ikke vinduet seg helt igjen når jeg lukker døra. Jeg må lukke det helt igjen med knappen i bilen. Er dette pga kulda? Eller er det et kjent problem?
Vinduet lukker seg når bilen låser seg, eller at du setter deg i førersetet for å kjøre. Dette er en funksjon som aktiveres når det er kaldt, for at vinduet ikke skal legge seg mot vinduslisten på vinterstid ved gjentatt åpning og lukking. Det kan bli tregere i gangen når det er kaldt og fryser på.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmanntirsdag 30. november 2021, klokken 08:22
Det er akkurat det jeg ikke opplever. Jeg merka det da jeg begynte å kjøre at det kjentes ut som at vinduet var åpent. Kan dog prøve igjen i dag, men det lukket seg i hvert fall ikke noe mer igjen etter at jeg starta å kjøre.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentirsdag 30. november 2021, klokken 11:01
Kan være feilkalibrerte vinduer.

Gjør så for kalibrering:
1. Lukk døren med vinduet det gjelder.
2. Sitt i førersetet, og lukk førerdøren.
3. Bruk vindusbryteren på førerdøren, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.
4. Bruk vindusbryteren på førerdøren, og senk det aktuelle vinduet til det stopper.
5. Gjenta trinn 3, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmanntirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsfredag 03. desember 2021, klokken 14:03
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Jeronanfredag 03. desember 2021, klokken 14:10
Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

This is correct. Both front driver and front passenger windows will not go all the way up during cold temps.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommifredag 03. desember 2021, klokken 14:21
Sitat fra: Macmons på fredag 03. desember 2021, klokken 14:03
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)
3200,- er vel totalprisen for HomeLink modulen samt installasjon?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: crafredag 03. desember 2021, klokken 14:27
Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

Vet ikke om dette er likt på TMY som på TMS, men på TMS er det i alle fall ikke at toppen av glasset fryser fast som er problemet, men at glasset fryserfast i pakninga i underkant. Mulig kortere forflytning kan bøte på dette; vinduet lar seg alltid flytte litt ved at (den fastfrossne) pakningen "vris" litt. Får alltid åpna døra, men det har vært noen tilfeller der glasset så blir liggende utenpå dørlista i overkant.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsfredag 03. desember 2021, klokken 15:29
Sitat fra: snakkesalig på fredag 03. desember 2021, klokken 14:39
Sitat fra: tjommi på fredag 03. desember 2021, klokken 14:21
Sitat fra: Macmons på fredag 03. desember 2021, klokken 14:03
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)

3200,- er vel totalprisen for HomeLink modulen samt installasjon?
Det er riktig. Du betaler for 3200 for HomeLink + installasjon når du kjøper den i shopen.
Da er det vel en litt «knotete» melding fra Tesla, der jeg blir bedt om å gå inn på APPen for å godta et Kostnadsestimat på kr. 3200,- noe som da ble betalt ved kjøp av HomeLink i Tesla Shop
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Rosstopherfredag 03. desember 2021, klokken 16:55
De vet nok ikke at du allerede har kjøpt den. Det gjorde de ikke noe jeg bestilte i hvertfall. Fikk estimat og sendte SMS og sa fra at jeg allerede hadde kjøpt. Da ba de meg ta med en kvittering.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsfredag 03. desember 2021, klokken 20:32
 :+1:Takk, da har jeg kvitteringen klar til timen  :)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Lunsjfredag 03. desember 2021, klokken 22:15
Jeg plukket opp Y'en i dag, og fikk med ladekabel uten knapp. Da må jeg enten fiske frem telefonen eller gå inn i bilen for å løsne kabelen fra bilen. Er det bare å forvente?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlanfredag 03. desember 2021, klokken 22:36
Ja dessverre. Du kan evt åpne døren uten å sette deg inn, trykke på høyre scrollehjul, så si "Lås opp ladekabel"
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Lunsjfredag 03. desember 2021, klokken 22:52
Sitat fra: jlan på fredag 03. desember 2021, klokken 22:36
Ja dessverre.

