Elbilforum.no

Økonomi Juss Trafikk => Trafikk => Emne startet av: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30

Tittel: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Vurderer å kjøpe Tesla y. Det eneste minuset er nyttelasten på 390 kilo inkl fører. Vi er 2 voksne og 2 barn som tilsammen veier rundt 210 kilo men ungene vokser og om noen år er vi nok oppe i 250 kilo. I det daglige har vi mer en nok å gå på men så er det noen ferieturer i året med fullastet bil og skiboks. Antar vi da vil gå over 390 kilo.

Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?

Kjedelig at dette skal være et issue men regner ikke med at Tesla "løser" dette magisk på noen måte i nærmeste fremtid heller?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Amatørenlørdag 18. september 2021, klokken 12:56
Gå for en bil med nok nyttelast.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 12:59
Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. september 2021, klokken 12:56
Gå for en bil med nok nyttelast.
Det er Tesla y jeg vil ha så kjipt isåfall. Håper dette gjøres noe med. Må jo være at hundretusener rundt omkring som sitter og er i tvil, og vi har som sagt kun bruk (muligens) for litt mer last et par ganger i året. Må si at jeg aldri har tenkt tanken hva angår nyttelast i hele mitt liv, alltid fylt opp bilen med bagasje uten å ha tenkt på vekta

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: turfsurflørdag 18. september 2021, klokken 14:38
Lurer på hvordan de skal måle overvekt. Be familien om å gå på vekta?
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Svein_Hlørdag 18. september 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. september 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
Som sagt er jeg ikke bekymret for det å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året vi evt har litt overvekt (har ikke blitt stoppet i kontroll noen gang ila 24 år på veien). Min  bekymring går mer på det sikkerhetsmessige i feks å ha 50-100 kilo overvekt + det evt forsikringsmessige.

Antagelig blir det aldri et problem for jeg tror vi kommer til å klare oss uten for mye vekt men samtidig så kommer vi ikke til å veie alle tingene vi har med heller så vil aldri vite 100% om vi er innafor eller ikke.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
En enkel oversikt her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Svein_Hlørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. september 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
Som sagt er jeg ikke bekymret for det å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året vi evt har litt overvekt (har ikke blitt stoppet i kontroll noen gang ila 24 år på veien). Min  bekymring går mer på det sikkerhetsmessige i feks å ha 50-100 kilo overvekt + det evt forsikringsmessige.

Antagelig blir det aldri et problem for jeg tror vi kommer til å klare oss uten for mye vekt men samtidig så kommer vi ikke til å veie alle tingene vi har med heller så vil aldri vite 100% om vi er innafor eller ikke.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvis du er så opptatt av det sikkerhetsmessige, hvorfor er du da villig til å ha 50-100kg overlast og bekymrer deg for ev. regress ved en ulykke? Høres mer ut som du er bekymret for økonomiske konsekvenser når forsikringsselskapet oppdager at du var overlastet.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 18. september 2021, klokken 17:32
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 17:34
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:32
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
Ja men det står jo ikke konkret at overlast ikke er grov uaktsomhet. Dette er bare en generell definisjon vel? Kan hende mitt forsikringsselskap ville ment at det var grov uaktsomhet med overlast.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 18. september 2021, klokken 17:37
Nei - når det ikke engang fører til bot, er det ingen grov uaktsomhet. Forsikringsselskaper er bundet av norsk lov.
Ruspåvirket kjøring fører til tap av førerkort og straff. Det er grov uaktsomhet.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 17:39
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:37
Nei - når det ikke engang fører til bot, er det ingen grov uaktsomhet. Forsikringsselskaper er bundet av norsk lov.
Ruspåvirket kjøring fører til tap av førerkort og straff. Det er grov uaktsomhet.
Ok, hvor mye overvekt må man ha for å få bot? Prøvde å Google det også men tydeligvis dårlig på å Google idag for fant bare gamle artikler, eller regler for lastebiler.

