Elbilforum.no

Økonomi Juss Trafikk => Trafikk => Emne startet av: Cral på Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 15:10

Tittel: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: CralFredag 17. ſeptember 2021, klokken 15:10
Et par spørsmål om førerrett - kan jo være noen her faktisk kan (lese) reglene (og forstå dem) eller noen har en jobb som gjør at de forstår dette... Vi andre får delta så godt vi kan ;) Evt så får jeg sende en forespørsel til vegvesenet, men de pleier å bruke lengre tid å svare enn forumet her.

§ 3-5.Førerett i klasse B  (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#shareModal)
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

Sitat
I Norge omfatter føreretten også føring av:
(1-3 er uvesentlig for dette spørsmålet.)
4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

§ 3-11.Førerett i klasse BE (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#shareModal)
Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

1: "EØS-førerkort" hva betyr dette egentlig? Jeg har etter å google litt, og prøvd å finne svar, tolket dette som at det også gjelder oss med vanlig norsk moderne førerkort. Men jeg kan ha misforstått og at det bare gjelder førerkort utstedt i andre EU/EØS land? Og hvorfor i all verden gjelder det ikke folk som har gammelt norsk førerkort om det gjelder oss med "moderne" visakortstørrelse førerkort?

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Hvorfor er dette aktuelt? Vel, jeg drømmer jo fortsatt om en elektrisk pickup, men det er tunge biler før de får en batteri på 500-1000 kg.
Tittel: Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: turfsurfFredag 17. ſeptember 2021, klokken 16:57

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Jo. Det står jo at man har samme rett som i 3.5 + at man kan trekke henger på inntil 3,5t.
Tittel: Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: CralLørdag 02. Oktober 2021, klokken 12:55
Jo. Det står jo at man har samme rett som i 3.5 + at man kan trekke henger på inntil 3,5t.

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Tittel: Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: turfsurfLørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:15

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Tittel: Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: Svein_HLørdag 02. Oktober 2021, klokken 18:45

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Lykke til med den tolkningen der, og god tur.
Tittel: Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
Skrevet av: RJKſøndag 03. Oktober 2021, klokken 00:50

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Lykke til med den tolkningen der, og god tur.
Jeg tenker han har rett der, så lenge det er under forståelse at sjåfør har BE i førerkortet, og ikke C1E, D1E, CE, eller DE i tillegg.

Altså, en med BE har lov å kjøre bil opp til 3500 kg, og 3500 på henger, så lenge vogntogvektbegrensning ikke hindrer det. Elbiler med vekt intil 4250 kg, på grønne skilter, og forskjellen i vekt fra 3500 kg skyldes økt vekt pga drivlinjen, kan og føres med B/BE. Intet sted står det at den ekstra vekten på bilen, reduserer hvor mye som får dras på henger.

Det som stopper, er at det kanskje ikke finnes tilsvarende bil som er opp til 3500 kg totaltvekt, med tilhengerkapasitet opp til 3500 kg og med over 7000 Kg i total vogntogvekt, så det blir sannsynligvis vanskelig å få en ny bilmodell godkjent etter det unntaket.

Det nærmeste jeg kan tenke meg, er Ford F-150. og kanskje varebiler type MB E-Sprinter med et stort batteri som klarer å gi den litt rekkevidde. Det hadde dog vært populært som campingbil...