Takk for tips. Eventuelt skal jeg også stikke innom servicesenteret og be dem om å avslutte serviceordren som tydeligvis ligger inne på min bil - så får jeg kanskje kontakt via appen også (i følge appen er bile «til service»)...  ::)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymanfredag 03. desember 2021, klokken 23:07
Sitat fra: cra på fredag 03. desember 2021, klokken 14:27
Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

Vet ikke om dette er likt på TMY som på TMS, men på TMS er det i alle fall ikke at toppen av glasset fryser fast som er problemet, men at glasset fryserfast i pakninga i underkant. Mulig kortere forflytning kan bøte på dette; vinduet lar seg alltid flytte litt ved at (den fastfrossne) pakningen "vris" litt. Får alltid åpna døra, men det har vært noen tilfeller der glasset så blir liggende utenpå dørlista i overkant.
Poenget med at glassene ikke går helt opp er følgende:
Dersom glasset er helt oppe og fryser fast i gummilsta i bunnen, vil ikke alltid glasset gå ned. Overkant av glasset vil da treffe lista over døråpningen når man lukker døra igjen. Det blir det stygge merker av, og glasset blir stående i spenn.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: trykkertorlørdag 04. desember 2021, klokken 02:24
Sitat fra: Lunsj på fredag 03. desember 2021, klokken 22:15
Jeg plukket opp Y'en i dag, og fikk med ladekabel uten knapp. Da må jeg enten fiske frem telefonen eller gå inn i bilen for å løsne kabelen fra bilen. Er det bare å forvente?
Nei.
Hvis du har nøkkel via telefon (evt key fob i lommen), skal det være nok å trykke lett på dørhåndtaket bak til venstre. Så våkner bilen og du kan trekke ut ladekabelen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymanlørdag 04. desember 2021, klokken 13:14
Sitat fra: trykkertor på lørdag 04. desember 2021, klokken 02:24
Sitat fra: Lunsj på fredag 03. desember 2021, klokken 22:15
Jeg plukket opp Y'en i dag, og fikk med ladekabel uten knapp. Da må jeg enten fiske frem telefonen eller gå inn i bilen for å løsne kabelen fra bilen. Er det bare å forvente?
Nei.
Hvis du har nøkkel via telefon (evt key fob i lommen), skal det være nok å trykke lett på dørhåndtaket bak til venstre. Så våkner bilen og du kan trekke ut ladekabelen.
Det du beskriver vekker bare bilen. Det løser ikke ut ladekabelen. Det må gjøres fra bilen eller telefonen.
Det er derfor UMC (medfølgende ladekabel) og TWC har knapp.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Vidar H.lørdag 04. desember 2021, klokken 23:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 04. desember 2021, klokken 13:14
Sitat fra: trykkertor på lørdag 04. desember 2021, klokken 02:24
Sitat fra: Lunsj på fredag 03. desember 2021, klokken 22:15
Jeg plukket opp Y'en i dag, og fikk med ladekabel uten knapp. Da må jeg enten fiske frem telefonen eller gå inn i bilen for å løsne kabelen fra bilen. Er det bare å forvente?
Nei.
Hvis du har nøkkel via telefon (evt key fob i lommen), skal det være nok å trykke lett på dørhåndtaket bak til venstre. Så våkner bilen og du kan trekke ut ladekabelen.
Det du beskriver vekker bare bilen. Det løser ikke ut ladekabelen. Det må gjøres fra bilen eller telefonen.
Det er derfor UMC (medfølgende ladekabel) og TWC har knapp.

Hei, jeg plukket opp min Y på fredag og fikk heller ikke ladekabel med knapp. Er dette en feil fra Tesla?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommilørdag 04. desember 2021, klokken 23:25
Det er ikke knapp på Type 2 kabel som følger med, kun på UMC eller WallCharger (TWC).
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymansøndag 05. desember 2021, klokken 00:31
Sitat fra: tjommi på lørdag 04. desember 2021, klokken 23:25
Det er ikke knapp på Type 2 kabel som følger med, kun på UMC eller WallCharger (TWC).
TWC=Tesla Wall Connector. Laderen sitter i bilen ;-)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommisøndag 05. desember 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Handyman på søndag 05. desember 2021, klokken 00:31
Sitat fra: tjommi på lørdag 04. desember 2021, klokken 23:25
Det er ikke knapp på Type 2 kabel som følger med, kun på UMC eller WallCharger (TWC).
TWC=Tesla Wall Connector. Laderen sitter i bilen ;-)
Slight mix-up, my bad😇
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannsøndag 05. desember 2021, klokken 19:05
Om noen kan hjelpe meg med dette nå;

Nødblinkinga starta plutselig mens jeg satt i bilen. Får den ikke av. Har prøvd å resette, men blinkinga bare fortsatte.