Da er jo det siste spørsmålet om det vil påvirke kjøreegenskapene til bilen på noen måte. Isåfall er det vel ikke forsvarlig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: hELgenenlørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: turfsurflørdag 18. september 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Så godt som ingenting.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 20:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Så godt som ingenting.
Spørsmålet er jo også hvor mye overvekt man kan ha før begynner å bli farlig? Jeg sier ikke at jeg skal lesse på men greit å vite likevel.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: hELgenenlørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: 1000kwhlørdag 18. september 2021, klokken 20:29
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot
Samtidig så kjører folk rundt totalt uvitende om hvor mye vekt de har med.

Jeg har jobbet med trafikkulykker, og kan ikke huske en eneste gang at overvekt har hatt noen som helst betydning.

Hva om du kjører en Model X og treffer en knøtt liten gammel Polo. Skal du bebreides for at du moser bilen med din gedigne bil? Det er like søkt.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Fleurlørdag 18. september 2021, klokken 20:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot
Jeg sier jo ikke at jeg ønsker å kjøre med overvekt med vilje, men som han under her sier så aner nok ikke folk hvor mye vekt de faktisk kjører rundt med. Jeg hadde aldri tenkt på dette før jeg surra meg inn i tesla y forumet heller. Aldri tenkt tanken på nyttelast når jeg har dratt på ferie og det gjør nok de færreste. Og det at tesla heller ikke ber folk være obs på dette ved kjøp så tipper jeg det er en haug med folk overhodet ikke tenker på dette.

Og de færreste inkl meg selv kommer til å veie bagasjen før en tur, derfor jeg lurer på konsekvensene om man skulle være uheldig å ha litt for mye.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: automatsøndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNsøndag 19. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: hanchemandag 20. september 2021, klokken 14:19
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. september 2021, klokken 20:29
Jeg har jobbet med trafikkulykker, og kan ikke huske en eneste gang at overvekt har hatt noen som helst betydning.
Jeg husker et slikt tilfelle, og det gjør nok du også om du tenker deg om. Men det var et helt ekstremt tilfelle, ikke moderat overvekt som diskuteres her i tråden. Nemlig ulykken på E18 ved Liertoppen for noen år siden, der sjåføren av en varebil stappfull av smuglerøl mistet kontrollen og havnet i motgående kjøreretning, og en person døde. Altså ikke relevant for tråden, men jeg syntes ikke jeg kunne la den gå upåaktet hen.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: hELgenenmandag 20. september 2021, klokken 15:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.

Vel - dette spørsmålet er vel av mer prinsipiell art - det har ingenting med Tesla å gjøre i utgangspunktet.
Men dersom man er kongen av dårlig moral og vil utnytte enhver mulighet som kan by seg  - selv om den er ulovlig  - vel så kjører man bare på og håper det beste. Når man først er kommet til 1 kg over, så hvorfor ikke 2 kg, og så 3 kg....hvor går egentlig grensen? Jo -  er man kongen av dårlig moral går den visstnok når det kan komme en bot. Og slik kan en jo gjerne tenke med alt som egentlig er ulovlig - det går så lenge man ikke blir straffet. Jeg har møtt flere slike personer opp gjennom livet som tenker som så at alle regler kan strekkes litt. Jeg spiller ikke på det laget selv og er fornøyd med det. De som spiller på det andre laget er sikkert fornøyd med sin livsførsel også. 

Forøvrig snakker jeg ikke alltid Tesla ned - jeg har også snakket Tesla opp flere ganger. F.eks kvaliteten på MIC bilene - den har blitt virkelig mye bedre. Men når man har ekstreme høye tanker om Tesla så er det vel ikke så lett å se det positive som skrives og man går heller til forsvar når noe negativt skrives?

I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der. 
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Svein_Hmandag 20. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.

Vel - dette spørsmålet er vel av mer prinsipiell art - det har ingenting med Tesla å gjøre i utgangspunktet.
Men dersom man er kongen av dårlig moral og vil utnytte enhver mulighet som kan by seg  - selv om den er ulovlig  - vel så kjører man bare på og håper det beste. Når man først er kommet til 1 kg over, så hvorfor ikke 2 kg, og så 3 kg....hvor går egentlig grensen? Jo -  er man kongen av dårlig moral går den visstnok når det kan komme en bot. Og slik kan en jo gjerne tenke med alt som egentlig er ulovlig - det går så lenge man ikke blir straffet. Jeg har møtt flere slike personer opp gjennom livet som tenker som så at alle regler kan strekkes litt. Jeg spiller ikke på det laget selv og er fornøyd med det. De som spiller på det andre laget er sikkert fornøyd med sin livsførsel også. 