Noen forslag?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkensøndag 05. desember 2021, klokken 21:46
Prøvd å trykke knappen i taket?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmannsøndag 05. desember 2021, klokken 23:04
Sitat fra: Klykken på søndag 05. desember 2021, klokken 21:46
Prøvd å trykke knappen i taket?

Ja, men skjedde ingenting. Jeg måtte velge noe ala «slå av alt» på skjermen. Utrolig frustrerende. Blinkingen holdt på en halvtimes tid.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Tahamremandag 06. desember 2021, klokken 19:13
Hentet min bil i dag, fornøyd hittil, men en ting jeg lurer på. Hvordan er det med å svinge rattet helt over? Har vel vært problem med stag som knekker? Noen ganger når jeg har lagt helt over så kjennes det ut som noe ikke stemmer helt. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner det i gasspedalen også.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentirsdag 07. desember 2021, klokken 12:37
Er hardt for understellet hvis man gjør dette stillestående og på asfalt. Men ville ikke bekymret meg for dette på en helt ny bil, dog. Knekker understellet har du jo en god case og får alt dekt.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymantirsdag 07. desember 2021, klokken 13:24
Sitat fra: Tahamre på mandag 06. desember 2021, klokken 19:13
Hentet min bil i dag, fornøyd hittil, men en ting jeg lurer på. Hvordan er det med å svinge rattet helt over? Har vel vært problem med stag som knekker? Noen ganger når jeg har lagt helt over så kjennes det ut som noe ikke stemmer helt. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner det i gasspedalen også.
Bilen er selvfølgelig designet for å kunne tåle fult rattutslag!! Men en god vane er uansett å sørge for at hjulene ikke står bom stille når man ratter store utslag. Det reduserer kreftene og slitasjen i forstillingen. Dette gjelder alle biler. Før servostyringen kom, sa dette seg selv dersom du ville unngå senebetennelse ;-)
Dersom det er fare for at noe i forstillingen knekker kan man ikke annet enn å stole på at Tesla følger opp sine forpliktelser og informerer eierne om hva de skal gjøre.
Bekymre deg mindre, nyt mer!
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsmandag 13. desember 2021, klokken 08:05
Etter en oppdatering til 2021.40.6 har det dukket opp et valg i Tesla appen, under ladegrense, som viser et valg fra 5-13A. (Ampere?)
Hvilken funksjon har denne og hva bør velges?
Ps, Lader med hjemmelader....
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Lucifer-mandag 13. desember 2021, klokken 08:16
Lader du på stikkontakt bør det valges settes så lavt som mulig for å hindre varmgang. Da bør du ikke lade fortere enn du har behov for. NEK sier vel kurs sikret med maks 10A og eget vern hvis det skal være lovlig. Til nødlading er jeg dog usikker på om det er innenfor med 13A, men det kan sikkert andre svare på.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Autowindermandag 13. desember 2021, klokken 09:23
Det er fullt lovlig å lade fast med 16A på trepols blått stikk for å unngå varmgang. 22 km/t er normalt ladefarten det gir.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: RJKmandag 13. desember 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Lucifer- på mandag 13. desember 2021, klokken 08:16
Lader du på stikkontakt bør det valges settes så lavt som mulig for å hindre varmgang. Da bør du ikke lade fortere enn du har behov for. NEK sier vel kurs sikret med maks 10A og eget vern hvis det skal være lovlig. Til nødlading er jeg dog usikker på om det er innenfor med 13A, men det kan sikkert andre svare på.
Det er flere som har fått satt opp Schuko for lading av elbil, på dedikert kurs, men der den er satt opp til 16 A, helt lovlig. Var vel i 2018 det kom skjerpede regler, men de får ikke tilbakevirkende kraft så lenge punktet er satt opp for lading etter gamle regler.

Ville dog redusert lade-effekten til maks 12 A, med mindre man har veldig behov for å "fyre på" med så rask lading som man klarer. Men da bør man og sjekke for varmgang, både i kabel, kontakt i bil og på veggen, og sikringsskapet, med jevne mellomrom. 10 A er et greit kompromiss i slike tilfeller.

Ved nødlading der man ikke kjenner til anleggets "helse", og via gamle anlegg, så ville jeg holdt meg til 6 A, som er det laveste jeg kan stille laderklumpen min til...
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Lucifer-mandag 13. desember 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Autowinder på mandag 13. desember 2021, klokken 09:23
Det er fullt lovlig å lade fast med 16A på trepols blått stikk for å unngå varmgang. 22 km/t er normalt ladefarten det gir.

Det er helt korrekt, men usikker på hvor relevant dette er for den som stilte spørsmålet.

Sitat fra: RJK på mandag 13. desember 2021, klokken 10:04
Det er flere som har fått satt opp Schuko for lading av elbil, på dedikert kurs, men der den er satt opp til 16 A, helt lovlig. Var vel i 2018 det kom skjerpede regler, men de får ikke tilbakevirkende kraft så lenge punktet er satt opp for lading etter gamle regler.

Ville dog redusert lade-effekten til maks 12 A, med mindre man har veldig behov for å "fyre på" med så rask lading som man klarer. Men da bør man og sjekke for varmgang, både i kabel, kontakt i bil og på veggen, og sikringsskapet, med jevne mellomrom. 10 A er et greit kompromiss i slike tilfeller.

Ved nødlading der man ikke kjenner til anleggets "helse", og via gamle anlegg, så ville jeg holdt meg til 6 A, som er det laveste jeg kan stille laderklumpen min til...

Det er jeg klar over, men det virket ikke som om det var tilfelle for den som stilte spørsmålet da han/hun tilsynelatende ikke hadde noe forhold til det. Jeg ville uansett fulgt regelen om så lav effekt som mulig, gitt at det holder for daglig behov.

Det beste er selvfølgelig dedikert ladeboks.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Autowindermandag 13. desember 2021, klokken 19:53
Det er relevant fordi det er mye tryggere med blått trepolsstikk uansett om det bare er 10A da det er lite varmgang i den løsningen med tykkere og lengre ledere, får ikke knekk på kabelen da stikkontakten er vinklet nedover, har låsehake i lokket og jordlederen er lengre så mindre fare for gnist eller spenningsbue. Poenget var også kontakten og ikke bare ampereantallet.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonstirsdag 14. desember 2021, klokken 13:56
Ser at en nedlasting er klar, men at Wifi er slått av....
Går da inn på Wifi-innstillinger og slår på....
Beskjeden er da: Wi-Fi er slått av, Det vil starte neste gang du kjører.....
Hmmm, og jeg som er blitt fortalt at Tesla er sååå enkelt 😞😞
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Tahamreonsdag 15. desember 2021, klokken 08:10
Sitat fra: Macmons på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:56
Ser at en nedlasting er klar, men at Wifi er slått av....
Går da inn på Wifi-innstillinger og slår på....
Beskjeden er da: Wi-Fi er slått av, Det vil starte neste gang du kjører.....
Hmmm, og jeg som er blitt fortalt at Tesla er sååå enkelt 😞😞

Var det samme med meg, men en restart (Hold begge knappene på rattet til skjermen slår seg av og på igjen) ordnet det.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsonsdag 15. desember 2021, klokken 09:32
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:36
Dette er vel en bug som ble fikset på et eller annet tidspunkt mener jeg å huske. Så du må bare oppdatere SW før du kan oppdatere til siste SW.. eller noe.. hm..