Forøvrig snakker jeg ikke alltid Tesla ned - jeg har også snakket Tesla opp flere ganger. F.eks kvaliteten på MIC bilene - den har blitt virkelig mye bedre. Men når man har ekstreme høye tanker om Tesla så er det vel ikke så lett å se det positive som skrives og man går heller til forsvar når noe negativt skrives?

I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
:+1:
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNmandag 20. september 2021, klokken 18:05
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
For noen er livet svart, for andre hvit og atter andre er det svart eller hvitt.
De fleste ser imidlertid veldig mange gråtoner samt andre flotte farger.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Svein_Hmandag 20. september 2021, klokken 18:17
Sitat fra: DagfinnN på mandag 20. september 2021, klokken 18:05
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
For noen er livet svart, for andre hvit og atter andre er det svart eller hvitt.
De fleste ser imidlertid veldig mange gråtoner samt andre flotte farger.

Og det var..? Livet mitt er fantastisk og fargefullt, men jeg støtter likevel hELgenen i hans post. Hva er poenget med innlegget ditt, har du noe givende og konstruktivt å bidra med?
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: Electrixlørdag 25. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 25. september 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Electrix på lørdag 25. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Takk - da er de 100 kg ekstra som JEG vil klare meg med de 10% av turene jeg har full bil, kun være et problem for regelrytterne.
Dette viser godt hvor oppblåst og ubetydelig dette er. Jeg kan ikke se noe grunn til å diskutere dette mer i det vide å brede. Håper Tesla innrømmer papirfeil og retter opp dette.
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: hELgenenlørdag 25. september 2021, klokken 10:43
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 25. september 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Electrix på lørdag 25. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Takk - da er de 100 kg ekstra som JEG vil klare meg med de 10% av turene jeg har full bil, kun være et problem for regelrytterne.
Dette viser godt hvor oppblåst og ubetydelig dette er. Jeg kan ikke se noe grunn til å diskutere dette mer i det vide å brede. Håper Tesla innrømmer papirfeil og retter opp dette.

Vi regelryttere kjenner noen i SVV og noen steder vil det nok rulle ut noen teststasjoner. Normalt gidder de ikke sjekke nye biler for overlast ifb. teknisk kontroll og fokuserer da heller mot overlast på hengere, lys og slikt på denne tiden av året.  Så en i går som ble stoppet og fikk sin bot - det var med henger - så de er defintivt tilstede og kontrollerer. MEN - forstår nå at de vurderer å ha fokus på overlast på elbiler. Det er et tema som blir stadig mer aktuelt ettersom bilparken elektrifiseres og nyttelasten faktisk er ganske lav på en del av disse bilene. SVV har ingen interesse i å være litt slapphendte med håndtering av regelverket - det skaper bare en presedens som vil være uheldig med tanke på respekten for lovverket og følgelig trafikksikkerheten. Så det kan kanskje være greit å vite hva du vil sette igjen langs veien allerede før du kjører avgårde med overlast. Hilsen en regelrytter
Tittel: Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
Skrevet av: DagfinnNlørdag 25. september 2021, klokken 11:22
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. september 2021, klokken 10:43
SVV har ingen interesse i å være litt slapphendte med håndtering av regelverket - det skaper bare en presedens som vil være uheldig med tanke på respekten for lovverket og følgelig trafikksikkerheten. Så det kan kanskje være greit å vite hva du vil sette igjen langs veien allerede før du kjører avgårde med overlast. Hilsen en regelrytter
Tviler på at SVV er interessert i å sjekke om noen personbiler har 4 prosent overvekt - men det er jo bare meg.
Skremsler er et virkemiddel noen i dette forum elsker. Akkurat derfor er det jeg ønsker at det rapporteres her når noen faktisk blir veid eller som kan vise til nyheter om dette. Fakta om hvor mange som blir sjekket er mer interessant en at noen håper at det blir kontroller. Historisk har det vært ingen kontroller på personbiler.