Takk for tipset, skal prøve en «reboot»
Men, jeg har siste SW tror jeg, 2021.40.6
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenonsdag 15. desember 2021, klokken 09:34
Siste sw er 2021.44.5. :)
https://www.notateslaapp.com/software-updates/
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsonsdag 15. desember 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 15. desember 2021, klokken 09:34
Siste sw er 2021.44.5. :)
https://www.notateslaapp.com/software-updates/

Reboot virket og Wi-Fi virker nå, men eneste oppdatering for meg var en kartoppdatering..
2021.44.5 dukker vel opp senere da...

Takk for tilbakemelding  :)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tykkmanntirsdag 21. desember 2021, klokken 18:22
Kjøpte bilen med vinterdekk (19") Noen som vet hvor man kan kjøpe senterkopp/deksel? Finner det ikke på Teslas shop-side.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommitirsdag 21. desember 2021, klokken 19:31
Kan nok kjøpes på finn.no, Amazon, Ebay osv. Mener å huske at begood.no også har.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentirsdag 21. desember 2021, klokken 23:21
Jeg kjøpte fra begood.no. Sort blanke var de eneste de hadde da. Kjipt men vises egentlig ikke særlig godt...
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Autowinderonsdag 22. desember 2021, klokken 16:34
Jeg var innom og hentet blanke som eneste valg. Bare å matte med et fint slipepapir 😉
Tittel: Varmt eller kaldt ratt
Skrevet av: Macmonsmandag 17. januar 2022, klokken 13:37
Hei,
Noen andre som skulle ønske at rattvarme var mulig å velge effekt på?
Det hadde vert flott med samme valg som setene.
Syns at det enten er «glohett» eller «iskaldt»

Hvor kan en legge inn slike forslag?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenmandag 17. januar 2022, klokken 14:05
Twitre til Elon Musk f.eks.
Men synes ikke rattet blir glohett, jeg. Kanskje når det først slås på, men normaliseres ganske kjapt.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonsmandag 17. januar 2022, klokken 14:17
Sitat fra: Klykken på mandag 17. januar 2022, klokken 14:05
Twitre til Elon Musk f.eks. 8)
Men synes ikke rattet blir glohett, jeg. Kanskje når det først slås på, men normaliseres ganske kjapt.

Hehe, sendte en Tweet igår, men en får vel aldri svar likevel  :)
Det er vel bare hendene som blir vandt til varmen og ikke varmen som minsker kanskje?

Takk likevel, det blir vel bedre til sommeren 
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenmandag 17. januar 2022, klokken 14:44
Mulig det er jeg som er godt vant. Merker i alle fall fort når det er avslått. :)

Har tweetet Musk om ting tidligere jeg også, men ikke fått noen respons. Fyren får sikkert en del tweets om dagen, så kan ikke svare opp alt heller..
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Autowindermandag 17. januar 2022, klokken 16:36
Det handler om timing, når du ham akkurat når han er på twitter med en god idé, ikke for lang og godt skrevet er det sikkert mulig å nå frem 🙂😅
Tittel: Sv: Varmt eller kaldt ratt
Skrevet av: orl7368mandag 17. januar 2022, klokken 20:25
Sitat fra: Macmons på mandag 17. januar 2022, klokken 13:37
Hei,
Noen andre som skulle ønske at rattvarme var mulig å velge effekt på?
Det hadde vert flott med samme valg som setene.
Syns at det enten er «glohett» eller «iskaldt»

Hvor kan en legge inn slike forslag?
Logg inn på Tesla-brukeren i en nettleser også videre til kundeservice.
Jeg har lagt inn flere forslag der.

De fleste har jeg fått tilbakemeldinger på. Noen av svarene virker som de er skrevet av folk, eller kanskje bare AI'n lurer meg.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkentirsdag 18. januar 2022, klokken 17:41
Noen som vet hvilke klips som benyttes til originale skvettlapper frem, og hvor jeg kan kjøpe? Trenger ikke være original. Ene ble revet av i går og vil gjerne feste den igjen.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommionsdag 19. januar 2022, klokken 15:01
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:41
Noen som vet hvilke klips som benyttes til originale skvettlapper frem, og hvor jeg kan kjøpe? Trenger ikke være original. Ene ble revet av i går og vil gjerne feste den igjen.
Tesla Trondheim har de ikke på lager i alle fall, de kunne heller ikke si noe om når disse er forventet inn. Jeg la inn en bestilling på 10 klips til når de kommer på lager. Ser ut til å løsne litt lett, spesielt ved rygging i litt snø, så greit å ha noen liggende. Aner ikke hvor man får kjøpt uoriginale dessverre.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenonsdag 19. januar 2022, klokken 17:42
Samme som hos meg, rygga inn på ubrøytet gårdsplass og den ene falt av 😅
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenfredag 21. januar 2022, klokken 20:54
Fikk bestilt meg 10 stk for 100kr hos Tesla. Var bare å stikke innom ved første anledning. 👍
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: tjommilørdag 22. januar 2022, klokken 18:36
Flaks! De hadd ikke på lager i Trondheim, men prisen virker å være den samme.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkensøndag 23. januar 2022, klokken 00:05
Var SC på Steinkjer dette.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: BWV10søndag 23. januar 2022, klokken 11:29
Siden denne tråden handler om diverse spørsmål:

Jeg har fått vite at teslaen min skal komme i februar/mars, men jeg har ikke fått en konkret leveringsdato, mens andre her allerede vet de skal få bilen f.eks. 27. Februar. Finnes det en tommelfinger regel hvor tidlig før levering man kan velge leveringsdato?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: geearsøndag 23. januar 2022, klokken 11:40
Nei, og det varierer nok også fra servicesenter til servicesenter. Jeg har bare fått melding med en dato og klokkeslett 4-5 dager frem i tid på mine utleveringer. Det går an å booke om, men de oppfordrer til å unngå det hvis mulig...
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Elxysøndag 23. januar 2022, klokken 14:52
Ser at Y performance kan bestilles med vinterdekk nå, men kun piggfritt... Trenger pigg pga lokale forhold. Noen som vet om det er muligheter/løsninger for å få til det?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Tesla P85Dsøndag 23. januar 2022, klokken 19:03
Sitat fra: Elxy på søndag 23. januar 2022, klokken 14:52
Ser at Y performance kan bestilles med vinterdekk nå, men kun piggfritt... Trenger pigg pga lokale forhold. Noen som vet om det er muligheter/løsninger for å få til det?

Slenger meg på den jeg også. Skulle gjerne hatt 21 pigg i stede for 21 piggfritt. Men tipper det ikke er så lett å få omgjort fra piggfritt til pigg.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Elxymandag 24. januar 2022, klokken 22:49
Sjekker. Får den ikke med pigg fra Tesla, men de kan levere uten vinterdekk slik at jeg kan kjøpe det selv. Noen som har erfaringer/tanker om det er lurt...?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlanmandag 24. januar 2022, klokken 23:17
Du bør gjerne sjekke i tilfelle at dekkleverandøren din har tilgang til riktige TMPS. Eller får du med felger og TMPS fra Tesla?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: geeartirsdag 25. januar 2022, klokken 00:13
Du får uansett kjøpt løse TPMS hos Tesla. Ca. 3200,- for et sett.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: jlantirsdag 25. januar 2022, klokken 09:16
Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 00:13
Du får uansett kjøpt løse TPMS hos Tesla. Ca. 3200,- for et sett.
Ja, mulig de har på lager nå. Men uansett, hvis de feiler så er det bedre å ha kjøpt hele hjulet på ett sted.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: PionerThinklørdag 12. februar 2022, klokken 19:44
Var en kjapp tur inne på en butikk i dag og kom ut i regnværet til en bil med vinduet åpent :(
Noen som har vært borti lignende?
Hadde jo ikke appen åpen på telefonen slik jeg kunne se, så skjønner ikke helt hvorfor det ene vinduet skulle gå ned? ???
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Otkristolørdag 12. februar 2022, klokken 20:14
Sitat fra: PionerThink på lørdag 12. februar 2022, klokken 19:44
Var en kjapp tur inne på en butikk i dag og kom ut i regnværet til en bil med vinduet åpent :(
Noen som har vært borti lignende?
Hadde jo ikke appen åpen på telefonen slik jeg kunne se, så skjønner ikke helt hvorfor det ene vinduet skulle gå ned? ???
Ja, og da har det vært brukerfeil.
For fremtiden kan det være kjekt å aktivere disse to:
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Handymanlørdag 12. februar 2022, klokken 20:53
Sitat fra: Otkristo på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:14
Sitat fra: PionerThink på lørdag 12. februar 2022, klokken 19:44
Var en kjapp tur inne på en butikk i dag og kom ut i regnværet til en bil med vinduet åpent :(
Noen som har vært borti lignende?
Hadde jo ikke appen åpen på telefonen slik jeg kunne se, så skjønner ikke helt hvorfor det ene vinduet skulle gå ned? ???
Ja, og da har det vært brukerfeil.
For fremtiden kan det være kjekt å aktivere disse to:
Det trenger ikke være en brukerfeil at vinduet åpnet seg. Det har forekommet at vinduer åpner seg uten grunn. Jeg opplevde en gang at alle vinduene åpnet seg da jeg satt meg inn og lukket døra. Andre har rapportert om liknende tilfeller.
Men som du beskriver kan det være lurt å aktivere disse varslene/funksjonene.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Otkristosøndag 13. februar 2022, klokken 01:05
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:53
Sitat fra: Otkristo på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:14
Sitat fra: PionerThink på lørdag 12. februar 2022, klokken 19:44
Var en kjapp tur inne på en butikk i dag og kom ut i regnværet til en bil med vinduet åpent :(
Noen som har vært borti lignende?
Hadde jo ikke appen åpen på telefonen slik jeg kunne se, så skjønner ikke helt hvorfor det ene vinduet skulle gå ned? ???
Ja, og da har det vært brukerfeil.
For fremtiden kan det være kjekt å aktivere disse to:
Det trenger ikke være en brukerfeil at vinduet åpnet seg. Det har forekommet at vinduer åpner seg uten grunn. Jeg opplevde en gang at alle vinduene åpnet seg da jeg satt meg inn og lukket døra. Andre har rapportert om liknende tilfeller.
Men som du beskriver kan det være lurt å aktivere disse varslene/funksjonene.
Jeg bare svarte basert på egen erfaring i egen bil. Den gang var det min feil 😅
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fjelderntirsdag 15. februar 2022, klokken 17:57
Akkurat bestilt meg en Tesla og håper på levering i mars, sånn som det står på hjemmesida.
Vet at det kan være forskjell på leveringstida utifra valg. Er hvit da lengre leveringstid enn andre? Ettersom den er "gratis".

Når man først er inne på noen spørsmål: Hørt at det er snakk om at regenerering igjen skal kunne stilles inn. Er det noe som er bekrefta? Snøføret i går viste at det burde være en mulighet...

Hvor mye strøm trekker feks camping mode på sommeren? Er det bare litt frisk luft og varme den styrer?
Noen som har erfaring med å campe i bilen?

Det er så mye rart som blir skrevet om høyere nyttelast, muligens forandringer av batteristørrelsen osv. Hvor finner folk nyheter, og da helst bekreftede nyheter?
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Contangotirsdag 15. februar 2022, klokken 20:45
Ingenting som tyder på at du får senere levering med hvit. SW er endret på 3 og vel også på Y. Den merker snøen selv og justerer kjøreegenskapene deretter. Merker stor forskjell på glatt føre med treern vår nå. Mht camping mode, se Teslabjørn på Youtube. Høyere nyttelast er bekreftet fra levering i Tyskland. Du kan lese det meste av dette ved å gå gjennom de (mange) andre trådene her inne.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Fjeldernonsdag 16. februar 2022, klokken 15:09
Litt det med så mange tråder hvor ingen virker til å ha noe bekreftet som er vanskelig med å holde oversikt.

Jeg kjørte i snøkaoset på mandag, og regen når man skal bremse i sving, var en utfordring. Bremse med venstre benet var visst fy fy for bilen. Hadde jeg kunne gjort det, så hadde jeg stoppet bilen fra å bremse bak og forsøke å legge seg ut hele tiden.

Da skal jeg søke opp den videoen av Teslabjørn
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Jaronsenfredag 04. mars 2022, klokken 09:27
Hei, dette har sikkert vært besvart (opp til flere ganger tidligere), men når man blir kontaktet med en leveringsdato - er det da uproblematisk å be om utsatt levering(?), eller vil prisen kunne øke eller andre negative effekter?

Takk for svar!
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Klykkenfredag 04. mars 2022, klokken 09:45
I verste fall kan bilen bli gitt til noen andre. Stort sett går det greit, dog.. :)
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Jaronsenfredag 04. mars 2022, klokken 10:04
Sitat fra: Klykken på fredag 04. mars 2022, klokken 09:45
I verste fall kan bilen bli gitt til noen andre. Stort sett går det greit, dog.. :)

Fint, takk for svar!
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonstirsdag 26. april 2022, klokken 16:43
Hei,
Vi bor i et fredelig område og har derfor ikke sett behovet for Sentry Mode, men etter at vi har fått en liten bulk på en dør slo jeg det på.
Det viser seg at jeg ikke kommer meg inn i bilen uten å bruke Appen (åpner appen på telefon og trykker på lås opp) til å låse opp. Mens jeg prøver står det Sentry Mode på skjermen og jeg selv er filmet mens jeg prøver å åpne døren.....
Hva er vitsen med dette når bilens eier ikke kan låse opp døren på vanlig måte, uten å fysisk åpne med App/dørkort?
Trodde at Appen kommuniserte med bilen slik den normalt har gjort, men åpenbart ikke.
Har derfor slått av Sentry Mode igjen da dette ble irriterende.

Er det en innstilling jeg ikke har forstått tro?

En annen ting er at bilen fortsatt bremser ved møte av større biler, hardt nok til at alarm og «rød» bil vises og ofte etter at bilen er passert.

Takknemlig om noen har en løsning...
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Trultefantirsdag 26. april 2022, klokken 17:00
Se her for oppsett av mobiltlf som nøkkel https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-E004FAB7-1C71-448F-9492-CACF301304D2.html#D1E338
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonstirsdag 26. april 2022, klokken 18:17
Sitat fra: Trultefan på tirsdag 26. april 2022, klokken 17:00
Se her for oppsett av mobiltlf som nøkkel https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-E004FAB7-1C71-448F-9492-CACF301304D2.html#D1E338

Takker, men dette har jeg brukt hele tiden, det er ikke det som er problemet.
Når Sentry er utkoblet fungerer alt som det skal.....

Stein
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Radialtirsdag 26. april 2022, klokken 18:20
Sitat fra: Macmons på tirsdag 26. april 2022, klokken 16:43
En annen ting er at bilen fortsatt bremser ved møte av større biler, hardt nok til at alarm og «rød» bil vises og ofte etter at bilen er passert.

Takknemlig om noen har en løsning...

Du kan redusere disse varslene med å senke følsomheten på nødbrems i innstillingene.
Men 2022.8.3 er denne funksjonen blitt litt rar, og sier ifra om kollisjon+bremsing ved møtende biler på veier uten midtstripe, og man ser tydelig tegningen av en rød bil som treffer hjørnet på bilen selv om den er godt over 1meter unna🙄

Ikke imponert, har fått 2022.12.3 nå, får se hvordan den oppfører seg snart.
Tittel: Sv: Diverse spørsmål
Skrevet av: Macmonstirsdag 26. april 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Radial på tirsdag 26. april 2022, klokken 18:20
Sitat fra: Macmons på tirsdag 26. april 2022, klokken 16:43
En annen ting er at bilen fortsatt bremser ved møte av større biler, hardt nok til at alarm og «rød» bil vises og ofte etter at bilen er passert.

Takknemlig om noen har en løsning...

Du kan redusere disse varslene med å senke følsomheten på nødbrems i innstillingene.
Men 2022.8.3 er denne funksjonen blitt litt rar, og sier ifra om kollisjon+bremsing ved møtende biler på veier uten midtstripe, og man ser tydelig tegningen av en rød bil som treffer hjørnet på bilen selv om den er godt over 1meter unna🙄

Ikke imponert, har fått 2022.12.3 nå, får se hvordan den oppfører seg snart.

Takk for svar,
Jeg har versjon 2022.12.3.1 og det er den som tuller, verre en før  ;)